فواید حجامت چیست؟ آیا بایدحجامت کنیم؟

حجامت و فواید آن چیست؟

فهرست مطالب

حجامت به‌عنوان یک روش درمانی باستانی شناخته می‌شود که می‌تواند درد کمر، گردن، سردرد و بسیاری از مشکلات دیگر را کاهش دهد و این فرایند را با افزایش جریان خون در نواحی آسیب‌دیده انجام می‌دهد. از گذشته تا امروز، نظرات متفاوتی درباره فواید حجامت وجود دارد و این‌که آیا واقعاً می‌تواند در بهبود سلامتی بدن نقش داشته باشد یا خیر.

در همین راستا،  تلاش کردیم تا در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی به‌شکلی کامل و جامع درباره این فرایند درمانی صحبت کنیم، به این سوال پاسخ دهیم که حجامت چیست؟، چه انواعی دارد و چه فواید و ضررهای احتمالی‌ای را برای ما به‌همراه خواهد داشت.

سوالات متداول

خون لخته در حجامت نشانه چیست؟
در حجامت، هر بار که فنجان روی بدن قرار می‌گیرد و خون را به خود می‌کشد، پس از چند دقیقه، خون باقی‌مانده در فنجان لخته شده و این فرایند به هر میزان که تکرار شود، لایه‌هایی از خون به بیرون می‌آیند و لخته می‌شوند. در واقع، این تصور که حجامت خون لخته داخل بدن را خارج می‌کند، اشتباه است.
بهترین زمان حجامت برای زمان چه وقتی است؟
حجامت معمولاً باید با معده خالی انجام شود، بنابراین می‌توانیم بهترین زمان انجام آن را صبح بدانیم. از خوردن غذاهای به‌خصوص سنگین در شب قبل باید پرهیز شود و افراد حداقل ۲ تا ۳ ساعت قبل از انجام حجامت باید کاملاً ناشتا باشند.
بهترین زمان حجامت برای مردان چه وقتی است؟
حجامت برای مردان تفاوتی با زنان ندارد و بهترین زمان برای حجامت صبح‌ها است تا معده خالی باشد. حتماً به خاطر داشته باشید که شب قبل از انجام حجامت، از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کنید و ۲ تا ۳ ساعت قبل از انجام آن هم کاملاً ناشتا باشید.
حجامت بهتر است یا خون دادن؟
اگر برای درمان غلظت خون‌تان به‌‌سراغ یکی از این دو روش می‌روید، پاسخ دقیقی برای آن وجود ندارد. حجامت و خون دادن کارکردهای متفاوتی دارند و هر دو می‌توانند روی کاهش غلظت خون‌تان تأثیر بگذارند. با این حال، پیشنهاد نهایی باید از طریق پزشک و متخصص شما صورت بگیرد.

حجامت چیست؟

حجامت (Cupping Therapy) به‌عنوان یک روش درمانی باستانی شناخته می‌شود که در آن، با استفاده از مکش پوست، جریان خون در نواحی آسیب‌دیده بدن افزایش یافته و درد کمر، گردن و سردرد بهبود پیدا می‌کند.

فواید حجامت برای بدن

منشاء این روش درمانی به طب سنتی بازمی‌گردد که در چین و غرب آسیا محبوبیت بسیار زیادی داشته است و مردم هزاران سال است که از این روش برای درمان قسمت‌های مختلف بدن‌شان کمک می‌گیرند. مردم بیش‌تر از حجامت برای تسکین شرایطی که باعث درد می‌شوند، استفاده می‌کنند. باورها بر این است که این روش درمانی می‌تواند علائم بیماری‌های زیر را کاهش دهد:

  • آرتریت، از جمله آرتریت روماتوئید
  • کمر درد، گردن درد، زانو درد و شانه درد
  • آسم و سایر مشکلات تنفسی
  • سندرم تونل کارپال
  • اختلالات گوارشی مثل بیماری روده تحریک‌پذیر
  • سردرد و میگرن
  • فشار خون بالا

حجامت چه انواعی دارد؟

از گذشته تا به‌امروز، روش‌های متفاوتی برای انجام حجامت معرفی شده که هر کدام ویژگی‌های خاصی برای خودشان دارند و برای بهبود مشکلات مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به این سوال پاسخ می‌دهیم که انواع حجامت چیست:

  • حجامت خشک (Dry Cupping): در این روش، هوای داخل فنجان پلاستیکی یا شیشه‌ای با قرار دادن آن فنجان روی پوست خارج می‌شود.
  • حجامت مرطوب (Wet Cupping): حجامت مرطوب با گذاشتن فنجان در محل درد به مدت حدود ۳ دقیقه و انجام مکش ملایم صورت می‌گیرد. سپس درمانگر فنجان را برمی‌دارد و از یک چاقوی جراحی کوچک برای ایجاد برش‌های سبک و ریز روی پوست استفاده می‌کند. در نهایت، مرحله دوم را برای بیرون کشیدن مقدار کمی از خون انجام می‌دهد.
  • حجامت با روغن (Oil Cupping): این تکنیکی است که با استفاده از روغن‌های ماساژ انجام می‌شود و لغزشی بین فنجان‌ها و ناحیه آسیب‌دیده بدن صورت می‌گیرد.
  • حجامت فلاش (Flash Cupping): این نوع از حجامت با استفاده مکرر و سریع از فنجان با حداقل ماندگاری انجام می‌شود که تراکم موضعی را کاهش می‌دهد و گردش خون را در یک منطقه وسیع‌تر تحریک می‌کند.
  • حجامت گرم (Hot Cupping): در این سبک از حجامت، از یک منبع گرما مثل توپ پنبه یا کبریت استفاده می‌شود که باری لحظه‌ای روی آتش روشن شده و سپس در یک فنجان شیشه‌ای قرار می‌گیرد. بعد از این‌که منبع گرما از بین رفت، فشار هوای منفی داخل فنجان شکل می‌گیرد و سپس، پوست به‌سبب این فشار هوا به داخل فنجان کشیده می‌شود.

حجامت چیست؟

فواید حجامت چیست؟

امروزه حجامت توسط پزشکان مختلفی، از پزشکان طب سوزنی گرفته تا فیزیوتراپ و ماساژ درمانگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با وجود این‌که حجامت به‌عنوان یک درمان شفابخش برای هزاران سال شناخته شده، طب مدرن هنوز در تلاش است تا کارکرد آن را به‌طور مؤثر مورد بررسی قرار دهد.

شواهد علمی فعلی در مورد مزایایی که این روش درمانی روی سلامتی بدن به‌جا می‌گذارد، بسیار محدود است. از طرفی، برخی مطالعات و گزارشات، استفاده از آن را مفید دانسته و مهر تأییدی به فواید حجامت بوده‌اند. در ادامه قرار است به این سوال اینترنتی که همواره پرسیده می‌شود، یعنی «حجامت برای چی خوبه» پاسخ دهیم و فواید حجامت را بازگو کنیم:

دردهای عضلانی را کاهش می‌دهد

سایت Everyday Health در این موضوع به تحقیقاتی اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۱ روی ۱۲ نفر انجام شده که نشان می‌دهد، حجامت روشی خوب برای درمان خستگی عضلانی شرکت‌کنندگانی که عضله دوسرشان خسته بود، به‌شمار می‌آید.

این مطالعات به‌این نتیجه رسیده بود که حجامت می‌تواند هم‌زمان در کاهش قابل توجه درد، بهبود عملکرد عضلانی و بهبود کیفیت زندگی در افرادی که با دردهای متفاوتی مثل گردن درد همراه هستند، نقش داشته باشد.

سردرد و میگرن را بهبود می‌بخشد

مطالعه‌ای که در سایت Everyday Health به آن اشاره شده بود، می‌داد که سردردهای مزمن یا میگرن با استفاده از حجامت به‌خوبی بهبود پیدا می‌کند. دانشمندان در آزمایشات خود یافته‌اند که شرکت‌کنندگان با حجامت، کاهش ۱۲.۶ روزی در تعداد سردردهایی که در ماه داشته‌اند را تجربه کرده‌اند.

حجامت برای میگرن

به دفع سموم کمک می‌کند

اندام‌های بسیار زیادی در بدن وجود دارد که سموم را از خون‌تان خارج می‌کنند. با این حال، سبک زندگی مدرن باعث شده تا بدن پر از سموم متفاوت باشد. حجامت با متمرکز کردن جریان خون، این امکان را برای شما فرام می‌کند تا سموم از طریق سیستم لنفاوی بدن دفع و خارج شود.

اضطراب را کاهش می‌دهد

در حجامت، زمانی که درمانگر فنجان‌ها را روی پوست شما می‌چرخاند، سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما درگیر می‌شود که این می‌تواند آرامش عمیقی را در کل بدن ایجاد کند. سیستم عصبی پاراسمپاتیک مسئول کاهش ضربان قلب، کمک به هضم غذا و افزایش فعالیت روده و غدد است.

در بهبود سندرم تونل کارپال نقش دارد

سندرم تونل کارپال، وضعیتی است که می‌تواند باعث بی‌حسی، گزگز و درد در دست و ساعد شود و محققان بر این باورند که حجامت می‌تواند در درمان این بیماری نقش بسیار زیادی داشته باشد. تحقیقات عنوان‌شده در Everyday Health روی ۵۲ بیمار مبتلا به سندرم تونل کارپال انجام‌شده بود که از طریق حجامت و بعد از یک هفته، علائم کم‌تری از این بیماری را بروز می‌دادند.

به درمان آسم کمک می‌کند

جمع شدن مایع یا خلط در ریه که ناشی از سرماخوردگی، برونشیت یا حتی آسم است را می‌توان از طریق حجامت درمان کرد. مکش فنجان‌ها و فرایند حجامت می‌تواند این جمع شدن را از بین ببرد و خون و لنفی غنی از اکسیژن را به سمت ریه‌ها و سایر ماهیچه‌های تنفسی هدایت کند. بسیاری از حجامت صورت هم برای رفع انسداد سینوس‌های بدن‌شان استفاده می‌کنند.

خواص حجامت برای سلامتی بدن

حجامت چه ضررهایی دارد؟

همان‌طور که می‌دانیم، هر روش درمانی‌ای عوارض و ضررهایی را هم در بطن خود به‌همراه خواهد داشت که ممکن است به‌عنوان استثنا شناخته شود یا تنها برای گروهی از اشخاص بروز دهد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین ضرر حجامت اشاره می‌کنیم که ممکن است در طول این فرایند درمانی با آن مواجه شوید:‌

ایجاد لکه‌هایی روی پوست

اغلب با انجام حجامت، لکه‌هایی روی پوست ایجاد می‌شود که به‌خاطر آوردن خون به سطح پوست است که ظاهری همچون کبودی به‌خود می‌گیرد. برای بیمارانی که به اختلالات خون‌ریزی مانند هموفیلی مبتلا هستند یا کسانی که تحت درمان با داروهای ضد انعقاد قرار گرفته‌اند، حجامت و ایجاد لکه‌های پوستی می‌تواند عوارضی را به‌همراه داشته باشد.

به همین خاطر، پیش از انجام این روش درمانی بهتر است با پزشک خود صحبت کنید.

وخیم‌تر شدن زخم‌های بدن

اگر حجامت در محل‌های پوستی‌ای که التهاب فعال، سوختی‌، عفونت یا زخم‌های باز داشته باشد، انجام شود، می‌تواند درد را افزایش داده و التهابات را شدیدتر کند. با این حال، این ضرر حجامت آن‌قدرها هم جدی نیست و ناراحتی‌های متوسط و موقتی‌ای را برای شخص به‌همراه خواهد داشت.

عفونت در محل برش

همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردیم، در روش حجامت مرطوب، درمان‌گرها باید برش هایی برای استخراج خون ایجاد کنند. این زخم‌ها می‌توانند به عنوان نقطه ورود باکتری‌ها یا میکروب‌های دیگر به بدن عمل کرده و باعث ایجاد عفونت شوند.

خطر عفونت در حجامت

انتقال بیماری

اگر جسم تیز مورد استفاده برای ایجاد برش و حتی فنجان‌ها، استریل‌شده نباشند، می‌تواند خطر انتقال بیماری‌هایی مثل HIV، ایدز و هپاتیت را افزایش دهد.

نظر طب سنتی درباره حجامت چیست؟

طب سنتی از گذشته تا به امروز حجامت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی معرفی کرده و تا به امروز هم پزشکان این حوزه به این موضوع اعتقاد دارند و بر این باورند که نه‌تنها برای دردهای عضلانی، بلکه برای درمان دیابت غیر وابسته به انسولین،‌ بیماری‌های انسدادی عروق کرونر، دردهای قاعدگی و حتی سنگ کلیه هم مناسب است.

سخن پایانی

حدس می‌زنیم تا الان به طور کامل فهمیده‌اید که حجامت چیست. هزاران سال است که مردم از حجامت برای تسکین درد و بهبود بیماری‌های مختلف خودشان استفاده می‌کنند. درست است که تحقیقات امروزی هنوز نتوانسته به‌شکل دقیق به اثبات فواید حجامت بپردازد و عوارض حجامت را از طرفی بد می‌داند، اما تحقیقات تجربی انجام‌شده و آزمایشات کوچک نتایج مفیدی را به‌همراه داشته و نشان می‌دهد که حجامت برای سلامتی بخش‌های مختلف بدن مفید است.

با این حال، به عنوان تیم لیمومی پیشنهاد می‌کنیم پیش از رفتن به سراغ روش‌های درمانی سنتی‌ای مثل حجامت، حتما با یک پزشک متخصص صحبت کنید تا بتوانید از سالم بودن روش درمانی برای خودتان اطمینان حاصل کنید و در نهایت، در مرکزی درست و بهداشتی آن را انجام دهید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

WebMD

Cleveland Clinic

Banner Health

Everyday Health

Physiopedia

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب