خواص انار پخته | معجزه‌ درمان بیماری‌های مختلف

خواص انار پخته

فهرست مطالب

 با شروع فصل پاییز و رسیدن به روزهایی که ممکن است ابتلا به بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا ریتم عادی زندگیمان را از بین ببرد، بهتر است سعی کنیم سیستم ایمنی بدن خود را در برابر این بیماری‌ها مقاوم کنیم. و همچنین راهکارهایی را پیدا کنیم که در صورت ابتلا به این دست بیماری‌ها، مدت زمان آنها را کوتاه‌تر کنیم و روزهای بهتری را از سر بگذرانیم.

اگر ماده غذایی را پیدا کنیم که بتواند همزمان با درمان این بیماری‌ها ما را از مشکلات بزرگتری هم حفظ کند قطعا به یک معجزه دست پیدا کردیم! از خوراکی‌هایی که اخیرا محبوبیت خاصی میان مبتلایان به سرماخوردگی پیدا کرده، انار پخته است!

اما خواص انار پخته که نباید از آن‌ها غافل شویم چه هستند؟ این میوه پرطرفدار چگونه می‌تواند در درمان بیماری‌ها به ما کمک کند؟ احتمالا خواندن پاراگراف اول این متن برای بسیاری از افراد کمی شگفت‌آور باشد.

معمولا همه ما انار را در قالب‌های متفاوت دیگری مصرف کرده‌ایم، حتی غذاهای بسیاری هم با انار و رب انار تهیه می‌شوند، اما لفظ انار پخته می‌تواند کمی عجیب باشد. موضوع خواص انار پخته مبحثی‌ است که توسط طب سنتی بسیار مورد مطالعه قرار گرفته و شهرت آن نیز توسط طرفداران پروپاقرص طب سنتی بیشتر شده است.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، فواید انار و همین‌طور خواص انار پخته را با هم بررسی می‌کنیم تا با این داروی معجزه‌گر بیشتر آشنا شویم. شاید استفاده از انار پخته بتواند روزهای بهتری را نه‌تنها در فصل‌های سرد سال و در صورت ابتلا به برخی بیماری‌های رایج این فصل، بلکه به طور کلی در مقابله با مشکلات سلامتی برای ما رقم بزند!

فواید انار

خواص انار پخته برای درمان مشکلات متنوع سلامتی

انار پخته علاوه بر این‌که بیشتر خواص انار را همراه خود دارد، می‌تواند فواید دیگری را هم برای بدن فراهم کند و مقاومت بدن را در برابر مشکلات مختلف بالا ببرد. انار پخته همان قابلیت‌های انار را دارد، اما با دوز بالاتر و تاثیرگذاری بیشتر.

webmd می‌گوید از میان خواص انار پخته می‌توان به کمک به بهبود بیماری دیابت، بیماری‌های قلبی، پیشگیری از سرطان، درمان عفونت‌های ریه، بهبود تب، کنترل سرماخوردگی و بسیاری خواص دیگر اشاره کرد که در ادامه آنها را با جزییات بیشتر بررسی می‌کنیم:

خواص انار پخته برای درمان سرماخوردگی

انار پخته به صورت جزئی بر مواردی تاثیرگذار است که مجموعه این علائم را در زمان ابتلا به سرماخوردگی و انواع آنفولانزاها مشاهده می‌کنیم. به همین دلیل هم یکی از مهم‌ترین خواص انار پخته که در طب سنتی به شدت مورد توجه قرار گرفته، بهبود سرماخوردگی و آنفولانزاست.

آنتی‌بیوتیک بودن انار و رفع عفونت‌های مختلف، تقویت گلو و رفع گلودرد و گرفتگی صدا، هیدراته‌کردن بدن، کمک به تقویت سیستم گوارش، بهبود تب، و کنترل عفونت‌های ریه از خواص آن در زمینه مشکلات سرماخوردگی هستند. اما هر یک از این موارد چگونه صورت می‌گیرند؟

خواص انار پخته برای سرماخوردگی

بهبود تب و دمای بالای بدن

یک تب‌بر طبیعی! هنگام ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی و انواع عفونت‌ها، معمولا دمای بدن بالا رفته و دچار تب می‌شویم. اما انار پخته می‌تواند درمان خوبی برای این مواقع باشد.

به علاوه از این مورد از خواص انار پخته می‌توان در روزهای عادی نیز بهره برد؛ در واقع مصرف آن بخش قابل‌توجهی از آب موردنیاز بدن را تامین کرده و باعث رفع تشنگی نیز خواهد شد. بنابراین از کم‌آبی بدن نیز جلوگیری کرده و بدن را هیدراته نگه می‌دارد. این موضوع باعث می‌شود تا کم‌آبی ناشی از ابتلا به تب و مشکلات گوارشی در زمان بیماری تا حدودی جبران شود.

کنترل عفونت‌های ریه؛ همان قابلیتی که در داروهای مختلف به دنبال آن هستیم

به طور کلی انار یک آنتی‌بیوتیک قوی محسوب می‌شود که پخته‌شدن آن تقویت‌کننده چنین خاصیتی است. به همین علت هم در درمان بسیاری از عفونت‌ها موثر عمل می‌کند.

در این میان تاثیر خوبی بر عملکرد ریه نیز دارد و در طب سنتی به عنوان دارویی برای برونشیت‌ مزمن یا عفونت‌های حاد ریوی تجویز می‌شود. البته که استفاده از خواص انار پخته در درمان هرگونه بیماری دلیلی برای کنارگذاشتن داروهای شیمیایی طب امروز نیست!

بر اساس طب سنتی، مصرف انار پخته باعث بهبود سیستم تنفسی و تقویت ریه‌ها، و کاهش خلط ناشی از عفونت و پاکسازی ریه و در ادامه آن درمان سرفه می‌شود. به همین علت هم می‌توان انار پخته را دارویی مفید برای سرماخوردگی، آنفولانزا و به طور کلی بیماری‌هایی که تا حدودی ریه را درگیر می‌کنند دانست.

پاکسازی ریه

تنظیم عملکرد سیستم گوارش

بسیاری افراد هنگام ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی، دچار مشکلاتی در سیستم گوارش خود می‌شوند. اما گفتنی‌ست که خواص انار پخته در این مورد هم می‌توانند کارساز باشند. انار پخته حاوی مقدار قابل‌توجهی فیبر است که باعث بهبود عملکرد روده‌ها و به دنبال آن بهبود هاضمه و سیستم گوارش خواهد شد. همچنین سال‌های طولانی‌ست که انار پخته در طب سنتی به عنوان درمانی برای اسهال نیز شناخته می‌شود.

علاوه بر این فواید، انار پخته می‌تواند عفونت‌های ادراری را نیز درمان کند. قابلیت تصفیه خون انار در حالت پخته شده آن افزایش می‌یابد و همین امر هم باعث بهبود کارکرد کلیه‌ها و دفع سریع‌تر عفونت‌ها خواهد شد.

انار پخته، کلید زیبایی پوست

درمان آکنه، بهبود اگزما، رفع چین و چروک، سلامت و جوانی پوست؛ تمام آن‌چه از یک محصول مراقبت پوستی توقع داریم! اما چه بهتر که این مراقبت پوستی با مواد طبیعی انجام شود. از سری خواص انار پخته درمان و بهبود آسیب‌های پوستی و لطافت و شادابی پوست است.

بیشتر بخوانید: ۹ ماده غذایی برای رفع چین و چروک

آنتی‌اکسیدان‌ و ویتامین C موجود در انار پخته تمام این موارد را برای ما به ارمغان می‌آورند. خبر خوب این است که حتی می‌توانید از انار پخته به عنوان تهیه ماسک صورت هم استفاده کنید؛ فقط پیش از استفاده آن را روی سطح کوچکی از پوست امتحان کنید تا در صورت بروز قرمزی و حساسیت از مصرف آن به شکل ماسک جلوگیری کنید.

انار پخته برای پوست

وجود آنتی‌اکسیدان، ویژگی مهم انار پخته برای کنترل دیابت و پیشگیری از سرطان

انار سرشار از آنتی‌اکسیدان است که نقش مهمی در دفع مواد سمی بدن دارد. از آن‌جا که پختن انار باعث تقویت ویژگی‌ها و خواص آن می‌شود، مقدار آنتی‌اکسیدان موجود در آن نسبت به انار خام بیشتر است.

دفع مواد سمی بدن و همچنین رادیکال‌های آزاد که از دلایل اصلی ابتلا به سرطانند، در جلوگیری از سرطان و مقابله با آن بسیار موثر است و وجود مقدار بالایی از این ماده در انار پخته، آن را به دشمن سرطان تبدیل کرده است.

به علاوه این آنتی‌‌اکسیدان‌ها سوخت‌وساز و متابولیسم بدن را کنترل می‌کنند که در نهایت باعث کنترل قند خون و بهبود اوضاع بیماران مبتلا به دیابت خواهد شد.

طبق نظریات طب سنتی، اگر یک فرد مبتلا به دیابت انار را در برنامه غذایی خود قرار دهد و به صورت منظم آن را مصرف کند، می‌تواند از این گروه از خواص انار پخته نیز برخوردار شود و کاهش قند خون و بهبود بیماری و کنترل آن را تجربه کند.

کمک به جلوگیری از بیماری‌های قلبی

مصرف انار پخته می‌تواند تاثیر به‌سزایی در کاهش سطح کلسترول بد خون داشته باشد. این نوع کلسترول از عوامل اصلی بیماری‌های قلبی‌ست و مصرف منظم آن می‌تواند از گرفتگی عروق قلبی جلوگیری کند. انار خام نیز تاثیرات مشابهی را بر قلب می‌گذارد، که البته این تاثیرات در انار پخته‌شده تقویت شده‌اند. پس به سراغ مصرف انار پخته بروید و خود را از لیست بلند بالای بیماری‌های مختلف حفظ کنید.

کنترل فشار خون؛ مشهورترین خواص انار پخته

یکی از مواردی که سال‌هاست انار به آن شهرت پیدا کرده، کنترل فشار خون و تصفیه خون و به صورت کلی فوایدی است که برای خون دارد. اما تفاوتی که میان انار خام و انار پخته وجود دارد، در افت فشار خون است.

مصرف بیش از اندازه انار ممکن است در بعضی افراد باعث افت فشار خون شود، اما از خواص انار پخته این است که تاثیر کمتری در این زمینه دارد و کمتر از انار خام باعث افت فشار خواهد شد. البته که باید توجه داشته باشیم مصرف بی‌رویه هر ماده غذایی می‌تواند مضرات بیشتری را نسبت به مزایای آن به همراه داشته باشد.

تنظیم فشار خون با انار

در سال ۲۰۱۳ مطالعه‌ای تأثیر مصرف ۱۵۰ میلی‌لیتر آب‌انار را به صورت روزانه به مدت دو هفته بر روی بیماران مبتلا به فشار خون بالا بررسی کرد و دریافت که ممکن است به کاهش فشار خون کمک کند. مطالعه دیگری در سال ۲۰۰۵ نشان داد که نوشیدن آب‌ انار ممکن است جریان خون به قلب را در بیماران مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب بهبود بخشد.

همچنین وجود ویتامین ‌C در انار منجر به تقویت گلبول‌های قرمز خون می‌شود که خود می‌تواند وضعیت بهتری را برای جذب آهن در بدن فراهم کند و همین موضوع سبب بهبود کم‌خونی در افراد خواهد شد.

یک چربی‌سوز طبیعی؛ موثر در کاهش وزن و بهبود عملکرد کبد

کنترل متابولیسم و سوخت‌وساز بدن و تقویت سیستم گوارش و فرایند هاضمه، ویژگی‌هایی هستند که انار پخته را به یک چربی‌سوز طبیعی تبدیل کرده‌اند. استفاده مداوم از انار پخته در کاهش وزن کمک‌کننده است و همچنین با کاهش چربی‌های مضر، وسیله کمک‌درمانی خوبی برای کبد چرب است. می‌توانید آن را در رژیم‌های غذایی کاهش وزن و یا در کنار داروهای کبد چرب بگنجانید و از خواص انار پخته بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه رب انار خانگی درست کنیم؟

مصرف انار چه فواید دیگری برای بدن دارد؟

  • سلامتی دهان و دندان، به ویژه بیماری‌های لثه
  • بهبود سلامت استخوان و جلوگیری از تحلیل آن
  • بهبود حافظه و بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر
  • به تاخیر انداختن دردهای عضلانی و همچنین بالابردن عملکردهای ورزشی
  • مبارزه با التهابات مختلف بدن، به ویژه التهاب روده و التهابات بیماران مبتلا به دیابت نوع 2
  • تقویت بدن با مواد معدنی مانند آهن، فیبر، منیزیم، کلسیم، منگنز، زینک، ویتامین C و ویتامین K

تمام این موارد در میان خواص انار پخته نیز هستند و با مصرف انار پخته می‌توانید از این فواید نیز بهره ببرید.

غذا با انار پخته

روش پخت انار

انار را روی شعله‌پخش‌کن گاز قرار دهید. حرارت اجاق را خیلی کم کنید و دقت داشته باشید که حرارت مستقیم به انار وارد نشود. بعد از ۲۰ دقیقه و با چندبار چرخاندن انار، می‌توانید آن را مصرف کنید.

در دستور پخت کدام غذاها از انار استفاده می‌شود؟

می‌توانید با تهیه غذاهای لذیذی که انار در دستور پخت آنهاست، از خواص انار پخته استفاده کنید. می‌توانید انار را طبق ذائقه‌تان به هر غذای دلخواهی اضافه کنید، غذاهایی هم وجود دارند که انار از اجزای اصلی و جدانشدنی آنهاست. لیست برخی از این غذاها عبارتند از:

  • مرغ شکم‌پر با انار: می‌توانید مرغ را با آلوی خورشتی، زرشک، سبزی‌های معطر، گردو، انار، رب انار و هر ماده دلخواه دیگری پر کنید.
  • آش انار: آش ساده‌ای که با حبوبات طبخ می‌شود، اما ویژگی آن استفاده از برنج، انار و گوشت قرمز در ترکیبات اصلی است که غذای مفید و لذیذی را فراهم می‌کند.
  • خورشت مرغ با انار: مرغ را به روش اصلی آن بپزید و فقط انار را به ترکیبات اصلی اضافه کنید تا یک غذای لذیذ و ترش داشته باشید. همچنین می‌توانید مرغ ترش را با انار و زرشک تهیه کنید.
  • کویی تره یا کدو فسنجان: اگر به دنبال تجربه غذاهای خاص هستید، این مورد را از دست ندهید. این غذا با کدو حلوایی، مرغ و انار و با روشی مشابه فسنجان طبخ می‌شود.

فواید درمانی بوقلمون

انار پخته، یک ماده غذایی همه‌کاره و مفید

در نظر داشته باشید که انار پخته همان خواص انار خام را دارد، اما دوز این خواص در صورت پختن انار بالاتر خواهد رفت. انار پخته می‌تواند در درمان تب و عفونت‌های سرماخوردگی، جلوگیری از سرطان و بیماری‌های قلبی، چربی‌سوزی و کاهش وزن، کنترل دیابت و فشار خون، بهبود وضعیت پوست و شادابی آن و بسیاری موارد دیگر موثر باشد. بنابراین استفاده از خواص انار پخته مانند سپری قوی است که در جنگ با بیماری‌ها از ما محافظت می‌کند.

 انار را به صورت جداگانه بپزید و مصرف کنید. می‌توانید آن را بر اساس ذائقه خود به غذاهای مختلف اضافه کنید و تاثیرات آن را ببینید.

برای تاثیرگذاری باید انار پخته را به صورت منظم در برنامه غذایی خود قرار دهید و همچنین تعادل را نیز در مصرف آن رعایت کنید. فراموش نکنید که نمی‌تواند جایگزین داروهای اصلی بیماری‌ها باشد و صرفا در روند درمان کمک‌کننده خواهد بود، پس داروهای خود را حذف نکنید!

شما چه مواردی را به خواص انار پخته اضافه می‌کنید؟ از فوایدی که با مصرف انار پخته مشاهده کرده‌اید برای ما بگویید.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

*منبع:

bbcgoodfood

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

50 نظر

  1. واقعا عالیه پدرم چند سال پیش به مدت ۴۰ روز انار پخته شده که روی اجاق گاز به صورت بخار پز درست میکردیم هرشب موقع خواب استفاده کرد حتما باید آخر شب بخورید بعدش چیزی نخورید حتی آب هم نخورید و بخوابید واقعا معجزه بود پدرم کنار زبون کوچک دو تا ورم گلو داشت و کامل بر طرف شد و از بین رفت .
    حتی پدرم دوران کرونا دلتا کرونا شدید گرفت و ریه اش صد در صد درگیر شده بود که همین انار پخته نجاتش داد.

    1. سلام وقت بخیر. بله انار پخته خیلی خاصیت داره. ممنون از اینکه دیدگاهتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  2. باسلام آیا میشه انارو کامل بجوشونیم و بعد بخوریم یعنی اون پرده های سفیدش قابل خوردنه ؟و چند دقیقه باید بجوشه

  3. سلام .من پسرم ریه هایش درگیر شده بود یکساله هر هفته دکتر بودم با کلی داروهای شیمیایی پسرم درمان نمیشد از شدت سرفه دور لب هاش کبود میشد …ولی انار پخته وااااقعا معجزه کرد با عسل قاطی میکنم هر چند ساعت یکی دو قاشق میدم میخوره .سرفه هاشو کلا قطع شده و اینکه عفونت ها هم خارج میشه هر صبح ملی خلط دفع می‌کنه .. وااااقعا عاااالیه انار پخته

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم که حال پسرتون بهتره
      ممنون از توجه شما و اشتراک تجربه‌تون

  4. سلام عالی بود عالییییییی خوردم خوب نشدم فردا بخورم ببینم چی میشه😃

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از همراهی شما
      انشالله سلامتی حاصل بشه

    1. سلام و خسته نباشید ممنون از اینکه تجربیاتتونو با ما به اشتراک گذاشتید عالی بود

  5. سلام مرسی ممنونم ازتون که دلسوزانه اطلاعات کاربردیو عالیتونو در. اختیار ما میزارید. واقعا برای من خیلی عجیب بودکه مگه انار هم میشه پخت و مصرف کرد !!؟مگه داریم.
    بینظیر بود 👌🌹

    1. سلام دوست عزیز
      ممنون از مطالعه و توجه شما
      تلاش ما ارائه مطالب مفید و موثر است

      1. سلام خانم یلفانی من تجربه کردم عالیه واقعا جواب میده ممنون از مجله سلامتی لیمومی

      2. سلام جناب سلیمانی عزیز
        ممنون از همراهی شما و مرسی که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید

      3. سلام علیکم
        ضمن تشکر

        مصیب
        . من ازسال 71متوجه مشکل ریه شدم ناگفته نماند که سال 62 تا75 طی سه مرحله درمناطق جنگی بودم وازنظرفوق تخصصم دکترشیاسی برونشیت مزمن هست(همیشه در رادر یره پستان سمت چگ دارم) ولی هنوزدرمان قطعی نشدم ورنج می برم وحتی سیستم اعصاب وروانم راهم مختل نمود که زیرنظرمتخصص هستم ممنونم اگرراهنمایی ام کنید

      4. سلام وقت بخیر. با توجه به مواردی که گفتید شما همچنان باید زیر نظر پزشک باشید. برای تغذیه بهتر می‌تونید از کارشناسان ما کمک بگیرید تا ریه‌تون کمتر اذیت بشه: https://limoo.me/blgcmnt2

  6. اطلاعات بسیار مفید و جامع بود
    خودم امتحان کردم
    خلط سینه سریع کنترل شد
    و درمان سرماخوردگی تسریع داد
    اما من روی گاز نذاشتم بلکه بالای بخاری گذاشتم و حدود یکساعت بود البته هر چند وقت انار را میچرخاندم تا همه قسمت ها پخته شود
    نحوه مصرف هم بخش بالایی را با چاقو گرفتم داخلش تب افتاده بود با قاشق نرمک نرمک خوردم یه ذره نمک هم زدم خیلی لذت بخش بود الیته نتیجه بخش
    سپاس فراوان از شما

    1. سلام دوست عزیز
      خوشحالیم مطلب براتون مفید بوده
      مرسی که تجربتونو با ما به اشتراک گذاشتید

      1. باتشکر ازشما
        من بیست ساله درگیر بیماری ریه هستم که بخاطر سرفه مداوم وشدید منجر به بزرگی سمت راست قلب و نارسایی شده. ولی هنوزم سرفه میکنم. با امید به لطف خدا مدتی انار پخته بخورم بببنم چی میشه

  7. خسته نباشید برای کودکان ۲یا۳ ساله مشکلی ندارد انار پخته بدهیم یبوست نمیگیرند واینکه کسانی که سینوزیت دارند خوبه یادم ازقدیم به مان میگفتند آب انار فشارخون مبرد بالا آیا درست یا اشتباه ممنونم تجربه حاصل کردم

    1. سلام دوست عزیز
      بهتر از برای کودک دوساله کمی احتیاط به خرج بدید و اینکه طبق تحقیقات آب انار کاهنده فشار خون است
      ممنون که با دغدغه تونو به اشتراک گذاشتید

    1. سلام مرضیه جان
      بیشتر خواص انار در دانه‌ها و پوست آن است.

      1. من امشب برای اولین بار بصورت پخته شده خوردم
        سرماخوردگی شدید داشتم احساس میکنم سرم سبک شده و دیگه سنگینی نیم ساعت پیش را ندارم
        راه بینیم هم باز شده ودیگه آبریزش ندارم

      1. سلام ادریس عزیز
        برای مصرف انار پخته بهتر است دانه ها را بجوشانید و هفته ای 1 یا 2 بار مصرف کنید
        ممنون از توجهتون

    1. ‌با سلام وتشکر از مطالب خوبتون‌،
      انار پخته چه مدت باید مصرف شود یا دستور مصرف ان چگونه است؟

      1. سلام دوست عزیز
        ممنون از توجه‌تون
        دانه‌های انار را بپزید و مصرف کنید.
        ماهی 1 یا 2 بار برای مصرف کافی است.

    2. باسلام باتشکر از مطالب که در مجله سلامتی گذاشتی بسیار عالی‌ بود تشکر میکنم

  8. سلام وقت بخیر
    پدر من سرطان پوست داشت با انار پخته شده واقعا خوب شد الان هیچ نشکلی نداره
    دکترا جوابش کرده بودن

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب