از خواص روغن بادام تلخ برای مو و چین‌وچروک چه می‌دانید؟

فهرست مطالب

روغن بادام تلخ به‌عنوان یکی از مفیدترین روغن‌های طبیعی شناخته می‌شود و دارای چندین مزیت برای سلامتی است. این روغن از میوه درخت بادام استخراج می‌شود که در غرب آسیا و شمال آفریقا کشت می‌شود. البته امروزه این درخت به‌طور گسترده در اسپانیا، ترکیه، مراکش، تونس و مصر و ایران ثمر می‌دهد و بادام‌ آن‌ها قابل استفاده است. روغن بادام تلخ از مغز له‌شده بادام تلخ تهیه می‌شود. این روغن با روغن بادام شیرین که به‌طورکلی از نوع دیگر بادام به دست می‌آید، متفاوت است. روغن بادام تلخ دارای رایحه‌ای آجیلی است و به دلیل رایحه، طعم و خاصیت درمانی آن، استفاده می‌شود.

در حالی که روغن اسانسیال آن همچنین می‌تواند به روش‌های مختلفی استفاده شود. روغن اسانسیال بادام تلخ مزایای زیادی برای سلامتی دارد که شامل توانایی استفاده به‌عنوان آنتی‌بیوتیک، ضد قارچ، آرام‌بخش، بیهوشی، دیورتیک، ضد سرطان و بسیاری از مزایا و کاربردهای دیگری می‌شود که در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سوالات متداول

روغن بادام تلخ چه خاصیتی برای پوست دارد؟
روغن بادام تلخ یک ماده عالی برای مراقبت از پوست شما است، زیرا سرشار از ویتامین E است که به تغذیه پوست شما کمک کرده و آن را صاف و نرم‌ می‌کند. این روغن به آب‌رسانی پوست و از بین بردن خطوط ریز کمک می‌کند. همچنین برای درمان برخی از بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس و اگزما استفاده می‌شود.
آیا مخلوط کردن روغن نارگیل و روغن بادام مشکلی ایجاد می‌کند؟
خیر. شما می‌توانید برای جلوگیری از شوره و خشکی سر، مقدار مساوی از روغن نارگیل و روغن بادام را مخلوط کرده و روی پوست سر خود ماساژ دهید. سپس بگذارید یک ‌شب روی پوست بماند و صبح آن را بشویید. همچنین برای درخشندگی و نرمی مو، چند قطره روغن بادام را با نرم‌کننده معمولی سر مخلوط کرده و پس از شامپو به موهای خود بزنید و سپس آبکشی کنید.
روغن بادام تلخ چه طعمی دارد؟
بادام تلخ غیرقابل‌خوردن است، اما روغن آن طعم گس بین تلخی و شیرینی دارد. روغن خالص از بادام تلخ تهیه می‌شود، در حالی که عصاره آن حاوی اسانس پوست درخت کاسیا است. درواقع این عصاره حاوی مواد شیمیایی مصنوعی است که فقط طعم شبیه به روغن بادام تلخ دارد.
کاربردهای درمانی روغن بادام تلخ برای مو چیست؟
شما می‌توانید از این روغن برای بهبود رشد مو، لطافت و درخشندگی موها و جلوگیری از خشکی پوست سر و شوره استفاده کنید.

روغن بادام تلخ برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

این روغن فواید زیادی برای سلامتی دارد. به عنوان مثال، برای اسپاسم عضلانی، عفونت‌های باکتریایی، عفونت‌های قارچی، درد، مشکلات گوارشی و همچنین برای سرفه مفید است. در قرون‌وسطی، به دلیل اثربخشی آن به‌عنوان ملین و ادرارآور مورداستفاده قرار می‌گرفت. محتوای اسید چرب موجود در آن به حفظ سطح کلسترول و کنترل فشارخون در بدن کمک می‌کند. به طور خلاصه، خواص قوی آن به‌عنوان یک ماده ورمیفیوژ، شامل تب بر، باکتری‌کش، میکروب‌کش، قارچ‌کش، آرام‌بخش، بی‌هوش کننده، مدر، ضد مسمومیت، ضد سرطان‌ و ضد اسپاسم می‌شود.

روغن بادام برای مو

چرا روغن بادام تلخ برای ‌سلامت پوست و مو مفید است؟

استفاده از روغن بادام تلخ علاوه بر مواردی که در بالا نام بردیم، برای سلامت و زیبایی پوست و مو نیز کاربرد دارد. زیرا مجموعه‌ای بسیار ارزشمند از ویتامین‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد که عبارتند از:

  • ویتامین A: این ویتامین پوست شما را برای تولید سلول‌های جدید تحریک می‌کند و از پوست در برابر بروز خطوط ریز و چروک محافظت می‌کند.
  • آنتی اکسیدان: نوعی آنتی اکسیدان در روغن بادام تلخ وجود دارد که از آسیب‌های پوستی جلوگیری می‌کند و اگر در معرض خطر رنگ‌دانه‌ها و آفتاب‌سوختگی هستید برای شما بسیار مفید است.
  • روی: اگر اسکار یا آکنه دارید، یکی از درمان‌های بسیار عالی برای پوست شما روغن بادام تلخ به دلیل داشتن عنصر روی است.
  • امگا 3: این ماده معدنی، برای حفظ درخشندگی پوست و مبارزه با علائم پیری زودرس مفید است.

موارد استفاده از روغن بادام تلخ

تا این قسمت از مطلب با خواص و ویتامین‌های روغن بادام تلخ برای پوست آشنا شدید. در این بخش به طور کامل به بررسی موارد استفاده از این روغن برای عوارض پوستی می‌پردازیم.

1. یکسان‌سازی رنگ پوست

اگر نواحی رنگ‌پریده و یا نواحی تیره‌تر از رنگ پوست واقعی‌تان دارید، دیگر نمی‌توانید رنگ‌دانه‌های صورت خود را کنترل کنید و یا اطراف دهانتان تیره‌تر از سایر قسمت‌های صورتتان شده، پیشنهاد می‌کنیم از روغن بادام تلخ برای یکدست شدن رنگ و لطافت پوست استفاده کنید. توانایی این روغن در تحریک پوست برای تولید سلول‌های جدید باورنکردنی است. به همین دلیل خوب است که آن را در برنامه روزانه خود قبل از خواب جای دهید. برای این کار کافیست پوست خود را با قطره‌های روغن بادام تلخ ماساژ دهید و نتایج آن را در کمتر از یک ماه احساس کنید.

رفع چین و چروک صورت
بیشتر بخوانید:

2. مبارزه با چین‌وچروک

اگر به آینه نگاه کنید ممکن است متوجه شوید که برخی از چین‌وچروک‌ها در اطراف چشم یا خطوط ریزی در پیشانی شما ظاهر شده‌اند. بدون شک این موضوع باعث نگرانی شما می‌شود؛ اما راه‌حل طبیعی آسان و بی‌خطر چیست؟ روغن بادام حاوی اسیدهای آمینه و ویتامین است و پوست شما را سفت می‌کند، با چین‌وچروک مبارزه می‌کند و خطوط ریز را کاهش می‌دهد.

روغن بادام برای چین و چروک

3. جوش سرسیاه

بروز جوش سرسیاه روی صورت، مشکلی است که امروزه همه از آن رنج می‌برند. این نوع جوش‌ها پس از برداشتن دیگر بازنمی‌گردند و برای جلوگیری از ظهور آن‌ها، می‌توان از روغن بادام تلخ استفاده کرد. این روغن در تمیز کردن پوست، خلاص شدن از شر آلودگی‌ها، تخلیه جوش‌های سرسیاه، روشن شدن پوست و رهایی از رنگ‌پریدگی به شما کمک می‌کند.

4. شاداب کردن پوست اطراف چشم

سیاهی دور چشم ازجمله مشکلات مهمی است که بر شادابی صورت شما تأثیر می‌گذارد و ممکن است به دلیل عامل ژنتیکی یا روانی و یا به دلیل بی‌خوابی و استرس ایجاد شود. با ماساژ دور چشم با روغن بادام تلخ هرروز به مدت پنج دقیقه، با این روغن که انواع ویتامین و مواد معدنی را برای پوست شما تأمین می‌کند، می‌توانید با عوارض پوستی دور چشم مبارزه کنید. بدین منظور، پنج قطره روغن بادام را با 1 قاشق چای‌خوری عسل ترکیب کنید تا اثربخشی آن افزایش یابد. هر شب قبل از خواب این مخلوط را زیر چشمان خود ماساژ دهید و بگذارید تا صبح بماند.

5. مرطوب‌کننده

اگر می‌خواهید به‌طور هم‌زمان یک مرطوب‌کننده، تغذیه‌کننده و درمان‌کننده مشکلات پوستی داشته باشید، روغن بادام تلخ قادر است تمام این وظایف را انجام دهد. زیرا حاوی ویتامین‌های لازم برای تغذیه پوست است و خاصیت مرطوب‌کنندگی فوق‌العاده دارد. پس از استفاده از این روغن، از تاثیر آن در حذف جای زخم‌های قدیمی روی صورت، اسکارهای آکنه، لکه‌های تیره و استرچ مارک شگفت‌زده خواهید شد. همچنین قادر است رطوبت پوست را متعادل کرده و از خشکی آن محافظت کند. فقط دو قطره از آن را روی صورت خود بریزید و قبل از خواب به‌آرامی ماساژ دهید.

همچنین می‌توانید از روغن بادام تلخ برای مرطوب کردن لب‌ها و حفظ لطافت آن‌ها استفاده کنید. زیرا پوست لب‌ها به مراقبت و آب‌رسانی مداوم نیاز دارد. از آن برای داشتن لب‌های صورتی و زیبا استفاده کنید، فقط کافیست هرروز صبح به مدت 5 دقیقه لب‌های خود را با روغن بادام ماساژ دهید.

رفع مشکلات پوستی با روغن بادام

6. رفع مشکلات پوستی

آیا با مشکلات پوستی مانند اگزما، پسوریازیس یا حتی آفتاب‌سوختگی و تیرگی پوست مواجه هستید؟ مطمئناً پمادها و مخلوط‌های زیادی را تا به امروز امتحان کرده‌اید و همه بی‌فایده بودند. روغن بادام راه‌حلی برای همه این مشکلات است. پزشکان درگذشته از آن برای درمان پسوریازیس که یکی از جدی‌ترین بیماری‌های پوستی بود استفاده می‌کردند. این روغن، به دلیل خاصیت تسکین‌دهنده و مرطوب‌کنندگی پوست و طبیعی بودن، کارایی خود را در رفع سخت‌ترین ضایعات پوستی ثابت کرده‌ است.

روغن بادام تلخ چه کمکی به ‌سلامت مو می‌کند؟

روغن بادام تلخ برای زیبایی و سلامت مو نیز عالی است. این روغن به حفظ سلامت پوست سر کمک می‌کند و به‌نوبه خود فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند. همچنین دارای pH خنثی است و با شرایط پوست سر که باعث ریزش و ضعیف شدن مو، شوره سر، خشکی پوست سر می‌شود، مقابله می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی آن می‌تواند موهای آسیب‌دیده ناشی از فر بیش‌ازحد و قرار گرفتن در معرض نور خورشید و سایر عوامل استرس‌زا محیطی را ترمیم کند.

بهترین راه های تقویت مو
بیشتر بخوانید:

روغن بادام تلخ به موها کمک می‌کند تا لطافت، شادابی و درخشندگی خود را بازیابند و درعین‌حال از ریزش مو جلوگیری می‌کنند. این روغن به دلیل داشتن ویتامین‌های  A، B  و E مژه‌های شما را نیز مرطوب و تقویت می‌کند. شما می‌توانید کمی از آن را در یک بطری ریمل بریزید و هر شب آن را روی مژه‌های خود بزنید.

روغن بادام برای مو

نتیجه‌گیری

در این مطلب با خواص روغن بادام تلخ برای مو و پوست آشنا شدید. این روغن یک ماده جادویی فوق‌العاده برای سلامت و زیبایی پوست و مو است. شما می‌توانید از آن به‌عنوان یک محصول چندکاره استفاده کنید: با مشکلات پوستی مبارزه کنید و از طراوت و زیبایی دائمی موهای خود لذت ببرید.

روغن بادام تلخ اثرات مؤثری بر سلامتی پوست و مو دارد. ترکیب غنی اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها آن را تبدیل به یک ماده مغذی و بازسازی‌کننده برای پوست می‌کند. استفاده منظم از روغن بادام تلخ کمک می‌کند تا الاستیسیته پوست بهبود یابد، پوست خشک را مرطوب کند و چین‌وچروک‌های ریز را کاهش دهد. علاوه بر این، ویژگی‌های مرطوب‌کننده‌اش می‌تواند به سلامتی موها نیز کمک کند؛ ازجمله افزایش درخشش، کاهش موخوره و تقویت موها. بااین‌حال، مهم است که قبل از استفاده از روغن بادام تلخ یک تست حساسیت پوستی انجام دهید، زیرا برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت نشان دهند. به‌طورکلی، روغن بادام تلخ بزرگ‌ترین توانایی را به‌عنوان یک راه‌حل طبیعی و مؤثر برای بهبود سلامتی پوست و مو دارد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

socialitebeauty

farashti

socialitebeauty

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

20 نظر

  1. سلام خسته نباشین من کف سرم چربه
    ینی یک روز درمیون حتما باید برم حموم
    ولی ساقه موهام موخوره داره و خشک و وزه
    الان دوسه ماهی میشه ک ریزش مو گرفتم و خیلی کم پشت شده
    الان ب نظرتون چ روغنی برای پرپشت شدن موهام استفاده کنم؟؟
    چون یکی میگه روغن زیتون یا بادوم یا آرگان نمیدونم کدومو استفاده کنم؟؟؟

    1. سلام وقت بخیر. اول از همه اینکه بهتره یکبار چکاپ بدید تا ببینید چرا ریزش مو گرفتید. اینطوری می‌فهمید رژیش مو به خاطر مسائل هورمونیه، ژنتیکیه و یا اینکه ویتامینتون کمه. بعدش درمان رو شروع کنید. برای روغن هم وحی منزلی وجود نداره. تمام این روغن‌ها خوبه . روغن رزماری هم خوبه باید امتحان کنید و ببینید کدومش بیشتر روی شما جواب میده.

  2. سلام پوست سرم خشکی داره و پوسته پوسته میشه اگر از روغن بادام تلخ استفاده کنم خشکی پوست سرم برطرف میشه؟

    1. سلام محسن عزیز، وقتتون بخیر
      تشخیص دلیل خشکی پوست سر باید توسط پزشک انجام شه. به همین دلیل بهتره که با یک متخصص مشورت کنید.

  3. سلام عزیزم برای پوست چرب میشود استفاده کردوایا میشود با روغن زیتون ونارگیل استفاده کرد ممنون

    1. سلام
      منع مصرف ندارد منتهی باید با مشورت پزشک خودتون استفاده کنید که خدای نکرده حساسیت نداشته باشین بهشون

  4. آیا ترکیب کردن روغن بادام شیرین و تلخ باهم برای مو و پوست سر ضرر داره؟ مشکلی نداره؟

    1. سلام بهاره عزیز
      روغن بادام برای ریزش مو بسیار موثر است.
      لطفا به شامپویی که استفاده می‌کنید هم دقت کنید.

    1. سلام الهام عزیز
      روغن بادام تاثیر خوبی برای رشد مو دارد

    1. سلام دوست عزیز
      بله، روغن بادام وزی مو هم کاهش می‌دهد.

  5. خوب بود
    اگر توضیح می دادید برا مو چطور استفاده کنیم عالی بود

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر است بعد از حموم که موها نم دار هستند به مو بزنید.

      1. سلام ممنون از اطلاعات خوبتون من ۳۴سالمه و پوست چرب دارم ،آیا این روغن بادام چرب برای پوستم مناسب یا برای دور چشم خوبه؟ چون کمی چروک افتاده

      2. سلام نیکو جان
        روغن بادام برای پوست و رفع چین و چروک بسیار مفید است

    2. عزیزم برای رشد موها بادام تلخ من شنیدم گفتن ۳ ساعت قبل حمامت بزن به سرت عالیه ک پر بشع ایا راستع درسته حرفشون؟؟؟

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب