استفاده از خواص آجیل برای لاغری ممکن است؟

رژیم لاغری آجیل

فهرست مطالب

شاید اولین سوال برای فردی که تصمیم به گرفتن رژیم غذایی دارد، این است در مدت زمان رژیم باید از خوردن چه دسته از مواد غذایی‌ پرهیز کند؟ خبر خوب اینکه معمولا آجیل‌ها یا همان مغزها جزو مواد غذایی پرهیزی حساب نمی‌شوند. بله! بر خلاف بسیاری از مواد غذایی دیگر، ٰرژیم لاغری با آجیل‌ ها امکان پذیر است، اما چطور؟

در این مطلب مجله سلامتی لیمومی، قرار است به همین سوال پاسخ دهیم؛ اینکه آجیل‌ها چه خواصی دارند که بیشتر متخصصان تغذیه آن‌ها را در برنامه رژیم غذایی قرار می‌دهند. همراه ما باشید.

فواید آجیل

آجیل‌ها گروه متنوعی از میوه‌های خشک هستند که خواص بالایی دارند، به همین علت است که معمولا در اکثر رژیم‌های غذایی مصرف آجیل توصیه می‌شود. اکثر آجیل‌ها خواص زیرا را دارند:

1)     دارای مواد مغذی کافی هستند

آجیل‌ سرشار از مواد مغذی ضروری هستند که سلامت بدن را تامین می‌کنند. به عنوان مثال اکثر آجیل‌ها پروتئین، فیبر دارند. وجود این مواد در آجیل‌ها به ترمیم و رشد عضلات، احساس سیری، هضم بهتر و تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند.

2)     دارای چربی‌های سالم هستند

آجیل‌ها حاوی چربی‌های غیراشباع هستند این شکل از چربی‌ها به چربی‌های سالم معروفند و به سلامت قلب‌وعروق و کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کنند.

بادام برای لاغری شدن

3)     ویتامین‌ و مواد معدنی دارند

آجیل‌ها گنجینه‌ای از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که که نقشی حیاتی در عملکرد بهتر بدن ایفا می‌کنند. مثلا بادام منبع عالی ویتامین E را دارد، گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و منیزیم است و بادام هندی یکی مفیدترین مواد معدنی یعنی روی را در خود جا داده است.

4)     آنتی‌اکسیدان بالایی دارند

بسیاری از آجیل‌ها حاوی آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به کاهش التهاب در بدن و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. در واقع سلنیوم و فلاونوئید موجود در آنتی‌اکسیدان آجیل‌ها، از سلول‌های بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند.

کدام آجیل‌ها به رژیم غذایی کمک می‌کنند؟

وقتی صحبت از ٰرژیم لاغری با آجیل می‌کنیم، نمی‌توانیم نقش آجیل‌های زیر را دست کم بگیریم.

  • بادام

بادام سرشار از پروتئین، آنتی اکسیدان ها و چربی‌های سالم است. این مواد به شما کمک می‌کند که احساس سیری بیشتری داشته باشید و از پرخوری جلوگیری کنید. بادام همچنین حاوی اسید آمینه خاصی به نام ال آرژنین است که به چربی‌سوزی کمک می‌کند.

  • گردو

گردو به دلیل داشتن چربی‌های غیراشباع و پروتئین، یکی از بهترین مغزها برای کاهش وزن است. این آجیل پرخاصیت، اسیدهای چرب امگا 6، امگا 3 و اسید آلفا لینولئیک را در خود جا داده است که به سوزاندن سریع‌تر چربی و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.

  • پسته

بین تمام آجیل‌ها شاید این پسته خام باشد که کمترین کالری را دارد. پسته حاوی مقدار زیادی پروتئین است که باعث هضم طولانی‌تر می‌شود و بدن را برای مدت زمان بالاتری سیر نگه می‌دارد. همین سیر ماندن به مدت طولانی، از ریزه‌خواری و دریافت کالری مازاد جلوگیری می‌کند و باعث کاهش وزن می‌شود.

لاغری با بادام

  • فندق

شاید فندق به خوشمزگی آجیل‌های دیگری نباشد، اما حاوی مواد معدنی، ویتامین‌ها، چربی‌های سالم و پروتئین است. با ترکیب همه این‌ها، احساس گرسنگی و هوس‌های گاه و بی‌گاه کمتری را تجربه خواهید کرد. علاوه بر این فندق به بهبود سلامت استخوان‌ها و تقویت سیستم ایمنی هم کمک می‌کند.

  • بادام هندی

بادام هندی پروتئین، منیزیم، فیبر بالا و قند پایین را یک‌جا در کنار هم دارد. چه چیزی بهتر از این؟ وجود منیزیم و پروتئین بادام هندی در کنار هم، به افزایش متابولیسم بدن و کاهش وزن کمک می‌کند.

خوردن بادام و فواید آن در رژیم غذایی

بیشتر اوقات بادام به عنوان «پادشاه آجیل‌ها» شناخته می‌شود. بادام واقعا لایق این لقب است، زیرا فواید زیادی دارد. وقتی صحبت از لاغری با آجیل می‌شود، این پادشاه فواید خود را به شکل‌های زیر نشان می‌دهد.

لاغری با آجیل

1)     سیری و کنترل اشتها

بادام سرشار از فیبر و پروتئین است. هر دوی این مواد، به احساس سیری کمک می‌کنند. به همین دلیل است که گنجاندن بادام در وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌ها می‌تواند از هوس‌های بی‌جا، ریزه‌خواری و پرخوری‌هایی که رژیم غذایی را به هم می‌زنند، جلوگیری کند.

2)     تراکم مواد مغذی

بادام، آجیلی غنی از مواد مغذی است، به این معنی که مقدار قابل توجهی از مواد مفید و ضروری را نسبت به محتوای کم‌کالری‌ای که دارد، در خود جا داده است. در واقع بادام حاوی ویتامین E، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و  آنتی‌اکسیدان است.

این ویژگی بادام آن را  را به انتخابی ایده‌آل برای افرادی تبدیل می‌کند که قصد کاهش وزن دارند و در عین حال می‌خواهند خیالشان راحت شود که با مصرف آجیل، بدنشان به اندازه کافی موارد مورد نیاز را دریافت می‌کند.

3)     کمک به سلامت قلب

خوشبختانه بادام سرشار از چربی‌های تک غیر اشباع است. این چربی‌ها جزو دسته چربی‌های سالم هستند. افرادی که مشکل قلبی دارند، می‌دانند که نباید ماده‌های غذایی‌ای را مصرف کنند که چربی‌های ناسالم دارند. بادام به این افراد کمک می‌کند که با خیال راحت‌تری از این ماده غذایی برای رژیم کاهش وزنشان کمک بگیرند.

4)     تنظیم قند خون

ترکیب چربی‌های سالم، فیبر و پروتئین موجود در بادام به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. این ویژگی به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که به دنبال تثبیت سطح قند خون در طول رژیم کاهش وزن هستند، مفید است.

سلامت قلب با آجیل

کدام آجیل‌ها باعث افزایش کلسترول و فشار خون می‌شوند؟

wildlyorganic می‌گوید به طور کلی آجیل‌ به عنوان مکملی سالم برای کاهش وزن در نظر گرفته می‌شود و ٰرژیم لاغری آجیل هم ممکن است، اما استفاده از برخی آجیل‌ها بر سطح کالری دریافتی، کلسترول و فشار خون تأثیر منفی می‌گذارند. در ادامه این آجیل‌ها را معرفی می‌کنیم.

1)     بادام زمینی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بادام زمینی، در واقع و از نظر علمی در دسته حبوبات قرار می‌گیرد، اما به دلیل شباهت زیادی که با آجیل‌ها دارد معمولا افراد آن را به عنوان آجیل می‌شناسند.

بادام زمینی در مقایسه با سایر آجیل‌ها دارای چربی‌های اشباع بیشتری است که در صورت مصرف بیش از حد، می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول بد یعنی LDL شود.

2)     آجیل‌های بوداده

آجیل‌هایی که با نمک یا روغن‌های اضافه تهیه می‌شوند، به جای تاثیر مثبت بر بدن، تاثیر منفی می‌گذارند. نمک و روغن اضافی آجیل‌های بوداده فشار خون و حجم کالری دریافتی را بالا می‌برد. به طور کلی مهم است که هنگام مصرف آجیل، به میزان سدیم آن توجه داشته باشید و تا حد امکان از انواع بدون نمک آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۱ دلیل که موجب شکست در رژیم لاغری می‌شود

در انتها

فکر کنیم با خواندن این مطلب قانع شده باشید که رژیم لاغری آجیل هم امکان‌‌پذیر است. به شرطی که به شکل متعادل و زیر نظر پزشک متخصص از آن‌ها استفاده کنید.

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که به آجیل‌ها علاقه دارید و می‌خواهید رژیم کاهش وزن بگیرید، نگران نباشید. کارشناسان ما اینجا در لیمومی منتظرتان هستند تا رژیم مناسبی را به شما معرفی کنند که شامل آجیل‌ها هم می‌شود.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

 

Healthline

WebMD

YoloPlans

NDTV

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب