میوه‌ های بدون قند و رژیمی را بشناسید

میوه های بدون قند و رژیمی

فهرست مطالب

برای افراد مبتلا به دیابت، مدیریت سطح قند بسیار مهم است. در حالی که میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ها، فیبر و آنتی‌اکسیدان هستند و قند طبیعی دارند؛ اما باعث افزایش سطح قند خون می‌شوند. هنگامی که صحبت از مدیریت دیابت می‌شود، باید به محتوای قند موجود در غذاهایی که می‌خورید از جمله میوه‌ها توجه کنید.

البته این بدان معنا نیست که باید این منبع حیاتی تغذیه را به‌طور کامل کنار بگذارید. خوشبختانه بسیاری از میوه‌های خوشمزه، بدون قند یا کم قند هستند که هیچ خطری برای دیابتی‌ها ندارند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی تمام میوه‌های بدون قند را به همراه فوایدشان بررسی خواهیم کرد.

 

سوالات متداول

میوه ‌های بدون قند کدام هستند؟
گریپ فروت، خیار، هندوانه، کیوی، توت‌فرنگی، شاتوت، طالبی، هلو و هندوانه میوه‌‌های بدون قند یا با قند کم هستند. افرادی که مشکلات قندی دارند، می‌توانند با مشورت پزشک از این میوه‌ها کمک بگیرند.
سبزیجات بدون قند کدام هستند؟
کاهو، بروکلی، اسفناج، گوجه‌فرنگی، اسفناج، کرفس و چغندر در دسته سبزیجات بدون قند یا با قند کم قرار می‌گیرند. افرادی که مشکلات قندی دارند، می‌توانند با مشورت پزشک از این سبزیجات کمک بگیرند.
میوه های بدون قند خشک و مغزهای بدون شکر کدامند؟
بادام، پسته، گردو، توت خشک و زردآلوی خشک، مغزها و میوه‌های خشکی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای مشکلات قندیتان کمک بگیرید. قبل از مصرف هر شکل از این میوه‌ها مشورت با پزشک را فراموش نکنید.
آیا افراد دیابتی می‌توانند هندوانه بخورند؟
از آنجایی که هندوانه دارای GI حدود 72 است، سازمان شکست دیابت می گوید افراد دیابتی می‌توانند در حد اعتدال هندوانه تازه مصرف کنند، اما نباید هندوانه را به صورت آبمیوه مصرف کنند. اگر دیابت دارید حتما از پزشکتان راجع به مصرف هندوانه سوال بپرسید.

۸ میوه بدون قند و خوشمزه در دنیا

پیروی از یک رژیم غذایی سالم بخش مهمی از سبک زندگی است. مصرف بیش از حد شکر و قند منجر به بروز بیماری‌های زیادی می‌شود. خوردن میوه های بدون قند به جای میان وعده‌های فرآوری شده و شیرین، گام بزرگی به سوی یک سبک زندگی سالم است. مصرف این نوع میوه‌ها نیاز به پیروی از یک برنامه غذایی منظم دارد. برای شناخت این میوه‌ها آماده‌اید؟

میوه های رژیمی

1.    گریپ‌فروت

به عقیده متخصصان تغذیه، گریپ‌فروت می‌تواند بخش ضروری از یک برنامه غذایی سالم باشد. گریپ‌فروت برای لاغری بسیار مفید است زیرا نه تنها مقدار کمی قند دارد، بلکه بدون چربی هم است. این میوه بهترین گزینه برای دوران سرماخوردگی یا زمانی که دائماً سرفه می‌کنید، خواهد بود. گریپ‌فروت مواد مغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر زیادی دارد؛ به همین علت به یک خوراکی سالم تبدیل شده است.

این میوه در لیست کم کالری‌ترین میوه‌های دنیا قرار گرفته و باعث کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. گریپ‌فروت از نظر شاخص گلیسمی (GI) پایین است و «نارینژین» دارد. به همین دلیل به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهد. گریپ‌فروت بالاترین میزان آب را نسبت به سایر میوه‌ها دارد.

2.    هندوانه

هر فنجان هندوانه ۶.۲ گرم قند دارد. هندوانه جزو پرطرفدارترین میوه های بدون قند است و GI بسیار پایینی دارد. این میوه با کالری کم، مواد مغذی زیاد مانند ویتامین A، L-Citfibrene، فیبر و لیکوپن به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و بدن شما را هیدراته نگه دارد.

هندوانه ضد التهاب، ضد اکسیدان است، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، عملکرد کلیه را بهبود می‌بخشد، فشار خون و قند خون را نیز کاهش می‌دهد. این میوه خوشمزه و سالم به‌دلیل مقادیر زیادی «لیکوپن» از برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

هندوانه میوه رژیمی

3.    خیار

یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در فصل تابستان «خیار» است. معمولاً از خیار در تهیه سالاد استفاده می‌شود و خاصیت خنک کنندگی و آب‌رسانی دارد. متخصصان تغذیه همیشه مصرف آن را توصیه می‌کنند. خیار دارای پتاسیم و ویتامین C است و کربوهیدرات کمی دارد. این میوه همه کاره، نه تنها سالادها، بلکه غذاهای مختلف مانند ساندویچ، پاستا و سوپ را هم خوشمزه می‌کند.

4.    لیمو

medicalnewstoday می‌گوید که لیمو یکی دیگر از میوه‌ های بدون قند است که باید در هر برنامه غذایی قرار بگیرد؛ چراکه مقادیر بالایی ویتامین C دارد. آنتی‌اکسیدان‌های لیمو، آن را به یک نوشیدنی بدون قند و با طراوت تبدیل کردند. هر عدد آن حدوداً ۱.۱ تا ۱.۵ گرم قند دارد.

این میوه ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ و ضد التهاب است همچنین از عفونت‌های تنفسی، گلودرد و سینه درد جلوگیری می‌کند. عصاره ترش این میوه بسیار کاربرد دارد و برای شیرین شدنش از کمی عسل استفاده می‌شود. یک لیوان آب با کمی آبلیمو تازه مکمل خوبی برای کاهش وزن خواهد بود.

5.    توت فرنگی و شاه توت

رنگ قرمز روشن و تیره توت فرنگی و شاه توت نشان از خواص آن دارد. در هر فنجان از آن‌ها به ترتیب حاوی ۱.۳ گرم و ۴.۲ گرم قند هستند. توت فرنگی و شاه توت خواص ضد التهابی داشته و نه تنها سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند بلکه باعث بهبود عملکرد مغز می‌شوند.

این دو میوه پوست شما را سالم نگه می‌دارند و از برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند. توت فرنگی و شاه توت را می‌توان به‌صورت تازه، خشک، یخ زده یا به‌عنوان یک ماده افزودنی در سالادها، دسرها و نوشیدنی‌ها مصرف کرد.

کیوی بدون قند است

6.    کیوی

امروزه خواص بی‌نظیر کیوی بر کسی پوشیده نیست. این میوه به‌عنوان یکی از میوه های بدون قند، منبع عالی از ویتامین C و فیبر است. در یک تکه از این میوه تنها ۶ گرم شکر وجود دارد و سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین E و آنتی‌اکسیدان است.

کیوی به کاهش‌تری گلیسیرید و به‌طورکلی ارتقای کلی سلامت قلب کمک می‌کند. این میوه با پوست خاردار و گوشت سبز رنگ خود عملکرد روده را بهبود می‌بخشد. کیوی افزودنی خوبی به سالادها، دسرها و نوشیدنی‌های شما خواهد بود.

7.    هلو

هلو به تنظیم سطح فشار خون کمک می‌کند و کالری بسیار کمی دارد. همچنین به‌عنوان یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های بدون قند سرشار از ویتامین C، A و پتاسیم شناخته شده است. این میوه، ۲ گرم فیبر و ۱.۳ گرم پروتئین داشته و مقدار RDI آن حدود ۲۰ درصد در هر ۱۰۰ گرم است.

یک هلو متوسط حدود ۱۳ گرم قند دارد. این میوه علاوه بر اینکه خوشمزه، مقوی، سرشار از آنتی‌اکسیدان، ویتامین C، فیبر، پتاسیم و آهن است؛ حاوی بتاکاروتن بالایی بوده و به تولید ویتامین A در بدن کمک می‌کند. ویتامین A برای سلامت چشم، پوست و سیستم ایمنی بسیار مفید است. باتوجه به آنچه که گفته شد، هلو یک گزینه خوب برای افراد دیابتی خواهد بود.

طالبی بدون قند است

8.    طالبی

قند موجود در میوه طالبی صفر است و مواد مغذی مختلفی دارد. یک فنجان طالبی با کم‌تر از ۱۳ گرم قند دارای فیبر، پتاسیم، و فولات است. این میوه خوش طعم و خنک، در تابستان به دلیل خاصیت آب‌رسانی، محبوبیت زیادی دارد. طالبی حاوی ویتامین A، C و B6 است و به تقویت سلول‌های خون، سلامت پروستات، پاک‌سازی کبد، جلوگیری از سنگ کلیه و بهبود عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند.

انواع میوه‌ های بدون قند خشک و مغزهای بدون شکر

میوه‌های خشک همان‌طور که از نامشان مشخص است کم‌آب یا بدون آب هستند، اما فواید تغذیه‌ای بسیار بالایی دارند. آن‌ها بهترین تنقلات برای بیماران دیابتی محسوب می‌شوند. در ادامه یک لیست سالم و جذاب از این خوراکی‌ها را برای شما آماده کردیم.

  • گردو: گردو نه تنها مانع از خوردن غذاهای غیرضروری می‌شود و به کاهش وزن کمک می‌کند؛ بلکه با داشتن اسید آلفا لیپوئیک، التهاب و عوارض ناشی از دیابت را کاهش می‌دهد.
  • بادام: به سلامت دستگاه گوارش و تنظیم فشار خون کمک می‌کند.
  • پسته: پسته یک ابر قدرت است و به‌عنوان یک میان وعده عالی برای افراد دیابتی شناخته می‌شود.
  • توت‌ها: انواع توت‌ خشک به تنهایی یا همراه با خوراکی‌های دیگر مانند ماست یونانی یک دسر عالی برای بیماران دیابتی هستند.
  • زردآلو: اگر به دنبال افزودن طعم به غذاهای خود هستید و نمی‌خواهید از قند مصنوعی استفاده کنید؛ پس حتماً زردآلو خشک بخورید.

میوه های بدون قند

 

انواع سبزیجات بدون قند را هم بشناسید

به احتمال زیاد بعد از شناخت میوه های بدون قند حالا  به این موضوع فکر می‌کنید که سبزیجات بدون قند کدام هستند کدام سبزیجات بدون قند را می‌توانید در انواع سالاد رژیمی یا میان وعده‌های رژیمی استفاده کنید.

لیست سبزیجات بدون قند عبارتند از:

  • کاهو: هر 100 گرم کاهو، فقط 0.8 گرم قند دارد؛
  • چغندر: هر 100 گرم چغندر، فقط 7 گرم قند دارد؛
  • گوجه‌فرنگی: هر 100 گرم گوجه‌فرنگی، فقط 3.1 گرم قند دارد؛
  • بروکلی: هر 100 گرم بروکلی، فقط 1.7 گرم قند دارد؛
  • گل کلم: هر 100 گرم بروکلی، فقط 1.9 گرم قند دارد؛
  • کرفس: هر 100 گرم کرفس، فقط 1.4 گرم قند دارد؛
  • اسفناج: هر 100 گرم اسفناج؛ فقط 0.4 گرم قند دارد.
کلام آخر

مصرف میوه های بدون قند در رژیم غذایی راهی عالی برای مدیریت سطح قند خون در افراد سالم یا بیماران دیابتی است. میوه‌هایی با شاخص گلیسمی پایین مانند توت‌ها، کیوی، لیمو و… انتخاب ایده آلی برای این منظور خواهند بود؛ زیرا ویتامین‌های ضروری، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌ها را بدون افزایش سطح قند خون برای بدن فراهم می‌کنند.

علاوه بر این موارد، قرار دادن این میوه‌ها در برنامه غذایی، به کاهش خطر ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی و سرطان کمک می‌کند. شما با دانش و برنامه‌ریزی صحیح می‌توانید از خوردن انواع میوه‌های خوشمزه، بدون لطمه به سلامت خود لذت ببرید.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

fitbase

bebodywise

naturawellnessfoods

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

26 نظر

  1. سلام در اکثر نظرات پزشکان متخصص داخلی از خربزه و هندوانه وانگور بعنوان میوه های با قند بلا یادشده وافراد دیابتی را ا ز مصرف آن منع میکنند .

  2. سلام
    هندوانه‌افت‌فشارمیاره
    باتوجه‌به‌شیرین‌بودنش
    فکرنکنم‌میزان‌قندش‌بالاباشه

    1. سلام رباب عزیز
      افت فشار هنداونه به دلیل سردی آن است بهتر است با مسهل آن مصرف کنید
      البته قند هم هندوانه دارد

  3. این مقاله کاملا اشتباه است هر کسی که هر چی نوشته رو که نباید ترجمه و منتشر کرد.

    1. دوست عزیز
      تمام سعی ما اینه که از منابع معتبر، مقالات رو ترجمه کنیم. اما اگر منبعی دارید که اشتباه بودن این مطالب رو ثابت میکنه، خوشحال میشیم برامون بفرستید.

    1. سلام دوست عزیز
      میزان قند هر مواد غذایی در بالا رفتن قند خون تاثیر می‌گذارد
      اگر متعادل مصرف شود احتمال بالا رفتن قند خون کمتر است

    1. سلام زهره عزیز
      برای جلوگیری از نوسانات زیاد در سطح قند خون، نباید در خوردن آنها زیاده روی کرد

  4. سلام بسیار عالی وبجا زحمت کشید.
    انشالله شاید مطالبی جدیدی باشیم..

    1. سلام همراه عزیز
      حتما بلاگ مارو دنبال کنید هر روز مطالب جدیدی ارائه می دهیم.

      ممنون از همراهیتون

  5. حلاکه میوه هاتمام شده ماراخبرمی کنیددرفصل سردهم بامیوه های خیلی ترش که معده راداغون می کند خداحافط

    1. سلام محمود عزیز
      ممنون از نظرتون
      حتما از این به بعد به این نکته توجه میکنیم

    1. احمد عزیز
      در برخی منابع گفته شده که هندوانه جزو میوه های بدون قنده

  6. آخه هندوانه و خربزه و لیموترش بیشترین قند رو دارن چرا اطلاعات غلط میدین؟

    1. محمد عزیز
      در منابعی که تو خود مقاله ذکر شده، این میوه ها به عنوان میوه های بدون قند معرفی شدند.

  7. سلام هندوانه ولیمه میوه های هستند که زیاد قند دارند لطفا مردم را گیج نکنید و سواد خود را بالا ببرید

    1. سلام دوست عزیز
      در منابعی که در خود مقاله نوشته شده، به عنوان میوه های بدون قند معرفی شدند

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب