سلولیت چیست؟ از علل بروز سلولیت تا روش‌های درمان خانگی

سلولیست چیست؟ از دلیل ایجاد تا روش درمان

فهرست مطالب

یکی از بیماری‌های پوستی رایجی که بی‌ضرر است و باعث ایجاد گودی‌های مختلف در ران، باسن و شکم می‌شود، سلولیت است؛ عارضه‌ای که در بانوان بیش‌تر به‌چشم می‌خورد. عموماً ممکن است با این گودی‌ها مواجه شویم و ندانیم که علت آن چیست و با شنیدن اسم سلولیت به این سوال برسید که اصلاً سلولیت چیست؟

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌این سوال پاسخ دهیم که سلولیت چیست، چه علائمی دارد و چگونه می‌توان آن را به روش‌های دارویی و خانگی درمان کرد. 

سوالات متداول

سلولیت چیست؟
سلولیت یک بیماری شایع است که با فرورفتگی و برآمدگی پوست (معمولا در ران ها و باسن مشخص می‌شود). سلولیت زمانی اتفاق می‌افتد که رسوبات چربی به بافت زیر پوست فشار می‌آورند. عواملی مانند ژنتیک، هورمون‌ها و سبک زندگی در ایجاد آن نقش دارند. سلولیت مضر نیست، اما بسیاری از افراد به دلایل زیبایی به دنبال درمانی برای کاهش آن هستند.
روش‌های درمانی سلولیت چیست؟
درمان سلولیت شامل روش‌های مختلفی از جمله کرم‌ها، ماساژ، ورزش منظم، لیزر درمانی، مزوتراپی و کرایولیپولیز است. این روش‌ها به بهبود گردش خون، کاهش چربی‌های زیر پوستی و بهبود ظاهر پوست کمک می‌کنند.
رابطه سلولیت و اضافه وزن چیست؟
اضافه وزن می‌تواند به تشدید ظاهر سلولیت کمک کند، چون افزایش چربی‌های زیر پوستی فشار بیش‌تری به فیبرهای کلاژن ایجاد کرده و باعث برجستگی آن‌ها می‌شود.
آیا پیاده‌روی برای سلولیت مفید است؟
یکی از روش‌های درمانی سلولیت، کاهش چربی‌های جمع‌شده در بدن است. پیاده‌روی نه‌تنها روی بهبود گردش خون و تقویت عضلات نقش دارد، بلکه می‌تواند چربی کلی بدن را کم‌تر کند و به همین ترتیب، علائم بروز سلولیت را کاهش دهد.

سلولیت چیست؟

پوست پرتقالی یا سلولیت (Cellulite)،شرایط پوستی‌ای است که در آن ظاهری ناهموار، برجسته و فرورفته در پوست ایجاد می‌شود. این حالت بیشتر درنواحی‌ای مثل ران‌ها، باسن، شکم و بازوها دیده می‌شود و بیشتر زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اگرچه مردان نیز ممکن است با آن مواجه شوند.

بردن سلولیت

علت اصلی سلولیت، تغییر در متابولیسم چربی‌ها و ضعف در سیستم لنفاوی و گردش خون است. فیبرهای کلاژن که پوست را به عضلات متصل می‌کنند، امکان کشیده یا شکسته شدن دارند و این امر باعث می‌شود چربی‌ها در این فضاها جمع شوند و ظاهری ناهموار ایجاد کنند.

 چرا سلولیت در بین زنان شایع‌تر است؟

توزیع چربی، بافت همبند و ترکیب هورمونی در بدن زنان به گونه‌ای است که احتمال بروز سلولیت در آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. جدا از این موضوع، عواملی مثل ژنتیک، سبک زندگی، سن و تغییرات هورمونی می‌توانند در بروز سلولیت نقش مؤثری داشته باشند.

با وجود اینکه این بیماری مشکل جدی‌ای در سلامت ما ایجاد نمی‌کند و بیش‌تر مسئله‌ای زیبایی‌شناختی است، بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی برای کاهش یا از بین بردن آن هستند.

علت به وجود آمدن سلولیت چیست؟

دلایل متعددی برای به وجود آمدن سلولیت وجود دارد که عبارتند از:

  • ژنتیک
  • چاقی و اضافه وزن
  • استرس و سبک زندگی
  • عدم تحرک
  • بالا رفتن سن

در ادامه هر کدام از این دلایل را توضیح می‌دهیم.

1. ژنتیک

سلولیت بر اثر ژن‌های خاصی پدیدار می‌شود چون عوامل ژنتیکی را می‌توان با سرعت متابولیسم، توزیع چربی در زیر پوست و سطوح گردش خون مرتبط دانست. به همین خاطر، اگر عوامل ژنتیکی‌تان مستعد باشد، با احتمال بیش‌تری به این شرایط پوستی دچار می‌شوید.

2. چاقی و اضافه وزن

افرادی که چربی بیش از حد، کربوهیدرات زیاد و نمک و فیبر کمی مصرف می‌کنند، با احتمال بیش‌تری به سلولیت مبتلا شوند. پوشیدن لباس‌های تنگ در قسمت باسن هم می‌تواند جریان خون را محدود کرده و احتمال تشکیل سلولیت را افزایش دهد.

به‌طور کلی، سلولیت در افرادی که چربی اضافی زیادی دارند، بیش‌تر دیده می‌شود اما احتمال ابتلا در افراد لاغر هم زیاد است.

3. استرس و سبک زندگی

این موضوع نقش مهمی در بروز سلولیت دارد. جدا از رژیم غذایی ناسالم و پر از چربی که در بالا به آن اشاره کردیم، این بیماری در افراد سیگاری، کسانی که ورزش نمی‌کنند و کسانی که مدت طولانی‌ای در یک وضعیت می‌نشینند یا می‌ایستند، شیوع بیش‌تری دارد.

4. عدم تحرک

وقتی می‌پرسیم سلولیت چیست؟ عدم تحرک خود را نشان می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، جمع‌شدن چربی در تارهای پیوندی فیبری که پوست را به عضلات زیرین متصل می‌کنند، باعث فشار به پوست می‌شوند و سطحی ناهموار و به‌اصطلاح، گودی ایجاد می‌کنند. یکی از علل جمع‌ شدن چربی در بدن، عدم تحرک و فعالیت‌های بدنی است.

علت سلولیت

اشخاصی که برای مدت زمان زیادی در طول روز می‌نشینند، برنامه رژیم غذایی درستی ندارد و تمرینات ورزشی‌ای انجام نمی‌دهند، طبیعتاً چربی بیش‌تری در بدن‌شان خواهند داشت و به احتمال بیش‌تری با سلولیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

5. بالا رفتن سن

دلایل هورمونی و در کنار آن، افزایش سن یکی از علل اصلی بروز سلولیت است. استروژن، انسولین، نورآدرنالین، هورمون‌های تیروئید در زنان و مردان و پرولاکتین بخشی از فرایند تولید سلولیت هستند. یکی از نظریه‌های حول محور این موضوع، این است که با کاهش استروژن در زنان در دوران نزدیک شدن به یائسگی، جریان خون به بافت همبند زیر پوست کاهش پیدا می‌کند.

گردش خون کم‌تر به معنای اکسیژن کم‌تر در این ناحیه است و در نتیجه، تولید کلاژن کم‌تر می‌شود و سلول‌های چربی افزایش پیدا می‌کنند. ترکیب این عوامل، رسوبات چربی بیش‌تری به‌وجود می‌آورد و از این طرف، اثر فرورفتگی در پوست ایجاد می‌شود.

افزایش سن هم می‌تواند باعث شود تا پوست حالت ارتجاعی کم‌تری داشته باشد، نازک‌تر شود و احتمال افتادگی آن افزایش یابد و به همین شکل، احتمال ایجاد سلولیت بیش‌تر شود.

انواع سلولیت

این بیماری در افراد مختلف می‌تواند به شکل‌های متفاوتی ظاهر شود، که این تفاوت‌ها به سه نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  • سلولیت نرم: غلب در نواحی‌ای با چربی زیاد مثل باسن و ران‌ها دیده می‌شود و زمانی که پوست فشرده نمی‌شود هم قابل مشاهده است. سلولیت نرم باعث ایجاد پوستی شل و افتاده شده و بیشتر در افرادی با سن بالاتر و کسانی که وزن زیادی را از دست داده‌اند، پدیدار می‌شود.
  • سلولیت سخت یا جامد:  اغلب در ورزشکاران دیده می‌شود، سفت و محکم به نظر می‌رسد. سلولیت سخت معمولا در نواحی‌ای مثل ران‌ها و باسن ظاهر شده و زمانی که پوست در حالت فشرده‌سازی است، قابل مشاهده است.
  • سلولیت ادماتوز: به دلیل مشکلات گردش خون و تجمع مایعات در بافت‌های پوستی به‌وجود می‌آید. این نوع می‌تواند ناشی از شرایط پزشکی خاصی باشد و اغلب با احساس سنگینی و درد در نواحی سلولیتی همراه است.

روش‌های پیشگیری از سلولیت

حالا که کاملا درک کردید سلولیت چیست نوبت گفتن روش‌های پیشگیری از آن است. پیشگیری از سلولیت به معنای اتخاذ یک سبک زندگی سالم و متعادل است. برای این‌که بتوانید از ابتلا به این شرایط پوستی در امان بمانید، می‌توانید روش‌های زیر را پیش بگیرید:

  • تغذیه سالم: مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی و کاهش مصرف چربی‌های اشباع، شکر و نمک می‌تواند به حفظ وزن سالم و کاهش احتمال بروز سلولیت کمک کند.
  • ورزش منظم: فعالیت‌های بدنی مختلف مثل پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری به بهبود گردش خون و تقویت عضلات کمک کرده و می‌تواند از تشکیل سلولیت جلوگیری کند.
  • هیدراتاسیون: نوشیدن آب فراوان به حفظ هیدراتاسیون پوست کمک کرده و روی بهبود و پیش‌گیری از سلولیت نقش دارد.
  • مدیریت استرس: یافتن روش‌هایی برای کاهش استرس و داشتن یک سبک زندگی سالم مثل مدیتیشن، یوگا و تکنیک‌های تنفس عمیق، می‌تواند نوسانات هورمونی که یکی از علل ایجاد سلولیت است را کاهش دهد.
چربی خون بالا
بیشتر بخوانید:

دلایل تشدید کننده سلولیت چیست؟

تغییرات هورمونی، عادات غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی و عدم مراقبت مناسب از پوست جدا از عوامل ژنتیکی، همگی جزو دلایلی هستند که می‌توانند علائم این بیماری را تشدید کنند. در ادامه بیش‌تر درباره برخی از این عوامل صحبت می‌کنیم:

  • بافت هم‌بند ضعیف‌شده: هنگامی که بافت هم‌بند در بدن ضعیف باشد، چربی‌های زیرپوستی به‌راحتی بیرون زده و به‌شکل سلولیت در سطح پوست ظاهر می‌شوند.
  • تولید استروژن اضافی در بدن: سطوح بیش از حد استروژن در بدن می‌تواند چربی را در باسن، ران و پایین شکم رسوب کند و بافت همبند ضعیفی بسازد. این، به همراه گردش خون ضعیف، منجر به بیرون‌زدگی چربی و در نتیجه، بروز سلولیت در پوست می‌شود.
  • احتباس آب: مایعات اضافی در بدن می‌توانند بافت‌های مستعد در بروز سلولیت را بزرگ‌تر کنند و تورم‌شان، گودی‌های بیش‌تری روی پوست ایجاد می‌کند.
  • سیستم لنفاوی ضعیف: سیستم لنفاوی مواد زائد و سموم را از بافت‌های بدن پاک می‌کند. هنگامی که عملکرد تخلیه این سیستم ضعیف باشد، سموم اضافی در سلول‌های زیر پوستی باقی می‌مانند و جمع می‌شوند و در نتیجه، سلولیت به‌شکل شدیدتری بروز پیدا می‌کند.
  • اضافه وزن: سلولیت در اصل چربی، آب و سمومی است که در زیر پوست به‌دام افتاده‌اند. در نتیجه هر چقدر وزن اضافه بیش‌تری داشته باشید، احتمال بروز سلولیت و تشدید علائم آن در بدن بیش‌تر می‌شود.

روش‌های درمان سلولیت چیست؟

می‌توانید  برای درمان سلولیت، به‌سراغ روش‌های پزشکی و روش‌های خانگی بروید که هر کدام مزایا و معایبی را به‌همراه دارد. به‌طور کلی، روش‌های پزشکی تأثیر بیش‌تری روی درمان این شرایط پوستی دارد.

در ادامه به شکلی کامل به شرح تمامی روش‌های درمان و رفع سلولیت می‌پردازیم:

1. کرایولیپولیز

کول اسکالپتینگ، کرایولیپولیز یا همان Cool Sculpting یک روش غیر تهاجمی است که سلولیت را با انجماد سلول‌های چربی از بین می‌برد. این روش باعث می‌شود تا سلول‌های چربی، پاره شده و محتویات آن جذب بدن شود. در کرایولیپولیز، شما جلسات متعددی را پشت سر می‌گذارید و در یک دوره زمانی سه تا چهار ماهه، کاهش محسوس سلولیت را احساس می‌کنید.

2. سونوگرافی

اولترا سوند (Ultrasound) به‌عنوان یک روش غیرتهاجمی برای درمان سلولیت شناخته می‌شود که در آن، پزشکان با امواج سودی، چربی‌های شکم و ران را مورد هدف قرار می‌دهند. نتایج این روش درمانی دو تا سه ماه طول می‌کشد.

پزشکان عموماً پیشنهاد می‌کنند که این روش در کنار دیگر اشکال درمان سلولیت مورد استفاده قرار بگیرد.

3. سلفینا

این روش  یک روش غیرجراحی برای درمان سلولیت است که در آن، از یک سوزن برای شکستن نوارهای سخت زیر پوست استفاده می‌شود تا سلولیت روی ران‌ها و باسن از بین برود. نتایج این نوع روش رفع سلولیت را می‌توان در کم‌تر از سه روز مشاهده کرد و تأثیرش تا حداکثر سه سال و بسته به سبک زندگی و عوامل ژنتیکی در فرد، باقی می‌ماند.

سلولیت ران

4. امواج صوتی

چگونه سلولیت را از بین ببریم؟ با امواج صوتی! در این روش، با ارتعاش بافت هم‌بند در مناطقی از بدن که مستعد سلولیت هستند، این شرایط پوستی درمان می‌شود. امواج صوتی به تحریک و افزایش کلاژن، بهبود ظاهر، بافت و انعطاف‌پذیری پوست هم کمک می‌کند.

5. کربوکسی‌تراپی

در طی این روش، یک تکنسین، دی‌اکسید کربن را درست زیر پوست شما وارد می‌کند تا با افزایش جریان خون در این ناحیه، ظاهر سلولیت درمان شود. کربوکسی‌تراپی عموماً احساس ناراحتی و درد خفیفی به‌همراه دارد و ممکن است کبودی موقتی را هم برای فرد به‌همراه داشته باشد.

از طرفی، نتایج آن در ۷ الی ۱۰ روز قابل مشاهده است و به‌عنوان یک روش درمانی سریع برای سلولیت شناخته می‌شود.

6. لیزر و فرکانس رادیویی

در این نوع درمان پزشکی از ماساژ بافت با ترکیبی از فناوری فرکانس رادیویی، نور مادون قرمز و انرژی لیزر برای درمان سلولیت استفاده می‌کنند که گرما و مکش زیادی دارد.

سلولاز یکی از انواع لیزر درمانی است که نوارهای سخت پوست را می‌شکند تا سلولیت از بین برود و پوستی ضخیم‌تر داشته باشید. این نوع از درمان یک دوره شش ماهه یا بیش‌تری را به‌خود اختصاص می‌دهد تا بتواند نتایج ملموسی را برای شما به‌همراه داشته باشد.

7. برس بدن برای رفع سلولیت

یکی از درمان‌های خانگی برای سلولیت، استفاده از برسن بدن و کشیدن آن در قسمت‌های مختلف پوست است که می‌تواند جریان خون و لنف را تحریک کند۷ سلول‌های مرده پوست را از بین ببرد و باعث رشد سلول‌های جدید شود.

برای انجام این روش درمان، یک برس بدن را بردارید و روی قسمت‌های خشک پوست‌تان بکشید. می‌توانید این فرایند را از پاها شروع کنید و سپس به‌سمت بالا ببرید. از حرکات طولانی و دایره‌ای شکل برای انجام این کار استفاده کنید.

پیشنهاد می‌شود که این فرایند را قبل از حمام یا دوش گرفتن انجام دهید و سپس به حمام بروید.

8. تفاله قهوه

 یک لایه‌بردار بسیار خوب تفاله قهوه است که به حذف سلول‌های مرده، رشد سلول‌های جدید و سفت کردن پوست کمک می‌کند. می‌توانید تفاله قهوه را به‌تنهایی استفاده کنید یا به‌شکلی ترکیب‌شده با روغن نارگیل، روغن زیتون یا شکر روی پوست‌تان قرار دهید.

رفع سلولیت با قهوه

در این روش، به‌آرامی تفاله را برای چند دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید و سعی کنید قبل از شست‌وشو، این ترکیب را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی پوست‌تان نگه دارید. تفاله قهوه می‌تواند برآمدگی نواحی سلولیت را کاهش دهد، گردش خون را تحریک کند و نقشی تقویتی برای جریان لنفاوی داشته باشد.

9. سرکه سیب

مصرف سرکه سیب نه‌تنها در کاهش وزن نقش دارد، بلکه می‌تواند چربی‌های تجمع‌یافته در زیر پوست را هم از بین ببرد. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب رقیق‌شده را سه بار در روز بنوشید یا از محلولی با مقدار مساوی از سرکه سیب و آب استفاده کنید و آن را روی پوست خودتان بمالید.

چه زمانی برای درمان سلولیت باید به پزشک مراجعه کنید؟

گاهی این بیماری ممکن است نشان‌دهنده یک مشکل پزشکی بزرگ‌تر باشد یا با درمان‌های خانگی و تغییرات سبک زندگی بهبود نیابد. نشانه‌های هشداردهنده‌ای که نیاز به مشورت با متخصص پوست یا پزشک را نشان می‌دهند، عبارتند از:

  • سلولیتی که ناگهانی و بدون دلیلی مشخص ظاهر شود.
  • در نواحی‌ای که سلولیت ظاهر شده، احساس درد بسیار زیادی داشته باشید.
  • با پدیدار شدن سلولیت، درد و علائم شدیدتری مثل تب داشته باشید.

در این موارد، ممکن است نیاز به ارزیابی بیشتر برای تشخیص علت اصلی و انتخاب روش درمانی مناسب داشته باشید. مراجعه به پزشک به جلوگیری از بروز مشکلات جدی‌تر کمک می‌کند.

سخن پایانی

خب! حالا به صورت کامل توضیح دادیم سلولیت چیست؟ سلولیت ممکن است یک چالش زیبایی‌شناختی بزرگ برای شما باشد، اما با درک صحیح علل و عوامل بروز و تشدید آن، می‌توانید با استفاده از روش‌های پیشگیری و درمان موثر، به مدیریت بهتر و بهبودش کمک کنید.

داشتن تغذیه سالم، ورزش منظم، هیدراتاسیون کافی و مراقبت‌های پوستی تأثیر قابل توجهی در بهبود ظاهر پوست دارد و از بروز مشکلاتی مثل سلولیت جلوگیری می‌کند. در نهایت، مشورت با متخصصان به منظور اتخاذ بهترین رویکرد درمانی، گامی اساسی در مسیر بهبود این شرایط پوستی خواهد بود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Medical News Today

Cleveland Clinic

Mayo Clinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب