سروتونین چیست + راه‌های افزایش هورمون سروتونین در بدن

هورمون سروتونین چیست؟

فهرست مطالب

سروتونین یکی از هورمون‌های ضروری بدن است که بسیاری از جریان‌های عصبی در سراسر بدن به کمک این هورمون به سرانجام می‌رسند. تأثیرات سروتونین بر سیستم عصبی بسیار پیچیده است. به‌طوری‌که عدم توازن سطح سروتونین در بدن می‌تواند تأثیر زیادی بر ابعاد روانشناسی و عملکردی بدن داشته باشد.

افسردگی، اضطراب، اختلالات خواب و اختلالات تغذیه ازجمله مواردی‌اند که با نقص سروتونین در سیستم عصبی ارتباط مستقیم دارند. در نتیجه شناسایی راه‌های افزایش سطح سروتونین با دارو، تغذیه یا ورزش به شما کمک می‌کند تا از خود در برابر مشکلات این‌چنینی تا حد زیادی محافظت کنید.

خواندن این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به شما این فرصت را می‌دهد تا با هورمون سروتونین، نقش آن، تفاوتش با دوپامین و راه‌های افزایش سروتونین در بدن آشنا شوید.

سوالات متداول

سروتونین چیست؟
سروتونین نوعی هورمون و ناقل عصبی است که در سیستم عصبی مرکزی تولید می‌شود. این هورمون نقش مهمی در تنظیم خلق و خوی، خواب، کنترل اضطراب، اشتها و درد دارد. بسیاری‌ها سروتونین را به‌عنوان هورمون ضد اضطراب و ضدافسردگی یا شادی می‌شناسند. چراکه می‌تواند احساس رضایت، آرامش و خوشحالی را در فرد افزایش داده و قدرت کنترل خشونت، خواب عمیق و تنظیم دمای بدن را در دست بگیرد.
راه‌های افزایش هورمون سروتونین چیست؟
داشتن رژیم غذایی مناسب و دریافت مواد غذایی حاوی ویتامین B۶، منیزیم، اسیدفولیک و تریپتوفان در کنار انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های منظم و مناسب، مدیریت استرس، افزایش کیفیت خواب، حضور در محافل اجتماعی، دریافت حمایت اطرافیان و قرارگیری ایمن در معرض تابش نور خورشید، هورمون سروتونین را افزایش می‌دهد. هرچند که در شرایطی دارودرمانی و مشاوره نیز توصیه می‌شود.
بهترین قرص برای افزایش سروتونین چیست؟
معمولاً برای درمان اختلال سروتونین یا افزایش ترشح آن در بدن از داروهای موسوم به مهارکننده‌های باز جذب سروتونین (SSRI) مانند: فلوکستین (Fluoxetine)، سرترالین (Sertraline) و پاروکستین (Paroxetine) استفاده می‌کنند. این داروها به‌عنوان داروهای ضدافسردگی نیز شناخته می‌شوند؛ اما ممکن است پزشک بسته به‌شدت اختلال، احوالات درونی، توان فیزیکی و چندین مؤلفه دیگر از داروهایی با دزهای کمتر یا بیشتر نیز برای درمان استفاده کند.
چه خوراک‌هایی باعث افزایش سروتونین می‌شود؟
مواد غذایی که دارای تریپتوفان هستند در رده اول بهترین مواد غذایی برای افزایش سروتونین در بدن هستند. چراکه اساسی‌ترین جز سازنده سروتونین در بدناند، مانند: غلات پیچیده، سبزیجات تازه، بادام، گردو و ماهی. از سوی دیگر مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین B۶، اسیدفولیک و منیزیم مثل: آووکادو، پرتقال، برنج قهوه‌ای، پنیر و لبنیات و سبزیجات برگ‌دار همچون کلم و اسفناج در دسته خوراکی‌های مفید برای افزایش هورمون سروتونین در بدن هستند.

هورمون سروتونین چیست؟

سروتونین نوعی هورمون و نوترانسمیتر (neurotransmitter) حیاتی است که در سیستم عصبی مرکزی و برخی اعضای دیگر بدن تولید می‌شود. کنترل خلق و خوی، تنظیم خواب و بیداری، تنظیم شکل‌گیری خوش‌بینی و کنترل عملکردهای بدنی مانند: تنظیم سطح درد، اشتها و هضم غذا از وظایف اصلی سروتونین است.

هورمون سروتونین چیست؟     .

نقش هورمون سروتونین در بدن چیست؟

 در ادامه به اصلی‌ترین نقش‌های هورمون سروتونین در بدن خواهیم پرداخت:

  • تنظیم خلق‌وخو: سروتونین یا هورمون شادی در تنظیم خلق‌وخو و ابعاد روانشناسی بدن نقش اساسی دارد. به‌طوری‌که مناسب بودن غلظت سروتونین باعث بهبود خلق‌وخو، کاهش اضطراب و افزایش حالت خوش‌بینی در بدن خواهد شد و از بروز افسردگی و سایر اختلالات این‌چنینی جلوگیری می‌کند.
  • تنظیم خواب و بیداری: سروتونین در تنظیم الگوی خواب و بیداری تأثیرگذار است. به‌طوری‌که یکی از راه حل‌های رفع مشکلات خواب، افزایش سروتونین در مغز است.
  • تنظیم اشتها: سروتونین نقشی در تنظیم اشتها و سیگنال‌دهی از مغز به معده در خصوص سیری و سیر شدن ایفا می‌کند. افزایش سطح سروتونین ممکن است به کاهش اشتهای کاذب و کنترل بهتر وزن کمک خواهد کرد.
  • تنظیم عملکرد روده: فعالیت روده و عملکرد صحیح آن در گرو ترشح هورمون سروتونین است. اگر سروتونین به‌اندازه کافی در بدن ترشح شود علاوه بر تنظیم عملکرد روده، کنترل تشنجات روده‌ای مانند: سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) را هم کنترل خواهد کرد.
  • تنظیم سطح درد: محققان بر این باورند که هورمون سروتونین در کاهش درد نقش دارد و ممکن است به‌عنوان یک آنتی درد طبیعی عمل کند. افزایش سطح سروتونین به کاهش دردهایی همچون سردردهای میگرنی و سایر دردهای مزمن کمک می‌کند.

راه‌های افزایش سروتونین چیست؟

راه‌های افزایش سروتونین

تعداد راه‌های افزایش سطح سروتونین در بدن، زیاد است؛ اما موارد زیر از موفق‌ترین راهکارهای افزایش سطح سروتونین در بدن خواهد بود:

  • تغذیه مناسب: یکی از راه‌های کاملاً ایمن برای افزایش هورمون سروتونین داشتن رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم و متوازن است. مصرف مواد غذایی که حاوی تریپتوفان مانند: مرغ، ماهی، سویا، لبنیات، بادام و آناناس در کنار مصرف کربوهیدرات‌های پیچیده همچون: غلات کامل و سبزیجات تازه موجب افزایش سروتونین می‌شود.
  • ورزش و فعالیت بدنی: ورزش منظم و فعالیت بدنی متناسب با فیزیک و توانایی شما سطح سروتونین را افزایش می‌دهد. ورزش‌های استقامتی مانند: دویدن، شنا، پیاده‌روی سریع و دوچرخه‌سواری از موثرترین ورزش‌ها برای بالا بردن هورون سروتونین هستند.
  • نور آفتاب: مطالعات نشان می‌دهد که تابش نور خورشید به بدن تولید سروتونین را بالا می‌برد. به‌طوری‌که در فصول سرد سال استفاده از روش لامپ‌های نوردرمانی (lightbox) یا مکمل‌های نوردرمانی برای رفع این نیاز بدن توسط برخی پزشکان تجویز می‌شود.
  • مدیریت استرس: کاهش استرس و آرامش ذهنی به تعادل سروتونین در بدن کمک می‌کند. به‌عنوان مثال: مدیتیشن، تمرینات آگاهی‌بخشی و تنفس عمیق باعث بهبود روحیه و کاهش استرس خواهد شد.
  • خواب کافی: داشتن خواب کافی و باکیفیت سطح سروتونین را تنظیم می‌کند. به همین دلیل دانشمندان توصیه می‌کنند که از یک الگوی خواب منظم پیروی کرده و محیط مناسبی برای خواب خود ایجاد کنید. 
  • روابط اجتماعی بیشتر : تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن روابط اجتماعی قوی و دریافت حمایت از اطرافیان منجر به افزایش هورمون سروتونین می‌شود.
  • مشاوره و درمان: اگر راه‌های برررسی شده برای رفع مشکل شما چاره‌ساز نبود باید برای دریافت راه‌های درمانی به مشاور یا متخصص مراجعه کنید. چراکه ممکن است که افزایش سطح سروتونین در بدن شما با تغییر سبک زندگی و رفتارهای روزانه بهبود یابد.

داروهای تجویزی برای افزایش سروتونین

داروی افزایش سروتونین

چندین دسته دارو و مکمل برای افزایش سطح سروتونین وجود دارد که بسته به اختلالات موجود و شرایط جسمانی شما توسط متخصص تجویز می‌شود:

  • مهارکننده‌های باز جذب سروتونین (SSRI): سیتالوپرام (Citalopram)، فلوکستین (Fluoxetine) و سروترالین (Sertraline) نمونه‌ای از این داروها هستند که معمولاً برای درمان افسردگی، اختلالات اضطرابی و برخی اختلالات روانی مصرف می‌شوند.
  • مهارکننده‌های باز جذب سروتونین و نوراپی‌نفرین (SNRI): ونلافاکسین (Venlafaxine) و دولوکستین (Duloxetine) علاوه بر مهار باز جذب سروتونین، باز جذب نوراپی‌نفرین (یک دیگر از نوتروترانسمیترها) سروتونین را بالا خواهد برد.
  • مهارکننده‌های باز جذب سروتونین و دوپامین (SDRI): بوپروپیون (Bupropion) علاوه بر باز جذب سروتونین باعث باز جذب دوپامین نیز خواهد شد.
  • مهارکننده‌های مونوآمین‌اکسیداز (MAOI): فنلزین (Phenelzine) و موکلوبماید (Moclobemide) نمونه‌ای از داروهایی هستند که عملکرد آنزیم مونوآمین‌اکسیداز را کاهش داده و باعث افزایش سطح سروتونین و سایر نوترانسمیترها در مغز می‌شوند.
  • تریپتوفان: همان‌طور که می‌دانید تریپتوفان نقش اساسی در تولید و ترشح سروتونین دارد؛ بنابراین مصرف مکمل‌های تریپتوفان می‌تواند به افزایش سروتونین کمک کند.

از مصرف خودسرانه این داروها به‌شدت پرهیز کنید. چراکه استفاده از این داروها ممکن است شما را دچار مسمومیت، ایجاد عارضه یا مشکلات تداخلات دارویی کند.

افزایش سروتونین در طب سنتی

در طب سنتی، برخی تکنیک‌ها و مکمل‌ها ممکن است به‌عنوان راهکارهایی برای افزایش سطح سروتونین و هورمون شادی در بدن مطرح شوند. مانند:

  1. مصرف غذاهای غنی از تریپتوفان مانند: ماهی، سویا، گردو، بادام، بذر کتان، برنج قهوه‌ای و پنیر
  2. داشتن تحرک و فعالیت بدنی همچون: پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری و تمرینات هوازی
  3. جذب نور خورشید به‌صورت معقول
  4. دریافت ماساژ باعث کاهش استرس و افزایش ترشح سروتونین می‌شود.
  5. مصرف گیاهانی همچون: گل محمدی، رزماری، زعفران، کمیلین و مرزنجوش که خاصیت ضدافسردگی و نشاط‌آوری دارند، به‌صورت چای، دمنوش یا سایر موارد توصیه می‌شود.

برای دریافت نسخه گیاهی داروهای افزایش سروتونین در طب سنتی توصیه می‌شود با کارشناسان این طب یا متخصصین تغذیه گفت‌وگو کرده و از مصرف خودسرانه برخی گیاهان دارویی در دز بالا خودداری کنید.

افزایش سروتونین در طب سنتی

چه غذاهایی سروتونین را افزایش می‌دهند؟

داشتن برنامه غذایی مناسب که شامل یک یا چند مورد از موارد زیر باشد، به شما این فرصت را می‌دهد که سروتونین را در بدن خود بالا ببرید:

1.  غذاهایی که حاوی تریپتوفان هستند:

  • ماهی: ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و ماهی ماکرل
  • سویا و محصولات سویا مانند توفو و نمک سویا
  • گردو، بادام و بادام‌زمینی
  • دانه کتان و دانه گشنیز
  • پنیر و محصولات لبنی

ویتامین B برای سروتونین

2.  ویتامین B۶ نقش مهمی در تولید سروتونین دارد؛ بنابراین مواد غذایی حاوی ویتامین B۶ اثربخشی خوبی در افزایش هورون شادی خواهند داشت:

  • گوشت مرغ و ماهی
  • غلات کامل مانند: جو و برنج قهوه‌ای
  • آووکادو و موز

3.  مواد غذایی دارای اسیدفولیک نیز در ساخت و ترشح سروتونین ارزشمند هستند:

  • سبزیجات برگ‌دار مانند: اسفناج و کلم
  • نخودچی و لوبیا سبز
  • آووکادو و پرتقال
  • تخم‌مرغ و ماهی

منیزیم برای افزایش سروتونین

4.  منیزیم نیز همچون اسیدفولیک و ویتامین B۶ برای ترشح سروتونین ضروری است. در نتیجه مصرف مواد غذایی دارای منیزیم به شما برای بالا بردن سروتونین کمک می‌کند:

  • انواع بادام، بادام‌زمینی و کاجو
  • دانه‌ها و غلات کامل همچون: جو و آرد گندم کامل
  • حبوبات مانند: عدس و نخود
  • سبزیجات برگ پهن مثل: اسفناج و کلم

تفاوت هورمون سروتونین و دوپامین

تفاوت سروتونین و دوپامین

دوپامین همچون سروتونین نوعی هورمون و ناقل عصبی است که در سیستم مرکزی و مغز ترشح می‌شود. این هورمون نقش مهمی در کنترل حرکات، تشویق، تمرکز و فعالیت بدنی طولانی‌مدت دارد.

هر دوی این هورمون‌ها بر عملکرد بدن و اندام‌های آن تأثیر می‌گذارند. بااین‌حال سروتونین و دوپامین دارای وجوه اشتراک و تفاوت‌های مختلفی نیز هستند.

تاثیر ورزش بر افزایش سروتونین

  • سروتونین هورمون خوشحالی و آرامش است؛ اما دوپامین هورمون تشویق و لذت است که در فرآیندهای اعتیاد، بلوغ جنسی، حافظه و یادگیری نقش اساسی دارد. ازاین‌رو ترشح دوپامین در کنترل حملات عصبی، تحریکات استرس‌آور و اختلالات مرتبط با اعتیاد و زمینه‌های ایجاد آن مؤثر است.
  • اختلال در سطح سروتونین ممکن است بدن را با اختلالات عاطفی مانند: افسردگی و اضطراب مواجه کند؛ اما اختلال در غلظت دوپامین بدن را دچار اعتیاد یا اختلالات حرکتی خواهد کرد.
  • سروتونین در تنظیم خلق‌وخو و کاهش اضطراب نقش دارد، درحالی‌که دوپامین ارتباط تنگاتنگی با تغییر سطح لذت، افزایش انگیزه و انرژی شخص دارد.
  • اختلال در ترشح هورمون سروتونین بدن را با بیماری‌های روانی و اختلالات روانشناسی مانند افسردگی مواجه می‌کند؛ اما اختلال در ترشح دوپامین سبب اختلالات حرکتی همانند: پارکینسون خواهد کرد.
  • افزایش دوپامین باعث افزایش لذت‌طلبی و اعتیاد به مواد مخدر یا رفتارهای مضر می‌شود، درصورتی‌که افزایش سروتونین در مهار این احساسات، کاهش احتمال ابتلا به اعتیاد و کاهش انگیزه‌های زیان‌بار خواهد شد.
  • سروتونین در تنظیم الگوی خواب و کیفیت آن مؤثر است. درحالی‌که دوپامین در تنظیم بیداری و تمرکز نقش داشته و موجب افزایش هوشیاری و بالا رفتن ساعات بیداری و کاهش خواب خواهد شد.

تأثیر ورزش بر افزایش هورمون سروتونین

یکی از تأثیرات ورزش بر سیستم عصبی مرکزی، افزایش ترشح سروتونین است. ورزش می‌تواند فعالیت سیستم عصبی مرکزی را ارتقا دهد. ازآنجایی‌که سروتونین در سیستم مرکزی ترشح و تولید می‌شود؛ بنابراین بهبود عملکرد این سیستم بر افزایش ترشح هورمون سروتونین و سنتز تریپتوفان نقش بسیار مهمی خواهد داشت.

داشتن فعالیت بدنی منظم و معتدل، نه‌تنها به ترشح سروتونین کمک می‌کند، بلکه منجر به ترشح هورمون مکمل آن یعنی دوپامین نیز خواهد شد. بااین‌حال، میزان و مدت‌زمان ورزش و تأثیر آن بر ترشح هورمون‌ها به عوامل مختلفی همچون نوع و شدت فعالیت، توان فردی و وضعیت فیزیکی و روحی او بستگی دارد.

با توجه به نتایج مطالعات، ورزش‌هایی که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم بیشترین تأثیرگذاری را در افزایش ترشح هورمون سروتونین در بدن دارند. مانند:

  • ورزش هوازی: دویدن، شنا، دوچرخه‌سواری، ایروبیک و زومبا علاوه بر افزایش هورمون سروتونین باعث بهبود عملکرد روحی، جسمی و سلامت قلب و عروق خواهد شد.
  • ورزش‌های مقاومتی: بدنسازی و تمرینات وزنه‌برداری ازجمله فعالیت‌هایی هستند که باعث بهبود قدرت عضلات و استحکام بدن می‌شود.

هورمون سروتونین چیست؟

  • ورزش در طبیعت: ورزش در محیط‌های طبیعی مانند پیاده‌روی در طبیعت، کوه‌نوردی، دوچرخه‌سواری در مسیرهای طبیعی و شنا در دریا و اقیانوس به دلیل تأثیرات مثبت بر روحیه سبب افزایش حس رضایتمندی و ترشح سروتونین می‌شود.
  • ورزش گروهی و فعالیت‌های تعاملی: فوتبال، بسکتبال، تنیس، والیبال و  یا داشتن تعاملات اجتماعی و همکاری در یک گروه ورزشی حس رضایت و دریافت حمایت اجتماعی را تقویت می‌کنید. ازاین‌رو میزان سروتونین در بدن بالا خواهد رفت.

به‌طورکلی، هر نوع ورزشی که شدت فعالیت بدنی را افزایش دهد و به‌طور منظم انجام شود، باعث بهبود روحیه، عملکرد جسمی و تسهیل ترشح سروتونین در بدن خواهد شد. در نتیجه بسته به توان بدنی و علاقه‌مندی خود تحت نظارت یک مربی ورزشی یک فعالیت مناسب و منظم را انتخاب کنید.

کلام آخر

هومون سروتونین در عملکرد برخی اندام‌ها تأثیر چشمگیری دارد. به‌طوری‌که هرگونه اختلال در ترشح و تولید این هورمون بدن را با عوارض و مشکلاتی روبه رو خواهد ساخت. در نتیجه داشتن یک رژیم غذایی مناسب، مصرف مکمل‌های غذایی، انجام فعالیت‌های بدنی متناسب و منظم، رفع و کنترل اختلالاتی همچون استرس و کم‌خوابی و قرارگیری در محیط‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند تا با پرداخت کمترین بها غلظت هورمون سروتونین در بدن را کنترل کنید.

هرچند که در برخی موارد مراجعه به پزشک متخصص، دریافت دارو و برگزاری جلسات مشاوره نیز برای درمان اختلال هورمون سروتونین توصیه خواهد شد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Cleveland Clinic

NCBI

Nationwide Children’s Hospital

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب