درمان گودی زیر چشم با استفاده از راه‌های ساده و خانگی

درمان گودی زیر چشم

فهرست مطالب

اگر متوجه شدید که زیر چشم شما گود افتاده و در طولانی مدت برطرف نمی‌شود، ممکن است مبتلا به عارضه گودی زیر چشم شده باشید. حفره‌ زیر چشم در نقطه نرم زیر پلک پایین ایجاد می‌شود.

این گودی می‌تواند باعث شود که ناحیه زیر چشم تیره‌تر یا سایه دار‌تر به نظر برسد. از لحاظ علمی دلایل زیادی برای وقوع آن‌ وجود دارد. اگر شما هم دچار این مشکل شدید و دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره روش‌های درمان گودی زیر چشم به دست آورید در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی با ما همراه باشید.

سوالات متداول

چگونه سیاهی زیر چشم را در خانه از بین ببریم؟
برای رفع سیاهی زیر چشم و گودی‌های موجود، روش‌های مختلفی کشف شده است. یکی از راه‌هایی که معمولاً توصیه می‌شود استفاده از عوامل طبیعی و مواد خانگی مانند چای است. چای اثرات ضد التهاب و ضد تیرگی دارد. برای این کار، یک کیسه چای را به آب جوش اضافه کنید، آن را خنک کرده و بعد روی چشم‌ها بگذارید.
چه عمل‌هایی برای رفع گودی زیر چشم وجود دارد؟
همواره توصیه می‌شود که درمان‌های خانگی روش‌های صحیح‌تری برای درمان عوارض پوستی هستند. اما اگر ناچار به انجام روش‌های تهاجمی برای رفع گودی زیر چشم شدید، از رایج‌ترین راهکارهای علمی می‌توان به تزریق بوتاکس، استفاده از فیلر‌ها یا پرکننده‌ها، لیفت صورت، جراحی بلفاروپلاستی، روش کانتوپلاستی یا جراحی اشاره کرد.
بهترین کرم‌ها برای از بین بردن سیاهی دور چشم چیست؟
طبق توصیه متخصصین از سن 20 سال به بالا لازم است از کرم‌های تخصصی دور چشم استفاده شود؛ حتی اگر پوست این ناحیه مشکلی نداشته باشد. کرم‌هایی که برای از بین بردن سیاهی دور چشم توصیه می‌شوند دارای مواد مغذی، ضد التهابی و مرطوب‌کنندگی هستند. از مؤثرترین کرم‌ها می‌توان به کرم ویتأمین C، رتینول، کافئین، و آلفا هیدروکسی اسید‌ها اشاره کرد.
گودی زیر چشم به چه دلایلی اتفاق می‌افتد؟
علت اصلی سیاهی و گودی زیر چشم به عوامل مختلفی از جمله کمبود خواب، استرس، تغذیه نامناسب، سن، ژنتیک، استفاده از مواد مخدر یا الکل بر می‌گردد. همچنین عوامل خارجی مانند آفتاب، آلودگی و استفاده از مواد شیمیایی نیز ممکن است در بروز این مشکل نقش داشته باشند.

گودی زیر چشم چیست؟

پوست زیر چشم‌ به دلیل ظرافتش، گاهی اوقات به‌طور طبیعی گود و تیره‌تر از دیگر نقاط صورت به نظر می‌رسد. این وضعیت معمولاً ناشی از پیری یا مشکلات سلامتی است.

 درمان این موضوع می‌تواند با استفاده از محصولات آرایشی، دارو‌های طبیعی یا حتی جراحی صورت بگیرد. علاوه بر سن، عوامل دیگری نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند؛ به همین علت شاهد چشم‌های گود افتاده در افراد جوان‌تر نیز هستیم.

دلایل به وجود آمدن گودی زیر چشم چیست؟

حفره‌های زیر چشم می‌توانند به‌طور طبیعی با افزایش سن ایجاد شوند یا در نتیجه انتخاب یا تغییر سبک زندگی رخ دهند. علل شایع گودی زیر چشم عبارت‌اند از:

  1. وقتی هر دو زیر چشم گود می‌شود، به احتمال زیاد علت آن مربوط به سن است. آتروفی، ناشی از تحلیل سلولی ماهیچه‌های چشم است و باعث می‌شود پوست زیر پلک پایین به داخل فرو رود.
  2. هنگامی که بدن کم‌آب می‌شود یک عارضه جانبی جدی، فرورفتگی چشم است. این مشکل در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان است؛ البته در موارد شدید ممکن است رخ دهد.

دلایل به وجود آمدن گودی زیر چشم

  1. خستگی باعث می‌شود که فضا‌ی زیر چشم، خالی‌تر شود.
  2. رژیم‌هایی که باعث کاهش یا افزایش سریع وزن می‌شوند، می‌توانند زیر چشم‌ها را خالی کنند. وقتی وزن به سرعت بالا یا پایین می‌رود، نواحی چرب صورت تمایل دارند که موقعیت خود را تغییر دهند. این اتفاق باعث می‌شود که چشمان، فرورفته به نظر برسند.
  3. گودی زیر چشم ممکن است در برخی افراد ژنتیکی باشد. اگر خانواده شما این عارضه را دارند، احتمال بیشتری برای ایجاد آن‌ در شما وجود خواهد داشت.
  4. گودی زیر چشم ممکن است برای یک یا هر دو چشم اتفاق بیفتد. اگر فقط یک چشم فرورفته دارید، ممکن است دچار «آنوفتالموس» شده باشید. این وضعیت ممکن است به‌دلیل ضربه به استخوان چشم یا از دست دادن استخوان در اثر افزایش سن رخ دهد.

درمان‌های خانگی برای رفع گودی زیر چشم چیست؟

خبر خوش این است که در اکثر اوقات می‌توانید گودی زیر چشم را در خانه درمان کنید و نیازی به درمان‌های تهاجمی یا مراجعه به پزشک ندارید.

رفع گودی زیر چشم

  • درمان گودی زیر چشم با هیدراته ماندن

عدم دریافت آب کافی یا نوشیدن زیاد الکل در رژیم غذایی می‌تواند باعث کم آبی بدن شما شود. هیدراته ماندن، چشمان شما را از افتادگی محافظت می‌کند. نوشیدن آب یک راه عالی برای اینکه کل صورت شما سالم‌تر و هیدراته به نظر برسد، است.

  • درمان گودی زیر چشم با رعایت رژیم غذایی متعادل

دریافت مقدار زیادی ویتأمین و مواد مغذی کافی، بهترین راه برای حفظ سلامت صورت است. داشتن رژیم غذایی سالم و حفظ وزن ثابت به رفع گودی زیر چشم کمک می‌کند.

  • درمان گودی زیر چشم در خانه با استفاده از خیار

خیار را پوست کنید و پوستش را روی قسمت سیاهی چشم‌ها قرار دهید تا زمانی که پوست خیار طراوت خود را از دست بدهد. این روش را هر شب یا حتی یک شب در میان انجام دهید تا تأثیر آن را در طولانی مدت ببینید.

  • ماسک یخ

دو قطعه یخ را به‌طور مساوی روی پوست اطراف چشم ماساژ دهید؛ البته با وقفه‌های کوتاه مدت تا از آسیب به چشم‌ها جلوگیری شود. این ماساژ با یخ اگر به‌طور منظم تکرار شود، می‌تواند بافت پوست را ترمیم کرده و خستگی چشم را برطرف کند.

  • استفاده از گلاب یخ‌زده

شاید برایتان جالب باشد که بدانید یکی از مؤثرترین روش‌ها «گلاب یخ‌زده» است. در این روش باید مقدار کمی گلاب را در قالب‌های یخ قرار دهید و آن را در فریزر بگذارید تا سفت شود. سپس این قالب‌ها را روی پوست اطراف پلک ماساژ دهید تا تأثیر آن را ببینید.

درمان‌های دارویی گودی زیر چشم

درمان‌های دارویی برای درمان گودی زیر چشم چیست؟

اکثر پزشکان برای درمان گودی زیر چشم، استفاده از کرم‌های روشن‌کننده را توصیه می‌کنند. اما بهتر است قبل از انتخاب محصول، با متخصص مشورت کنید تا کرم مناسب پوست خود را بخرید.

 استفاده مداوم از کرم دور چشم می‌تواند مشکلات پوستی این ناحیه را طی مدت دو هفته تا دو ماه بهبود ببخشد. اگرچه در برخی موارد، درمان باید تا چند ماه ادامه پیدا کند.

نکته: برای جلوگیری از سیاهی، گود رفتگی، پف، افتادگی پلک و چین و چروک پوست دور چشم، بهتر است مصرف سرم و کرم‌های دور چشم را به روتین همیشگی مراقبت از پوست خود اضافه کنید.

چه عمل‌هایی برای رفع تیرگی زیر چشم وجود دارند؟

برای درمان گودی زیر چشم می‌توانید با پزشک متخصص درباره درمان‌های تخصصی‌تر صحبت کنید. یکی از راه‌های درمان گودی چشم استفاده از پرکننده‌ها است. این روش، در مطب توسط جراح پلاستیک یا متخصص پوست انجام می‌شود. آن‌ها از پر کننده‌های پوستی برای حجیم کردن گونه و صاف کردن ناحیه زیر چشم استفاده می‌کنند.

سایر روش‌های درمان گودی چشم هم شامل برداشتن پوست، ماهیچه یا چربی با جراحی یا استفاده از لیزر یا درمان‌های شیمیایی می‌شود. پزشک با آزمایشات و بررسی‌های لازم تشخیص می‌دهد که کدام درمان برای شما بهتر است.

بهترین ماسک برای رفع گودی زیر چشم

معرفی ورزش برای رفع گودی زیر چشم

با ورزش صورت می‌توان عضلات اطراف چشم را تقویت کرد. شما می‌توانید انواع مختلف ورزش‌های گفته شده برای رفع این مشکل را امتحان کنید اما 2 پیشنهاد شگفت‌انگیز برای شما داریم:

  • فشار چشم: با این تمرین، کل ناحیه چشم تقویت می‌شود. برای انجام آن باید نوک انگشتان خود را در گوشه چشم‌ها قرار دهید و سپس آن‌ها را در حالی که محکم بسته هستند فشار دهید.
  • لیفت پلک: این کار استحکام زیر پلک پایین را افزایش می‌دهد. تمرین لیفت پلک برای چشم‌های گود رفته عالی است. برای انجام این کار باید پلک پایین را با سه انگشت به آرامی بکشید.

بهترین ماسک خانگی برای رفع سیاهی دور چشم

درمان‌های خانگی گودی چشم گزینه خوبی برای کسانی هستند که به جای درمان‌های زیبایی به دنبال درمان‌های طبیعی می‌گردند. بهترین ماسک‌ها برای رفع تیرگی زیر چشم عبارت‌اند از:

  • ماسک سیب‌زمینی: نشاسته، ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سیب‌زمینی به مبارزه با چشم‌های فرورفته کمک می‌کنند.
  • ماسک چای: آنتی‌اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها به وفور در چای یافت می‌شوند. این ترکیبات به بهبود گردش خون و کاهش گودی چشم کمک می‌کنند.
  • ماسک روغن بادام: روغن بادام (روغن بادام تلخ) حاوی ویتأمین E است. این ماده باعث افزایش رنگ طبیعی و روشن شدن پوست می‌شود.
  • سایر روش‌ها: ترکیب توت فرنگی با گلاب و یخ، مخلوط لیموی تازه همراه با خیار و یخ، ترکیب شیر و عسل جزو متداول‌ترین ماسک‌ها برای رفع تیرگی زیر چشم هستند. این ماسک‌ها به‌طور مؤثر و عجیبی به درمان سیاهی دور چشم کمک می‌کنند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه یکی علائم مؤثر بر زیبایی، سلامت پوست زیر چشم است؛ پس برای رفع گودی یا سیاهی آن می‌توان از روش‌های مختلفی استفاده کرد. این روش‌ها بستگی به علت اصلی این مشکل دارند.

برای رفع گودی زیر چشم می‌توانید به دکتر چشم پزشک و متخصص پوست مراجعه کنید یا از راهکار‌هایی مانند استفاده از گلاب، یخ، خیار، کرم‌های روشن‌کننده و… کمک بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

webmd

bebodywise

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب