واقعا کینوا برای لاغری مفید است؟ + فواید، عوارض و طرز پخت

کینوا برای لاغری

فهرست مطالب

این روزها همه ما دوست داریم وزن‌مان را کم‌تر کنیم، نسخه‌ای بهتر از بدن‌مان را به نمایش بگذاریم و سلامت‌مان را بهبود ببخشیم. به همین خاطر هم، همیشه به این در و آن در می‌زنیم تا روشی یا ماده‌ای پیدا کنیم که در طولانی‌مدت بتواند وزن‌مان را کم‌تر کند. در این بین در مطالب زیادی می‌خوانیم که گیاهان زیادی مثل کینوا برای لاغری مفید هستند. سوال اصلی این‌جاست که آیا این موضوع واقعی است؟

شاید درست مثل من تا به امروز اسم این گیاه را هم نشنیده باشید و ندانید که چه خواص گرانبهایی در خودش جای داده است. خوشبختانه ما این‌جاییم تا همه چیز را به شما توضیح دهیم و در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی درباره سیر تا پیاز کینوا و تأثیراتش بر لاغری بگوییم. 

سوالات متداول

آیا کینوا برای لاغری مفید است؟
بله، حتما! فیبر و پروتئین بالای کینوا باعث می‌شود که برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید و به تبع آن کمتر غذا بخورید. از طرفی کینوا گلوکز را به صورت آهسته در بدن آزاد می‌کند و نمی‌گذارد به شکل ناگهانی افت قند پیدا کنید و هوس خوردن غذاهای پرکالری شما را بگیرد. کینوا ماده غذایی سالمی برای رژیم کاهش وزن است.
بهترین زمان مصرف کینوا چه موقعی است؟
کینوا را می توان در هر زمان (صبحانه، ناهار یا شام) مصرف کرد. اما بهتر است به دلیل محتوای فیبری بالا، آن را در طول روز، یعنی در هنگام صبحانه یا ناهار مصرف کنید تا کمتر در طول روز گرسنه شوید. از طرفی روند سوخت و ساز بدن با ساعات پایانی روز کاهش می‌یابد. به همین دلیل بدن قادر به هضم غذای پر فیبر در شب نیست. با این حال مصرف کینوا در شب هم مشکلی ندارد و حتی گاهی به خواب بهتر هم کمک می‌کند.
آیا کینوا برای افرادی که به گلوتن حساسیت دارند مناسب است؟
بله، کینوا به طور طبیعی بدون گلوتن است و می‎تواند جزء غذاهای ارزشمند رژیم کاهش وزن برای افرادی باشد که به دلیل بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن نباید از ماده‌های غذایی که حاوی گلوتن هستند، استفاده کنند.
فرق کینوا با دانه چیا چیست؟
کالری دانه چیا 32 درصد بیشتر از کینوا است. کینوا 52% بیشتر کربوهیدرات دارد، چربی دانه چیا 406% بیشتر از کینوا است، فیبر غذایی دانه چیا 391% بیشتر کینوا است و پروتئین دانه چیا هم 17% بیشتر از کینوا است. هر دوی این مواد غذایی مفید هستند و می‌توانید بسته به نیاز بدنتان و زیر نظر پزشک متخصص آن‌ها را مصرف کنید.

کینوا چیست؟

قبل از اینکه راجع به کینوا برای لاغری صحبت کنیم باید خوب آن را بشناسیم. کینوا (Quinoa) یک نوع شبه غلات است که می‌توان دانه‌های آن را آسیاب کرد و از آن آرد گرفت. یکی از خوبی‌هایی که کینوا در مقایسه با دیگر غلات دارد، این است که در دسته‌بندی غلات کامل قرار می‌گیرد و بدون نیاز به تصفیه می‌توان آن را مصرف و فیبر و مواد مغذی داخلی‌اش را دریافت کرد.

قرن‌ها است که کینوا یک محصول مهم در مناطق پرو، بولیوی، شیلی شمالی و کلمبیا و اکوادور امروزی بوده و در امپراتوری افسانه‌ای اینکا هم، نقش مهمی در کشاورزی داشت. در دهه ۱۵۰۰، کاشفان اسپانیایی شاهد کشت گسرتده کینوا بودند و تلاش کردند تا این دانه‌ها را به اروپا بیاورند. 

کینوا در سالاد

در پی خراب شدن دانه‌ها در فرایند حمل‌ونقل، اسپانیا فرهنگ محلی در زمینه کشت کینوا را از بین برد و در طول چند قرن، تلوید کینوا با افت شدیدی مواجه شد. این موضوع تا دهه ۱۹۷۰ بیش‌تر طول نکشید و از آن زمان تا به امروز، کشت این دانه در بسیاری از نقاط جهان انجام می‌شود. 

انواع دانه‌های کینوا برای لاغری کدامند؟ 

نکته جالب توجهی که در این میان وجود دارد، این است که کینوا نه‌تنها یک گیاه ناشناخته برای ما است، بلکه انواع جالب توجهی هم دارد که هر کدام خصوصیات خاصی را به‌خود اختصاص می‌دهند و خوب است که پیش از پختن و مصرف کردن‌شان، با ویژگی‌های هر کدام انواع کینوا برای لاغری آشنا شوید: 

کینوا سفید

محبوب‌ترین دانه کینوا در جهان، کینوا سفید است که به‌دلیل رنگش به کینوا عاج نیز شهر دارد. این نوع با حرارت کم و در مدت زمان کوتاهی، نرم شده و قابل مصرف است. 

کینوا سیاه

نسخه سیاهِ این دانه طعم شیرینی دارد و در مقایسه با سایر دانه‌های کینوا، زمان بیش‌تری برای پختن نیاز دارد. کینوای سفید و قرمز در حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پخته می‌شوند درحالی که کینوای سیاه به ۲۰ دقیقه زمان برای پخته شدن نیازمندند.

کینوا قرمز

این دانه بافت سفت‌تری در مقایسه با نسخه‌های دیگر دارد و به همین دلیل، در هنگام پخت متلاشی نمی‌شود و شکلش تغییر نمی‌کند. 

چرا کینوا برای لاغری مفید است؟

حالا باید سراغ این برویم که چرا کینوا برای لاغری مفید است.

1. محتوای پروتئین بالا

کینوا یک پروتئین کامل است، به این معنی که حاوی تمام نه اسید آمینه ضروری است که بدن نمی‌تواند به تنهایی تولید کند. همین ویژگی باعث می‌شود که کینوا به یک منبع پروتئین گیاهی عالی برای افرادی که به دنبال ساخت و حفظ توده عضلانی بدون چربی هستند تبدیل شود.

2. غنی از فیبر

کینوا منبع غنی از فیبر رژیمی، به ویژه فیبر نامحلول است. این نوع فیبر به مدفوع حجم می‌دهد، می‌تواند به حرکات منظم روده کمک کند و باعث سلامت دستگاه گوارش می‌شود. علاوه بر این، فیبر به احساس سیری کمک می‌کند و نمی‌گذارد که فرد به ریزه‌خواری میل پیدا کند.

3. شاخص گلیسمی پایین

کینوا دارای شاخص گلیسمی (GI) نسبتاً پایینی است، به این معنی که پس از مصرف باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی‌شود. غذاهای با GI پایین آهسته‌تر هضم و جذب می‌شوند و قند را (گلوکز) به صورت تدریجی و پایدار در جریان خون آزاد می‌کنند.

این منبع انرژی ثابت می‌تواند به جلوگیری از افت ناگهانی قند خون که اغلب باعث گرسنگی و میل به غذاهای پرکالری می‌شود. جلوگیری کند.

4. تراکم مواد مغذی

 کینوا نه تنها منبع خوبی از پروتئین و فیبر است، بلکه حاوی مقادیر قابل توجهی آهن، منیزیم، فسفر و ویتامین‌های گروه B مانند فولات، ریبوفلاوین و ویتامین B6 هم است. این مواد مغذی نقش مهمی در سوخت و ساز، تولید گلبول‌های قرمز خون و عملکرد کلی سلول‌ها دارند.

عوارض مصرف کینوا چیست؟

در ادادمه به مهم‌ترین عوارض کینوا برای لاغری اشاره می‌کنیم.

1. مشکلات گوارشی

در حالی که کینوا یک دانه مغذی و همه کاره است، برخی از افراد ممکن است پس از مصرف آن دچار ناراحتی گوارشی شوند. این ناراحتی می‌تواند خود را به صورت نفخ، گاز، درد معده یا گرفتگی معده نشان دهد.

یکی از دلایل احتمالی این اتفاق وجود ساپونین‌ها (ترکیبات طبیعی موجود در کینوا است( که می‌تواند باعث تحریک در سیستم گوارشی شود).

برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات گوارشی، توصیه می‌شود کینوا را قبل از پختن کاملاً بشویید تا این ترکیبات از بین بروند. همچینین سعی کنید اندازه مصرف خود را نصف کنید و ببینید که آیا این مشکلات از بین می‌روند یا خیر.

2. واکنش‌های آلرژیک

کینوا حاوی موادی  (همان ساپونین) است که در بعضی افراد باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک می‌شود. علائم آلرژی به کینوا خفیف تا شدید متغیر است و خود را به شکل خارش پوست، کهیر، تورم، مشکل در تنفس یا آنافیلاکسی نشان می‌دهد. اگر به کینوا حساسیت نشان دادید  بسیار مهم است که از مصرف آن اجتناب کنید و از پزشک کمک بگیرید.

3. محتوای اگزالات

کینوا به طور طبیعی اگزالات  دارد، ترکیبی که می‌تواند در تشکیل سنگ کلیه در برخی افراد نقش داشته باشند. افراد با سابقه سنگ کلیه یا افرادی که مستعد ابتلا به آن هستند، ممکن است نیاز به تعدیل مصرف غذاهای دارای اگزالات بالا از جمله کینوا داشته باشند تا خطر تشکیل سنگ را کاهش دهند.

4. ضد جذب بعضی از مواد مغذی

کینوا مانند بسیاری از غذاهای گیاهی دیگر حاوی مواد ضد مغذی است. این ترکیبات می‌توانند به مواد معدنی متصل شوند جذب آن‌ها را در بدن کاهش دهند. البته این موضوع نباید شما را نگران کنند. افراد سالم هیچ مشکلی با مصرف کینوا برای لاغری ندارند اما اگر از مشکل کمبود مواد معدنی در بدنتان رنج می‌برید بهتر است با پزشک مشورت کنید.

طرز پخت کینوا به چه صورت است؟

برای پخت کینوا آن را زیر آب سرد بشویید تا ساپونین‌های آن از بین برود، 1قسمت کینوا را با 2 قسمت آب مخلوط کرده و بگذارید با حرارت کم 15 دقیقه بجوشد تا آب آن گرفته و نرم شود. پس از پخت، اجازه دهید چند دقیقه سرد شود، سپس با چنگال کمی هم بزنید تا دانه‌ها از هم جدا شود. با سالاد یا جدا مصرف کنید.

کینوا لاغری

سخن پایانی

طبیعتاً با پا روی پا گذاشتن و مصرف روزانه کینوا نمی‌توانید وزن قابل توجهی کم کنید. این ماده غذایی زمانی تأثیر اصلی خودش را به‌جا می‌گذارد که در کنار یک رژیم غذایی درست و برنامه ورزشی خوب قرار بگیرد و نقشِ مکمل را در الگو غذایی روزانه‌تان ایفا کند. 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Jiwa

PubMed

Calories-info

Love and Lemons

Harvard T.H

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب