۲۰ حقیقت درباره فواید نوشیدن آب که باید بدانید

فواید نوشیدن آب

فهرست مطالب

آب نقش حیاتی‌ای در زندگی ما انسان‌ها دارد و همان‌طور که اهمیت زیادی به وعده‌های غذایی اصلی‌مان می‌دهیم، باید آب خوردن را هم جدی بگیریم. با این حال، خیلی از ما درباره فواید نوشیدن آب، چیزی نمی‌دانیم فقط زمانی که احساس تشنگی می‌کنیم، آب می‌نوشیم؛ در حالی که تشنگی فقط یکی از نشانه‌های کم‌آبی بدن انسان است. 

از آن‌جایی که توجه کافی به آب در خانواده‌های ما ایرانی‌ها آن‌چنان جا نیفتاده است، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به ۲۰ حقیقت جالب و جذاب از فواید نوشیدن آب اشاره می‌کنیم تا ببینیم که مصرف چند لیوان آب بیش‌تر چگونه می‌تواند روی بدن‌مان تأثیر بگذارد. 

۱- به ایجاد بزاق در بدن کمک می‌کند

آب جز اصلی تشکیل‌دهنده بزاق است؛ ماده‌ای که حاوی مقدار کمی الکترولیت، مخاط و آنزیم است و برای تجزیه غذاهای جامد و حفظ سلامت دهان ما ضروری است. بدن به‌طور کلی با مصرف منظم مایعات، بزاق کافی را برای ما تولید می‌کند. 

از طرفی، تولید بزاق با افزایش سن یا مصرف برخی داروها و ابتلا به بعضی بیماری‌ها، کاهش می‌یابد. به همین دلیل با مصرف بیش‌تر آب آشامیدنی می‌توانید تولید بزاق دهان‌تان را افزایش دهید و سلامت دندان‌هایتان را تضمین کنید. 

میزان مصرف آب در زنان و مردان

۲- دمای بدن را تنظیم می‌کند

یکی دیگر از فواید نوشیدن آب، حفظ دمای بدن است. بدن ما در حین فعالیت‌های مختلف در محیط گرم از طریق تعریق، آب زیادی از دست می‌دهد. عرق بدن را خنک نگه می‌دارد اما اگر آب از دست رفته را برنگردانید،  دمای بدن بیش‌تر می‌شود چون به‌خاطر کم‌آبی، الکترولیت‌ها و پلاسما از دست می‌رود. اگر تعرق بسیار زیادی دارید، حتماً آب زیادی بنوشید تا دچار کم‌آبی نشوید.

۳- از بافت‌ها، نخاع و مفاصل محافظت می‌کند

مصرف آب می‌تواند روی سلامت مفاصل، نخاع و بافت‌های بدن نقش داشته باشد. به همین خاطر است که در فعالیت‌های بدنی مختلف، پیشنهاد می‌شود که آب زیادی بنوشید تا از ابتلا به بیماری‌هایی مثل آرتریت (Arthritis) یا همان التهاب مفصل جلوگیری کنید. 

۴- به دفع مواد زائد از طریق تعریق، ادرار و مدفوع کمک می‌کند

بدن ما از آب برای عرق کردن، ادرار و اجابت مزاج استفاه می‌کند. عرق، دمای بدن را هنگام ورزش و محیط‌های گرم تنظیم می‌کند اما با تعریق زیاد، شما باید آبِ از دست رفته را دوباره برگردانید. 

جدا از این، برای داشتن مدفوع سالم و جلوگیری از یبوست هم به آب کافی نیاز دارید. کلیه‌های ما مواد زائد را از طریق ادرار فیلتر می‌کنند و آب کافی به آن‌ها کمک می‌کند تا در این فرایند، کارآمدتر باشند. همچنین با نوشیدن حجم زیادی از آب، می‌توانید از تولید سنگ کلیه جلوگیری کنید. 

بهبود سلامت استخوان ها با آب

۵- عملکرد فیزیکی ما را بهبود می‌بخشد

یکی از فواید نوشیدن آب زیاد در طول فعالیت بدنی، افزایش قدرت و استقامت اشخاص است. به‌طور کلی، ورزش‌های استقامتی‌ مثل بسکتبال منجر به کم‌آبی شدید بدن می‌شوند و اگر در گرما هم ورزش زیادی بکنید، ممکن است با کاهش فشار خون و هایپرترمی یا در بدترین حالت با تشنج و مرگ مواجه شوید. به همین دلیل بهتر است در طول فعالیت‌های بدنی، به‌ویژه فعالیت‌های سنگین، آب کافی بنوشید.

همچنین ورزش‌های چربی سوز را در این مقاله می‌توانید بشناسید.

۶- به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند

خوردن فیبر تنها راه پیشگیری از یبوست نیست و با مصرف آب می‌توانید حرکات روده را به شکلی سالم، تنظیم کنید. اگر آب، منیزیم و فیبر کافی مصرف نکنید، در نهایت دچار یبوست خواهید شد. اگر مدت‌ها است که یبوست دارید، جدا از آب آشامیدنی می‌توانید به سراغ گزینه‌های گازداری که مورد تأیید هستند بروید چون به رفع بیش‌تر یبوست‌تان کمک می‌کند. 

بیشتر بخوانید: درمان خانگی برای رفع یبوست 

۷- منجر به هضم غذا می‌شود

برخلاف آن چیزی که خیلی مواقع می‌شنویم، کارشناسان تأیید کرده‌اند که نوشیدن آب قبل، حین و بعد از غذا خوردن به بدن کمک می‌کند تا مواد غذایی‌ای که می‌خورید را راحت‌تر تجزیه کند؛ به عبارتی، شما با آب خوردن می‌توانید فرایند هضم غذا در بدن را بهبود ببخشید و بیش‌ترین بهره را از هر وعده غذایی داشته باشید. 

هضم غذا با آب

۸- به جذب مواد مغذی کمک می‌کند

فواید نوشیدن آب تنها به تجزیه غذا خلاصه نمی‌شود و با مصرف آب بیش‌تر می‌توانید ویتامین‌ها، مواد معدنی و بسیاری از مواد مغذی‌ای که در وعده‌های غذایی‌تان یافت می‌شود را به شکلی بیش‌تر جذب کنید. جدا از این موضوع، آب وظیفه حل شدن و انتقال ویتامین‌ها به قسمت‌های مختلف بدن را هم بر عهده دارد. 

۹- به شما کمک می‌کند تا وزن بیش‌تری کم کنید

در مطالعه که onlinelibrary منتشر کرده، دانشمندان توانستند کاهش اضافه وزن و کم‌تر شدن چربی بدن گروهی از دختران را با نوشیدن آب بیش‌تر مرتبط بدانند. در نتیجه، می‌توانیم بگوییم که نوشیدن آب بیش‌تر در حین رعایت رژیم غذایی و انجام تمرینات ورزشی می‌تواند به شما کمک کند تا وزن بیش‌تری کم کنید. 

۱۰- گردش اکسیژن خون را بهبود می‌بخشد

یکی دیگر از فواید نوشیدن آب، بهبود گردش اکسیژن در خون است. آب مواد مغذی مفید و اکسیژن را به کل بدن منتقل می‌کند و افزایش گردش اکسیژن خون می‌تواند در نهایت به سلامتی اجزای مختلف بدن ما کمک کند. 

۱۱-با بیماری‌های مختلف مبارزه می‌کند

نوشیدن آب کافی می‌تواند به پیشگیری از برخی بیماری‌های پزشکی، از جمله موارد لیست زیر، کمک کند: 

  • یبوست
  • سنگ کلیه
  • آسم ناشی از ورزش 
  • عفونت مجاری ادراری  
  • فشار خون

از فواید نوشیدن آب این است که به بدن کمک می‌کند تا ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مهم را به‌راحتی جذب کند و سلامت کلی بدن را هم بهبود ببخشد. 

افرایش انرژی با آب

۱۲- باعث افزایش انرژی می‌شود

نوشیدن آب می‌تواند متابولیسم بدن را فعال کند و این فعال‌سازی تأثیر مثبتی روی سطح انرژی می‌گذارد. academic نشان داده که نوشیدن ۵۰۰ میلی‌لیتر آب باعث افزایش ۳۰ درصدی متابولیسم در مردان و زنان می‌شود. در نتیجه اگر می‌خواهید از فواید نوشیدن آب برای افزایش انرژی در طول روز بهره ببرید، باید آب کافی و چه‌بسا بیش‌تر از حد معمول مصرف کنید. همچنین می‌توانید به این مقاله که ۱۰ راهکار برای افزایش متابولیسم را پیشنهاد می‌کند، مراجعه کنید.

۱۳- به بهبود عملکرد شناختی بدن کمک می‌کند

هیدراتاسیون مناسب، کلید اصلی در بهبود عملکرد شناختی بدن است. تحقیقات نشان می‌دهد که اگر آب کافی در طول روز مصرف نکنیم، تمرکز و هوشیاری‌مان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کنند و تأثیرات منفی‌ای روی حافظه کوتاه‌مدت‌ به‌جا می‌ماند.

بیشتر بخوانید: روش‌های کاربردی برای کاهش استرس و اضطراب

۱۴- به خوشحالی و بهبود رفتار کمک می‌کند

عدم دریافت آب کافی می‌تواند روی رفتار و حال و هوای ما تأثیر بگذارد. کم‌آبی یکی از دلایل اصلی خستگی، گیجی و اضطراب در ما است و به همین خاطر هم در فواید نوشیدن آب به بهبود خلق‌وخو و افزایش احساس خوشحالی در طول روز اشاره شده است. 

بهبود حال با نوشیدن آب

۱۵- باعث جوان ماندن پوست می‌شود

مصرف آب کافی پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد و تولید کلاژن را در بدن تقویت می‌کند تا پوستی جوان‌تر و شاداب‌تر داشته باشید. البته که نوشیدن آب برای محافظت از پوست کافی نیست و ژن و مراقبت‌های کلی در برابر نور خورشید هم روی بهبود پوست‌تان تأثیر می‌گذارد. همچنین می‌توانید در این مقاله با ۹ ماده غذایی برای رفع چین و چروک آشنا شوید.

۱۶- از کم‌آبی کلی بدن جلوگیری می‌کند

آب برای عملکردهای مختلف بدن‌مان ضروری است و به همین دلیل، باید مشکل کم‌آبی بدن‌مان را جدی بگیریم. کم‌آبی شدید می‌تواند عوارض زیر را به همراه داشته باشد:‌

  • تورم در مغز
  • نارسایی کلیه
  • تشنج

مطمئن شوید که در طول روز آب کافی می‌نوشید تا آن‌چه از طریق، تعریق، ادرار و حرکات روده از دست می‌رود را جبران و از کم‌آبی بدن‌تان، جلوگیری کنید. 

بیشتر بخوانید: رژیم آب درمانی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

چه میزان آب باید در طول روز بنوشیم؟ 

تا به این‌جا درباره فواید نوشیدن آب صحبت کردیم اما همچنان نمی‌دانیم که مصرف آب تا چه اندازه می‌تواند برای ما مفید باشد؟ مقدار آب مورد نیازِ روزانه برای هر فرد متفاوت است و به عواملی مثل تحرک و میزان تعریق بستگی دارد. 

طبق گفته‌های آکادمی ملی علوم‌، مهندسی و پزشکی آمریکا، میانگین مصرف روزانه توصیه‌شده آب عبارت است از: 

  • برای مردان حدود ۳.۷ لیتر یا ۱۲۵ اونس 
  • برای زنان حدود ۲.۷ لیتر یا ۹۱ اونس 

این یعنی مردان حدود ۱۵ لیوان و زنان نزدیک به ۱۱ لیوان آب در طول روز باید بنوشند. البته که میوه‌ها و سبزیجات و مایعات غیر الکلی هم در این مقدار تعیین‌شده در نظر گرفته می‌شوند و به همین خاطر هم تنها ۸۰ درصد از رقم ذکر شده باید از نوشیدن خودِ آب باشد. 

این یعنی مردان باید حداقل ۱۲.۵ لیوان آب در طول روز بنوشند و زنان باید ۹ فنجان آب در طول روز مصرف کنند. جدا از این، نوشیدن آب در شرایط زیر بسیار مهم است: 

  • وقتی تب دارید.
  • وقتی هوا گرم است.
  • زمانی که اسهال و استفراغ دارید. 
  • زمانی که به‌خاطر فعالیت‌های بدنی زیاد، عرق می‌کنید. 
سخن پایانی

آب تقریباً برای هر قسمت از بدن مهم است. مصرف روزانه توصیه‌شده آب نه‌تنها به ما کمک می‌کند تا وضعیت فعلی‌ما را حفظ کنیم، بلکه سلامت کلی‌مان را هم بهبود ببخشیم. می‌توانید با پیاده‌سازی راه‌حل‌های زیر مطمئن شوید که در طول روز آبی کافی می‌نوشید: 

  • هرجا که می‌روید یک بطری آب همراه‌تان داشته باشید. به این ترتیب می‌توانید هر زمان که می‌خواهید، آب بنوشید
  • میزان مصرف‌تان را پیگیری کنید. سعی‌تان را بر این باشد که حداقل نصف وزن بدن‌تان بر حسب اونس، آب بنوشید 
  • خورد خورد پیش بروید. همیشه در اولِ مسیر، مصرف بیش از حد آب می‌تواند مشکل باشد اما با قدم‌های کوچک می‌توانید این میزان را افزایش دهید. 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

Medical News Today

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

24 نظر

  1. عالی بود عزیزان من همتون آب بخورید آب برای همه چیز و همه کس مفید است مردم جونای من امیدوارم همیشه آدامش و جوانی بیش از حد داشته باشید

  2. تشکر بابت اینکه با انرژی علم خودتونو در اختیارمون قرار میدید. موفقتر باشید.

  3. اظهار نظرسلام دوستان خیلی زشت هستش که غلط املایی در نوشته ها وپیامها داشته باشیم دست مریزاد

  4. باسلام و خسته نباشید خدمت شما
    ممنون بابت مطالب اموزنده ای ک در اختیار ما گذاشتید.دست مریضا😍

  5. با سلام و سپاس بیکران از انتشار مطالب علمی و آموزنده شما

      1. خیلی ممنون از نکات دقیق و خوب ک در مورد فواید اب خوردن گذاشتین

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب