بهترین مکمل برای افزایش وزن چیست؟

مکمل برای افزایش وزن

فهرست مطالب

داشتن تناسب‌اندام و بدنی خوش‌تراش، خواسته افراد زیادی است که در عصر امروزی زندگی می‌کنند. برخی‌ها به دنبال دریافت رژیم لاغری هستند تا بتوانند اضافه وزن خود را از بین ببرند و برخی دیگر به دنبال بهترین مکمل برای افزایش وزن هستند. افزایش یا کاهش وزن برای همه ما کار ساده‌ای نخواهد بود. به همین دلیل، استفاده از مکمل‌های غذایی و دارویی مجاز، به زیبا جویان کمک می‌کند تا در مسیر درست و همواری قرار بگیرند.

در این قسمت از مجله سلامت لیمومی قصد داریم تا موضوعاتی را حول محور قرص و مکمل‌های افزایش وزن بررسی کنیم. اگر شما هم به دنبال افزایش وزن اصولی و راحت هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

 

سوالات متداول

چه زمانی بهترین مکمل افزایش وزن تأثیرگذار خواهد بود؟
زمانی که وضعیت جسمانی شخص ابتدا توسط پزشک بررسی شده باشد و در کنار مصرف مکمل از مواد غذایی سالم و ورزش‌های مقاومتی کمک بگیرید.
بهترین مکمل‌های افزایش وزن کدام‌اند؟
کراتین، پروتئین، گینر و مکمل‌های آمینواسید نمونه‌ای از بهترین مکمل‌های افزایش وزن هستند.
برای چاقی صورت از چه مکمل‌هایی استفاده کنیم؟
مکمل یا قرص‌های افزایش وزنی که دارای ویتامین ب، سی، ای، فولات، زینک و کلسیم هستند، علاوه بر چاقی بدن، باعث داشتن صورتی پر هم خواهند شد.
عوارض مصرف مکمل‌های افزایش وزن چیست؟
بهترین راه برای افزایش وزن و به دست آوردن اندام موردنظر مشورت با یک متخصص تغذیه یا پزشک است تا راهنمایی‌های لازم درباره تغذیه و تمرین را دریافت کنید. همچنین، از مصرف مکمل‌های افزایش وزن بدون نظر دقیق یک متخصص پزشکی پرهیز کنید.

نخستین گام برای افزایش وزن اصولی

برای افزایش وزن صحیح و ایمن شما باید مقدار کالری دریافتی روزانه خود را به نسبت گذشته افزایش دهید. داشتن رژیم غذایی سالم که از پروتئین، غلات کامل، میوه و سبزیجات تازه تشکیل شده باشد در چنین شرایطی به شما کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

در کنار رژیم غذایی اصولی، راهکار بعدی ورزش‌های مقاومتی هستند. با انجام تمرینات مقاومتی شما در کنار افزایش وزن به بدن خود فرم درست و دلخواه را خواهید داد. ممکن است در کنار تمامی موارد گفته شده، شما افزایش وزن چشمگیر یا قابل‌توجهی نداشته باشید. اینجاست که متخصصین و مشاورین تغذیه مکمل افزایش وزن یا قرص افزایش وزن را به شما توصیه می‌کنند.

افزایش وزن اصولی

چرا باید از مکمل افزایش وزن استفاده کنیم؟

زمانی که شما با رعایت تمامی نکات گفته شده اعم از رعایت رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی، همچنان افزایش وزن چشمگیری نداشته‌اید، باید توسط یک پزشک بررسی شوید.

در برخی موارد به دلیل وجود بیماری یا بالابودن میزان سوخت‌وساز بدن، مواد غذایی و انرژی دریافت شده از سمت وعده‌های غذایی، صرف متابولیسم بدن می‌شود. بنابراین سوخت مازادی برای عضله‌سازی یا افزایش وزن باقی نخواهد ماند.

 یکی از ایمن‌ترین راهکارها برای رسیدن به وزن سالم، استفاده از بهترین مکمل برای افزایش وزن است. از دیگر دلایلی که شما را مجاب به مصرف مکمل افزایش وزن می‌کند، تأمین مواد معدنی و ویتامین‌های موردنیاز بدن است.

بیشتر بخوانید: ویتامین ب ۱ و ب ۲ چه فوایدی دارند؟

مکمل‌های دارویی نه‌تنها در رژیم‌های افزایش وزن کاربرد دارند؛ بلکه در برنامه کاهش وزن هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند. هر چند که از نظر ساختاری با یکدیگر تفاوت‌های اساسی هم دارند.

به‌طورکلی مصرف مکمل‌های غذایی به شخص کمک می‌کند تا بدن خود را در شرایط پایدار و سالم نگه دارد و از افتادگی و پیری پوست، ریزش مو، خستگی مفرط و آسیب‌دیدن بدن جلوگیری کند.

قرص افزایش وزن با کنترل مقدار متابولیسم، افزایش اشتها، خواب‌آوری، کاهش چربی‌سوزی و افزایش جذب ویتامین، موجب بالارفتن وزن خواهد شد. این مکمل‌ها به‌صورت قرص یا پودر در حجم‌های گوناگونی عرضه می‌شوند که بسته به هدفی مشخص، باید از آن‌ها استفاده کرد.

مکمل برای خانمها

بهترین مکمل برای افزایش وزن بانوان

مکمل‌های افزایش وزن را نمی‌توان به‌صورت کاملاً مشخصی به دو جنسیت مردانه یا زنانه نسبت داد؛ اما باید بگوییم که نیازهای هر یک از این جنسیت‌ها موجب شده تا تفاوت‌هایی در این بین وجود داشته باشد.

به‌طورکلی خانم‌ها به ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها بیشتری نیاز دارند. در نتیجه باید به دنبال مکمل‌هایی باشند که در ترکیبات خود مقدار زیادی از این مواد را جای‌داده‌اند. اصولاً متخصصین و مشاورین تغذیه با بررسی وضعیت شما متوجه می‌شوند که کدام مکمل غذایی برای شما مناسب‌تر است.

بهترین مکمل برای افزایش وزن آقایان

ازآنجایی‌که آقایان برای عضله‌سازی و افزایش وزن مستعدتر هستند، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که علاوه بر دریافت ریزمغذی‌ها و درشت‌مغذی‌ها به دنبال مکمل‌های مملو از کالری و پروتئین باشند.

در کنار همه این توصیه‌ها شما باید بدانید که جنسیت عامل مهم و تعیین‌کننده‌ای برای مصرف مکمل افزایش وزن یا مکمل غذایی نیست. چراکه مطالعاتی که در سال ۲۰۲۱ در مجلۀ Nutrients انجام شد، مهر تأییدی بر این موضوع بود.

مکمل برای آقایان

11 نمونه از بهترین مکمل‌ها برای افزایش وزن

منظور از افزایش وزن، افزایش توده‌های چربی در بدن نیست؛ بنابراین برای داشتن وزنی سالم باید راهکارهای اصولی را در پیش بگیرید. فراموش نکنید که تنها راه داشتن وزن سالم، مصرف مواد غذایی سالم، انجام تمرینات ورزشی، کمک گرفتن از متخصصین حوزه تغذیه و مصرف مکمل افزایش وزن است. در ادامه ۱۱نمونه از بهترین قرص و مکمل‌های افزایش وزن را بررسی می‌کنیم.

1.    پروتئین

همان‌طور که می‌دانید مصرف پروتئین نقش بسیار مهمی در عضله‌سازی و افزایش وزن اصولی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که یک فرد بالغ در حدود ۱.۲ تا ۲ گرم پروتئین به‌ازای هر کیلوگرم وزن بدن خود برای عضله‌سازی نیاز دارد. گاهی غذاهایی که در برنامه غذایی ما قرار دارند، نمی‌توانند مقدار موردنیاز پروتئین بدن را تأمین کنند. اینجاست که بهترین مکمل افزایش وزن به کمک ما خواهد آمد.

2.    کراتین

یکی از مکمل‌های غذایی که موجب افزایش عضله‌سازی می‌شود، کراتین است. مصرف کراتین از یک قاعده یکسان پیروی نمی‌کند. عموماً در هفته‌های ابتدایی کراتین را باید در دز بیشتری مصرف کرد و به‌مرور با تشخیص پزشک یا مشاور تغذیه کمتر می‌شود. مصرف کراتین سطح انرژی و استقامت عضلات را بالا می‌برد.

پروتئين برای افزایش وزن

3.    گینر

افرادی که بی‌اشتها یا کم‌اشتها هستند، بهتر است که از مصرف گینر غافل نشوند. گینر یکی از بهترین مکمل‌هایی است که به این دسته افراد کمک می‌کند تا مقدار زیادی کربوهیدرات و پروتئین در اختیار بدن خود قرار دهند. مصرف گینر زمانی نتیجه ایده‌آلی را در اختیار بدن شما قرار می‌دهد که تمرینات ورزشی خود را از یاد نبرید.

4.    روغن ماهی

 نمونه‌ای از یک قرص افزایش وزن روغن ماهی است که با درنظرداشتن نکات دیگری موجب بالارفتن وزنتان خواهد شد. روغن ماهی محصولی فراوری شده از ماهی چرب است که منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب غیراشباع یا امگا ۳ است.

قرص روغن ماهی زمانی باعث بالابردن وزن می‌شود که بدن شما به‌اندازه کافی از طریق مواد غذایی مصرفی‌تان، در طی روز کالری و پروتئین زیادی را دریافت کند. خوردن این قرص علاوه بر افزایش وزن برای بهبود عملکرد قلب و عروق آن، بسیار مفید است.

5.    مکمل‌های آمینواسید

آمینواسیدها از جمله عناصری هستند که بدن قابلیت ساخت آن‌ها را ندارد. به همین دلیل باید این ساختارها را از طریق مصرف مواد غذایی یا مصرف مکمل آمینواسید در اختیار بدن قرار دهید.

افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند یا ورزشکاران باید در مقایسه با دیگران مقدار بیشتری آمینواسید مصرف کنند. آمینواسیدها را نمی‌توان به صوت مداوم و مکرر استفاده کرد اما BCAA تنها آمینواسیدی است که مصرف مشخص و رایج آن خطرساز نخواهد بود.

6.    کافئین

 نمونه‌ای از مکمل‌های افزایش وزن کافئین است که به‌مرور زمان به شما کمک می‌کند تا وزن خود را بالا ببرید و حجم عضلات خود را افزایش دهید. کافئین توانایی بدن برای تولید سریع نیرو و انرژی را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل است که به هنگام خستگی به شما توصیه می‌کنند که چای یا قهوه بنوشید. مکمل‌هایی که حاوی کافئین هستند زمانی موجب افزایش وزن می‌شوند که شما مقدار زیادی پروتئین و کالری در اختیار بدن قرار دهید و دست از فعالیت‌های ورزشی نکشید.

7.    سیترولین

اگر ورزش را برای افزایش وزن، عضله‌سازی و سلامت بدن خود در پیش گرفته‌اید، مکمل سیترولین را در برنامه خود جای دهید. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف سترولین که نوعی آمینواسید است، موجب افزایش خون‌رسانی به بافت‌های بدن شده و نهایتاً به چاقی بدن هم کمک می‌کند.

8.    بتا آلانین

بتا آلانین نوعی اسیدآمینه است که در بدن ساخته می‌شود. این اسیدآمینه به ورزشکاران کمک می‌کند تا دیرتر خسته شوند و بتواند تمرینات مقاومتی بیشتری را در پیش بگیرند. قرص افزایش وزن بتا آلانین زمانی برای شما مفید است که فعالیت‌های ورزشی‌تان را در کنار مصرف بهترین مکمل افزایش وزن قطع نکنید.

9.    بتا – هیدروکسی بتا-متیل بوتیرات (HMB)

HMB مولکولی است که نتیجه تجزیهٔ اسیدآمینهٔ لوسین در بدن است. مصرف بتا – هیدروکسی بتا – متیل بوتیرات کمک می‌کند تا ورزشکارانی که به‌قصد عضله‌سازی ورزش می‌کنند دوره ریکاوری را راحت‌تر پشت سر بگذارند و رشد عضلاتشان با سرعت بیشتری انجام شود.

10. تقویت‌کننده‌های تستوسترون

تستوسترون یکی از مهم‌ترین هورمون‌هایی است که منجر به عضله‌سازی می‌شود. تقویت‌کننده‌های تستوسترون، فرایندهای آنابولیک بدن (فرایند رشد و عضله‌سازی) را تسهیل می‌کنند.

اگر شما از لاغری یا کمبود وزن رنج می‌برید ممکن است سطح هورمون تستوسترون در بدن شما پایین باشد، بنابراین مصرف این نوع مکمل‌ها، پس از مشورت با پزشک می‌تواند شما را در مسیر هموارتری برای رسیدن به وزن ایده‌آل قرار دهد.

مواد غذایی پروتئینی

11. اسید لینولئیک کونژوگه (CLA)

اسید لینولئیک کونژوگه نوع خاصی از اسیدهای چرب است که مصرف آن در کنار دریافت کالری و پروتئین زیاد به عضله‌سازی کمک می‌کند. تحقیقات و مطالعات فراوانی در این زمینه انجام شده است و همگی بر تأثیر اسید لینولئیک کونژوگه بر عضله‌سازی اتفاق‌نظر دارند؛ اما باید این نکته را در نظر داشته باشید که تنها مصرف این مکمل موجب افزایش وزن نمی‌شود.

بهترین مکمل افزایش وزن به‌ویژه چاقی صورت

افراد زیادی در سراسر این کره خاکی زندگی می‌کنند که به دنبال مقدار کمی افزایش وزن و درعین‌حال پر شدن یا چاقی صورت خود هستند. اگر شما هم به‌صورت اختصاصی قصد چاقی صورت خود را دارید باید نکاتی را به هنگام انتخاب بهترین مکمل برای افزایش وزن خود، در نظر بگیرید.

زمانی یک مکمل چاقی می‌تواند نقش مهمی در پر شدن صورت شما ایفا کند که مواد معدنی و ویتامین‌های خانواده B، E ، C، فولات، زینک و کلسیم را داشته باشد.


بیشتر بخوانید: بهترین روش‌های خانگی برای چاقی صورت
سخن پایانی

بهترین مکمل افزایش وزن، زمانی به شما کمک می‌کند که وضعیت جسمانی شما، ابتدا توسط یک مشاور تغذیه یا متخصص این رشته بررسی شده باشد. در کنار مصرف این مکمل‌های غذایی، تمرینات مقاومتی، جای‌دادن غذاهای پروتئینی، سبزیجات، میوه و غلات کامل در برنامه غذایی به شما کمک می‌کند تا به وزن سالم خود برسید.

 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

digikala

haal

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

25 نظر

    1. سلام دوست عزیز
      قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید و مقاله می‌تواند راهنمای خوبی باشد.

      1. سلام میتونید یه پزشک‌معرفی کنید بابت مصرف استرویدد و مکمل

      2. سلام دوست عزیز
        ما در لیمومی می‌توانیم شما را به متخصصان لیمومی ارجاع بدهیم

        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

      3. سلام سلام میگم من برای چاقی بدن ماهیچه عظلا مکمل میخرم چطوره

      4. اصولا استفاده از رژیم غذایی به نسبت هرگونه مکمل ارجح‌تره ولی اگر قرار به استفاده از مکمل شد حتما باید زیر نظر پزشک مصرف کنید. چون اکثر مکمل‌های بازار تقلبی هستند و به قلب، کلیه و کبد شما آسیب می‌رسانند.

  1. سلام خسته نباشی،من از صورت خیلی لاغری ولی از شکم چاق چکار کنم،سندم۳۵قدم۱۵۸

    1. سلام الهام جان

      برای دریافت رژیم و مشاوره رایگان وارد لینک زیر شوید و از متخصصان لیمومی مشورت بگیرید.

      https://limoo.me/blgcmnt

      این لینک را در گوگل کپی کنید و سپس وارد صفحه شوید.

      1. آنهایی که دیر وزن میگیرن راهی ندارن که از قرص های چاقی کم خطر استفاده کنن و پس از افزایش وزن با مکمل بتونن وزن بدست آمده رو حفظ کنن

      2. سلام حمیدرضای عزیز
        راه‌های افزایش وزن به صورت طبیعی وجود دارد که کافی است با متخصص مشورت کرده باشید

        برای دریافت مشاوره رایگان می‌توانید وارد این لینک https://limoo.me/blgcmnt2 شوید و با پزشکان متخصص لیمومی مشورت کنید و رژیم غذایی سالم دریافت کنید.

  2. سلام من هرکاری میکنم چاق نمیشم آزمایش دادم فقد کم خونی نشون داده از چه مکملی میتونم استفاده کنم برای افزایش وزن

    1. سلام سمیرا جان
      برای داشتن افزایش وزن سالم و دائمی با رژیم غذایی سالم می‌توانید به هدفتان برسید. می‌توانید از طریق لینک زیر مشاوره رایگان دریافت کنید.

      https://limoo.me/blgcmnt

      این لینک را در مرورگر خود کپی کنید وارد سایت شوید.

  3. باسلام وخساه نباشیدلطفا به جای اینکه اینهمه مقدمه بافی کنید وموضوع روکش بدید خلاصه کلام کشی که ورزش نمیکند وهمان کاروتحرک روزمره اش ورزش بحساب ماید چه قرصی یاپودری مصرف کند که طی یک دوره یکماهه یادوماهه چاق شود مرسی لطفا اسم قرص رابگید باسپاس

    1. سلام علی عزیز
      فرایند افزایش وزن، یک فرایند زمانبره و نیاز به صبوری داره
      قرص ها و داروهایی که شما رو طی یک ماه چاق میکنن، عوارض زیادی دارن.
      به همین دلیل پیشنهادمون اینه که با اصلاح سبک تغذیه تون، وزنتون رو بیشتر کنید و دنبال چاقی با دارو نباشید

  4. سلام .همه این موارد کار ساز وعالی هستن .ولی جاقی صورت که خوب سریع باشد بنده پیدا نمیکنم چه طبیعی با چه نوع مواد غذایی یا دارویی ..

    1. سلام دوست عزیز
      با اصلاح سبک تغذیه، هم وزن اضافه میکنید و هم صورتتون چاق تر میشه

    1. لیلای عزیز
      ما این مکمل ها رو برای فروش نداریم و شما باید از داروخانه ها تهیه کنید.
      اما توصیه میکنیم بدون مشورت پزشک، از این مکمل ها استفاده نکنید.

      1. سلام دوست عزیز
        متخصص تغذیه می‌تونه کمکتون کنه

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب