چسبندگی رحم چیست؟ از علائم تا راه درمان

چسبندگی رحم چیست؟

فهرست مطالب

چسبندگی رحم یا سندرم آشرمن (Asherman's Syndrome) وضعیتی است که در آن بافت اسکار یا زخم (حالت چسبندگی) در داخل رحم ایجاد می‌شود. بافت اسکار مقدار فضای باز داخل رحم را کاهش می‌دهد. این وضعیت می‌تواند عارضه‌ای از درمان‌های پزشکی دیگر یا درمان سرطان باشد. امکان دارد که زنان مبتلا به چسبندگی، پریودهای سبک یا بدون قاعدگی، درد لگن یا ناباروری را تجربه کنند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، به مقوله چسبندگی ناحیه رحم می‌پردازیم و از علائم، دلایل و عوارض و نکات دیگر می‌گوییم.

سوالات متداول

چسبندگی رحم چیست؟
وقتی بافت زخم یا اسکار در داخل رحم باعث محدود و تنگ‌شدن فضای آن می‌شود و عوارضی مانند سقط جنین را به‌همراه می‌آورد.
آیا چسبندگی رحم خطرناک است؟
بله، چسبندگی تخمدان و رحم می‌تواند روی قاعدگی زنان اثر منفی بگذارد و از سوی دیگر، خطر سقط جنین در بارداری را قوت می‌بخشد.
آیا چسبندگی رحم باعث نازایی می شود؟
بله، این وضعیت می‌تواند مانع از لانه‌گزینی جنین در رحم شود و نازایی به‌همراه بیاورد.
چسبندگی رحم چه علائمی دارد؟
بروز اختلال در قاعدگی مانند نداشتن پریود (آمنوره) یا خون‌ریزی غیرطبیعی رحمی، قاعدگی‌های سبک، احساس درد و گرفتگی در لگن و مشکلات در بارداری از علائم چسبندگی رحم هستند.

چسبندگی رحم چیست؟

سندرم آشرمن یا همان چسبندگی رحم وضعیت نادری است که در آن بافت اسکار یا زخم، در داخل رحم ایجاد می‌شود. این بافت اضافی فضای داخل رحم را تنگ و محدود می‌کند. با ابتلا به این وضعیت، دیواره رحم ضخیم‌تر و فضای میانی این بخش از بدن زنان کمتر می‌شود.

چسبندگی در رحم می‌تواند باعث درد لگن و خون‌ریزی غیرطبیعی شود و مشکلات باروری به‌وجود بیاورد. با درمان سریع چسبندگی رحم، امکان رفع مشکل و تسکین علائم وجود دارد.

علائم چسبندگی رحم

با ابتلا به چسبندگی ناحیه رحم، امکان وقوع نشانه‌ها و علامت‌های مختلفی وجود دارد:

  • نداشتن پریود (آمنوره) یا خون‌ریزی غیرطبیعی رحمی؛
  • قاعدگی بسیار سبک (هیپومنوره)؛
  • احساس گرفتگی شدید یا درد لگن؛
  • مشکل در باردارشدن یا باردارماندن.

در برخی موارد، ممکن است علائم چسبندگی رحم را تجربه نکنید. ضمن اینکه شاید همچنان پریودهای طبیعی داشته باشید. اگر در لگن خود احساس ناراحتی می‌کنید یا دوره‌های غیرعادی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

علائم چسبندگی رحم  

علائم چسبندگی رحم بعد از سزارین

این عمل جراحی برای زایمان نوزاد استفاده می‌شود. در برخی موارد، سزارین می‌تواند باعث ایجاد بافت زخمی شود. چنین وضعیتی زمانی رخ می‌دهد که از بخیه برای توقف خون‌ریزی در طول سزارین استفاده شده باشد و در زمان انجام عمل عفونت به‌وجود بیاید. در موارد دیگر، چسبندگی بعد از سزارین به‌ندرت رخ می‌دهد.

در اینجا برخی از علائم درد چسبندگی پس از سزارین را مرور می‌کنیم:

  • درد غیرقابل توضیح در شکم سال‌ها پس از انجام سزارین؛
  • مشکل در ایستادن یا راست ایستادن؛
  • درد هنگام مقاربت جنسی؛
  • درد شدید قاعدگی؛
  • درد شدید لگن؛
  • ناباروری ثانویه؛
  • شکم متورم؛
  • کمر درد؛
  • استفراغ.

چسبندگی رحم چرا اتفاق می‌افتد

علت چسبندگی رحم چیست؟

چسبندگی در رحم زمانی اتفاق می‌افتد که بافت اسکار (چسبندگی) در داخل رحم ایجاد شود. این وضعیت فضای داخل رحم را محدود و گاهی اوقات، دهانه آن را مسدود می‌کند. دلایل مختلفی موجب این عارضه می‌شوند، اما یکی از دلایل اصلی، جراحی رحم یا دهانه رحم است.

علل سندرم آشرمن می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هیستروسکوپی جراحی: جراحی که در آن پزشک یک دوربین را در رحم قرار می دهد و سپس فیبروم‌ها را با استفاده از ابزار الکتریکی قطع می‌کند و برمی‌دارد.
  • اتساع و کورتاژ (D&C): نوعی جراحی برای بازکردن دهانه رحم (اتساع) و سپس برداشتن بافت از رحم است. این بافت می‌تواند پوشش داخلی رحم (آندومتر) یا بافت ناشی از سقط جنین باشد. در طول عمل، از ابزاری برای خراش‌دادن بافت اضافی استفاده می‌شود. این موضوع معمولاً باعث ایجاد اسکار نمی‌شود، مگر اینکه پای عفونت زمینه‌ای به‌میان باشد.
  • عفونت‌ها: عفونت معمولاً به‌تنهایی، باعث چسبندگی نمی‌شود. اما، زمانی که در حین جراحی رحم، مانند D&C یا سزارین، دچار عفونت می‌شوید، احتمال ابتلا به آن قوت می‌گیرد. برخی از عفونت‌هایی که می‌توانند منجر به سندرم آشرمن شوند، عبارت‌اند از سرویسیت و بیماری التهابی لگن (PID).
  • پرتودرمانی: گاهی اوقات، درمانی مانند پرتودرمانی می‌تواند باعث ایجاد بافت اسکار در رحم شود. متخصصان پرتودرمانی را در شرایطی مانند سرطان دهانه رحم استفاده می‌کنند و احتمال ایجاد چسبندگی بعد از آن وجود دارد.

عوارض چسبندگی رحم چیست؟

هنگامی که چسبندگی رخ می‌دهد، ممکن است که عوارض ناخوشایندی مانند موارد زیر هم در پی باشد:

  • خون‌ریزی؛
  • سوراخ‌شدن رحم؛
  • عفونت لگن.

درمان چسبندگی رحم چیست؟

راه‌های مختلفی برای درمان سریع چسبندگی رحم وجود دارد. هدف اصلی درمان برداشتن بافت اسکار و بازگرداندن رحم به اندازه و شکل اولیه است. درمان سندرم آشرمن می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  • تسکین درد.
  • چرخه قاعدگی طبیعی بازیابی شود.
  • اگر پیش از یائسگی هستید، احتمال بارداری قوت بگیرد.

از روش‌های زیر برای درمان چسبندگی موجود در رحم استفاده می‌شود.

هسیتروسکوپی

ممکن است، پزشک از هیستروسکوپی برای حذف و درمان سریع چسبندگی رحم استفاده کند. در طول هیستروسکوپی، متخصص ابزار نازکی به نام هیستروسکوپ را برای بررسی داخل رحم به‌کار می‌گیرد.

از این ابزار می‌توان برای از بین‌بردن بافت اسکار هم استفاده کرد. هیستروسکوپ از طریق دهانه رحم به آن وارد می‌شود. در طی این روش، بافت اسکار را با دقت زیادی برمی‌دارند. خطر احتمالی این روش آسیب‌رساندن به بافت سالم داخل رحم در حین برداشتن بافت اسکار است.

درمان‌های هورمونی

درمان‌های هورمونی (استروژن) می‌توانند با یک کاتتر داخل رحمی کوچک همراه شوند که چند روز پس از هیستروسکوپی در داخل رحم باقی می‌ماند. کاتتر لوله‌ای است که در بخش انتهای آن، یک یا چند دریچه برای وصل‌شدن لوله یا وارد‌کردن ابزاری دیگر وجود دارد.

 این امر خطر تشکیل بافت اسکار مکرر پس از عمل را کاهش می‌دهد. در واقع، استروژن باعث بهبود آندومتر (پوشش داخلی حفره) می‌شود و کاتتر یک مانع فیزیکی بین دیواره‌های قدامی و خلفی رحم ایجاد می‌کند، به طوری که در چند روز پس از عمل زخم‌ها به یکدیگر نمی‌چسبند. در این روش درمان سریع چسبندگی رحم برای جلوگیری از عفونت‌های احتمالی به بیمار آنتی‌بیوتیک هم داده می‌شود.

درمان چسبندگی رحم

برای درمان چسبندگی رحم چه بخوریم؟

برای درمان چسبندگی لوله رحم باید رژیم غذایی سالمی داشته باشید. استفاده از رژیمی با مقدار پروتئین متعادل، سرشار از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به درمان بهتر کمک شایانی می‌کند.

به‌طور کلی، رعایت سبک زندگی سالم در سرعت‌بخشیدن به روند درمان بسیار مؤثر است. از مواد دیگری که برای مصرف خوراکی در مسیر بهبود چسبندگی ناحیه رحم توصیه می‌شود، به موارد زیر دقت کنید:

  • غذاهای حاوی امگا۳
  • زردچوبه؛
  • رازیانه؛
  • بابونه؛
  • سیر.

آیا چسبندگی رحم با قرص رفع می شود؟

چسبندگی در رحم را می توان با جراحی، بریدن و برداشتن چسبندگی‌ها یا بافت اسکار درمان کرد. این اقدامات  با هیستروسکوپی انجام می‌شود و هدف جلوگیری از جراحی تهاجمی و عمل باز است.

 این روند نیاز به بیهوشی عمومی دارد و ممکن است، پس از جراحی، استروژن برای بهبود کیفیت پوشش رحم تجویز شود. در واقع، راه درمان چسبندگی چنین روندی است.

درمان چسبندگی رحم با عنبر نسارا

برای درمان مشکلات جدی مانند چسبندگی رحم باید به‌دنبال روش‌های علمی و تأییدشده از سوی پزشکان باشید. روش‌هایی که از سوی عوام توصیه می‌شود، از نظر علمی پایه‌ای ندارند و تحقیقاتی درباره مفیدبودنشان صورت نگرفته است.

استفاده از عنبرنسارا برای درمان مشکلات عفونت و چسبندگی در رحم هم یکی از توصیه‌هایی است که از سوی عوام مطرح می‌شود و نمی‌توان به آن تکیه کرد.

نوبت شماست!

برای درمان چسبندگی ناحیه رحم باید روش‌های علمی را نزد متخصصان پیگیری کنید و در ضمن، حواستان به رعایت انواع رژیم غذایی سالم و مناسب باشد. با داشتن سبک زندگی سالم و مصرف غذاهای مقوی می‌توانید درمان بیماری‌های مختلف از جمله چسبندگی را سریع‌تر کنید. تابه‌حال تجربه استفاده از رژیم‌های غذایی برای بهبود وضعیتی جسمانی را داشته‌اید؟

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

parenting.firstcry

my.clevelandclinic

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب