سرکه سیب برای لاغری؛ آیا واقعا سرکه سیب لاغر می‌کند؟

سرکه سیب برای لاغری

فهرست مطالب

هر دفعه که سرما می‌خورم، مادرم آب، نمک و سرکه سیب را مخلوط می‌کند و در ظرفی می‌ریزد تا روزی چند بار آن را غرغره کنم. سرکه سیب از آن خوراکی‌هایی است که صدها فایده دارد و هزاران سال است که به عنوان یک خوراکی مقوی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یکی از فواید آن هم درمان گلودرد و سرماخوردگی است. اما چیزی که مدنظر ما است، فواید سرکه سیب برای لاغری است.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، می‌خواهیم به این سوال جواب بدهیم که آیا اضافه کردن سرکه سیب به رژیم غذایی، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؟

سوالات متداول

آیا سرکه سیب می تواند کبد چرب را درمان کند؟
سرکه سیب به دلیل خاصیت سم زدایی معروفی که دارد به عنوان یکی از موثرترین راه‌های خانگی درمان کبد چرب در نظر گرفته می‌شود. البته به این نکته توجه کنید که این راه به هیچ عنوان جایگزین درمان دارویی و تجویز پزشک نمی‌شود و برای همه افراد مناسب نیست. علاوه بر این سرکه سیب ممکن است به طبع همه نسازد.
سرکه سیب با چه داروهایی تداخل دارد؟
چند دارو ممکن است با سرکه سیب تداخل داشته باشد از جمله داروهای تحریک کننده انسولین و داروهای دیابت، دیگوکسین (لانوکسین) یا داروهایی که سطح پتاسیم خون را پایین می‌آورند، داروهای ادرار‌آور، دیورتیک‌ها و داروی لاگزیتیو.
اگر هر روز سرکه سیب بنوشم چه اتفاقی می‌افتد؟
برای افراد سالم مصرف روزانه مقدار کمی سرکه سیب (1 تا 2 قاشق غذاخوری) مضر نیست اما ممکن است باعث برخی از عوارض مانند مشکلات گوارشی، حالت تهوع و فرسایش مینای دندان شود. اگر داروی خاصی می‌خورید، قبل مصرف روزانه سرکه سیب حتما با پزشکتان مشورت کنید که تداخل دارویی پیش نیاید.
بهترین زمان برای مصرف سرکه سیب چه وقتی است؟
هنوز جواب قطعی برای این سوال نیست و هر تحقیقی پیشنهاد خود را دارد، اما بیشتر مطالعات نشان می‌دهند که اگر قصد نوشیدن سرکه سیب برای لاغری دارید بهتر است آن را قبل وعده‌های غذایی، یا به صورت ناشتا و یا اگر مشکل معده ندارید درست قبل خواب مصرف کنید. در هر صورت برای مصرف سرکه سیب را رقیق کنید.

ترکیبات سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در یک فرایند تخمیر دومرحله‌ای ساخته می‌شود و تولید آن به طور سنتی، حدود یک ماه طول می‌کشد. اما برخی تولیدکنندگان، به این روند سرعت می‌بخشند و آن را طی یک روز تولید می‌کنند.

یکی از اجزای اصلی سرکه، اسید استیک است که با نام «اسید اتانوئیک» هم شناخته می‌شود و مزه ترشی دارد. سرکه سیب علاوه بر اسید استیک، آب و اسیدهای دیگری هم در ترکیباتش دارد.

قاشق، چند عدد سیب و سرکه سیب

سرکه سیب به کاهش وزن کمک می‌کند؟

 بعضی از محققان و متخصصان تغذیه ادعا می‌کنند که نوشیدن مقدار کمی سرکه سیب قبل از غذا به کاهش اشتها، به دنبال آن کاهش کالری دریافتی و در نهایت کاهش وزن کمک می‌کند. با این حال، پشتیبانی علمی کمی برای این ادعاها وجود دارد. مطالعات کافی برای اینکه نشان دهد سرکه سیب به همه لاغری همه کمک می‌کند وجود ندارد.

چند عدد سیب، پارچه و بطری

در یکی از تحقیقاتی که در سال 2009 انجام شده بود، ثابت شد که سرکه سیب تاثیر چشمگیری در لاغری و کاهش چربی بدن دارد.

در این مطالعه 12 هفته‌ای، 144 فرد چاق، مورد آزمون قرار گرفتند. برخی از این افراد، روزی یک قاشق غذاخوری سرکه، برخی دیگر دو قاشق سرکه و دسته‌ آخر، یک نوشیدنی دارونما مصرف می‌کردند. تمام این افراد رژیم غذایی و فعالیت معمول روزمره‌شان را داشتند.

نتایج زیر برای شرکت‌کنندگانی است که روزی یک قاشق سرکه مصرف کرده بودند:

  • کاهش وزن: 1.2 کیلوگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: 18 درصد
  • کاهش سایز دور کمر: 1.4 سانتی‌متر
  • کاهش تری‌گلیسیرید: 26 درصد

این نتایج در افرادی که دو قاشق سرکه خورده بودند، متفاوت بود:

  • کاهش وزن: 1.7 کیلگرم
  • کاهش درصد چربی بدن: 0.9 درصد
  • کاهش سایز دور کمر: 1.9 سانتی‌متر
  • کاهش تری‌گلیسیرید: 26 درصد

گروه دارونما نیز 0.4 کیلوگرم افزایش وزن داشتند و سایز دور کمر آن‌ها نیز کمی بیشتر شده بود.

در یکی دیگر از تحقیقات سال 2018 نیز ثابت شد افرادی که به مدت 12 هفته، روزانه حدود دو قاشق غذاخوری یا 30 میلی‌لیتر سرکه سیب بخورند، وزن و چربی بدن‌شان به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌یابد.

سرکه سیب برای لاغری

نوشیدن سرکه سیب چه مزایایی دارد؟

در ادامه به بعضی از مزایایی استفاده سرکه سیب اشاره می‌کنیم البته توجه کنید که هر کدام از این مزایا نسبی است و ممکن است برای همه تاثیر نداشته باشد در نتیجه اگر بیماری و مشکل جسمی خاصی دارید حتما قبل استفاده با پزشک مشورت کنید.

  • مدیریت قند خون

سرکه سیب به بهبود سطح گلوکز و انسولین بعد از غذا کمک می‌کند. با این حال، اگر از داروهای تجویزی برای قند خون استفاده می‌کنید، مهم است که قبل از افزایش مصرف سرکه با پزشک خود مشورت کنید.

  • بهبود علائم سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

 در سال 2013 ثابت شد که زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، اگر به مدت 90 تا 110 روز سرکه سیب مصرف کنند؛ تا 57% تخمک‌گذاری آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این موضوع احتمالا به دلیل بهبود حساسیت به انسولین است.

  • کاهش چربی شکم

بعضی از مطالعات روی حیواناتی مثل موش نشان می‌دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب می‌تواند به کاهش چربی‌های دور شکم و پهلو کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید اثربخشی آن در انسان مورد نیاز است.

  • تعادل کلسترول

 مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که سرکه سیب تری گلیسیرید (چربی خون) را کاهش می‌هد و باعث می‌شود کلسترول خوب خون بالا برود و درصد کلسترل بد پایین بیاید. همچنین این تحقیقات می‌گویند که سرکه سیب فشار خون را هم پایین می‌آورد. اگرچه که برای تائید این ادعاها به صورت قطعی تحقیقات بیشتری نیاز است.

  • خواص ضد میکروبی

سرکه سیب دارای خواص ضد میکروبی است، به این معنی که می تواند از رشد برخی باکتری‌ها و قارچ‌ها جلوگیری کند. به دلیل همین خاصیت سرکه سیب از قدیم برای تمیز کردن و نگهداری مواد غذایی استفاده می‌شود.

عوارض جانبی استفاده از سرکه سیب چیست؟

حالا به عوارض جانبی سرکه سیب می‌پردازیم. باز هم توجه کنید که این عوارض از هر فرد به فرد دیگر متغیر است. 

1. تاثیر منفی روی قند خون و افراد مبتلا به دیابت

برای افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می‌کنند، سرکه سیب باعث کند شدن تخلیه معده و دشوارتر شدن کنترل قند خون می‌شود. همین اتفاق خطر افت قند خون قند خون را به همراه دارد. اگر دیابت دارید، قبل از استفاده از سرکه سیب، مهم است که با پزشک متخصصتان مشورت کنید و مجوز استفاده از سرکه سیب را بگیرید.

2. ایجاد مشکل برای افراد دارای گاستروپارزی و مشکلات معده

توانایی سرکه سیب در کند کردن تخلیه معده می‌تواند برای افراد مبتلا به گاستروپارزی(فلج معده)، مشکل‌ساز باشد. اگر به هر دلیلی مشکل معده دارید، بدون مشورت پزشک سرکه سیب مصرف نکنید. بیماری گاستروپارزی در افراد دیابتی هم شایع است. در نتیجه این افراد هم نباید بگذارند مشکلشان حادتر شود.

سرکه سیب به همراه چند عدد سیب

 3. احتمال تحریک و سوختگی مری

سرکه سیب به دلیل اسیدیته بالا می تواند باعث تحریک گلو و در موارد شدید سوختگی مری شود. اگر می‌خواهید سرکه سیب مصرف کنید حتما قبل از استفاده یک لیوان آب بنوشید یا اینکه 1 قاشق سرکه در یک لیوان پر آب بریزید و سپس بنوشید.

 4. تداخل با داروهای دیگر و جذب مواد مغذی

سرکه سیب ممکن است با برخی داروها از جمله دیورتیک‌ها، لاگزیتیو و انسولین تداخل داشته باشد و روی اثربخشی آنها تأثیر بگذارد. علاوه بر این، مصرف زیاد سرکه سیب باعث کاهش سطح پتاسیم می‌شود که اثر خوبی روی سلامت بدن ندارد (به ویژه برای افرادی که داروهای کاهنده پتاسیم استفاده می‌کنند). اگر بیماری خاصی دارید یا در جذب مواد مغذی مشکل دارید، نباید خودسرانه و بدون دستور پزشک سرکه سیب مصرف کنید.

5. آسیب به دندان‌ها

اسیدیته بالای سرکه سیب می تواند به مینای دندان آسیب برساند و به مرور زمان منجر به فرسایش دندان و افزایش حساسیت دندان شود. برای اینکه با مصرف سرکه سیب دندانتان آسیب کمتری ببینید حتما قبل مصرف آن را با آب رقیق کنید و یا اینکه با سرکه سیب را با نی بخورید.

بهترین زمان مصرف سرکه سیب برای لاغری چه وقتی است؟

هنوز تحقیق جامعی وجود ندارد که به ما ثابت کند بهترین زمان  نوشیدن سرکه سیب برای لاغری چه وقتی است. اما به طور معمول پیشنهاد می‌شود سرکه سیب را یا درست قبل وعده غذایی، یا درست بعد وعده غذایی و یا به صورت ناشتا میل کنید.

در ادامه فواید مصرف سرکه سیب را در هر کدام از حالت‌ها بررسی می‌کنیم.

نوشیدن سرکه سیب در صبح:

نوشیدن سرکه سیب برای لاغری در صبح، قبل از مصرف هر غذا یا نوشیدنی دیگر، می‌تواند فواید متعددی داشته باشد. این کار با خنثی کردن باکتری‌های بدبو کننده دهان، به تازه شدن نفس شما کمک می‌کند.

 علاوه بر این، اعتقاد بر این است که خوردن سرکه سیب با معده خالی، اثر سم‌زدایی روی سیستم گوارشی دارد و به طور بالقوه به هضم بهتر در طول روز کمک می‌کند. برای اینکه با خوردن سرکه سیب در طول روز اذیت نشوید حتما آن را رقیق کنید.

نوشیدن سرکه سیب بعد از غذا:

می‌توانید سرکه سیب رقیق شده را بعد از غذا هم بنوشید تا به هضم آن کمک کند، اما به دلیل اثری که روی تعادل قند خون می‌گذارد پیشنهاد می‌کنیم که آن را قبل از غذا مصرف کنید. برای راحت‌تر شدن نوشیدن سرکه سیب آن را به همراه مواد دیگر به عنوان سس سالاد استفاده کنید.

نوشیدن سرکه قبل از خواب:

مصرف سرکه سیب قبل از خواب هم به تثبیت سطح قند خون و هم به نگرفتن گرفتگی عضلات در طول شب کمک می‌کند. با این حال، افرادی که مستعد رفلاکس اسید، سوء هاضمه، سوزش یا سر دل هستند باید محتاط باشند، سرکه را با آب کافی رقیق کنند.

شیشه سرکه سیب و لیمو

برای کاهش وزن روزانه چه مقدار سرکه سیب بنوشیم؟

پیشنهاد می‌کنیم برای به دست آوردن مزایای سرکه سیب برای کاهش وزن روزانه حدود 1-2 قاشق غذاخوری و نه بیشتر از آن استفاده کنید. سرکه سیب طعم بسیار تندی دارد در نتیجه می‌توانید هر قاشق از آن را با یک لیوان آب و کمی عسل مخلوط کنید و بنوشید.

چگونه از سرکه سیب استفاده کنیم؟

چند راه برای اضافه کردن سرکه سیب به برنامه غذایی‌تان وجود دارد. شما می‌توانید سرکه را با روغن زیتون ترکیب کرده و از آن به عنوان سس سالاد استفاده کنید؛ علی‌خصوص با سبزیجات برگ‌دار، خیار و گوجه‌فرنگی.

فراموش نکنید که سرکه سیب را نباید خالی بخورید و حداقل آن را با آب مخلوط کنید. سرکه خالص و رقیق نشده ممکن است داخل دهان و مری شما را بسوزاند.

سخن پایانی

خواش می‌کنیم به دنبال معجزه نباشید و سرکه سیب را هم مثل مواد غذایی دیگری ببینید که باید به صورت متعادل مصرف کنید. مصرف سرکه سیب به خودی خود شما را لاغر نمی‌کند و باید در کنار آن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی داشته باشید. علاوه بر این این ماده غذایی ممکن است با وضعیت سلامتی و طبع همه سازگار نباشد.

اگر شما هم قصد کاهش وزن منطقی و اصولی را دارید و نمی‌دانید چه ماده غذایی‌ای مصرف کنید، حتما از پشتیبانان ما سوالات خود را بپرسید. ما بهترین رژیم را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

نکته 1: مصرف سرکه سیب موردتایید متخصصان لیمومی نیست. بنابراین این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منبع:

Healthline

Mayo Clinic

BBC Good Food

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید