علل پیدایش و روش‌های درمان سردی معده چیست؟

سردی معده

فهرست مطالب

سردی معده، عارضه‌ عجیبی است که شاید شما هم گاهی در زندگی‌تان دردش را چشیده باشید، اما اسمش را نشنیده باشید. البته این عبارت نشان‌دهنده یک بیماری ترسناک نیست، بلکه عارضه‌ای است که می‌شود آن را با روش‌های خانگی درمان کرد.

البته نباید سردی معده را با معده درد اشتباه بگیرید. هرچند علائم آن‌ها شبیه به یکدیگر است، اما این دو مورد به هیچ عنوان یکسان نیستند و نباید خوراکی‌ها و داروهایی که برای درمان معده درد مصرف می‌شود را برای سردی معده هم تجویز کرد. برای اینکه بدانید سردی معده چیست، چه علائمی دارد و چگونه می‌شود آن را درمان کرد این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» را از دست ندهید.

 

سردی معده چیست؟

آیا تا به حال در معده خود احساس سرما یا سوزن‌سوزن شدن کرده‌اید؟ گاهی ممکن است این احساس به دنبال خوردن یا نوشیدن یک خوراکی با طبع سرد ایجاد شود و در برخی موارد هم بعد از دوران بیماری‌های خاص؛ اما به هر حال سردی معده چیز ترسناکی نیست.

احساس سرما در معده می‌تواند به دلایل مختلفی ایجاد شود. برخی از این موارد فقط نشان می دهد که شما نسبت به آنچه در داخل بدنتان می‌گذرد حساسیت بالایی دارید. اما برخی دیگر می‌تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد.

اگر برای اولین بار است که اصطلاح سردی معده را می‌شنوید و فکرتان سمت طب سنتی رفته است، باید بگوییم که این عارضه یک پدیده پزشکی و طبیعی است و از طب سنتی یا طب مدرن برنیامده است. بدن ما گیرنده‌های حسی متعددی در سرتاسر اجزایش دارد که از پوست تا عمق اعضا و جوارحمان را پوشانده‌اند.

این گیرنده‌های حسی در برخی از نقاط عمقی بدن مانند شکم، نخاع و مغز به‌شکل حساس‌تری فعال هستند و با کمترین تغییرات دمایی در این نواحی، زنگ خطر بدن را به صدا در می‌آورند که معمولا با درد و سوزش در آن ناحیه همراه است.

اگر شما خوراکی‌های خیلی سرد میل کنید، در معده‌تان احساس درد و سرمای شدیدی خواهید کرد. این اتفاق دراصل به خاطر حساس شدن سلول‌های عصبی است که در ناحیه شکم و معده شما قرار دارند. البته ممکن است این حالت، عارضه جانبی بیماری دیگری باشد که از سر گذرانده‌اید.

درد در معده

علائم هشداردهنده سردی معده

icliniq می‌گوید در بسیاری از مواقع علائم سردی معده با معده درد اشتباه گرفته می‌شود. برای اینکه دیگر به خطا نیفتید علائم سردی معده را فهرست‌وار برایتان نوشته‌ایم تا آن‌ها را به خاطر بسپارید از درد کشیدن خلاص شوید.

  • درد و سنگینی در معده
  • سرمای شدید ناحیه معده
  • احساس لرز و سوزش‌های سوزنی در معده
  • احساس تلخی یا بی‌مزگی بخش داخلی دهان
  • اسهال
  • حالت تهوع و استفراغ

جالب است بدانید که اگر سردی معده شما به خاطر مصرف یک خوراکی یا نوشیدنی یخ باشد، احساس لرز، درد و سرمای معده با خوردن خوراکی یا نوشیدنی گرم از بین می‌رود. اما اگر شما به میل کردن خوراکی‌های بسیار سرد عادت داشته باشید و به‌طور روزمره آن‌ها را بخورید، این عارضه می‌تواند دائمی و برایتان دردسرساز شود.

دلایل سردی معده را بشناسید

عوامل خارجی و عوامل داخلی مختلفی وجود دارد که باعث سرد شدن معده می‌شوند. این عوامل شامل رژیم غذایی، سبک زندگی و آب و هوای مکانی است که در آن زندگی می‌کنید. عوامل داخلی هم به بیماری‌ها و برخی از عوامل زمینه‌ای مانند مشکلات گوارشی بازمی‌گردد.

به طورکلی این عوامل شامل موارد زیر است:

  • عادت‌های بد غذایی و رژیم غذایی ناسالم:

رژیم غذایی فست فودی، مصرف غذاهای خام، نیمه آماده یا سرد، نوشیدن مکرر نوشیدنی‌های سرد گازدار، غذاهای ناسالم و غیره همگی می‌توانند به سرد شدن معده منجر شوند. برخی از تحقیقات در طب چینی نشان داده است که مصرف مکرر غذاهای خام و سرد می‌تواند باعث مشکلات معده و طحال شود.

این موضوع، بر اساس مفهومی به نام «یانگ چی» نام گرفته است. براساس این نظریه، تمام فرآیندهای بیولوژیکی درگیر در بدن با نیروهایی به نام یانگ و چی مرتبط هستند و تعادل این نیروها، وضعیت یک جسم را تعیین می‌کند؛ درنتیجه مصرف مکرر غذاهای سرد و خام می‌تواند تعادل یانگ و چی را به هم بزند و منجر به سردی معده شود.

بیشتر بخوانید:برنامه رژیم لاغری خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • سبک زندگی ناسالم:

کم تحرکی، ورزش نکردن، استرس و تنش‌های اضطرابی می‌تواند زندگی شما تحت تاثیر قرار دهد و به تبع، وضعیت جسمی شما را در حالت ناسالم قرار دهد. همه این عوامل ممکن است باعث بروز بیماری‌های معده و طحال شود؛ درنتیجه سوءتغذیه و سرد شدن معده را به همراه دارد.

  • وضعیت آب و هوا:

جالب است بدانید که جایی که شما در آن زندگی می‌کنید بر سلامت بدنی‌تان تاثیر مستقیمی می‌گذارد. اگر محل زندگی شما دائما با هوای گرم آغشته باشد یا هوا مطبوع باشد، ممکن است به محض اینکه در معرض هوای سرد قرار بگیرید دچار سردی معده شوید. البته ناگفته نماند که اگر معده و طحال شما ضعیف‌ باشد، این احتمال قوی‌تر می‌شود.

  • بیماری‌های مختلف:

برخی از عفونت‌ها و التهابات می‌تواند باعث سردی معده شود. اگر شما به بیماری‌هایی مثل آپاندیس، مننژیت، عفونت و التهاب مجاری ادراری، مسمومیت غذایی، عفونت بیضه، عفونت پروستات، التهاب روده، پریتونیت یا التهاب صفاق، عفونت یا سنگ کلیه، التهاب پانکراس، بیماری آدیسون، التهاب حاد کیسه صفرا و فتق می‌تواند سردی معده را برای بیمار به همراه داشته باشد. درحالتی که سردی معده ناشی از بیماری باشد عمدتا با درد شدیدی در این ناحیه همراه است.

  • ورزش:

ورزش کردن دراصل علت سردی معده نیست، اما گاهی اوقات در حین ورزش متوجه سرمای شدید در ناحیه معده‌تان می‌شوید. اگر بیماری زمینه‌ای ندارید و فقط با شروع ورزش، متوجه سرمای معده یا شکمتان می‌شوید، به احتمال زیاد حساسیت شما به سرما افزایش یافته است.

البته یک نظریه دیگر نیز در اینباره وجود دارد که می‌گوید افزایش جریان خون در گروه‌های عضلانی خاص در طول تمرین باعث کاهش جریان خون در سایر قسمت‌های بدن می‌شود، بنابراین احساس سردی یا بی‌حسی را در آن نقاط ایجاد می‌کند.

حواستان باشد که اگر این احساس سرما، در زمانی که ورزش نمی‌کنید رخ می‌دهد یا با علائم عفونت، درد شدید یا مشکلات روده همراه است، باید به پزشک مراجعه کنید.

ورزش کردن و سردی معده

سردی معده چگونه درمان می‌شود؟

اکثر معده‌های سرد و علائم آن زمانی برطرف می‌شود که در مکانی گرم قرار بگیرید یا یک خوراکی و نوشیدنی گرم نوش جان کنید، اما در صورت تداوم علائم سردی معده، باید به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن کشف و درمان سردی معده آغاز شود.

پزشک متخصص با تجزیه و تحلیل علت بیماری برای شما دارو تجویز می‌کند. در صورت عفونت‌های باکتریایی، آنتی بیوتیک‌ها می‌تواند به رفع این عارضه کمک کند. با این وجود ممکن است شرایط حادتری مانند آپاندیس داشته باشید که در چنین شرایطی به بستری شدن در بیمارستان و جراحی نیاز پیدا می‌کنید.

اگر می‌خواهید با روش‌های خانگی به سراغ درمان سردی معده بروید بهتر است جینسینگ، ریشه شیرین‌بیان، زنجبیل، دارچین، عناب، سیب زمینی شیرین، دمنوش میخک و دمنوش رازیانه را در برنامه غذایی و ماساژ درمانی، حجامت و طب سوزنی را در روتین زندگی‌تان قرار دهید.

مواد غذایی برای درمان سردی معده

چه زمانی برای درمان سردی معده به پزشک مراجعه کنم؟

همانطور که گفته شد، دلایل سرد شدن معده مشخص است و در بیشتر مواقع به خاطر عدم رعایت رژیم غذایی درست اتفاق می‌افتد و با رعایت یک برنامه غذایی اصولی برطرف می‌شود. با این حال، هر عارضه کوچکی می‌تواند به یک بیماری جدی و بزرگ تبدیل شود.

اگر علائم زیر را به صورت شدید در مدت زمان طولانی احساس کردید، حتما خودتان را به پزشک برسانید تا علت معده درد و سردی این ناحیه مشخص شود.

  • تب
  • اسهال شدید
  • حالت تهوع شدید
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • تنگی نفس
  • کاهش ادرار
  • کاهش حرکات روده
  • خون در ادرار یا مدفوع
  • مدفوع سیاه یا قیری رنگ
  • درد شدید در ناحیه شکم
  • سفت شدن شکم

درمان سردی معده

جمع بندی

سردی معده یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند به دلایل مختلف رخ دهد. این عارضه به‌طور عمده با احساس سرمای شدید، سوزش، درد و سردی معده را در ناحیه معده و شکم همراه است.

سردن شدن معده به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد که می‌توان به عادت‌های غذایی بد، شرایط آب و هوایی، بیماری‌های زمینه‌ای و سبک زندگی ناسالم اشاره کرد.

بیماران مبتلا به معده سرد اغلب علائم گوارشی مانند معده درد، درد شکم، حالت تهوع، بی‌اشتهایی، اسهال و غیره را تجربه می‌کنند.

چنانچه سردی معده ناشی از مصرف غذاهای سرد یا خام باشد، با خوردن یک خوراکی گرم از بین می‌رود، اما اگر دلیل آن بیماری و عفونت‌های داخلی بدن باشد باید حتما به پزشک مراجعه و دارو مصرف کنید.

اضافه کردن جینسینگ، ریشه شیرین‌بیان، زنجبیل، دارچین، عناب، سیب زمینی شیرین، دمنوش میخک و دمنوش رازیانه به برنامه غذایی و انجام حجامت دوره‌ای، طب سوزنی و ماساژ در کنار گرم نگه داشتن بدنتان می‌تواند به درمان سردی معده شما کمک زیادی کند.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع: 

icliniq

healthline

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

11 نظر

  1. سلام مه هر روز آب می خوردم که الان را گلو مه سرد میشع واگه سردی کم شه باز را گلو مه سوز میکشه

    1. سلام وقت بخیر. ممکنه به دلایل مختلفی به وجود اومده باشه مثل ژنتیک، استرس و طبع سرد و… به همین حاطر به پزشک متخصص طب سنتی مراجعه کنید که ریشه اصلیش مشخص بشه.

    1. سلام وقت بخیر. این دستورالعمل تا حدی تاثیرگذار هست ولی باید در نهایت رژیم غذایی زیر نظر پزشک متخصص باشه تا مشکل برطرف بشه. پیشنهاد می‌کنیم یکبار رژیم لیمومی رو برای برطرف شدن مشکل امتحان کنید. رژیم لیمومی رژیم مزوبولیک هست که در اون با توجه به طبع، ژنتیک و ویژگی‌های جسمی و سلامتی شما برنامه غذایی تنظیم میشه. برای مشاوره رایگان و دریافت رژیم می‌تونید از این لینک اقدام کنید: https://limoo.me/blgcmnt2

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب