چه غذاهایی برای درمان اسهال کودکان مناسب است؟

درمان اسهال کودکان

فهرست مطالب

هیچ چیز نمی‌تواند به اندازه بیماری کوچک، شایع و غیرمنتظره‌ای مانند اسهال، جلوی بازی و شادی کودکان را بگیرد و برنامه زندگی والدین را مختل کند. برای درمان اسهال کودکان روش‌های مختلفی گفته شده است که برخی از آن‌ها خانگی و برخی دیگر دارویی است.

بسته به اینکه علت اسهال شدن کودک شما چیست می‌توانید از یکی از روش‌هایی که در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به آن‌ها پرداخته‌ایم، استفاده کنید. همراهمان باشید.

 

سوالات متداول

چه غذاهایی برای درمان اسهال کودکان مفید است؟
گوشت و مرغ آب‌پز یا کبابی، تخم مرغ آبپز، موز، سیب زمینی پخته، نان سفید، غلات، سبزیجات پخته شده، برنج سفید، کلوچه و سس سیب برای کودکی که اسهال دارد، مفید است.

چه غذاهایی برای درمان اسهال کودکان مضر است؟
غذاهای سرخ‌شده، فست‌فود، سوسیس و کالباس، آبمیوه، لبنیات پرچرب، نوشابه، چای و قهوه برای کودکی که اسهال دارد، مفید نیست.
چه زمانی برای اسهال کودکمان به پزشک مراجع کنیم؟
زمانی که تب کودکتان بیشتر از 24 ساعت طول کشید، همراه با مدفوعش خون دفع کرد، رنگ پوستش زرد شد، حالت استفراغ داشت، میل به غذاخوردنش را از دست داد و درد غیر معمولی تجربه کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.
دلیل اسهال در کودکان چیست؟
گرفتن عفونت‌های ویروسی، باکتریایی و انگلی دلایل عمده مبتلا شدن به اسهال در کودکان است. همچنین دست زدن به اشیاء آلوده و آلرژی داشتن به مواد غذایی خاص هم،باعث بروز اسهال در کودکان می‌شود.

 

درمان اسهال در کودکان

 5 دلیل اسهال در کودکان

برای اینکه بفهمید کودک شما اسهال دارد یا ندارد به این نشانه توجه کنید که حداقل سه بار یا بیشتر در طول روز مدفوع شل یا مایع دارد. در ادامه  برخی از دلایل رایج اسهال در کودکان آورده شده است:

1. عفونت‌های ویروسی

ویروس‌هایی مانند روتاویروس، نوروویروس و ویروس‌های تنفسی می‌توانند به اسهال در کودکان منجر شوند. این نوع عفونت‌ها معمولاً از طریق مخاط بینی و دهان منتقل و وارد بدن می‌شوند.

2. عفونت‌های باکتریایی

برخی باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد عفونت‌های گوارشی در کودکان شما شوند. این عفونت‌ها معمولاً به دلیل مصرف آب یا غذای آلوده به باکتری‌ها رخ می‌دهد. در نتیجه توجه به تغذیه کودکان مهم است.

3. عفونت‌های انگلی

انگل‌ها مانند امیبا، گاردیا و کریپتوسپوریدیوم می‌توانند منجر به اسهال در کودکان شوند.

4. حساسیت یا آلرژی

حساسیت به مواد خاصی مانند لبنیات، گندم یا مواد غذایی دیگر کودکان شما را به اسهال دچار کنند. این نوع اسهال معمولاً همراه با علائم دیگری مانند استفراغ و دل‌درد همراه است.

5. ورود اشیاء یا دست کثیف به دهان

تحریک دستگاه گوارشی در کودکان زیر 5 سال شما به‌دلیل وارد شدن اشیاء آلوده و کثیف به داخل دهانشان، منجر به اسهال می‌شود.

کودکی که احساس دل‌درد دارد

عوامل تشدیدکننده اسهال در کودکان

عواملی که در ادامه می‌خوانید نیز می‌تواند منجر به بروز اسهال در کودکان شود. البته گاهی ممکن است کودک شما به اسهال دچار باشد که در این صورت عوامل زیر باعث تشدید اسهال می‌شود.

1. واکنش‌های دارویی

برخی از داروها روی کودکان و بزرگسالان اثر مسهل دارد. آنتی‌بیوتیک‌ها نیز می‌تواند در موارد معدودی اسهال در کودکان را به‌ همراه داشته باشد.

2. بیماری‌ها و مشکلات مربوط به معده و روده

کودکانی که مبتلا به بیماری‌های سندروم روده تحریک‌پذیر، کرون، کولیت اولسراتیو، سلیاک و بیماری‌های التهابی روده هستند، ممکن است بیشتر به اسهال دچار شوند.

3. عمل‌های جراحی

اگر کودک شما تحت عمل جراحی معده و کیسه صفرا قرار گرفته باشد، احتمالاً به اسهال مبتلا می‌شود.

درمان اسهال برای کودکان

انواع اسهال در کودکان

روش درمان اسهال کودکان متناسب با نوع اسهال آن‌ها تشخیص داده شده و اجرا می‌شود. اسهال در کودکان به سه دسته تقسیم می‌شود که در ادامه می‌خوانید:

1. اسهال خفیف

معمولاً دو تا پنج مرتبه دفع آبکی مدفوع را در روز، اسهال خفیف می‌گویند. این نوع اسهال در کودکان ظرف چند روز از بین می‌رود و چندان مشکلات خاصی را برای آن‌ها به‌همراه ندارد. برای درمان اسهال خفیف کودکان بهتر است او را در رژیم غذایی منظم نگه دارید. اگر کودک مبتلا به اسهال شیرخوار است، ترجیحاً تعداد دفعات شسر دادن را بیشتر کنید، اما در هر دفعه مقدار شیر کمتری به او بدهید.

بهتر است آبمیوه یا مایعات حاوی قند زیاد را از کودک اسهال‌گرفته دور کنید، چراکه می‌تواند وضعیت را بدتر و اسهال او را شدیدتر کند. از خوراندن چای به کودک جلوگیری کنید و به‌جای آن از غذاهایی مثل برنج، غلات و کراکر استفاده کنید.

دختر کوچکی که حالت تهوع دارد

2. اسهال متوسط تا شدید

کودکانی که در طول یک روز شش بار یا بیشتر مدفوع آبکی و شل داشته باشند، دچار اسهال متوسط تا شدید شده‌اند. در چنین شرایطی به ‌خاطر اینکه کودک آب زیادی از دست می‌دهد باید به سراغ درمان‌های دارویی بروید تا خدایی‌نکرده مشکلی برای او به‌وجود نیاید.

ORS داروی مخصوص اسهال است که به‌صورت پودر در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد. این دارو جایگزین الکترولیت‌ها و مایعات از دست رفته و مورد نیاز کودک شما می‌شود، اما نباید فقط به این دارو اکتفا کنید. استفاده از مایعات دیگر در چنین شرایطی برای کودک بسیار کمک‌کننده است.

در زمان اسهال از پختن و دادن غذاهای حاوی رنگ قرمز به کودک خودداری کنید؛ چراکه ممکن است شما را به اشتباه بیندازد و فکر کنید که کودکتان دچار اسهال خونی شده است. 

بهتر است برنج و غلات را در برنامه غذایی کودک قرار دهید و اگر مدت زمان اسهال زیاد شد برای درمان اسهال کودک حتما با پزشک مشورت کنید.

پسر بچه‌ای که تب دارد

غذای مناسب برای درمان اسهال کودکان چیست؟

برای درمان اسهال کودکتان بهتر است از غذاهایی که در ادامه نام می‌بریم استفاده کنید:

  • گوشت گاو، مرغ، ماهی و گوشت بوقلمون آب‌پز یا کبابی؛
  • تخم مرغ پخته؛
  • موز؛
  • سیب زمینی پخته؛
  • سس سیب؛
  • نان پخته شده با آرد سفید؛
  • برنج سفید؛
  • پاستای سفید؛
  • غلات مانند بلغور، جو دوسر و دانه‌های ذرت؛
  • پنکیک و وافل تهیه شده با آرد سفید؛
  • سبزیجات پخته شده مانند هویج، لوبیا سبز، قارچ، چغندر و کدو؛
  • کلوچه.

چه غذایی برای اسهال کودکان مناسب نیست؟

  •  لبنیات: به طور کلی لبنیات ممکن است اسهال کودک شما را بدتر کند به همین دلیل بهتر است از شیر، پنیر و ماست کم‌چرب استفاده کنید. اگر خواستید می‌توناید کمی دوغ به همراه نمک نیز به کودکتان بدهید.
  • غذای سرخ‌شده: در زمان اسهال به هیچ عنوان به کودکتان غذای سرخ‌شده، فرآوری‌شده و فست‌فود ندهید زیرا این غذاها برای معده و روده او سنگین هستند.
  • آبمیوه و مایعات کافئین‌دار و گازدار: برای تامین املاح بدن کودکتان در زمان اسهال از آبمیوه، چای و نوشابه‌های گازدار استفاده نکنید زیرا معده و او را دوباره تحریک می‌کنند.

کودکی که اسهال دارد

چه زمانی برای درمان اسهال کودک با پزشک تماس بگیرید؟

مهم است که بدانید علت اسهال کودک شما چیست. کودکان مبتلا به اسهال ویروسی، ممکن است تب و استفراغ هم داشته باشند. اگر کودک شما هریک از این علائم را در دوران اسهال نشان داد، حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • تبی که بیش از 24 تا 48 ساعت طول بکشد؛
  • مدفوع خونی؛
  • استفراغی که بیش از 12 تا 24 ساعت طول بکشد؛
  • استفراغی که سبز رنگ، خونی یا شبیه تفاله قهوه به نظر می‌رسد؛
  • تورم شکم یا معده؛
  • عدم میل به خوردن و آشامیدن؛
  • درد شدید شکم یا معده؛
  • راش یا یرقان (رنگ زرد پوست و چشم).

راه‌های پیشگیری از اسهال کودکان

برای پدر و مادرهایی که کودکان پرانرژی و بازیگوش دارند، کمی سخت‌ است که بخواهند آن‌ها را از دام ویروس‌ها و باکتری‌ها دور نگه دارند. طبیعتاً کودکان این خانواده‌ها بیشتر به اسهال مبتلا می‌شوند. در چنین شرایطی بهترین راه پیشگیری از اسهال کودکان، تدابیر بهداشتی است.

والدین باید حواسشان به موارد زیر باشد تا کارشان به مرحله درمان اسهال کودکان نرسد.

  • شست‌وشوی دست: به کودکان یاد بدهید که قبل از هر وعده غذایی، بعد از رفتن به دستشویی و بعد از بازی با وسایلشان یا بازی با خاک و حیوانات، حتماً دست‌های خود را با آب و صابون به خوبی بشویند.
  • مصرف آب و غذای سالم: مطمئن شوید که آبی که کودکان می‌نوشند، آب آشامیدنی تصفیه شده است و غذاهایی که به کودکان می‌دهید به درستی پخته شده، فاسد و تاریخ گذشته نیستند.
  • شیر مادر را قطع نکنید: اگر نوزاد شیرخواره دارید که هنوز شش ماهش تمام نشده، توصیه پزشکان این است که شیر مادر را قطع نکنید. شیر طبیعی مادر حاوی آنتی‌بادی‌ها و مواد مغذی است که می‌تواند سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کند و از ابتلا به عفونت‌ها و اسهال جلوگیری کند.
  • بهداشت مواد غذایی: غذاها را در دمای مناسب نگه دارید. از غذاهای فاسد و تاریخ گذشته استفاده نکنید. میوه‌ها و سبزیجات را قبل از مصرف به خوبی بشویید و مطمئن شوید که غذاهای نیم‌پخته یا خام مانند ماهی را به کودکان نمی‌دهید.
  • واکسیناسیون: برنامه واکسیناسیون منظم برای کودکان می‌تواند در پیشگیری از برخی از عفونت‌ها و ویروس‌هایی که اسهال را در آن‌ها ایجاد می‌کند، تاثیرگذار باشد؛ پس رعایت زمانبندی واکسیناسیون کودکان را جدی بگیرید.

درمان اسهال کودکان 2

راه‌های درمان اسهال کودکان

اسهال به‌تنهایی بیماری خطرناکی نیست. اگر کودک شما به بیماری‌های عفونی مبتلا شده باشد، اسهال کمک می‌کند که زودتر خوب شود؛ چراکه روده تلاش می‌کند عفونت‌های داخلی را از بدن او خارج کند.

به‌طور معمول برای تمام شدن اسهال کودکان، مصرف دارو لازم نیست، اما اگر اسهال کودک شما بیش از چند روز طول کشید، برای تعیین علت و درمان با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. برای اسهال شدید، ممکن است پزشک تغییر رژیم غذایی، تجویز دارو یا سایر روش‌های درمانی را پیشنهاد کند. برای اینکه کودک شما در طول دوران اسهال دچار کم‌آبی نشود، بهتر است مصرف مایعات را برای او کمی بالا ببرید. آب بهترین مایع برای درمان اسهال کودکان است.

کودکی که تب دارد

جمع‌بندی

انسان‌ها در هر سنی که باشند به اسهال مبتلا می‌شوند، اما این وضعیت در کودکان کمی متفاوت‌تر است. به دلیل اینکه کودکان بیشتر از افراد بزرگسال در معرض ویروس‌ها و باکتری‌ها قرار می‌گیرند، زودتر و آسان‌تر از آن‌ها بیمار می‌شوند.

اسهال، به دلایل مختلفی می‌تواند در کودک شما رخ دهد. در شرایطی که کودکتان به بیماری‌های عفونی مبتلا شده باشند، اسهال یکی از روش‌های مبارزه بدن با عفونت است که طی چند روز از بین رفته و درمان می‌شود.

برای درمان اسهال کودک می‌توانید به سراغ آب و غذاهایی مثل برنج، ماکارونی، کشک و ماست بروید. اگر اسهال کودکتان بیش از چند روز طول کشید یا تعداد دفعات مدفوع آبکی بیشتر از شش بار در روز شد، بهتر است با مراجعه پزشک، درمان دارویی را آغاز کنید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Mount Sinai

PSOP Kids

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

97 نظر

  1. سلام پسر من دو ماه دیگه میشه ۳ ساله اش هفت روز اسهال داره ۵ بار دکتر بردمش ولی خوب نشده به تازگی بعد اینکه شکمش کار می کنه خون میاد ازش ایا اسهال خونی شده چیکار باید بکنم

    1. سلام وقت بخیر. اسهال در کودکان امر شایعیه از این نظر نگران نباشید اگر پسرتون رو به پزشک نشون دادید طبق دستورالعمل پزشک پیش برید و کمی صبوری داشته باشید تا مشکل برطرف بشه. از طرف دیگه دیدن خون در مدفوع غیر طبیعی هست. دوباره پسرتون رو به پیش متخصص اطفال یا گوارش کودکان ببرید (نه پزشک عمومی) تا مشخص بشه خون در مدفوع کودک شما به دلیل تعدد دفعات اجابت مزاج در مدت اسهالشه یا اینکه مشکلی در دستگاه گوارش وجود داره. در کل نگران نباشید چون معمولا این پروسه بیماری با داروهای ساده درمان میشه.

  2. سلام خوبین من پسرم هنوخ گرفته الان ی هفته است سه روز بستری بوده الآن اسهال میشه راهنمایی کنید خیلی میترسم 2سالو3ماهشه

    1. سلام عزیزم وقتتون بخیر. ببینید با توجه به سن کم پسرتون حتما اگر تب و اسهال ادامه داشت. دوباره به پزشک مراجعه کنید. بدن کودکتون ضعیف شده و اصلا نباید آب بدنش کم بشه.

      1. سلام خسته نباشید پسر من سن ۶ ماه هست و دو هفته است که اسهال گرفته بردم پیش پزشک و داروهایی که بهش داده هیچ اثری نکرده باید چیکار کنم که اسهالش خوب بشه از نگرانی و استرس نمی‌دونیم باید چیکار کنیم ممنون میشم اگه راه حلی است که اسهالش خوب بشه

      2. سلام وقت بخیر. لطفا نگران نباشید و طبق دستور پزشک پیش برید. اسهال در کودکان به خصوص از سنی که شروع به دندون دراوردن می‌کنن یه امر طبیعیه و احتیاج به صبوری داره ولی اگر تب پسر عزیتون قطع نشد دوباره برین پیش پزشک. یادتون باشه آب بدن کودکتون هم نباید کم بشه.

  3. سلام پسر من یکسال و یازده ماهشهر دو روزه اسهاله امروز خیلی شدید شده ب حدی ک آب میخوره همون لحظه شلوارش کثیف میشه دکتر ک بردم سرم داد و ی شربت دی سی کلومین

  4. سلام
    کودک دو سال و نیمه من حدود چهار روزه اسهالداره ولی تعدادش بیشتر پنج بار نشده در روز
    روز اول هم تب داشت که خوب شد
    ولی اسهالش خوب نمیشه فقط آبکی نیست حالت چسبناک هست چیبدم خوب بشه
    کم خوراکم شده

    1. سلام وقت بخیر
      امیدواریم حال کودکتون زودتر خوب بشه.
      ببینید اگر اسهال طولانی شد و کودک تب داشت باید حتما از پزشک مشورت بگیرید. ولی به طور کلی اسهال در کودکان امر شایعیه و باید باهاش مدارا کنید. قطعا چند روز کودکتون احساس بی‌حالی و یا کم خوراک شدن خواهد داشت. فقط حواستون باشه آبا بدن کودکتون کم نشه. باز هم فراموش نکنید در صورت ادامه دار بودن تب و اسهال به پزشک مراجعه کنید.

  5. سلام ،دختر من ده ماهشه تقریبا ده روزی میشه که تعداد دفعات مدفوعش چهار الی پنج بار در روز شده بعدازون ده روز یه شربت لوپرامید گرفتم دوبار دادم اسهالش شل شد و دچار استفراغ هم شد بردم پیش دکتر کودکان قطره پدیا لاک و شربت زینک گلوکونات بهش داده مرتب استفاده میکنم اما اسهالش اصلا خوب نشده هیچی نمیخوره بی حاله خوابه روزانه شم خیلی زیاد شده

    1. زهرای عزیز سلام
      لطفا به یک پزشک متخصص دیگری هم مراجعه کنید برای این مورد تا کاملا بررسی بشه

  6. سلام
    فرزند من پنج ماهش هست
    سه روزه که اسهال داره
    پدی‌لاک گرفتم براش
    نمیدونم روزی چند قطره بدم
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر. ببینید دچار شدن بچه‌ها در این سن به اسهال بیشتر از همه دلیل دندان درآوردن و ئلیل ویروسی داره. اول از همه پیشنهاد می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید تا خیالتون راحت بشه و ثانیا اینکه از داروخانه‌ای که قطره رو گرفتید دستور مصرف رو هم بپرسید. حتما به این نکته تاکید کنید که فرزندتون چند وفتش هست و دقیقا چه علائمی رو داره. اگر این علائم بعد 1-2 روز قطع نشد و فرزندتون تب داشت حتما و حتما به پزشک مراجعه کنید.

  7. سلام دختر من دوروزه اسهاله امکان داره از دندون باشه داره دندون در میاره فقط اسهاله چی بدم خوب بشه

    1. سلام فاطمه جان
      مواد غذایی که در مقاله گفته شده را به کودکتان بدهید

    2. سلام وقت بخیر دختر من ۳ ساله ش. بعد از مدفوع ی اب روغنی شکل به رنگ نارنجی میاد. درد و استفراغ و اسهال ندارد‌.میشه بگین علتش چیه؟

  8. سلام پسرم‌1 سال ونه ماهش هست دو روز تب داشت الان اسهال داره دکتر براش شربت آمی لوپرامید براش تجویز کرده از داروخانه گرفتیم روی شیشه شربت نوشته زیر دوسال ممنوع چی کار کنم شربت رو بهش بدم ؟لطفا کمکم کنید ممنون

    1. سلام زهرا جان
      طبق دستور پزشک رفتار کنید اگر شک دارید از دکتر دیگری مشورت بگیرید

      1. سلام دخترم ۱سال دوماه داره الان دوروزه حالت تهوع واسهال شدید داره هرچی بخوره بالا میاره واسهال آبکی روزی ۱۰تا پوشاک بیشتر استفاده میکنم رفتن دکتر فولیک اسید .با پودراو ار اس داده ولی جواب نمیده چیکار کنم

      2. با توجه به دستور پزشک پیش برید. فقط نگذارید کودکتون به طور مداوم تب داشته باشه و آب بدنش خیلی کم بشه. اگر تب کودک ادامه‌دار بود و به هیچ عنوان حالتش فرق نکرد دوباره به پزشک مراجعه کنید.

  9. سلام دختر من یازده ماهشه بیست و چهارم اسفند یکساله ش میشه الان بیشتر از ده روز است که اسهال داره پیش متخصص اطفال هم بردمش بهش دارو داد ولی فایده نداره در روز هم ده بار هم اسهال میکنه اسهال ش هم آبکی ، تمام بدنش هم سوخته و زخم شده خیلی اذیت میشه لطفا راهنماییم کنید ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      سریعا به دکتر دیگر مراجعه کنید چون علائم بدی دارد و نیاز به مراقبت پزشکی دیده می‌شود

    2. سلام دخترمنهم مثل شما هست روزی بیشتراز ده بار اسهال داره تمام بدنش هم سوخته همه جا بردمش هیچ کس براش کاری نکرداگه میشه راهنمایی کنید ممنون میشم

      1. پسر من اسهال شده کالاندولا و زینک میزدام بس که تند تند اسهال میشد فایده نداشت قبلا سوخیتگی ادار معمولی رو جواب میداد این بار اثر نکرد بردام دکتر پماد کلوتریمازول ۱درصد هر ۸ ساعت داد و پماد ریکاو اونم هر ۸ ساعت گفت یبار اینو بزن تو ۸ ساعت بعد اونیکی باهم استفاده نکن بعد یه پودر کیدی لاکت هر روز یکی و قطره دایمتیکون داد ه ۱۲ ۸ قطره برای پسرم که یسال داشت و وزنش ۱۰ کیلو ۵۰۰ بود برا اسهالش داد سوختگیش خیلی بهتر شد ولی اسهالش هنوز قطع نشده تا چند روز دیگه اگه خوب نشد ببرم دکتر دوباره

  10. سلام پسرم سه سالش سه روز اسهال داره روزی سه بار یا بیشتر میره آبکی هم هست دکتر کودکان هم بردم از اول بهتره خوب نشده سوپ هم میدهیم چه خوراکی بهش بدم چه غذاهایی بهش بدم

      1. سلام پسرم دوسال ویک ماهشه ازشب اسهال گرفته صبحشم چیپس خورده دقت نکردم تاریخش گذشته بوده پودر کیدی لاکت وسابولار دادم باماست ولی بازم ازصبح ۳بار اسهال کرده چکارکنم؟

      2. سلام دوست عزیز
        به دکتر اطفال مراجعه کنید

      3. سلام وقتتون بخیر ویتامین سی اسهال را بیشتر میکنه

      4. درسته اما باید بدن را از املاح و ویتامین‌هایی که از دست می‌دهد، نجات دهید

    1. بالاخره معلوم نشد لبنیات واسه اسهال خوبه یا نه. وسط مقاله نوشتین خوب نیست،موقع جمع بندی گفتین خوبه.
      من الان دو روزه دخترم اسهال و استفراغ داره و از دیشب تب هم شروع شده، دیروز دکتر بردم دیگه استفراغش قطع شد ولی اسهال و تب هنوز نه.
      واسه اسهال ویروسی چی مناسبه؟
      و اینکه خوردن فرنی توصیه میشه یا نه؟

      1. سلام وقت بخیر ممنون از به اشتراک‌گذاری دغدغه‌تون. ببینید مصرف لبنیات به نظر پزشک کودکتون بستگی داره. کاهی اوقات پزشکان محصولات پربیوتیکی رو تجویز می‌کنن به همراه یک پودر مخصوص که باعث درمان اسهال کودکتون میشه. گاهی اوقات هم محصولات لبنی مثل شیر ممکنه کودکتون رو اذیت کنه. همه چیز رو در نهایت بر اساس نظر پزشکتون مصرف کنید. فقط به این نکته توجه کنید که اسهال ویروسی کودکان کمی صبر می‌خواد تا بهبود پیدا کنه. علاوه بر این حواستون باشه تب کودک ادامه‌دار نشه و آب بدنش هم کم نشه. فرنی به طور کلی توصیه شده ولی بهتره اون رو هم زیر نظر پزشک مصرف کنید.

  11. سلام
    دختر من بعد از اسهالش خیلی ضعیف شده
    چه غذاهای مقوی میتونم بهش بدم؟

    1. سلام دوست عزیز
      از غذاهای مابع مقوی مانند سوپ و آش و آبگوشت استفاده کنید

      1. کوشت قرمز وبا پیاز بزارتوشیشه مقدارخیلی کمی هم اب بریز درشیشه رو ببند بزارتوقابلمه پراب و۵تا۶ساعت باحرارت کم تا پخته بشه بعد باکمی نمک گوشتو بده باابش تابخوره

  12. سلام دختر من دوسالشه الان ۴ روزه که اسهاله از دیشب خیلی زیاد و‌آبکی شده. اولین روز بردمش متخصص اطفال یه سری دارو‌و‌سرم خوراکی داد منم مرتب دارم بهش میدم و شیر خشک هم زیادمیدم که آب بدنش خشک نشه ولی خیلی میترسم لازمه دوباره ببرمش دکتر؟

    1. سلام دوست عزیز
      اگر اسهال به وضعیت نرمال برنگشته به دکتر ببرید و لطفا مایعات زیاد به کودکتان بدهید
      ممنون که دغدغه خود را بیان کردید

      1. سلام خوبی دختر یک ساله مه از دیشب اسهال است دوباره شکم اش آبکی زده چی بدیم زود خوب بشه

      2. سلام آرزو عزیز
        بهتره باید دکتر اطفال مشورت کنید تا سلامتی به زودی حاصل شود

    2. سلام دختر من یکسالہ ھست از صبح اسھال شدہ چیکار کنم میشہ راھنمایم کنین

      1. سلام مژگان عزیز
        اگر اسهال ادامه دار است لطفا به دکتر مراجعه کنید.

  13. سلام دخترم یکسال وده ماهشه .درروز ۴تا ۵مرتبه مدفوع داره .شکمش شل.اما خیلی نه.یعنی ابکی نیست.چه دارویی بهش بدم تا قطع بشه.اب بهش میدم.کشک.ونعنا هم میدم .دکتر بردم گفتن ویروس وطول میکشه تا خوب بشه

    1. سلام زهرا جان
      بهتر از طبق نظر پزشک رفتار کنید و مایعات مناسب به کودکتان بدهید تا ویروس از بدنش دفع شود.

      1. سلام
        پسرم شش روز هست اسهال میره . غذا هم نمی خوره فقط آب و نوشیدنی می خوره اما دفعات اسهالش در روز کمتر شده .چیکار کنیم

      2. سلام دوست عزیز
        کم شدن اشتها در اثر اسهال طبیعی هست
        سعی کنید غذاهای مایع و غذاهای مایع بهش بدید

      1. سلام وقت خیر امیدواریم حال کودکتون سریع بهتر بشه. لطفا با توجه به مطالب مقاله پیش برید. اگر این شرایط ادامه پیدا کرد حتما به پزشک مراجعه کنید. چون با اسهال آب زیادی از بدن کودک خارج میشه و این اتفاق برای کودک خوب نیست.

    2. سلام وقت بخیر پسرم یک سال و دو ماهشه دو شب پیش تب کرد بعد از تب اسهال شد الان دو روز میشه اسهال از امروز صبح یکم خونم دیدم با مدفوعش دکتر ببرم یا نه واسه اسهالش دکتر بردم

      1. سلام وقت بخیر. بله اسهال خونی چیزیه که در کل باید زیر نظر پزشک درمان بشه. اصولا دیدن خون در مدفوع عادی نیست. ولی احتیاجی به نگرانی نداره و معمولا با چند روز استفاده از دارو و کرم‌های مختلف برطرف میشه.

  14. سلام دخترمن چندروزی هس اسهال داره بهش شربت میدم ولی خوب نمیشه
    موز.سیب ‌ماست هم بهش دادم خوب نشده چیکارکنم ببرمش دکتر سرم وصل کنه ؟؟؟

      1. سلام بچه ام ۲۰روز دیگه ۱ساله میشه بالا میاره هم اسهال

      1. سلام من پسرم اسهال هستش چند وقت میشه دکتر بردم بازم خوب نشده
        پسرم یک سال وهفت ماه هستش

      2. سلام دوست عزیز
        حتما اسهال کودکتان را جدی بگیرید و غذاهایی که باعث این حالت در روده می‌شود هم به او ندهید

  15. خیلی ممنون از مطالبتون
    پسرم من سه ونیم سالشه الان سه روز اسهال سده اسهال آبکی وبیش از شش بار در روز دکتر هم بردم فعلا زیاد تاثیری نداشته چکار باید بکنم

    1. ممنون از توجهتون
      حتما داروهایی که پزشک دادند رو مصرف کنید و نگذارید بدن کودکتان بدون آب بماند.

      1. سلام پسر من ۱ سالشه و اسهال است زیر چشم هایش هم گوده چیکارکنم خانم دکتر تروخدا بگین

      2. سلام وقت بخیر. اسهال در کودکان یک امر شایع هست. به خصوص زمانی که در سن دندان درآوردن هستند یا به بیماری‌های ویروسی دچار می‌شوند. اول از همه اینکه خونسردی خودتون رو حفظ کنید و اینکه حواستون باشه تب کودکتون ادامه دار نشه و آب بدنش کم نشه. اگر تب کودکتون طولانی شد حتما به درمانگاه و پزشک مراجعه کنید.

    1. خیلی واضح بود و از همه مهم تر کپی و past نکرده بودین ممنون از وقتی که گذاشتید.

      1. سلام بر شما دوست عزیز
        تلاش ما این است که جدیدترین و معتبرترین مقالات را برای شما ترجمه کنیم و بگذاریم

    2. سلام من پسرم یک سالودوماهشه الان پنج روزه اسهال داره استفراغ هم داشت خوب شد ولی اسهالش نه همین جور شکمش کار میکنه دوبارم بردم دکتر هرکاری بگین کردم ولی خوب نشده

  16. سلام یه دتیا ممنون از بزرگواریتون از مطالب خوب و مفیدتون عاقبت بخیر باشی

    1. سلام آرمیس عزیز
      ممنون از نظر خوبتون و مرسی که مطالعه کردید

      1. کودک 20ماه من 10روز اسهال داره پیش متخصص بردم فایده نداره تع
        داد مدفوع در روز 4یا 5باره

      2. سلام مژگان عزیز
        لطفا پیگیر این مسئله باشید و مواد غذایی مناسب بدهید تا اسهال کم شود و مایعات بسیار به کودک خود بدهید که بدن دچار کم آبی نشود

  17. سلام یه دتیا ممنون از بزرگواریتون از مطالب خوب و مفیدتون عاقبت بخیر باشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب