فواید دمنوش بابونه چیست؟

دمنوش بابونه

فهرست مطالب

در دنیای پرتنش این روزها، همه ما به دنبال راهی هستیم تا آرامش را به زندگی خود برگردانیم. وقتی به دنبال یک نوشیدنی آرامش‌بخش و مفید می‌گردید «دمنوش بابونه» یکی از بهترین گزینه‌ها است.

بابونه یک گیاه پرخاصیت است که کاربردهای فراوانی در طب سنتی دارد. این دمنوش با عطر و طعم خوشایند خود نه تنها تنش و استرس روزمره را از شما دور می‌کند، بلکه خواص ضد التهابی، ضد اضطراب و ضد افسردگی هم دارد.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به بررسی علمی و دقیق خواص بابونه و تأثیرات آن بر سلامتی خواهیم پرداخت. شاید لازم باشد یک بار آن را امتحان کنید!

 

توضیحی مختصر درمورد دمنوش بابونه

صدها سال است که بابونه به‌عنوان دارویی عمومی و دمنوش گیاهی تسکین دهنده استفاده می‌شود. یونانیان باستان، رومی‌ها و مصری‌ها بابونه را به دلیل خواص دارویی‌اش مصرف می‌کردند و امروزه هم در سراسر جهان از آن استفاده می‌شود.

برای تهیه دمنوش گیاهی بابونه، توصیه می‌کنیم به ازای هر ۱۷۷ میلی‌لیتر آب، یک قاشق چای‌خوری بابونه را در قوری بریزید. سپس آب را روی حرارت بگذارید تا کاملاً بجوشد و بعد از آن بابونه‌ها را حدود ۵ دقیقه دم کنید. چای بابونه، هم به تنهایی و هم با مقداری عسل بسیار خوش طعم است.

چای بابونه

فواید دمنوش بابونه که هیچ‌کس به شما نگفته است!

بابونه علاوه بر اینکه یک نوشیدنی خوشمزه جایگزین چای است، فواید سلامتی زیادی هم دارد. در ادامه این خواص را با هم می‌شناسیم:

1.    خواب بهتر

یکی از معروف‌ترین کاربردهای دمنوش بابونه «تقویت خواب و درمان طبیعی بی‌خوابی» است. این دمنوش گیاهی حاوی فلاونوئیدی به نام «آپیژنین» است. آپیژنین مشابه «بنزودیازپین‌ها» در مغز عمل می‌کند و حکم نوعی داروی آرام بخش را برای درمان اضطراب و بی‌خوابی دارد. نوشیدن منظم چای بابونه کمک می‌کند سریع‌تر و بهتر بخوابید.

تحقیقات کافی درباره زمان و تعداد دفعات نوشیدن چای بابونه برای بهره‌مندی از فواید آن در طول خواب وجود ندارد. بسیاری از مردم نوشیدن چای بابونه را ۳۰ تا ۴۵ دقیقه قبل از خواب توصیه می‌کنند تا بدن مواد مغذی را متابولیزه کند و از فواید آن بهره‌مند شود.

بیشتر بخوانید: معرفی دمنوش‌های نشاط‌ ‌آور و آرامش‌بخش

2.    کاهش استرس و اضطراب

محتوای آپیژنین بابونه نه تنها برای کمک به خواب بهتر مفید است، بلکه به کاهش استرس و اضطراب هم کمک می‌کند. بابونه به‌عنوان یک ضد اضطراب، علائم استرس را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود آرامش خود را به دست آورید. اگر نگرانی‌هایتان شما را شب‌ها بیدار نگه می‌دارد؛ پس توانایی دمنوش آرام بخش بابونه را برای رفع این مشکل دست کم نگیرید.

کاهش درد پریود با بابونه

3.    بهبود هضم

تا اینجا فهمیدیم که بابونه چگونه به آرامش ذهن کمک می‌کند. حتماً برایتان جالب است که بدانید این تأثیر را روی بدن به‌خصوص گوارش هم دارد. قرن‌ها است که این گیاه برای درمان ناراحتی‌های معده و مشکلات گوارشی از جمله گاز معده و اسهال مصرف می‌شود.

بابونه به‌عنوان یک ضد التهاب و ضد اسپاسم منجر به شل شدن عضلات دستگاه گوارش و کاهش التهاب می‌شود.

 

4.    تسکین گلودرد و سرفه

سرفه و گلودرد مشکلات شایع سرماخوردگی و آنفولانزا است. یک فنجان چای بابونه باعث کاهش این علائم می‌شود. این دمنوش علاوه بر اینکه به‌عنوان یک ضد اسپاسم به سرکوب سرفه و کاهش اسپاسم گلو کمک می‌کند، باعث نرم شدن گلو هم می‌شود. با دمنوش بابونه دیگر حس عذاب آور گلودرد را تجربه نخواهید کرد.

بابونه چیست

5.    مدیریت سطح قند خون

سطح بالای قند خون باعث نگرانی افراد دیابتی می‌شود. قند خون بالا در درازمدت، مشکلی است که همه ما را تهدید می‌کند و خطر آسیب به اعصاب، رگ‌های خونی، قلب و سایر اندام‌های بدن را افزایش می‌دهد.

دمنوش بابونه سطح قند خون را کنترل می‌کند. نوشیدن منظم این دمنوش، تأثیر قابل توجهی بر میانگین سطح گلوکز خون خواهد داشت و از پانکراس (اندامی که مسئول تولید انسولین است) محافظت می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۵ دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

6.    حمایت از سلامت قلب

بابونه سرشار از فلاونوئیدها است. فلاونوئیدها گروهی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که مسئولیت حفاظت از بدن را در برابر اثرات استرس اکسیداتیو بر عهده دارند. آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو، با گذشت زمان باعث التهاب مزمن می‌شود و امکان ابتلا به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی مانند بیماری‌های قلبی عروقی را به وجود می‌آورد.

دریافت مقدار زیادی فلاونوئید در رژیم غذایی، خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. بابونه می‌تواند سطح کلسترول LDL بدن را کاهش دهد و از فشار خون بالا جلوگیری کند.

 

7.    کاهش دردهای قاعدگی و PMS

دمنوش بابونه عضلات را شل و از اسپاسم جلوگیری می‌کند؛ به همین علت دردهای قاعدگی را تسکین می‌دهد. این دمنوش مانع از تولید پروستاگلاندین‌ها می‌شود. این ترکیبات در التهاب نقش دارند و محققان بر این باورند گاهی اوقات مسئول دردهای پریود هستند.

بابونه از خونریزی شدید جلوگیری می‌کند و اثر آرام بخشی دارد. همچنین با علائم PMS مبارزه می‌کند، خلق و خوی را متعادل کرده و اضطراب و افسردگی را که اغلب در این دوران به وجود می‌آید، کاهش می‌دهد.

8.    بهبود سرطان

طبق آمارهای اعلام شده توسط انجمن سرطان آمریکا، سرطان دومین علت شایع مرگ و میر در ایالات متحده است. نیازی به گفتن نیست که عوارض سرطان بر کیفیت زندگی فرد تأثیر می‌گذارد. یک گزارش سیستماتیک در سال ۲۰۲۳ منتشر شده که نشان داد بابونه درمانی مفید برای کاهش برخی از عوارض سلامتی مرتبط با سرطان است.

این مطالعه نشان داد که بابونه به‌طور مؤثری به کاهش موکوزیت دهان، عوارض پوستی، افسردگی و استفراغ در بیماران سرطانی کمک می‌کند. همچنین باعث بهبود اشتها و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان می‌شود.

البته مطالعات انجام شده درباره اشکال مختلف مصرف بابونه اعم از دهان‌شویه، مواد موضعی، چای، کپسول، شربت و روغن ماساژ بوده است. پس نمی‌توانیم، بگوییم که این اثرات به‌طور خاص برای چای بابونه بوده است یا نه!

طرز تهیه دمنوش بابونه

9.    بهبود علائم افسردگی

تأثیر مثبت بابونه بر کیفیت خواب، خطر افسردگی را کاهش می‌دهد. درواقع کیفیت پایین خواب با افسردگی مرتبط است. با وجود اینکه تحقیقات محدود است، طبق مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۶، علائم فیزیکی کمبود خواب و افسردگی در خانم‌هایی که تازه زایمان کردند و به مدت بعد دو هفته چای بابونه نوشیدند، در مقایسه با گروهی که این کار را انجام ندادند، بهتر شد.

 اما نتایج همین آزمایش در یک دوره چهار هفته‌ای درست نبود، بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که فواید دمنوش بابونه فوری است و در طولانی‌مدت جواب نمی‌دهد.

چه زمانی باید دمنوش بابونه بخوریم؟

به‌طورکلی این دمنوش بی‌خطر است و می‌توانید مانند بسیاری از نوشیدنی‌های گیاهی آن را به‌طور منظم بخورید. حتی توصیه می‌شود روزانه دو تا سه فنجان از آن را میل کنید.

اگر می‌خواهید بی‌خوابی خود را تسکین دهید، بهتر است آن را شب‌ها و قبل از خوابیدن بنوشید. همچنین در صورتی که دائماً احساس استرس یا نگرانی دارید، بابونه یک انتخاب آرامش بخش خواهد بود.

درباره قواید دمنوش بابونه

چه کسانی نباید دمنوش بابونه بنوشند؟

در حالی که چای بابونه فواید بالقوه‌ای برای سلامتی دارد، اما گروه‌های خاصی هستند که باید در نوشیدن آن احتیاط کنند که عبارتند از:

افراد مبتلا به آلرژی‌های خاص

NCCIH هشدار می‌دهد کسانی که به بابونه و گیاهان وابسته به آن مانند ابروسیا، گل داوودی یا گل همیشه بهار حساسیت دارند به دلیل خطر واکنش آلرژیک، از مصرف بابونه اجتناب کنند.

این واکنش‌ها ممکن است خفیف و در حد آبریزش چشم و آبریزش بینی یا شدید (مانند آنافیلاکسی) باشد. برخی از علائم آنافیلاکسی شامل مشکلات تنفسی، کهیر یا تورم و غش می‌شود.

افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند

طبق گفته NCCIH شاید بابونه با داروهای خاصی از جمله وارفارین و سیکلوسپورین تداخل داشته باشد. بنابراین اگر از این داروها استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از مصرف چای بابونه یا سایر محصولات آن با پزشکتان مشورت کنید.

زنان باردار یا شیرده هستند

طبق گفته‌های NCCIH و تحقیقات محدودی که در مورد ایمنی نوشیدن چای بابونه در دوران بارداری یا شیردهی انجام شده، بهتر است از نوشیدن دمنوش بابونه در دوران بارداری یا شیردهی خودداری کنید.

بیشتر بخوانید: آیا گشنیز لاغر می‌کند؟
کلام آخر

eatingwell می‌گوید که با مصرف دمنوش بابونه به صورت روزمره، راهی به سوی آرامش و سلامتی پیدا کنید. از امروز به بعد هر لحظه‌ای که احساس کردید به یک نفس عمیق نیاز دارید، یک فنجان دمنوش بابونه بخورید و از عطر و طعم دلپذیر آن سرمست شوید. این گیاه پر برکت، نه تنها به بدن و روح شما نیرو و انرژی می‌بخشد، بلکه اجازه می‌دهد زندگی‌تان را با آرامش و سلامتی کامل پیش ببرید.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

nutratea

artfultea

eatingwell

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

131 نظر

    1. برای فیبروم رحم حتما و حتما باید از پزشک متخصص زنان مشورت بگیرید و فقط به تغذیه اکتفا نکنید. اگر پزشکتون صلاح دونستن از دمنوش بابونه هم در کنار تجویزهای دارویی دیگری که دارید استفاده کنید.

  1. سلام من مدت بک ماه بابونه مصرف کردم سیاتیک داشتم خیلی دردش کم شد وحتی میشه بگی به صفر رسید عفونت زنانه رو هم از بین برد البته یه کوچولو گاهی وقتها آویش مخلوطش کردم معجزه بود برام من روده تحریک پذیر دارم در زمان مصرف به هیچی حساسیت نداشتم و فعلا عالیه

    1. برای عفونت حتما باید از پزشک بپرسید تا با داروهاتون تداخل ایجاد نکنه.

  2. سلام در شهرستان کازرون از بابونه حلوایی درست می کنند به نام گبوله که بسیار خوشمزه است

    1. چه قدر جالب! بله خواص بابونه انقدر زیاد هست که میشه در انواع غذاها و نوشیدنی‌ها از اون استفاده کرد.

  3. من حدود ٤ماهه هرشب يك ساعت قبل از خواب چاى بابونه مى خورم
    البته مقدار زياد حدود يك قاسق غذا خورى پر براى يك ليوان چاى و اين اثر بخشى فوق العاده اى داره براى كسانيكه مى خواهند چاى را جايگزين داروى خواب كنند
    به نظرم يك قاشق چايخورى تاثيرى نداره
    ايكاش اين موضوع رو نشر بشه
    چون مصرف قرص خواب زياد شده اين روزها

    1. سلام مروارید عزیز
      ممنون که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید
      بله بسیار بابونه مفید است

    2. سلام من رفتم دکتر بخاطر درد قلب بهم داروی اعصاب وضد اضطراب داد قرص کم کاری تیرویید هم میخورم آیا میتونم هر شب دمنوش بابونه بخورم

  4. سلام و روز بخیر
    اگه میزانی که دم می کنید از یه مقدار لازم بیشتر بشه ، دمنوش شما تلخ میشه . چون بابونه ذاتا تلخ هست

  5. دمنوش بابونه خیلی خوشمزه هست..
    .تلخ نیست.ما بدون هیچ شیرین کننده ای،میخوریم…ولی شما درجواب یکی از کاربران نوشتید بابونه تلخ هست.

    1. سلام و روز بخیر
      اگه میزانی که دم می کنید از یه مقدار لازم بیشتر بشه ، دمنوش شما تلخ میشه . چون بابونه ذاتا تلخ هست

    2. بله دقیقا همینطوره؛چای بابونه عطر و طعم دلپذیری دارد و باعث کیفیت خواب میشود؛من دوساله هر شب یکساعت قبل از خواب مصرف میکنم و خیلی راضی هستم.

      1. سلام من هنوز استفاده نکردم
        در اولین فرصت امتحان میکنم انشاله که مفید باشه برای تسکین استرس

  6. سلام ببخشید دمنوش بابونه برای قطع شدن پریودی خوبه ؟
    بابونه پریودی روقطع می‌کنه ؟

    1. بله دقیقا همینطوره؛چای بابونه عطر و طعم دلپذیری دارد و باعث کیفیت خواب میشود؛من دوساله هر شب یکساعت قبل از خواب مصرف میکنم و خیلی راضی هستم.

      1. سلام وقت بخیر بله دمنوش بابونه جزو دمنوش‌هایی هست که به تقویت و آرامش اعصاب کمک می‌کنه.

  7. سلام
    من هم از دمنوش بابونه برای درمان ورم و التهاب معده و روده استفاده کردم و کاملا بهبود پیدا کردم،تاثیر خیلی خوبی برام داشته

    1. سلام دوست عزیز
      مرسی از اینکه تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید
      خوشحالیم براتون مفید بوده

      1. سلام حستنه باشی ببخشید من قرص پرانول ۱۰ و رهاکن ۲۰۰ مصرف میکنم میتونم از دمنوش بابونه استفاده کنم

      2. سلام وقت بخیر. به دلیل اینکه قرص می‌حورید بهتره با پزشکتون مشورت کنید تا خدایی نکرده مشکلی پیش نیاد

  8. سلام خسته نباشید.برای شکم ک صدا میده و نفخ هم خوبه ؟اگ آره چه موقع خورده بشه ؟؟
    ممنون میشم جواب بدین.

    1. سلام .سپاس از توضیحات کامل در مورد این گیاه ،من حدود ۴ سال پیش که بیماری کرونا در ایران همه گیر بود جزء اولین کسایی بودم که درگیر شدم ،یک ماه کامل طول کشید و مدتهای زیادی تنفسم مشکل داشت ،همون موقع دچار سندرم پای بیقرار شدم که حس بدی داره ،همین که میخواستم چشامو ببندم و بخوابم درد و بیقراری پاهام شروع می شد و تا صبح طول میکشید حسرت یه خواب راحتو داشتم تا چند شب پیش خوندم درمان گیاهی بی خوابی و سندرم‌ پای بیقراره ، حالا دیگه با آرامش،میخوابم .

      1. سلام دوست عزیز
        خوشحالیم که حالتان رو به بهبود است
        امیدوارم که همیشه خوب باشید

  9. ممنون از مطالب عالی وارزندتون

    واقعا برای درمان ناراحتی معده همراه با کمی عسل معجزه میکنه

    1. سلام محمد عزیز
      خوشحالیم که مطلب براتون مفید بوده
      عسل برای معده مفید است

      1. سلام.عذر میخوام برا کسانی که قرص فشار خون میخوردن مشکلی نداره؟،میتونن بابونه هم مصرف کنند؟

      2. سلام دوست عزیز
        دمنوش بابونه باعث کاهش فشار خون هم تا حدی می‌شود

      3. گاهی اوقات عرق بابونه برای دفع سنگ کلیه مناسب است. با این حال قبل از مصرف حتما با پزشک متخصص مشوزت کنید.

  10. ضمن عرض سلام و خسته نباشید آیا میشود به مقدار زیاد دم کرد ودر شیشه در بسته در یخچال نگهداری کرد وسرد مصرف کرد ممنون میشم پاسخ بدید..ارادتمندشما کریمان

    1. سلام دوست عزیز
      بله امکانش وجود دارد اما تاثیرگذاری آن به صورت گرم بیشتر است.

  11. سلام من مشکل معده ویبوستم بادمنوش.بابونه برطرف شدروزی یک لیوان میخورم

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید

      1. سلام خسته نباشین از مطلب خوبتون . ببخشید دمنوش بابونه برای عرق کردن دست‌و پا مفید است . چون دست و پا‌هام عرق میکنن و زیادی فکر کنم از استرس اینچوری میشم. چه دکتری باید مراجعه کنم برای عرق دست وپا . با تشکر

      2. سلام دوست عزیز
        برای عرق دست و پا به دکتر غدد مراجعه کنید

      3. سلام وقتتون بخیر چطوری مصرف کردی ؟چون منم همین مشکل رو دارم.

      4. سلام دوست عزیز
        بابونه را دم کرده و میل کنید

    2. باسلام وعرض ارادت وتشکر بابت زحماتتون میشه عکس بابونه خشک شده یا هرباریوم شده رو بگذارید ایا اونم همان خواص بابونه تازه را دارد

      1. سلام دوست عزیز
        بابونه خشک و طبیعی خواص یکسانی دارند.

  12. من وپسر۱ساله ام سرماخوردیم وپسرم سرفه های شدیداول خشک بعدخلطی داشت ازدمنوش بابونه وخطمی به طورمساوی روزی ۲مرتبه استفاده کردیم واقعن به بهبودیمون کمک کردحتی مخاطسبزبینی اش هم برطرف شده

    1. سلام محمد عزیز
      خوشحالیم که مفید بوده براتون
      سلامت باشید

  13. عاااالی من استفاده کردم خییییلی بود هم برای درد قاعدگی هم برای استرس و خواب ارام

    1. سلام سمیرا عزیز
      مرسی از اینکه مطالعه کردی و نظرتو بهمون گفتی

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که تجربه‌تونو با ما به اشتراک گذاشتید

  14. با تشکر فراوان از زحمت شما
    آیا برای سنگینی معده ودفع پی درپی باد گلو بعد از مصرف هر وعده خوب است و زمان مصرفش برا این مشکل کی هست.
    خیر ببینید

    1. سلام و وقت شما بخیر
      برای مصرف دمنوش می‌توانید بعد از هر وعده غذایی استفاده کنید.

      1. سلام دوست عزیز
        بابونه تلخ است اما می‌توانید از شیرین کننده های طبیعی استفاده کنید

    1. سلام مینو جان
      خوشحالم که مطلب رو دوست داشتی و مرسی از انرژی خوبت

  15. سلام وقت بخیر
    مصرف شبی یک فنجان برای رفع استرس و خواب راحت تا سه چهار ماه اشکال نداره ؟

    1. سلام دوست عزیز
      مصرف به اندازه دمنوش‌های گیاهی، عوارض خاصی به دنبال ندارد.

    1. سلام بهار جان

      ممنونم از وقتی گذاشتی، مرسی از انرژی خوبت

  16. سلام عالی بود من به دنبال همچین مطالبی هستم برای آرامش پسرم احساس می کنم تشنج پسرم براثر استرس،ونا آرامی است

    1. سلام لیلا جان
      خوشحالم که برات مطلب مفید بوده
      اما حتما برای مشکل پسرتون به پزشک هم مراجعه کنید.

      1. سلام، مطلب مفید و آموزندهای بود ممنون از اطلاع رسانی خوبتون، سید حسینی بافق

      2. سلام دوست عزیز
        مرسی از توجه خوب شما

    1. بسیار عالی…مرسی ازراهنماییاتون خانوم دکتر ودوستان عزیز منم دارم چندروزه استفاده میکنم ….

    1. سلام همراه عزیز

      بهتر است با پزشک مشورت کنید اما تاثیر بدی نخواهد گذاشت.

      1. برای از بین بردن لک پوست روزی چند فنجون از دمنوش بابونه بخوریم

      2. سلام دوست عزیز
        تعداد در روز مهم نیست
        تداوم مصرف مهم است

      1. سلام زهرا جان
        مصرف بابونه برای آرامش بسیار مفید است

      1. سلام شنیدم واسه ورم بینی بعد از عمل هم خوبه .درسته؟

      2. سلام فهیمه جان
        بابونه ضد التهاب است و برای ورم بینی هم می‌تواند مفید باشد

      3. ما دو مدل بابونه داریم یه مدل بابونه واقعا مثل زهر ماره و انقدر تلخه که معده. آدم درد میگیره و یه مدل بابونه داریم که خیلی خوشمزست

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون که تجربه خوبتونو با ما در میان گذاشتید

      1. سلام ببخشید دمنوش بابونه برای تنبلی تخمدان خوبه یا نه

      2. سلام نورا عزیز
        بله این دمنوش برای کاهش درد و تنظیم پریود مناسب است

    1. سوسن عزیز
      در مورد دمنوش هایی که به لاغری کمک می‌کنن، چند تا مطالب کامل نوشتیم. اونا رو مطالعه کنید، بهتون کمک میکنه

  17. سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان خیلی برنامه های عالی دارید ممنونم

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از نظرتون
      خوشحالم که براتون مفید بوده

  18. من تقریباً هرشب دم میکنم وباپسرم میخوریم
    هم برای استرس خوبه وهم برای خواب راحت ودلچسب

    1. سلام ببخشید دمنوش بابونه برای قطع شدن پریودی خوبه ؟
      بابونه پریودی روقطع می‌کنه ؟

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب