راهنمای کامل بهترین درمان خانگی گل مژه (6 روش موثر)

درمان خانگی گل مژه

فهرست مطالب

گل مژه یک بیماری شایع چشمی است که می‌تواند افراد را در سنین مختلف، گرفتار کند. این بیماری شبیه یک توده حساس، متورم و دردناک است که در نزدیکی لبه پلک ایجاد می‌شود.

گل‌ مژه معمولا بدون ضرر بوده و آسیبی به بینایی نمی‌زند و معمولاً بعد از یک هفته تا ۱۰ روز برطرف می‌شود و به درمان خاصی نیاز ندارد. در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی به انواع روش‌های درمان خانگی گل‌ مژه می‌پردازیم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سوالات متداول

درمان گل‌مژه چند روز طول می‌کشد؟
گل‌مژه مشکل شایعی در چشم است که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. معمولا ۵ روز تا دو هفته طول می‌کشد که گل‌مژه به طور کامل بهبود پیدا کند و درمان شود.
برای درمان گل‌مژه چه باید کرد؟
گل‌مژه در بیشتر مواقع نیاز به درمان خاصی ندارد و بعد از چند روز بهبود پیدا می‌کند. در مواقعی که علائمی از بهبودی مشاهده نکردید و تورم و قرمزی چشمتان بیشتر شد می‌توانید با مراجعه به پزشک از درمان‌های دارویی مثل قطره و پماد استفاده کنید یا از روش درمان‌های خانگی مثل کمپرس گرم استفاده کنید. ممکن است که نیاز به استفاده از داروهای مسکن هم داشته باشید.
انجام چه کارهایی برای گل‌مژه ضرر دارد؟
زمانی که دچار گل‌مژه شدید بهتر است که موارد زیر را رعایت کنید:  از دست زدن به گل‌مژه خودداری کنید، از فشردن یا ترکاندن قسمت متورم گل‌مژه بپرهیزید، از لنزهای تماسی استفاده نکنید، از مواد و لوازم آرایشی برای چشم هم استفاده نکنید.
درمان خانگی گل مژه چیست؟
برای درمان خانگی می‌توانید از کمپرس گرم استفاده کنید. برای این کار از آب تصفیه جوشیده و پارچه تمیز استفاده کنید می‌توانید چشمتان را با شامپوی بچه شستشو دهید و از روغن‌هایی مثل روغن نارگیل استفاده کنید. هر زمان که .احساس کردید تورم و التهاب کم نمی‌شود و درد و قرمزی چشم بیشتر شده است به پزشک مراجعه کنید.

گل مژه چیست؟

گل‌ مژه برآمدگی قرمز رنگ و دردناکی است که در قسمت بالایی یا پایینی پلک ایجاد می‌شود. ضایعات ممکن است که در داخل پلک ایجاد شوند یعنی در لبه داخلی پلک یا خارجی باشند و در سطح بیرونی مژه‌ها ایجاد شوند.

گل‌مژه می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود برای مثال:

  • زمانی که غده‌های چربی لبه پلک دچار التهاب یا عفونت شوند، گل‌ مژه ایجاد می‌شود و باکتری عامل ایجاد کننده عفونت، باکتری استفیلوکوکوس نامیده می‌شود.
  • عامل دیگری که باعث به وجود آمدن گل‌ مژه خارجی می‌شود، عفونت فولیکول‌های پلک است.

انواع روش‌های درمانی گل مژه

گل‌مژه در عین حال که در ۹۰ درصد مواقع بدون آسیب است، دردناک و آزاردهنده است و به همین دلیل فرد تمایل دارد که هرچه زودتر این مسئله برطرف شود.

روش‌های درمانی متفاوتی بسته به شدت گل‌مژه وجود دارد که عبارتند از کمپرس گرم، قطره و پماد آنتی بیوتیک و جراحی.

درمان گل مژه

روش‌های دارویی درمان گل‌مژه

گل‌ مژه در بیشتر مواقع نیاز به دارو یا درمان خاصی ندارد و استفاده از کمپرس گرم بهبود آن را تسریع می‌بخشد. زمانی که بهبودی گل‌مژه طول بکشد و چشم دردناک شود یا نتوانید چشم‌تان را به طور کامل باز کنید؛ بهتر است که به پزشک مراجعه کنید. پزشک ممکن است که از روش‌های زیر برای درمان گل‌مژه استفاده کند:

آنتی بیوتیک‌ها

پزشک متخصص ممکن است که قطره چشمی آنتی بیوتیک یا پماد موضعی آنتی بیوتیک تجویز کند تا بر روی پلک استفاده کنید. اگر گل‌مژه به مدت طولانی ادامه داشته باشد یا قسمت‌های بیشتری از چشم و پلک را درگیر کند ممکن است که پزشک قرص آنتی بیوتیک تجویز کند.

جراحی برای از بین بردن فشار

این روش زمانی کاربرد دارد که گل‌ مژه ادامه‌دار بوده و با آنتی بیوتیک درمان نمی‌شود. در این صورت پزشک متخصص محل موردنظر را بی‌حس می‌کند و یک برش کوچک روی غده ایجاد می‌کند تا عفونت را تخلیه کند.

تزریق استروئید

در مواقع خیلی شدید ممکن است که پزشک متخصص برای کم کردن تورم ناشی از گل‌ مژه به پلک استروئید تزریق کند.

درمان خانگی گل مژه

روش‌های درمان خانگی گل‌ مژه

همانطور که اشاره شد گل‌مژه در حالت کلی نیاز به درمان خاصی ندارد و معمولاً بعد از یک هفته تا ۱۰ روز برطرف می‌شود. اما ممکن است که تمایل داشته باشید این پروسه بهبودی زودتر طی شود و در این صورت درمان‌های خانگی متعددی وجود دارد که ممکن است کمک کننده باشند.

کمپرس گرم

سریع‌ترین، راحت‌ترین، امن‌ترین و موثرترین راه برای خلاصی از گل‌مژه و درمان خانگی آن، استفاده از کمپرس گرم است.

ابتدا آب تصفیه شده را بجوشانید و یک پارچه تمیز را در آب تصفیه جوشانده شده خیس کنید آب اضافی آن را بگیرید و روی چشمی که دچار گل‌مژه شده است قرار دهید. برای اینکه این کار نتیجه‌بخش باشد کمپرس گرم را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی چشمتان قرار بدهید و این کار را سه تا چهار بار در روز تکرار کنید.

ممکن است که اطرافیان پیشنهاد شستشوی چشم با چای را بدهند و باید بگوییم این روش هنوز از نظر علمی اثبات نشده است.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل موارد استفاده متفاوتی دارد؛ یکی از اصلی‌ترین نقش‌های روغن نارگیل برای درمان گل‌مژه در خانه به دلیل ویژگی ضد التهاب بودن آن است.

علاوه بر آن روغن نارگیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی هم دارد و برای استفاده در قسمت دور چشم ایمن است . برای استفاده از روغن نارگیل به منظور درمان گل‌مژه گوش پاک کن یا انگشت تمیزتان را به روغن نارگیل آغشته کنید و به آرامی روی پلک خود بمالید و بعد از ۱۵ دقیقه چشمتان را با آب ولرم بشویید.

برای تاثیر بیشتر، این کار را 3 تا ۵ بار در روز انجام دهید.

کمپرس برای درمان خانگی گل مژه

چشم‌تان را تمیز نگه دارید

بهترین ماده شوینده برای تمیز کردن چشم در زمان بروز گل‌مژه شامپو بچه است. چند قطره شامپو بچه را با آب گرم مخلوط کنید و به آرامی چشم‌هایتان را بشویید. شامپو بچه باعث سوزش و قرمزی چشم نمی‌شود و کاملاً ایمن است.

این روش‌ها، روش‌های خانگی برای درمان گل‌مژه بودند و معمولا با انجام این کارها و استراحت دادن به چشمتان، گل‌مژه ظرف چند روز برطرف می‌شود.

اگر گل‌مژه به این روش‌ها پاسخ نداد و بعد از گذشت چند روز بهبودی حس نکردید یا قرمزی و ورم لبه و پلک چشم بیشتر شد و دچار مشکال در بینایی شدید، باید به پزشک مجرب و متخصص مراجعه کنید.

درمان گل مژه در طب سنتی

در طب سنتی روش‌های مختلفی برای درمان گل‌مژه پیشنهاد شده است در این مقاله به بعضی از این روش‌ها می‌پردازیم:

استفاده از روغن‌های گیاهی

روغن‌های گیاهی به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی برای درمان گل‌مژه و کاهش التهاب چشم موثر هستند. از روغن‌های مثل روغن اسطوخودوس، روغن درخت چای و روغن سیر می‌توانید برای درمان گل‌مژه استفاده کنید.

ژل آلوئه‌ورا

برای این منظور، آلوئه‌ورا را برش بزنید و آن را روی چشمی که دچار گل‌مژه شده قرار دهید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه چشمتان را با آب ولرم بشویید.

آلوئه‌ورا دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی است و تورم و دردناک بودن چشم را کاهش می‌دهد.

ژل آلوئه ورا برای درمان خانگی گل مژه

عسل طبیعی

عسل یک ماده ضد باکتریایی طبیعی است و کاربردهای زیادی در طب سنتی و رژیم غذایی دارد. برای درمان گل‌مژه با عسل ۲ قاشق غذاخوری عسل را با آب گرم مخلوط کنید و سپس چشمتان را با آن شستشو دهید بهتر است که برای این منظور از عسل‌هایی که استریل هستند استفاده کنید.

استفاده از حلقه پیاز

دو بار در روز یک حلقه پیاز را به مدت ۱ تا ۲ دقیقه روی پلک‌تان قرار دهید تا عفونت‌ها و باکتری‌های چشم را از بین ببرد.

توصیه می‌شود که از لمس کردن و فشار دادن گل‌مژه خودداری کنید در مواقعی که درد و التهاب چشم بدتر شد به پزشک مراجعه کنید و قبل از استفاده از موارد اشاره شده، از استریل بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

زنی در حال لنز گذاشتن

در موقع ابتلا به گل‌مژه موارد زیر را رعایت کنید:

  • از لنز تماسی استفاده نکنید

لنزهای تماسی باعث ایجاد گل‌مژه نمی‌شوند اما به‌راحتی توسط باکتری عامل ایجاد گل‌مژه آلوده می‌شوند به همین دلیل تا زمان بهبودی کامل از لنزهای تماسی استفاده نکنید و عینک را جایگزین کنید. بعد از برطرف شدن کامل گل‌مژه باید از لنز تماسی جدید استفاده کنید.

  • از مواد آرایشی استفاده نکنید

در طول مدتی که دچار گل‌مژه شده‌اید از مواد آرایشی در اطراف چشم و پلک خود استفاده نکنید. در این مدت تمام قسمت‌های چشم باید کاملاً تمیز باشند و با هیچ نوع ماده آرایشی پوشش داده نشوند.

استفاده از قطره برای درمان خانگی گل مژه

کلام پایانی

هر فردی ممکن است که دچار گل‌مژه شود و نمی‌توان از بروز آن جلوگیری کرد اما با رعایت بهداشت چشم‌هایتان می‌توانید تا اندازه بسیار زیادی مانع بروز گل‌مژه شوید. شما برای درمان خانگی گل مژه چه راه مطمئن، بهداشتی و بدون خطری را پیشنهاد می‌کنید؟

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Better Health Channel

Mayo Clinic

WebMD

Eye Tests Available

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب