علائم رفلاکس معده و روش‌های درمان آن چیست؟

رفلاکس معده

فهرست مطالب

رفلاکس معده را می‌توان یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها نامید که افراد زیادی با آن درگیر هستند. البته رفلاکس معده تا زمانی که به‌طور مداوم برای فرد اتفاق نیفتد و علائم شدیدی نداشته باشد، عادی است. هر انسانی در طول زندگی‌اش بارها با رفلاکس معده روبه‌رو خواهد شد.

اگر در بازه‌های طولانی مدت و پشت سر هم احساس می‌کنید معده شما اسید زیادی ترشح می‌کند و حالت تهوع دارید ممکن است دچار رفلاکس معده شده باشید و بهتر است برای درمان به پزشک مراجعه کنید. وجود علائم رفلاکس معده برای طولانی‌مدت می‌تواند منجر به سرطان یا بیماری‌های گوارشی مختلفی شود.

 

در این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ این عارضه رفتیم تا شما را با علائم رفلاکس معده آشنا کنید. اگر بدانید این بیماری چه نشانه‌هایی دارد راحت‌تر می‌توانید برای درمان صدرصد رفلاکس معده اقدام کنید. با ما همراه باشید.

سوالات متداول

رفلاکس معده چیست؟
رفلاکس معده به حالتی گفته می‌شود که معده فرد اسید زیادی ترشح می‌کند و معمولا باعث ناراحتی، احساس سوزش و سنگینی در معده یا سر دل او می‌شود.
آیا رفلاکس معده قابل درمان است؟
بله. رفلاکس معده به راحتی با تغییر سبک زندگی و عادت‌های غذایی شما درمان می‌شود؛ اما چنانچه علائم آن مداوم و شدید بود بهتر است با توصیه پزشک، درمان دارویی یا جراحی را در نظر بگیرید.
علائم رفلاکس معده چیست؟
احساس سوزش در ناحیه معده، حالت تهوع، وجود طعم ترش یا تلخ در پشت دهان، احساس پُری یا وجود یک توده در پشت گلو، سرفه مزمن، صدای خشن، بوی بد دهان و احساس سیری حتی پس از ساعت‌ها غذا نخوردن از علائم شایع رفلاکس معده است.
علائم خطرناک و هشداردهنده رفلاکس معده چیست؟
مشکل و احساس درد هنگام بلع، حالت تهوع یا استفراغ شدید، کاهش وزن زیاد، کم خونی و خون ریزی از علام خطرناک رفلاکس معده هستند که باید در اسره وقت به پزشک مراجعه کنید.

رفلاکس معده چیست؟

بسیاری از افراد ممکن است هر از گاهی رفلاکس معده، سوء هاضمه یا احساس سوزش سر معده و دل را تجربه کنند. با این حال، اگر بیش از دو بار در هفته این علائم را تجربه می‌کنید، ممکن است به بیماری رفلاکس معده مبتلا باشید.

بیماری رفلاکس معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده شما بیش از حد ترشح شده و به سمت مری حرکت می‌کند. این حالت برای افراد کمی ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد و ممکن است میل و اشتهای آن‌ها به خوردن غذا را تحت تاثیر قرار دهد.

نوزادان را می‌توان یکی از نمونه‌های رفلاکس معده نامید. البته این حالت در نوزادان بسیار طبیعی است و با افزایش سن آن‌ها به مرور کمتر و بهتر می‌شود. این بیماری در بزرگسالان نیز با علائم مشابه نوزادان اتفاق می‌افتد.

علائم رفلاکس معده

دلایل بروز رفلاکس معده

تقریبا همه افراد در معرض ابتلا به رفلاکس معده هستند، اما افراد بالای 40 سال بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. این بیماری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه وزن یا چاقی
  • بارداری
  • احساس استرس زیاد
  • قرارگیری در معرض دود و آلودگی هوا
  • استفاده از داروهای خاصی مانند ایبوپروفن
  • مصرف غذاهای بسیار چرب
  • خوردن لقمه‌های بزرگ
  • سرعت بالای غذا خوردن
  • خوابیدن بلافاصله پس از سرو غذا
  • افزایش سن
  • انواع بیماری‌ها مانند آسم یا سندروم روده تحریک پذیر

معده درد علائمش

شایع‌ترین علائم رفلاکس معده چیست؟

شایع‌ترین علامت رفلاکس معده، سوزش مداوم سر دل است. اما این بیماری با علائم دیگری نیز همراه خواهد بود که شامل موارد زیر است:

  • احساس سوزش در معده که ممکن است به قفسه سینه، گردن و گلو برسد
  • طعم ترش یا تلخ در پشت دهان
  • برگشت غذا یا مایعات از معده به داخل دهان
  • احساس پُری یا وجود یک توده در پشت گلو (احساس گلوبوس)
  • سرفه مزمن
  • صدای خشن
  • بوی بد دهان
  • احساس سیری حتی پس از ساعت‌ها غذا نخوردن

غذاهای معده

علائم هشداردهنده و خطرناک رفلاکس معده

موارد گفته شده در بالا را می‌توان جزء نشانه‌های معمول رفلاکس معده نامید. با این وجود، ممکن است گاهی اوقات علائم بیشتر و شدیدتری را تجربه کنید که معمولاً پایدار هستند و علیرغم درمان‌های خانگی می‌توانند به تدریج بدتر شوند. این علائم هشداردهنده همچنین ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد.

  • مشکل در بلع (دیسفاژی)
  • درد هنگام بلع (ادینوفاژی)
  • حالت تهوع یا استفراغ
  • کاهش وزن شدید
  • کم خونی
  • خون ریزی
غذاهای مفید برای معده درد
بیشتر بخوانید:

عوامل تشدیدکننده بیماری رفلاکس معده

همانطور که گفته شد بیماری رفلاکس معده، حالتی طبیعی است مگر اینکه به دفعات مکرر و با علائم هشداردهنده برای فرد همراه باشد. با این حال، سبک زندگی شما تاثیر بسیار زیادی در بروز این بیماری یا تشدید آن خواهد داشت.

مصرف غذاهای پرچرب مانند غذاهای سرخ شده و فست فودها، غذاهای پر از ادویه، برخی از میوه‌ها و سبزیجات مانند آناناس، گوجه فرنگی و مرکبات، مایعات خاص ازجمله قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار نیز می‌تواند رفلاکس معده را تشدید و احتمال ابتلا را افزایش دهند.

سردی معده
بیشتر بخوانید:

اگر بلافاصله پس از خوردن غذا، سیگار بکشید یا همیشه درحال نوشیدن نوشابه، الکل یا نوشیدنی‌های گازدار باشید به احتمال زیاد رفلاکس معده به زودی به سراغ شما خواهد آمد. همچنین نداشتن خواب کافی، فشارهای روحی زیاد و قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس‌زاد نیز باعث ترشح بیش از حد اسید معده و رفلاکس خواهد شد.

به علاوه اگر عادت دارید سریعا پس از سرو غذا با معده پر بخوابید، تحرک کافی نداشته باشید و یا از رژیم غذایی غیراصولی پیروی کنید، به احتمال زیاد شما به رفلاکس معده مبتلا خواهید شد و درصورت ادامه این سبک زندگی و عادت‌های غذایی این بیماری می‌تواند برایتان خطرآفرین شود.

فست و فود برای معده

روش‌های درمان رفلاکس معده

چنانچه علائم شما شدید است برای تشخیص بیماری رفلاکس معده باید به پزشک مراجعه کنید. با تشخیص بیماری می‌توانید به سراغ درمان صدرصد رفلاکس معده بروید. در ابتدا بهتر است سبک زندگی و تغذیه‌تان را اصلاح کنید.

انجام تمرینات تنفسی، مصرف غذاها و مایعاتی که ممکن است به رفلاکس اسید شما کمک کند، تلاش برای حفظ وزن مناسب، ترک سیگار و پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی سنگین به خصوص در عصر می‌تواند تاثیر زیادی در درمان رفلاکس معده داشته باشد.

همچنین بهتر است برای خواب ظهر 2 تا 3 ساعت پس از خوردن نهار صبر کنید و موقع خواب نیز سرتان را در فاصله بالاتر از بدنتان قرار دهید. اگر این روش‌ها به ‌تنهایی کمک‌کننده نبود با مراجعه به پزشک می‌توانید درمان دارویی را شروع کنید.

سردی معده
بیشتر بخوانید:

داروهایی که برای کاهش ترشح اسید معده شما تجویز می‌شود شامل رانیتیدین، لانسوپرازول، پانتوپرازول و امپرازول خواهد بود. البته به‌هیچ‌عنوان خودسرانه برای مصرف دارو اقدام نکنید و حتما قبل از مصرف داروها با پزشک مشورت کنید تا از بروز عوارض جانبی منفی آن‌ها جلوگیری کنید.

اگر هیچ کدام از این روش‌ها در بهبود و درمان صد در صد رفلاکس معده شما تاثیرگذار نبود، پزشک می‌تواند به سراغ روش دیگری برود. در این شرایط پزشکان متخصص از جراحی برای درمان بیماری کمک می‌گیرند تا جال بیمار بهبود یابد.

جمع بندی

رفلاکس معده یک بیماری شایع در افراد است که از نوزادی تا بزرگسالی برای آن‌ها رخ می‌دهد. این بیماری معمولا با علائم مختلفی همچون سوزش سرد دل، ترشح بیش از حد اسید معده، طعم ترشی یا تلخی در دهان، حالت تهوع و بوی بد دهان همراه است.

رفلاکس معده به راحتی با تغییر سبک زندگی و پیروی از یک برنامه غذایی اصولی درمان می‌شود، اما گاهی ممکن است برای بهبود حال بیمار مجبور به مصرف دارو یا جراحی شوید. با این حال ترک سیگار، عدم مصرف غذاهای پر چرب و ادویه‌دار، عدم مصرف نوشیدنی‌های گازدار، قهوه و چای زیاد می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را درمان کند.

اگر هنگام بلع و خوردن غذا، درد شدیدی را احساس می‌کنید یا مدام حالت تهوع و استفراغ دارید، کاهش وزن شدید، کم‌خونی و خونریزی را تجربه می‌کنید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید. این موارد از علائم هشداردهنده و خطرناک رفلاکس معده هستند و خطر سرطان و بیماری‌های مزمن گوارشی را به همراه دارند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

healthdirect

healthline

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

6 نظر

  1. سلام بنده ازناحیه سمت چپ سینم درد دارم نوار قلب اکو چند بار گرفتم گفتند مشکل نداری اندسکوپی انجام دادم دکتر گفت اسید معدت بالاست دریچه معدت گشاده ورم روده هم داری الانم هم درد دارم خیلی میترسم ازسمت قلب

    1. سلام وقت بخیر. طبق تشخیص پزشک باید با دارو و یا رژیم غذایی مناسب اسید معده رو کنترل کنید و هر چند وقت یکبار چکاپ انجام دهید تا مشکل برطرف شود.

  2. سبلام خیلی مطالب جالب وکاملی بود وکسانی که مثل من مشکل رفلعکس معده دازند خیلی خوبه مقاله رو مطالعه کنند

      1. سلام وقت بهیر. گاهی اوقات بله و گاهی اوقات نه. به صورت کلی اگر مشکل جدی نباشه با رعایت رژیم غذایی مناسب و کنترل سطح استرس این مشکل تا حد زیادی برطرف میشه. اما گاهی اوقات هم باید داروهای مربوز به رفلاکس معده رو مصرف کنید. یادتون باشه بدون تجویز پزشک دارویی مصرف نکنید چون برخی از این داروها عوارض دارن و باید به مدت کوتاه مصرف بشن.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب