آیا میوه های چاق کننده را می‌شناسید؟

میوه های چاق کننده

فهرست مطالب

این‌که بخواهیم وزن‌مان را بیش‌تر کنیم یا عضلاتی بزرگ‌تر بسازیم، آسان نیست. داشتن یک برنامه روتین ورزشی و رژیم غذایی سفت و سخت چالش‌های بسیار زیادی را به‌همراه دارد. به همین دلیل به سراغ مواد غذایی‌ یا میوه‌های چاق کننده می‌رویم تا بتوانیم کالری بیش‌تری به بدن‌ برسانیم و عضله بسازیم. 

البته میوه‌ها جزو اولین دسته از گروه مواد غذایی‌ که برای چاقی مناسب‌اند، قرار نمی‌گیرند اما برخی از آن‌ها، می‌توانند در راستای جذب کالری بیش‌تر به ما کمک کنند. جدا از این موضوع، هر کدام ویتامین‌ها و مواد معدنی خاص خودشان را دارند که به بهبود وضعیت سلامتی‌ کمک می‌کنند.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر با این میوه‌های چاق کننده آشنا شویم و درباره خواص‌ آنها اطلاعاتی کسب کنیم.

 

سوالات متداول

آیا با میوه های چاق کننده می‌توانیم وزن‌مان را بیش‌تر کنیم؟
به‌طور کلی، اضافه کردن میوه‌ها به رژیم غذایی می‌تواند کالری دریافتی‌تان را بیش‌تر کند اما تنها مصرف میوه نمی‌تواند وزن بیش‌تری برای شما به‌همراه داشته باشد. 
بهترین میوه برای افزایش وزن بدن چیست؟
موز، سیب، انگور و انبه برخی از بهترین میوه‌هایی هستند که می‌توانید برای افزایش وزن بدن‌تان مصرف کنید و در سبد میوه یخچال‌تان قرار دهید. 
آیا خوردن بیش از اندازه میوه می‌تواند مضر باشد؟
زیاده‌روی در هرچیزی خوب نیست و میوه‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. قند موجود در میوه‌ها باعث می‌شود تا با مصرف زیاد، خطر ابتلا به بیماری‌های مختلفی مثل قند خون و دیابت در آینده برای ما بیش‌تر شود.
بدون میوه هم می‌توانیم چاق شویم؟
قطعاً موادی با کربوهیدرات و کالری بیش‌تری هستند که می‌توانند سریع‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنید، وزن‌تان را بیش‌تر کنند؛ میوه های چاق کننده در واقع به‌عنوان یک عامل کمکی شناخته می‌شوند که روی دریافت کالری بیش‌تر بدن، نقش دارند. 

۱- موز میوه چاق کننده

یکی از بهترین میوه های چاق کننده، موز است که نه‌تنها از مواد مغذی تشکیل شده، بلکه کربوهیدرات و کالری بسیار زیادی دارد. یک موز متوسط عموماً حاوی ۱۰۵ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۰.۴ گرم چربی و ۲۷ گرم کربوهیدرات است. 

جدا از این موضوع، ریزمغذی‌ها و مواد معدنی زیادی مثل پتاسیم و منیزیم در موز یافت می‌شوند. موز سبز نشاسته مقاوم بسیار زیادی دارد که به سلامت دستگاه گوارش و روده‌های شما کمک می‌کند و فرایند هضم‌اش آسان است. 

اگر به دنبال یک میان‌وعده خوشمزه و در عین حال ساده می‌گردید، می‌توانید یک یا دو موز را در کیف خود گذاشته و در طول روز و موقعیت‌های مختلف، مصرف کنید. این میوه را حتی می‌توان با اوت‌ میل یا اسموتی‌های مختلف ترکیب کرد تا خاصیت چاق‌کنندگی بیش‌تری برای شما داشته باشد. 

موز برای چاقی

۲- آووکادو برای افزایش وزن

بسیاری به‌اشتباه تصور می‌کنند که آووکادو نوعی سبزی است چون در واقع یک میوه است و در دسته‌بندی میوه های چاق کننده، جایگاه ویژه‌ای هم دارد. هر آووکادو ۲۰۱ گرمی حدود ۳۳۲ کالری است که می‌تواند به افزایش وزن‌تان کمک کند. 

آووکادو میزان بسیار زیادی چربی غیراشباع سالم هم دارد که به سلامت قلب کمک می‌کند و در تأمین ۶۰ درصد از فیبر مورد نیاز روزانه‌تان هم نقش دارد. 

از آن‌جایی که ما آن‌قدرها هم به‌سراغ آووکادو نمی‌رویم، نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم آن را مصرف کنیم. روش‌های بسیار زیادی برای خوردن آووکادو وجود دارد؛ از خوردنِ خام آن با قاشق گرفته تا ترکیب کردن آن در اسموتی‌ها و میلک‌شیک‌های مختلف. اگر نمی‌خواهید دیگر لاغر باشید، بهتر است آووکادو را به‌عنوان یک میان‌وعده بسیار خوب در نظر بگیرید. 

آووکادو چاق کنندس

۳- نارگیل برای چاقی

نارگیل را همه دوست داریم، نه‌تنها به خاطر طعم و مزه دوست‌داشتنی‌اش، بلکه به‌خاطر فواید بسیار زیادی که برای سلامتی ما به‌همراه دارد. الان هم می‌توانیم بگوییم که این میوه به‌سبب چربی و کربوهیدرات خوبی که دارد، می‌تواند روی افزایش وزن ما نقش داشته باشد. 

۲۸ گرم از نارگیل دارای ۹۹ کالری، ۱ گرم پروتئین، ۹.۴ گرم چربی، ۴.۳ گرم کربوهیدرات و ۲.۵ گرم فیبر است و از مواد معدنی بسیار زیادی مثل فسفر و مس هم تشکیل شده است. روش‌های بسیار زیادی برای مصرف نارگیل وجود دارد: می‌توانید آن را به شکل خام بخورید، به نوشیدنی‌های مختلف اضافه کنید یا گوشت آن را در سالادهای میوه و غذاهای مختلف به‌کار گیرید. 

نارگیل چاق کننده اس

۴- انبه چاق کننده

انبه در ایران، دوست‌داران بسیار زیادی دارد و به‌سبب طعم شیرین و خوشمزه‌اش، در سبد غذایی خانواده‌ها جای خوبی پیدا کرده است. درست مثل موز، این میوه از کربوهیدرات بسیار زیادی تشکیل شده و به همین خاطر هم در لیست بهترین میوه های چاق کننده قرار می‌گیرد. 

شما با خوردن ۱۶۵ گرم انبه می‌توانید ۹۹ کالری، ۱.۴ گرم پروتئین و ۲۵ گرم کربوهیدرات را به بدن‌تان وارد کنید. انبه حتی منبع خوبی از مس، چندین ویتامین ‌B و ویتامین‌های A و E است. خوشبختانه چالشی در خوردن انبه وجود ندارد؛ از آب‌میوه‌ آن گرفته تا به‌شکل خام و حتی اضافه کردن آن به سالاد و اسموتی‌های مختلف، گزینه‌های بسیار زیادی برای مصرف انبه به‌عنوان یک میان‌وعده در طول روزتان وجود دارد. 

انبه چاق کننده

۵- انار میوه چاق کننده

نوبتی هم باشد، نوبت میوه های چاق کننده خاورمیانه است. Healthline انار را به‌عنوان یکی از سالم‌ترین میوه‌ها در جهان معرفی کرده است چون داخل آن، پوکیالاژین و آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی یافت می‌شود و فعالیت‌‌های آنتی‌اکسیدانی این میوه در حالت خام، ۳۰۰ درصد بیش‌تر از شراب قرمز است. 

جدا از خواصِ مختلفی که برای سلامتی دارد، یک عدد انار ۲۸۲ گرمی، حاوی ۲۳۴ کالری است که می‌تواند به‌شکلی کاملاً مؤثر افزایش وزن را در طولانی‌مدت برای شما به‌ارمغان آورد. قطعاً نیازی به راهنمایی در زمینه مصرف انار ندارید اما اگر می‌خواهید خلاقیتی به‌خرج دهید، می‌توانید آن را به سالاد یا ماست‌های پرچرب و چاق‌کننده‌ای که می‌خرید، اضافه کنید و از طعم و خواص آن لذت ببرید. 

انار چاق کننده

۶- زردآلو خشک برای افزایش وزن

در دسته‌بندی‌ میوه‌های خشک شده، یکی از بهترین میوه های چاق کننده زرد آلو خشک است که هر ۱۰۰ گرم آن، ۲۴۱ کالری را به خودش اختصاص می‌دهد. جدا از این موضوع، زردآلو خشک به عنوان یک منبع عالی ویتامین A شناخته می‌شود و سلامت چشم را بهبود می‌بخشد. 

این میوه خشک‌شده را می‌توانید خودتان درست کرده یا از فروشگاه‌های مختلف تهیه کنید و به‌شکل خام یا مخلوط کردن با سالاد و ماست‌ یونانی، مصرف کنید تا پروتئین بیش‌تری هم به بدن‌تان وارد شود. 

زردآلو برای چاقی

۷- انگور و چاقی بدن

تا به این‌جای کار و با آمدن اسم انگور، احتمالاً به این نتیجه رسیده‌اید که میوه های چاق کننده عموماً همگی‌شان خوشمزه و شیرین هستند و اکثر ما آن‌ها را دوست داریم. ۱۵۱ گرم انگور حاوی ۱۰۴ کالری است و ویتامین‌های C و K موجود در آن، به بهبود سلامت بدن‌مان کمک می‌کنند. 

انگور لاغر کننده نیست

۸- سیب و افزایش وزن

حتماً این جمله کلیشه‌ای و قدیمی را شنیده باشید که «با خوردن یک سیب در طول روز، دیگر نیازی به دکتر ندارید». در کلیشه‌ای بودنش شکی نیست اما نمی‌تواند حقیقی بودنش را زیر سوال برد. سیب حاوی پلی فنول است که به سلامت قلب کمک می‌کند و پکتین‌های داخل آن، ماده غذایی‌ای برای باکتری‌های خوب در بدن‌مان هستند. 

مصرف سیب با پوست هم سه برابر ویتامین K و یک‌ونیم برابر ویتامین A بیش‌تری به بدن شما وارد می‌کند. جدا از همه این خواص خوب،  یک عدد سیب متوسط ۱۰۰ گرمی حاوی ۱۰۴ کالری است که می‌تواند نقش خوبی روی افزایش وزن بدن‌تان داشته باشد. 

سیب برای چاقی

۹- کیوی برای افزایش وزن

کیوی را به عنوان یکی از بهترین میوه‌ها برای بهبود کیفیت خواب می‌شناسند که به‌واسطه سروتونینی که در خودش دارد، خواب آرامش‌بخشی برای افراد فراهم می‌کند. کیوی درون خودش کریسپر هم دارد؛ پروتئینی که می‌تواند التهابات درون بدن را کم‌تر کند. جدا از این، پتاسیم و فیبر داخل کیوی به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. 

در کنار تمامی خواصی که اشاره کردیم، دو عدد کیوی حدود ۸۴ کالری به بدن وارد می‌کنند. اگر به دنبال افزایش وزن هستید، با فرا رسیدن فصل زمستان بهتر است کیوی را به‌عنوان یک میوه مفید به سبد میوه یخچال‌تان اضافه کنید.

کالری کیوی 

۱۰- گیلاس راه حل چاقی

۱۵۴ گرم از گیلاس شیرین نه‌تنها ۹۷ کالری به بدن وارد می‌کند، بلکه پر اس آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است. این میوه می‌تواند روی بهبود سلامت بدن‌ و رفع التهابات داخلی ما تأثیر بگذارد. روش‌های بسیار زیادی برای مصرف گیلاس وجود دارد؛ از خام خوردن گرفته تا اضافه کردن آن به میان‌وعده‌های مختلف‌تان مثل اسموتی و اوت‌ میل. 

گیلاس چاق کننده اس

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا لیستی کامل از میوه های چاق کننده را به شما معرفی کنیم. این میوه‌ها جدا از کالری و کربوهیدرات بسیار زیادی که دارند، می‌توانند سلامت بخش‌های مختلف بدن را هم بهبود ببخشند. 

درست است که به‌طور کلی، میوه‌ها نمی‌توانند باعث افزایش وزن چشم‌گیری شوند. با این حال اضافه کردن آن‌ها به رژیم روزانه و مصرف‌شان به‌عنوان میان‌وعده‌ها، نه‌تنها روی سلامت ما نقش دارد بلکه می‌تواند با اضافه کردن کالری بیش‌تر، در بهبود وزن ما هم نقش داشته باشند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

Healthline

All Nutritious

Times of India

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

40 نظر

  1. سلام برای کسی که میخواد لاغر بشه و تخمدان پلی کیستیک هم داره مصرف یک عدد موز به عنوان صبحانه مناسب نیست؟

    1. سلام وقت بخیر. به طور کلی پیشنهاد نمی‌کنیم از یک ماده غذایی برای صبحونه کمک بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم برای اینکه بدونید دقیقا برای مشکلتون چی استفاده کنید حداقل یک دوره از رژیم لیمومی کمک بگیرید. رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2 در ضمن می‌تونید با استفاده از اعتبار تارا رژیمتون رو بگیرید که خیلی براتون به صرفه‌تر درمیاد https://my.limoome.com/good-look-new/intro.html?id=44

  2. درود سپاسگزارم در مورد میوه ها وقند میوه ها که بیان شد بیشتر متوجه شدیم و راهنمایی درستی است

  3. خیلی محتوای چرتی بود در رژیم میوه ام نخوریم دیگه چی بخوریم
    و چون میوه قندش طبیعیه چاق کننده نیست

    1. دوست عزیز سلام
      ما در لیمومی شما را از مصرف هیچ ماده غذایی منع نمی‌کنیم اما به اندازه خوردن و اطلاع از کالری مواد غذایی بسیار مهم است

  4. چیز خوب جای بد نمیره این میوه‌ها جز میوه‌ای بهشتی شده اینجا گرونه.

  5. میوه خیلی زیاد مثلا چند عدد موز در روز چاق میکنه، من شنیدم حتی به جای وعده های غذایی زیاد میوه مصرف بشه چاق کننده هست، ولی چند عدد میوه مختلف در روز فک نکنم چاق کنه باید حداقل در روز یه کیلو میوه بخوری تاچاق شی
    بچه های من خیلی لاغرن و متاسفانه بدمیوه علاقه ای به خوردن میوه ندارن😪

    1. شلیل و هلو و موز چاق کننده هستن از داروخانه براشون شربت اشتها بگیرید بهشون بدین وقتی گشنه بشن هر چی بهشون بدی میخورن

    2. سلام من وزن اضافی دارم باید بیشتر از کدام میوه ها استفاده کنم ودر چه زمانی؟

      1. سلام دوست عزیز
        می‌توانید به مقاله میوه های بدون قند ما مراجعه کنید که برای کاهش وزن مفید هستند اما سیب، گلابی، کیوی گزینه‌های مناسب و کم کالری محسوب می‌شوند.

  6. عجب حالا که اینقدر گرون شده که نمیشه خرید خورد، جالا چ کمش چ زیادش

  7. سلام من انار زیاد استفاده میکنم، انبه هم فصل تابستان زیاد میخورم عالی 👌🏻

  8. سلام طاهره جان منظورت اینکه یعنی مصرف میوه زیاد باعث چاقی می‌شود اگر کم استفاده ده گردد چاق نمی‌کند

      1. سلام ببخشید سیب را در هفته چند بار بخوریم چاق می‌شویم یکی به من گفت سیب لاغر می‌کنه و من سه ساله سیب نخوردم یعنی بهم اطلاعات غلط داده؟

      2. سلام وقت بخیر. مصرف هر ماده غذایی اگر به سلامت شما آسیب نزنه و با داروها و بیماری شما تداخل نداشته باشه به صورت متعادل لازمه. سیب هم به هر حال کالری داری. بنابراین نمیشه گفت که میوه خاص فقط نقش چاق‌کنندگی یا لاغرکنندگی داره.

  9. سلام به همه پس کدوم میوه هست که لاغر کند لطف کنید راهنمایی کنید

    1. سلام عباس عزیز

      مصرف میوه اگر متعادل باشد و به همراه رژیم غذایی سالم باشد می‌تواند لاغر کند.

  10. سلام لطفا مقالاتی راجب بیماریms و رفلاکس معده ومری هم بنویسین ممنون ازشما

    1. سلام اسماعیل جان
      مقالاتی درمورد رفلاکس نوشته شده در بلاگ و حتما در مورد ام اس و رژیم غذایی برای آن هم منتشر خواهیم کرد
      مرسی از توجه خوبتون

    1. سلام دوست عزیز
      درواقع مصرف هر ماده غذایی در رژیم غذایی درست اثرات معکوسی می‌تواند داشته باشد
      پس می‌توان هم با سیب چاق یا لاغر شد.

  11. سلام مصرف هر چیز در حد تعادل مفیده زیاده روی تاثیر منفی داره
    به دفعات هم از منابع موثق شنیدیم که میوه ها گذشته از خواص بسیار بالا دارای قند وکالری زیاد هستند

    1. سلام روشن عزیز
      دقیقا همینطور است نباید در مصرف مواد غذایی چه مفید و غیر مفید زیاده روی کرد
      زیرا هرگونه سو مصرف اثرات مضری دارد

      1. سلام.کسانی که‌‌ میوه و سبریجات رو هر روز مصرف میکنند.میبینید که چاق نیستن.نه چاقن و خود لاغر.ب جز موز.مصرف هرروزه موز انگور و کشمش.واقعا چاق کننده فوری هستن.البته بحث آبمیوه فرق میکنه

      2. سلام دوست عزیز
        بله مصرف زیاد هر ماده عذایی که کالری مازاد باشه برای بدن، باعث افزایش وزن می‌شود

  12. اگه ما این میوه ها رو نخوزیم پس چی بخورین میوه ای نماند که بخوری و چی بخوریم که لاغر شیم

    1. سلام معصومه جان
      توصیه می‌کنیم رژیم غذایی درستی داشته باشید که بتوانید از تمامی نعمت‌های الهی به اندازه مناسب بهره مند شود و صرف حذف کردن یک ماده غذایی شما را لاغر نمی‌کند

      برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  13. سلام همه میگن میوه مصرف کنید تا لاغر بشید چطور شما میگیت میوه چاق میکنه

    1. سلام ناهید جان
      برخلاف تصور عموم، مصرف زیاد میوه به دلیل قند و کالری که دارند باعث چاقی می‌شوند.

    1. سلام دوست عزیز
      برخلاف تصور عموم، مصرف زیاد میوه به دلیل قند و کالری که دارند باعث چاقی می‌شوند.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب