برای فشار خون پایین چی بخوریم؟ 14 غذا برای فشار خون پایین

برای فشار خون پایین چه بخوریم؟

فهرست مطالب

سرعت انتقال خون یا اجزای آن درون رگ‌های خونی و میزان فشاری که به دیواره‌ی رگ‌ها وارد می‌شود، درواقع همان فشارخون است. به‌طورکلی این عبارت یکی از ساده‌ترین تعریف‌هایی است که می‌توان برای معرفی فشارخون مطرح کرد.

زمانی یک شخص دارای فشار خون طبیعی است که سرعت انتقال خون او از ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه کمتر یا از ۱۲۰/۱۸۰ میلی‌متر جیوه بیشتر نشود. در غیر این صورت فرد باید برای دریافت فوریت‌های پزشکی به مراکز درمانی مراجعه کند.

همان‌طور که می‌دانید هر دوی این مولفه‌ها مشکلات و خطراتی را به دنبال دارد؛ اما آنچه در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی بررسی می‌شود تعریف فشارخون پایین، خطرات و راه‌های درمان آن در خانه است.

به زبان ساده در ادامه می‌آموزیم که برای فشارخون پایین چی بخوریم؟ تا خود را از محدوده خطر و هشدار نجات دهیم.

سوالات متداول

چه زمانی برای درمان فشارخون پایین باید به پزشک مراجعه کنم؟
اگر سابقه فشارخون پایین دارید و سرگیجه، ضعف جسمانی یا سایر علائم فشارخون پایین را در خود مشاهده می‌کنید، در صورت دسترسی به دستگاه‌های فشارسنج خانگی، فشارخون خود را بررسی کنید. اگر نمایشگر عددی پایین‌تر از ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه را به نمایش گذاشت، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. توجه داشته باشید که سابقه فشارخون پایین و ملاحظه علائم آن یک عدله قوی برای مراجعه به پزشک است.
آیا کم‌آبی باعث فشارخون پایین می‌شود؟
هیدراته ماندن بدن خود عاملی است که از کاهش فشارخون جلوگیری می‌کند. چراکه حجم و سرعت انتقال خون به میزان آب موجود در ترکیبات آن بستگی دارد. اگر بدن در شرایط کم‌آبی قرار بگیرد، کاهش فشارخون یکی از علائم هشدار این وضعیت است.
چه غذاهایی فشارخون را بالا می‌برد؟
غذاهای نمکی، مواد غذایی حاوی فولات و B۱۲، افزایش مصرف ویتامین C، کافئین، غذاهای حاوی پتاسیم و منیزیم، میوه و سبزیجات تازه برای بالا بردن فشارخون مفید خواهند بود. به همین دلیل مصرف حبوبات، آب مرکبات، چغندر، نوشیدنی‌های کافئین دار و شکلات تلخ نمونه‌ای از غذاهای مؤثر برای بالا بردن فشارخون پایین هستند.
آیا فشارخون پایین در بارداری خطرناک است؟
فشارخون پایین تا هفته ۲۴ بارداری امری شایع است. در صورت‌ عدم وجود کم‌خونی یا حاملگی خارج از رحم این مشکل با داشتن یک رژیم غذایی مناسب برطرف خواهد شد. چراکه فشارخون پایین وابستگی شدیدی به تغذیه دارد.

تعریف فشار خون پایین؛ چه فشاری پایین است؟

فشارخون پایین درواقع فشار وارده از سوی خون به دیواره رگ‌ها است که اگر از محدوده ۹۰/۶۰ میلی‌متر جیوه پایین‌تر بیاید مشکل‌ساز خواهد بود.

گاهی اوقات فرد بدون داشتن علامت یا علائم خاصی دچار فشار خون پایین خواهد شد که تنها راه برای پی بردن به آن استفاده از دستگاه‌های کنترل فشارخون یا ملاحظه دو یا چند مورد از علائم زیر است.

  • سبکی سر یا سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تاری دید
  • احساس ضعف
  • گیجی
  • احساس سرما
  • غش کردن

در صورت مشاهده این علائم اقدامات لازم خانگی را انجام داده و در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

غذای مفید برای فشار خون پایین

فشار خون پایین چه خطراتی دارد؟

مشکلات ژنتیکی، عدم تناسب‌اندام، پیروی از رژیم‌های نادرست و غیراصولی، بارداری، افزایش سن، بیماری‌های زمینه‌ای همچون دیابت، مصرف برخی داروها، کم‌آبی یا داشتن سبک زندگی نادرست ازجمله دلایل احتمالی فشارخون هستند.

اگر این دلایل را به‌درستی و به‌موقع شناسایی نکنیم، خطرات و عوارض مختلفی همچون اختلال عصبی، افتادن و افزایش خطر آسیب‌دیدگی، بروز مشکلات قلبی، کاهش انتقال اکسیژن به مغز، افزایش سردرد و سرگیجه و بالا رفتن ریسک سکته قلبی در پی خواهد بود.

چه غذاهایی برای بالا بردن فشار خون پایین مناسب است؟

عموماً پزشکان در شرایط نادری تصمیم به تجویز دارو برای بالا بردن فشار خون پایین می‌گیرند. چراکه این عارضه به‌راحتی با تغییر سبک زندگی و مصرف برخی مواد غذایی کنترل خواهد شد.

هرچند که شناسایی عوامل کاهش فشار خون بسیار مهم است؛ اما اهمیت تغذیه برای فشار خون پایین بسیار مهم‌تر خواهد بود.

اگر شما در زمینه پزشکی دانش تخصصی نداشته باشید، قادر نیستید که برای خود یا عزیزانتان دارو بالابرنده فشار خون تجویز کنید. در نتیجه روش‌های خانگی درمان فشار خون پایین یک راه ایمن یا بسیار کم‌خطر است.

مصرف مکمل‌های غذایی یا برخی مواد غذایی می‌تواند منجر به کنترل فشار خون پایین شود. درواقع شما با مطالعه موارد زیر به سؤال برای فشار خون پایین چی بخوریم؟ پاسخ دقیق و درستی خواهید داد:

1. غذاهای شور

نمک نقش اساسی در تنظیم فشار خون دارد. زیرا از دو عنصر حیاتی سدیم و پتاسیم تشکیل‌شده است.

غذاهای شور می‌توانند فشار خون را افزایش دهند؛ بنابراین در صورت پایین بودن فشار خون از غذاهای کنسرو شده، ماهی‌دودی، پنیر محلی، شور، زیتون، آجیل و غذاهای فرآوری شده با نمک استفاده کنید. به جرات می‌توان گفت که یکی از مواد غذایی مفید برای فشار خون پایین غذاهای نمکی هستند.

2. غذاهای حاوی ویتامین B12

در شرایطی کاهش فشارخون و خستگی ناشی از آن به علت کم‌خونی است. مصرف غذاهای دارای ویتامین B۱۲ تا حد زیادی این مشکل را برطرف می‌کند.

تخم‌مرغ، غلات غنی‌شده، گوشت قرمز، مارچوبه، لوبیا، عدس، مرکبات، سبزیجات برگ‌دار و جگر نمونه‌ای از غذاهای حاوی ویتامین B۱۲ هستند.

علائم فشار خون پایین

3. غذاهای دارای فولات

فولات یک ماده معدنی ضروری بوده که در تنظیم فشار خون بسیار حائز اهمیت است. کمبود فولات با علائم کمبود ویتامین B۱۲ مشابه بوده که در صورت بی‌توجهی باعث کم‌خونی و کاهش فشار خون خواهد شد. فولات را می‌توان به‌راحتی در غذاهایی همانند مارچوبه، کلم بروکلی، جگر و حبوبات به‌ویژه عدس و نخود یافت کرد.

4. چغندر

چغندر خام، آب آن یا غذاهای پخته‌شده با چغندر به علت داشتن اکسید نیتریک موجب گشاد شدن عروق خونی و افزایش فشارخون خواهد شد.

5. شیرین‌بیان

به نظر شما باید برای فشار خون پایین چی بخوریم؟ مؤلفه بعدی برای تنظیم فشار خون شیرین‌بیان است. ترکیبات موجود در این ماده غذایی به‌خوبی بر بالا بردن فشارخون تأثیر خواهد گذاشت.

غلات کامل برای فشار خون پایین

6. کافئین

کافئین را می‌توان به‌عنوان یک مواد غذایی مفید برای فشار خون پایین دانست. چراکه مصرف آن به‌طور موقت قلب و سیستم عروقی آن را تحریک می‌کند. این حالت با بالا رفتن ضربان قلب و افزایش سرعت انتقال خون همراه خواهد بود. در نتیجه موقتاً فشار خون شما را بالا می‌برد. قهوه و چای یکی از مشهورترین مواد غذایی حاوی کافئین هستند.

7. آب گوجه

لیکوپن و سدیم موجود در گوجه‌فرنگی و آب آن باعث بالا بردن فشار خون می‌شود.

8. آب پرتقال

ویتامین C عملکرد رگ‌های خونی را تقویت کرده و در نهایت منجر به افزایش فشار خون خواهد شد. این ویتامین به‌وفور در آب پرتقال یافت می‌شود.

9. آب نارگیل

هیدراته ماندن بدن برای بالا بردن فشار خون یک امر ضروری است. آب نارگیل به دلیل داشتن مقدار زیادی الکترولیت قادر است که فشار خون را بالا ببرد.

10. کشمش

کشمش ازجمله مواد غذایی مفید برای فشار خون پایین است که به دلیل داشتن حجم بالایی از پتاسیم نقش موثری بر تنظیم فشار خون خواهد داشت.

کشمش برای فشار خون پایین

11. انواع بادام‌ها

بادام‌ها مقدار زیادی از چربی‌ سالم و منیزیم را در خود جای‌داده‌اند که به حفظ سطح فشار خون کمک می‌کند.

12. شکلات تلخ

فلاونوئیدها فشار خون را بالا می‌برند. شکلات تلخ مقدار زیادی فلاونوئید دارد؛ بنابراین یک غذا برای فشار خون پایین است.

13. غلات کامل

غذاهای سبوس‌دار یا غلات کامل به علت داشتن مواد مغذی همچون منیزیم و فیبر در بالا بردن فشار خون پایین مؤثر خواهند بود. کینوا، برنج قهوه‌ای و نان گندم کامل نمونه‌ای از یک غلات کامل هستند.

14. گوشت قرمز

برای فشار خون پایین چی بخوریم؟ گوشت قرمز بدون چربی یک منبع عالی از آهن است که منجر به تولید خون سالم و افزایش فشار خون خواهد شد.

گوشت قرمز برای فشار خون پایین

درمان فشار خون پایین در طب سنتی:

علاوه بر مصرف مواد غذایی که در مراتب بالا به آن‌ها اشاره کردیم راه‌هایی برای درمان فشار خون پایین در طب سنتی توصیه می‌شود. برای مثال:

  • مصرف دمنوش زنجبیل و عسل
  • افزایش مصرف غذاهای دریایی
  • جای دادن ادویه‌هایی همچون زردچوبه، دارچین و فلفل
  • مصرف سبزیجات تازه، میوه و غلات کامل
  • قرار دادن پاها در حالت ضربدری به هنگام نشستن

فشار خون پایین و بارداری

تغییرات دوران بارداری منجر به افزایش سرعت انبساط رگ‌های خونی می‌شوند. این تغییرات ممکن است کاهش فشار خون را در طی حاملگی به دنبال داشته باشد. هرچند که فشار خون پایین در ۲۴ هفته اول بارداری یک امر شایع است اما در صورت مشاهده چنین وضعیتی پزشک زنان خود را در جریان بگذارید.

اگر خانم باردار پس از بررسی و معاینات پزشک دچار کم‌خونی یا حاملگی خارج رحم نباشد، می‌تواند به کمک یک رژیم غذایی مناسب فشارخون خود را کنترل کند تا به سلامت از این دوران عبور کند.

فشار خون پایین در بارداری

راه‌های پیشگیری از پایین آمدن فشار خون

اگر فشار خون پایین را در فواصل کوتاهی تجربه می‌کنید بهتر است که برای تشخیص عامل این وضعیت به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید. زیرا مصرف برخی داروها، رژیم غذایی نامناسب یا شرایط محیطی و فردی می‌تواند عاملی برای فشار خون پایین شما باشد.

پس از بررسی علت این عارضه توجه به چند نکته می‌تواند شما را از وضعیت ناپایدار فشار خون پایین نجات دهد. برای مثال:

  • اگر مشکوک به کم‌خونی هستید از مکمل‌های دارویی یا غذاهای مناسب تحت نظارت پزشک استفاده کنید.
  • یک برنامه غذایی و رژیم غذایی مناسب برای خود تهیه کنید. بدین منظور کافی است که با یک کارشناس تغذیه یا متخصص این حوزه مشورت کنید. کارشناسان لیمومی می‌توانند در طی یک مشاوره رایگان انواع رژیم غذایی مناسب افراد با فشار خون پایین را به شما ارائه می‌کنند.
  • نوبت و تعداد وعده‌های غذایی خود را افزایش داده؛ اما حجم غذای دریافتی خود را کم کنید. زیرا بدن انرژی بیشتری را برای هضم وعده‌های غذایی بزرگ خرج خواهد کرد. بنابراین احتمال افت شدید فشارخون را به همراه خواهد داشت.
  • از نوشیدن الکل یا خوراکی‌های الکی پرهیز کنید و مصرف آب را افزایش دهید تا بدن را در وضعیت هیدراته نگه دارید.
  • سبک زندگی خود را اصلاح کنید. اگر در روزهای گرم سال در معرض تابش مستقیم نور خورشید هستید از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز کنید یا آب بیشتری در اختیار بدن خود قرار دهید.
  • از گذراندن مدت‌زمان طولانی در سونا، جکوزی، حمام گرم و اتاق بخار پرهیز کنید. زیرا باعث کم‌آبی بدن می‌شود.
  • وضعیت بدنی خود را به‌یک‌باره تغییر ندهید. اگر در حالت نشسته هستید با مکث بایستید یا دراز بکشید و بالعکس.
  • از استراحت طولانی‌مدت در رختخواب پرهیز کنید.
  • گرسنگی و تشنگی را به بدن خود تحمیل نکنید.
  • از جوراب‌های فشاری استفاده کنید تا خون راحت‌تر از پاها به سمت بالا برگردد.

اندازه گرفتن فشار خون پایین

کلام آخر

دلایل زیادی در پس فشار خون پایین است. به‌عنوان مثال سن، مصرف دارو، داشتن رژیم غذایی نامناسب و شرایط فردی و محیطی همچون بارداری و استرس می‌توانند بر این مؤلفه تأثیر بگذارند؛ اما نکته جالب‌توجه اینجاست که بسیاری از این مشکلات را می‌توان از طریق تغذیه و رژیم غذایی مناسب کنترل کرد.

به همین دلیل است که به هنگام مشاهده فشارخون پایین سؤال «برای فشار خون پایین چی بخوریم؟» مطرح می‌شود. شما این فرصت را دارید که با کمک یک متخصص تغذیه موادغذایی مفید برای فشار خون پایین را بشناسید و طراحی یک برنامه غذایی برای فشار خون پایین مشکل خود را حل کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

The NHS website

Mayo Clinic

Healthline

Manhattan Cardiology

CARE Hospitals

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

9 نظر

    1. سلام وقت بخیر. خوشحالیم که این مطلب براتون مفید بود و حالتون بهتر شد. امیدواریم همیشه سلامت باشید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب