انواع سرطان سینه را بشناسید و از آن پیشگیری کنید

فهرست مطالب

این روزها یکی از مشکلات شایعی که بسیاری از بانوان با آن درگیر هستید، سرطان سینه است. این بیماری، زمانی ایجاد می‌شود که سلول‌های سینه جهش می‌یابند و به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌شوند.در نتیجه با تکثیر آن‌ها، تومور به وجود می‌آید.

سرطان پستان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها است؛ به طوری که حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به آن، تهاجمی هستند. به این معنی که تومور ممکن است از سینه به سایر نقاط بدن سرایت کند. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی قرار است با این بیماری و روش‌های جلوگیری از ابتلا به آن آشنا شوید. همراه ما باشید.

سوالات متداول

چه چیزی باعث سرطان سینه می‌شود؟
علت دقیق اکثر سرطان‌های سینه مشخص نیست. محققان به چیزهایی دست‌یافته‌اند که خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد. این‌ها شامل تغییر هورمون‌ها، سبک زندگی و عوامل محیطی است؛ اما مشخص نیست که چرا برخی از افرادی که هیچ عاملی ندارند به سرطان مبتلا می‌شوند، اما برخی دیگر که فاکتورهای خطر را دارند هرگز به سرطان مبتلا نمی‌شوند.
شایع‌ترین سن ابتلا به سرطان سینه چیست؟
سرطان سینه عمدتاً در زنان میانسال و مسن رخ می‌دهد. میانگین سنی تشخیص سرطان سینه ۶۲ سال است. این به این معنی است که نیمی از زنانی که به سرطان سینه مبتلا شده‌اند، در هنگام تشخیص ۶۲ سال یا کمتر سن دارند. تعداد بسیار کمی از زنانی که مبتلا به این بیماری می‌شوند، جوان‌تر از ۴۵ سال هستند.
آیا می‌توانم بعد از درمان سرطان سینه شیر دهم؟
اگر پرتودرمانی یا جراحی سینه داشته‌اید، احتمالاً در شیردهی از سینه آسیب‌دیده مشکل خواهید داشت. این مشکل ممکن است شامل کاهش تولید شیر در آن سینه و همچنین تغییرات ساختاری باشد که می‌تواند شیردهی را دردناک کند یا چسبیدن به سینه را برای کودک سخت‌تر کند. بااین‌حال، بسیاری از زنان مبتلا، قادر به شیر دادن هستند.
بهترین درمان برای سرطان سینه چیست؟
درمان سرطان سینه اغلب با جراحی برای برداشتن توده شروع می‌شود. اکثر افراد مبتلابه سرطان سینه پس از جراحی، درمان‌های دیگری مانند پرتودرمانی، شیمی‌درمانی و هورمون درمانی را خواهند داشت.
اگر بیمار تمایلی به جراحی نداشته باشد با تشخیص پزشک این باشد، می‌توان بیماران را با داروهای مسدودکننده هورمون درمان کرد.

انواع سرطان سینه و نحوه تشخیص آن‌ها

انواع مختلفی از سرطان سینه وجود دارد. اما سرطان سینه، شایع‌ترین نوع سرطان سینه است.

  1. سرطان سینه مهاجم: شایع‌ترین نوع سرطان سینه مهاجم است و اکثر اوقات هیچ ویژگی خاصی ندارد و به‌عنوان “No Special Type” طبقه‌بندی می‌شوند.
  2. سرطان سینه لوبولار مهاجم: دومین نوع شایع سرطان سینه لوبولار مهاجم است. همچنین به‌عنوان کارسینوم لوبولار مهاجم شناخته می‌شود.
  3. کارسینوم مجرای درجا (DCIS): کارسینوم مجرای درجا (DCIS) یک سرطان اولیه پستان است. بدان معنی که برخی از سلول‌های پوشاننده مجاری پستان شروع به تبدیل شدن به سلول‌های سرطانی می‌کنند.
  4. کارسینوم لوبولار در محل (LCIS): LCIS سرطان نیست. درواقع LCIS به این معنی است که برخی از سلول‌های پوشاننده لوبول‌های بافت پستان شروع به غیرطبیعی شدن می‌کنند.
  5. سرطان سینه منفی سه‌گانه: در این حالت، سلول‌های سرطان سینه گیرنده‌هایی برای هورمون‌های استروژن و پروژسترون و پروتئینی به نام HER2 ندارند.
  6. سرطان سینه التهابی: سینه التهابی نوع نادری از سرطان است. در این بیماری ممکن است سینه متورم و قرمز (التهاب) به نظر برسد و فرد احساس گرما کند.
  7. براساس گفته cancerresearchuk آمار سرطان سینه در مردان خیلی پایین است. برخی از انواع سرطان سینه خیلی نادر هستند و شامل سرطان سینه مدولاری، متاپلاستیک و مخاطی می‌شوند.

 

درباره سرطان سینه و نوع آنها

علائم ابتلا به سرطان سینه چیست؟

این عارضه می‌تواند سینه‌ها را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار دهد. برخی از علائم سرطان سینه پنهان هستند و برخی دیگر به‌سادگی دیده می‌شوند. گاهی اوقات ابتلا به این بیماری علائم قابل‌توجهی ندارد اما هنگامی‌که اتفاق می‌افتد علائم زیر را خواهید دید:

  • تغییر در اندازه، شکل یا خطوط سینه
  • ایجاد توده‌ای کوچک به اندازه یک نخود
  • ایجاد یک توده نزدیک سینه یا زیر بغل که در طول چرخه قاعدگی ادامه دارد.
  • تغییر در ظاهر پوست، روی سینه یا نوک پستان. به‌عنوان‌مثال ممکن است پوست فرورفته، چروکیده، پوسته‌پوسته یا ملتهب شود یا قسمت‌هایی از سینه قرمز، بنفش یا تیره به نظر برسد.
  • ایجاد یک ناحیه سخت شده مانند سنگ در زیر پوست
  • ترشح یک مایع شفاف از نوک پستان که گاهی اوقات آغشته به خون است و یکی از علائم سرطان سینه محسوب می‌شود.

چه چیزی باعث ایجاد سرطان سینه می‌شود؟

در حال حاضر، متخصصان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث این تغییر می‌شود. بااین‌حال، تحقیقات lompocvmc نشان می‌دهند که چندین عامل خطر وجود دارد که ممکن است احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد. این موارد عبارت‌اند از:

  • چاقی
  • داشتن ۵۵ سال یا بیشتر
  • جنسیت: زنان و افراد “AFAB” بسیار بیشتر از مردان و افراد “AMAB” در معرض ابتلا به این بیماری هستند.
  • سابقه خانوادگی: اگر والدین، خواهر و برادر، فرزندان یا سایر بستگان نزدیک شما مبتلا به سرطان سینه شده باشند.
  • ژنتیک: جهش‌های ژنتیکی باعث ایجاد سرطان می‌شوند و شایع‌ترین جهش‌های ژنتیکی شامل ژن‌های “BRCA1” و “BRCA2” است.
  • سیگار کشیدن: مصرف تنباکو با انواع مختلف سرطان از جمله سرطان سینه مرتبط است.
  • مصرف نوشیدنی‌های حاوی الکل: تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های حاوی الکل ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.
  • قرار گرفتن در معرض پرتو: اگر قبلاً پرتودرمانی به‌ویژه در ناحیه سر، گردن یا قفسه سینه خود داشتید، پس احتمال ابتلا به سرطان سینه در شما بیشتر است.
  • درمان جایگزینی هورمونی: افرادی که از درمان جایگزینی هورمونی (HRT) استفاده می‌کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

معرفی راه‌های درمان سرطان سینه

جراحی، اولین درمان سرطان سینه است. اما پزشکان ممکن است از درمان‌های دیگری هم استفاده کنند. انواع جراحی‌های سرطان سینه عبارت‌اند از:

  • ماستکتومی
  • لامپکتومی
  • بازسازی سینه

گاهی اوقات جراحی با یک یا چند درمان سرطان سینه زیر ترکیب می‌شود:

  • شیمی درمانی
  • پرتودرمانی از جمله پرتودرمانی حین عمل (IORT)
  • ایمونوتراپی
  • هورمون درمانی از جمله درمان انتخابی تعدیل کننده گیرنده استروژن (SERM)

انواع سرطان سینه

ویتامین ها و مکمل ها برای مبارزه با سرطان سینه

بیماران سرطانی برای تقویت سیستم ایمنی و کاهش حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی و کمک به بدن برای تلاش در جهت بازسازی و پیشرفت درمان، باید یکسری از ویتامین‌ها را مصرف کنند. این مواد مغذی را علاوه بر داروهای مکمل می‌توان از منابع طبیعی نیز کسب کرد. در ادامه با ویتامین‌های مفید برای سرطان سینه و منابع طبیعی آن‌ها آشنا می‌شوید.

ویتامین D

ویتامین D رشد سلول‌های سرطانی را سرکوب می‌کند و باعث افزایش آپوپتوز (مرگ سلولی) در سلول‌های سرکش می‌شود. یک تجزیه‌وتحلیل نشان داد که در صورت متعادل بودن وضعیت ویتامین D، به‌ویژه در زنان پیش از یائسگی، خطر ابتلا به سرطان سینه 35 درصد کاهش می‌یابد.

خوب است بدانید که کمبود این ویتامین با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. همچنین شیمی‌درمانی می‌تواند استخوان‌های شما را ضعیف کند. بنابراین یک مکمل کلسیم با ویتامین D که به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کند، می‌تواند از استخوان‌های شما در برابر تغییرات ناشی از درمان محافظت کند.

منابع ویتامین D: بادام‌هندی و فندق، جگر گاو و ماهی قزل‌آلا. همچنین نور خورشید بهترین ساخت ویتامین دی به‌صورت درون‌زاد در بدن است.

ویتامین A

در یک تجزیه‌وتحلیل بزرگ با 20 سال پیگیری، زنان با سطوح بالاتر ویتامین A خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش دادند، به‌ویژه برای سرطان‌های تهاجمی‌تر. این ویتامین در تنظیم فاکتورهای رشد بافت پستان تاثیر بسزایی دارد.

منابع ویتامین A: سبزیجات سبز، نارنجی و زرد مانند اسفناج، سیب‌زمینی شیرین، هویج، کلم بروکلی و کدوحلوایی زمستانه. میوه‌ها ازجمله طالبی، انبه و زردآلو.

ویتامین آ برای سرطان سینه

ویتامین B6

این ویتامین به‌عنوان سرکوب کننده التهاب شناخته‌شده است. هنگامی‌که بیش از 2500 مورد ابتلا به سرطان سینه موردمطالعه قرار گرفت، محققان به این نتیجه رسیدند که سطوح بالاتر این ویتامین، خطر پیشرفت بیماری را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

منابع ویتامین B6: موز، تخمه آفتاب‌گردان، نخود، آووکادو.

درمان سرطان سینه

ویتامین B9 (فولات)

این ویتامین به این دلیل نام‌گذاری شد که ابتدا با تقطیر مقدار زیادی اسفناج که حاوی سطوح بالایی از فولات است، به دست آمد. ازآنجایی‌که سبزیجات دارای برگ سبز (مانند اسفناج) معمولاً یکی از بهترین منابع ویتامین B9 هستند، این نام به عنوان نشان دهنده منبع رایج آن انتخاب شد.

ویتامین B9 می‌تواند در برابر سرطان سینه موثر باشد، اما فولات (شکل زیستی در سلول‌های انسان) با اسیدفولیک (شکل مصنوعی در بسیاری از مکمل‌ها) یکسان نیست. شواهد نشان می‌دهند که احتمال مصرف بیش‌ازحد ویتامین B9 و بروز عوارض ناخواسته وجود دارد.

بنابراین بهترین اقدام این است که مشخص شود آیا کمبود فولات در سطح سلولی وجود دارد یا خیر و اگر چنین است، آن را اصلاح کنید. ویتامین B9 یکی از آن ویتامین‌هایی است که باید در رعایت میزان مصرفی آن دقت کنید.

منابع ویتامین B9 (فولات): سبزیجات با برگ سبز تیره (سبزی شلغم، اسفناج، کاهو رومی، مارچوبه، کلم بروکسل، کلم بروکلی)، لوبیا، بادام‌زمینی، دانه‌های آفتابگردان، جگر گوسفند.

ویتامین برای سرطان

برای جلوگیری از سرطان سینه چه بخوریم؟

شما می‌توانید خطر ابتلا به سرطان سینه را با خوردن مقادیر بیشتری از مواد غذایی مقوی و همراه با آنتی‌اکسیدان‌های اثبات شده برای مبارزه با سرطان و رعایت رژیم غذایی سالم کاهش دهید. برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی، خطر ابتلا به سرطان سینه را کم می‌کنند. اگر عوامل خطر سرطان سینه را دارید، مصرف غذاهای سالم زیر را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

1.    سبزیجات آلیوم

بسیاری از سبزیجات در خانواده “Allium” قرار می‌گیرند و خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند. سبزیجات آلیوم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان هستند. همچنین ترکیبات گوگردی دارند که نه تنها از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، بلکه باعث تقویت سیستم ایمنی هم می‌شوند.

 در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۶ انجام شد و در مجله سرطان سینه به چاپ رسید، محققان دریافتند زنانی که مقدار زیادی سیر خام و تره فرنگی می‌خورند کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. سبزیجات آلیوم عبارت‌اند از:

  • پیازچه
  • سیر
  • تره فرنگی
  • پیاز
  • پیازچه
  • موسیر

سبزیجات آلیوم به‌خصوص پیاز و سیر را می‌توانید به هر وعده غذایی خود اعم از غذاهای سرخ شده، سوپ‌ها و خورشت‌هایتان اضافه کنید.

مواد غذایی برای دوران سرطان سینه

2.    سبزی‌های برگ تیره

کلم پیچ، اسفناج و کلم سبز برخی از آن دسته سبزیجاتی هستند که با سرطان سینه مبارزه می‌کنند. سبزی‌های برگ‌دار، آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که رادیکال‌های آزاد ایجاد می‌کنند و سرطان را از بین می‌برند.

در نتایج مطالعه‌ای محققان دریافتند خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که سبزی‌های سبز تیره و سالاد رژیمی می‌خورند نسبت به زنانی که این سبزیجات را نمی‌خورند، بسیار کم‌تر است.

مصرف سبزیجات با برگ‌های تیره تقریباً با هر وعده غذایی عالی می‌شود. شما می‌توانید آن‌ها را در سیر و روغن زیتون تفت دهید یا به سالاد و ساندویچ خود اضافه کنید تا نیازی به درمان سرطان سینه نداشته باشید.

3.    سبزیجات چلیپایی

سبزیجات چلیپایی به‌عنوان یک غذای مقوی برای مبارزه با سرطان شناخته شدند. پس از جویدن و هضم آن‌ها ترکیبات خاصی تشکیل می‌شوند که با سرطان مبارزه کرده و از آن پیشگیری می‌کنند.

به گفته موسسه ملی سرطان، این غذاها از آسیب سلولی جلوگیری می‌کنند، التهاب را کاهش می‌دهند و سلول‌های سرطانی مضر را از بین می‌برند.

آن‌ها مواد سرطان‌زا را در بدن غیرفعال کرده و از تشکیل رگ‌های خونی در داخل تومورها جلوگیری می‌کنند. برخی از پرطرفدارترین سبزیجات چلیپایی عبارت‌اند از:

  • کلم بروکلی
  • کلم بروکسل
  • کلم
  • گل کلم
  • کلم پیچ
  • تربچه
  • شلغم
  • شاهی

تقریباً همه این سبزیجات وقتی به سالاد و ساندویچ اضافه می‌شوند یا با ماهی، مرغ و گوشت بدون چربی سرو می‌شوند، طعم بسیار خوبی پیدا می‌کنند.

کلم برای سرطان سینه

4.    توت‌ها

توت‌ها مانند تمشک، بلوبری و توت فرنگی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی هستند که می‌توانند از سلول‌ها محافظت کنند، سلول‌های آسیب دیده را ترمیم و یا سرعت گسترش سلول‌های سرطانی را کاهش دهند. توت‌های با رنگ تیره ۵۰ درصد آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به توت‌های روشن دارند و به عنوان میان وعده سالم قابل استفاده هستند.

در مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۶ در مجله “Antioxidants” منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند تمشک و زغال‌اخته تومورهای سینه و سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. مصرف انواع توت‌ با غلات، ماست یونانی و بلغور جو دوسر عالی می‌شود. آن‌ها به تنهایی، با سالاد میوه یا حتی به‌صورت آبمیوه هم قابل استفاده هستند.

مرکبات برای سرطان سینه

5.    مرکبات

مرکبات، ویتامین C، فولات، کلسیم و بسیاری از مواد مغذی دیگر را دارند. به همین علت به عنوان میوه کم قند از سرطان سینه پیشگیری و با آن مبارزه می‌کنند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۳ در مجله سرطان سینه منتشر شد، دانشمندان دریافتند زنانی که مقدار بیشتری مرکبات مصرف می‌کنند ۱۰ درصد کم‌تر در معرض ابتلا به سرطان سینه هستند.

بنابراین سعی کنید از مرکبات مانند گریپ‌فروت، لیمو، لیموترش سبز، پرتقال‌ها و نارنگی در سالاد و دسرهای خود استفاده کنید.

6.    غذاهای تخمیر شده

غذاهای تخمیر شده سرشار از پروبیوتیک‌ها هستند. پروبیوتیک‌ها علاوه بر اینکه برای گوارش مفیدند، بدن را از جذب سموم مضری که باعث سرطان سینه می‌شوند، حفظ می‌کنند.

بر اساس مطالعه سال ۲۰۱۹ در مجله “Oncology Reviews” پروبیوتیک‌ها سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با سرطان تقویت می‌کنند. غذاهای تخمیرشده عبارت‌اند از:

  • سرکه سیب
  • کلم ترش
  • نان خمیر مایه
  • ماست

7.    ماهی چرب

برخی از ماهی‌ها حاوی چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که التهاب مرتبط با سرطان سینه را کاهش می‌دهند و به نوعی به درمان سرطان سینه کمک می‌کنند.

بر اساس مطالعه سال ۲۰۲۰ که در “In Vivo” چاپ شد، زنانی که مقادیر زیادی ماهی چرب می‌خورند نسبت به زنانی که ماهی مصرف نمی‌کنند، کم‌تر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند. ماهی‌های چرب سالم شامل ماهی سالمون، ساردین و ماهی قزل آلا می‌شوند.

حبوبات برای سرطان سینه

8.    حبوبات

انواع حبوبات ازجمله لوبیا، یک غذای فوق‌العاده و مملو از فیبر، ویتامین‌ها و بسیاری از مواد مغذی دیگر هستند که از سرطان سینه جلوگیری می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن از التهاب جلوگیری کرده و سلول‌های آسیب دیده را ترمیم می‌کنند.

همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در لوبیا باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شوند. هنگام خرید لوبیا تا حد امکان از انتخاب کنسرو لوبیا خودداری کنید. کنسرو لوبیا معمولاً حاوی مقادیر زیادی سدیم و مواد افزودنی است.

به جای آن، لوبیا خشک بخرید که به سرعت در زودپز پخته می‌شود. انواع حبوبات در سوپ و خورشت استفاده می‌شوند و یک ماده عالی برای استفاده در سالادهای گیاهی سالم هستند. حبوباتی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند عبارت‌اند از:

  • نخود
  • عدس
  • نخود فرنگی
  • لوبیا چیتی
  • سویا

9.    ادویه‌ها و گیاهان

ادویه‌ها و گیاهان اغلب در مقادیر کم برای طعم دادن به وعده‌های غذایی استفاده می‌شوند. اما آن‌ها حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و اسیدهای چرب هستند که از سرطان سینه جلوگیری می‌کنند. آن‌ها این قابلیت را دارند که به هر وعده غذایی اضافه شوند تا طعم آن را بهبود بخشیده و ارزش غذایی آن را افزایش دهند.

  • زردچوبه یکی از شناخته‌شده‌ترین ادویه‌های ضد سرطان است. این ادویه التهاب و آسیب سلولی را کاهش داده و به درمان سرطان سینه تا حدی کمک می‌کند. عامل اصلی ضد سرطان در زردچوبه «کورکومین» است. زردچوبه در بسیاری از غذاهای هندی و انواع خورشت‌ها، سوپ‌ها و برخی از چای‌ها استفاده می‌شود.
  • پونه کوهی یکی دیگر از گیاهان قوی است که با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است. در مطالعه انجام شده، در سال ۲۰۱۷ محققان دریافتند پونه کوهی دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که سلول‌های سرطان سینه تهاجمی را از بین می‌برد.

سایر ادویه‌ها و گیاهانی که خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهند، به شرح زیر هستند:

  • فلفل سیاه
  • دارچین
  • زنجبیل
  • رزماری
  • جعفری
  • آویشن

انار برای سرطان سینه

10.انار

بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند ممکن است انار از سرطان‌های وابسته به استروژن از جمله سرطان سینه پیشگیری کرده و با آن مبارزه کند.

بر اساس مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۰ در تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شد، فهمیدیم انار حاوی ترکیباتی به نام «الاژیتانین» است که رشد و گسترش سلول‌های سرطان سینه را متوقف می‌کند.

در مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۵ انجام و در “Oxidative Medicine and Cellular Longevity” منتشر شد، محققان دریافتند آب انار تشکیل ضایعات سرطان سینه را بین ۷۵ تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

نوشیدن آب انار یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین راه‌ها برای افزودن این میوه به رژیم غذایی است. اگر انار کامل می‌خرید، دانه‌های آن را به تنهایی بخورید یا به سالاد، بلغور جو دوسر، ماست و اسموتی خود اضافه کنید.

11. چای سبز

چای سبز حاوی ترکیبات و آنتی‌اکسیدان‌های مختلفی است که خطر ابتلا به سرطان سینه را در زنان کاهش می‌دهد. بر اساس مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۴ که مجله جهانی انکولوژی بالینی آن را چاپ کرد، محققان به این نتیجه رسیدند زنانی که در هفته حداقل ۱۰ فنجان چای سبز می‌نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.

 چای سبز التهاب را کاهش داده و رادیکال‌های آزاد را که باعث انواع سرطان می‌شوند از بین می‌برد. هنگام خرید چای سبز، پیشنهاد می‌کنیم سراغ چای کیسه‌ای با رنگ خوراکی یا هرگونه افزودنی مضر که مزایای سلامتی چای را خنثی می‌کند، نروید.

کلام آخر

این واقعیت است که نتوانید از انواع سرطان سینه پیشگیری کنید اما می‌توانید خطر ابتلا به آن را کاهش دهید. درحال‌حاضر با پیشرفت تکنولوژی و علم، روش‌های مختلفی برای کنترل و درمان این بیماری کشف شدند. اما هیچ چیز اندازه چکاب منظم و ماموگرافی به تشخیص زودهنگام سرطان سینه کمک نمی‌کند.

هر چقدر زودتر این بیماری را تشخیص دهید، درمان آن آسان‌تر می‌شود. برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری باید تغذیه خود را اصلاح کنید. پس بهتر است از همین امروز دوباره نگاهی به خوراکی‌های گفته شده در این مقاله بیندازید و با اشتیاق بیشتری از آن‌ها استفاده کنید. یادتان باشد پیشگیری بهتر از درمان است. شما می‌توانید برای داشتن سبک زندگی سالم و اصلاح تغذیه خود، از رژیم‌های تخصصی لیمومی استفاده کنید.

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

منابع:

clevelandclinic

cancerresearchuk

lompocvmc

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب