مدیتیشن چیست و چگونه کار می‌کند + انواع مدیتیشن 

مدیتیشن چیست

فهرست مطالب

زندگی روزمره ما پر از چالش‌ها و مشکلاتی است که دست‌وپنجه نرم کردن با آن‌ها می‌تواند بسیار سخت باشد و از دل آن، مشکلات بیش‌تری مثل اضطراب، استرس، افسردگی و نگرانی‌های بی‌وقفه‌ای برای ما به‌وجود بیاید.

روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که می‌توانیم این مشکلات را رفع کنیم؛ از مراجعه به روان‌کاوهای مختلف گرفته تا انجام مدیتیشن. سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که مدیتیشن چیست؟

واژه گفته‌شده معناها و اشکال بسیار زیادی در فرهنگ‌های مختلف دارد، اما هدف نهایی از آن، بازگرداندن آرامش درونی به اشخاص است. از آن‌جایی که در دنیای شلوغی زندگی می‌کنیم و استرس و فشار بسیاری را در روز متحمل‌ می‌شویم.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به این سوال پاسخ دهیم که مدیتیشن چیست و چگونه می‌تواند آرامش را به ما بازگرداند؟

 

سوالات متداول

مدیتیشن چیست؟
مدیتیشن نوعی طبِ مکمل برای ذهن و بدن است که می‌تواند حالتی عمیق از آرامش ذهنی را در اشخاص ایجاد کند. 
آیا می‌توان مدیتیشن را در خانه انجام داد؟
بله، شما می‌توانید با یک جست‌وجوی ساده، تمرینات آسانی برای مدیتیشن پیدا کنید و مدت زمان مشخصی را در طول روز به انجام این تمرینات در خانه اختصاص دهید. 
آیا مدیتیشن واقعاً باعث آرامش می‌شود؟
در پاسخ به این سوال باید یک بله بزرگ به شما بگوییم. جدا از تجربیاتی که از هزاران سال پیش تا به امروز به‌جا مانده، تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که انجام مدیتیشن در طولانی‌مدت می‌تواند روی کسب آرامش ذهنی و بهبود عملکرد مغز نقش داشته باشد و جدا از آن، به کنترل علائم اضطراب، استرس و افسردگی کمک کند. 
بهترین روش مدیتیشن چیست؟
باتوجه به نیازی که دارید و زمانی که می‌خواهید اختصاص دهید، انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که می‌توانید انجام دهید. بسیاری اما در ایران به کلاس‌های حضوری یا آنلاین یوگا مراجعه می‌کنند که محبوبیت بیش‌تری در مقایسه با انواع دیگر مدیتیشن دارد. 

با سوالی ساده شروع می‌کنیم: مدیتیشن چیست؟

مراقبه یا همان مدیتیشن (Meditation) روشی است که از هزاران سال پیش توسط انسان‌ها ابداع و به‌کار گرفته می‌شود. در آن زمان بیش‌تر از مدیتیشن برای درک عمیق نیروهای مقدس و عرفانی زندگی استفاده می‌شود اما امروزه، به‌عنوان روشی برای آرامش و کاهش استرس به‌کار گرفته می‌شود. 

مدیتیشن نوعی طبِ مکمل برای ذهن و بدن است که می‌تواند حالتی عمیق از آرامش ذهنی را در اشخاص ایجاد کند. در طول فرایند مراقبه، شما تمرکز‌تان را به‌کار می‌گیرید و جریان‌های فکری درهم‌ریخته‌ای که می‌تواند ذهن‌تان را مشغول کند و استرس را در شما ایجاد کند، از بین می‌برید. در نهایت، این فرایند در طولانی‌ مدت می‌تواند به افزایش رفاه جسمی و عاطفی شما منجر شود.

کاهش استرس با مدیتیشن

مزایای مدیتیشن چیست؟

این سوال که مزایای مدیتیشن چیست، همواره بحث‌های زیادی را به‌وجود آورده که بخش زیادی از آن‌ها به‌خاطر باورهایی است که گروه‌های متفاوتی از مردم به آن اعتقاد دارند. مدیتیشن به شما کمک می‌کند تا احساس آرامش و تعادل بیش‌تری داشته باشید و با تمرکز روی موضوعی که فشار زیادی به‌شما وارد می‌کند، اضطراب و استرس را درمان کنید. درصورتی که می‌خواهید استرس خود را کاهش دهید به این مقاله کاربردی‌ترین راه های کاهش استرس و اضطراب مراجعه کنید.

این فرایند فقط به جلسه مدیتیشن خلاصه نمی‌شود و انجام آن می‌تواند تأثیری خوب در روزی که می‌گذارنید، داشته باشد. جدا از این موضوع،headspac نشان می‌دهد که  انجام مدیتیشن می‌تواند روی علائم برخی بیماری‌های پزشکی هم نقش داشته باشد. در ادامه به انواع مزیت‌های مدیتیشن اشاره می‌کنیم: 

مدیتیشن و رفاه عاطفی و جسمی

زمانی که مدیتیشن را انجام می‌دهید، بار اطلاعاتی‌ که در طول روز جمع می‌شود و روی ایجاد استرس‌تان نقش دارد را از بین می‌برید. برخی مزایای عاطفی و فیزیکی مدیتیشن عبارت‌اند از: 

  • به دست آوردن دیدگاهی جدید در موقعیت‌های استرس‌زا
  • ایجاد مهارت‌های مختلف برای مدیریت استرس 
  • افزایش خودآگاهی 
  • تمرکز روی زمان حال 
  • کاهش احساسات منفی 
  • بهبود سطح تخیل و خلاقیت 
  • افزایش صبر و تحمل 
  • کاهش ضربان قلب در حالت استراحت 
  • کاهش فشار خون در حالت استراحت
  • بهبود کیفیت خواب 

درمان بیماری با مدیتیشن

مدیتیشن و بیماری 

این قسمت از مقاله با وجود یافته‌های دانشمندان، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی معتقدند که مدیتیشن می‌تواند روی علائم بیماری‌های مختلف که در نهایت به ایجاد استرس منجر می‌شود، نقش داشته باشد و برخی دیگر بر این باورند که باید تحقیقات بیش‌تری درباره این موضوع انجام شود. 

با این حال می‌توانیم به اندک تحقیقات انجام‌شده اکتفا کنیم و بگوییم که انجام مدیتیشن به بهبود شرایط پزشکی زیر کمک می‌کند: 

  • اضطراب 
  • آسم
  • سرطان 
  • دردهای مزمن 
  • افسردگی 
  • بیماری‌های قلبی 
  • فشار خون بالا 
  • سندرم روده تحریک‌پذیر 
  • اختلالات مرتبط با خواب 
  • سردردهای تنشی 

نکته دیگری که باید به‌ آن توجه داشته باشیم، این است که مدیتیشن یک روش در طب سنتی نیست و در واقع نمی‌تواند به شکلی کامل شرایط عنوان شده در بالا را درمان کند، اما به عنوان یک روش درمانی مکمل، مفید است. 

مدیتیشن در خانه

انواع مدیتیشن چیست؟

 انواع مختلفی از مدیتیشن وجود دارد که حتی ممکن است برای هر کدام از آن‌ها، نام‌گذاری‌های متفاوتی انجام شود اما در نهایت، هدف مشترکی میان همه آن‌ها وجود دارد. در ادامه به انواع روش‌های مدیتیشن اشاره می‌کنیم: 

مدیتیشن هدایت‌شده (Guided Meditation)

به‌عنوان تصویرسازی هدایت‌شده یا تجسم هم می‌شناسند، روشی از مدیتیشن است که در آن، شما تصویر ذهنی‌ از مکان‌ها و موقعیت‌هایی که برایتان آرامش‌بخش است،‌ ایجاد می‌کنید. در این نوع از مدیتیشن، تلاش می‌کنید تا از حواس بیش‌تری مثل بوها، مناظر، صداها و بافت‌ها استفاده کنید. این شکل عموماً با کمک یک راهنما یا معلم انجام می‌شود تا هدایتی صحیح داشته باشید. 

مدیتیشن مانترا (Mantra Meditation) 

در آن، شما در سکوت، یک کلمه، فکر یا عبارتی آرامش‌بخش را تکرار می‌کنید تا افکاری که منجر به ایجاد استرس و فشار می‌شوند را از بین ببرید. 

مدیتیشن ذهن‌آگاهی (Mindfulness Meditation) 

مبتنی بر هوشیاری یا افزایش آگاهی و پذیرش زندگی در زمانِ حال است. در این روش، شما روی تجربیات مختلفی که در طول جلسه مدیتیشن دارید، مثلا روی جریان تنفسی‌تان، تمرکز می‌کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا افکار و احساسات‌تان را بیش‌تر درک کنید و بدون قضاوت، از کنارشان بگذرید. 

چی گونگ (Qi Gong)

که ترکیبی از مدیتیشن، حرکات بدنی و تمرینات تنفسی برای بازیابی و حفظ تعادل انسان است و به‌عنوان بخشی از طب سنتی چینی هم شناخته می‌شود. 

انواع مدیتیشن

تایچی (Tie-Chee)

شکلی از تمرینات رزمی در چین است و شما در آن، باید تنفسی عمیق داشته باشید و مجموعه‌ای از وضعیت‌ها یا حرکاتی را به شیوه‌ای آرام انجام دهید. 

مدیتیشن متعالی (Transcendental Meditation)

 در آن، شما در سکوت یک کلمه، صدا یا عبارت را به روشی خاص تکرار می‌کنید. این شکل از مدیتیشن به بدن شما اجازه می‌دهد تا در آرامشی عمیق قرار بگیرد. 

یوگا (Yoga)

 یکسری از وضعیت‌ها و تمرینات تنفسی کنترل شده است تا بدنی انعطاف‌پذیرتر داشته باشید و بتوانید آرامش را به ذهن‌تان برگردانید. اینکه ورزش یوگا چگونه می‌تواند به لاغری کمک کند را در این مقاله مطالعه کنید.

تصویر ۴

روش‌های روزمره برای تمرین مدیتیشن چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که کاربران همواره در شبکه‌های مجازی و اینترنت مطرح می‌کنند، این است که «درست‌ترین روش‌ انجام مدیتیشن چیست؟».  

برای شروع مدیتیشن، دو راه اصلی دارید: اولی این است که به‌سراغ یک معلم یا کلاس گروهی بروید و در کنار دیگران و با هدایت یک شخص، به شکل تیمی به مدیتیشن بپردازید. دومی اما یک جست‌وجوی ساده در اینترنت و پیدا کردن روش‌های اصولی برای انجام مدیتیشن است. 

بیشتر بخوانید: معرفی دمنوش‌های نشاط‌ ‌آور و آرامش‌بخش

نیازی به این نیست که ساعت‌های طولانی‌ را به انجام مدیتیشن اختصاص دهید یا یک حرکت را دقیقاً همان‌طور که عنوان‌شده پیاده‌‌‌سازی کنید. در نظر داشته باشید که هدف اصلی این است که بتوانید به آرامش ذهنی‌ برسید و با توجه به سبک زندگی‌تان، باید بدانید که چگونه می‌خواهید این فرایند را به روزهای خودتان اضافه کنید. 

روش‌های مدیتیشن

روش‌های ساده انجام مدیتیشن 

  • تنفس عمیق: این تکنیک برای مبتدیان مناسب است چون تنفس یک عملکرد طبیعی است و چالشی ندارد. 
  • تمام توجه‌تان را روی تنفس‌‌تان متمرکز کنید: هنگام دم و بازدم از طریق سوراخ‌های بینی، روی احساسات و صداهایی که می‌شنوید تمرکز کنید. عمیق و آهسته نفس بکشید و هنگامی که توجه‌تان از بین رفت، به آرامی تمرکز را از طریق نفس‌تان بازگردانید. 
  • بدن‌تان را بررسی کنید: در این تکنیک، شما باید توجه‌تان را روی قسمت‌های مختلفی از بدن‌تان متمرکز کنید. از احساسات مختلفی که بدن‌تان دارد، آگاه شوید، حال می‌خواهد درد باشد یا احساس گرمایی که در حال حاضر دارید. 
  • بررسی بدن‌تان را با تمرینات تنفسی ترکیب کنید: بدین شکل، می‌توانید داخل و خارج از بدن‌تان را به‌شکلی خوب متصور شوید. 
  • قدم بزنید و مدیتیشن کنید: ترکیب پیاده‌روی با مدیتیشن یک راه کارآمد و سالم برای رسیدن به آرامش است. می‌توانید این تکنیک را در هر جایی که در حال پیاده‌روی هستید، انجام دهید. هنگامی که شروع به راه رفتن کردید، سرعت قدم‌های خود را کم‌تر کنید تا بتوانید تمرکز خوبی روی پاهای خود داشته باشید. در عین حال، سعی کنید کلماتی مثل حرکت را در ذهن‌تان تکرار کنید و روی مناظر، صداها و بوی اطراف‌تان تمرکز داشته باشید. 
  • بخوانید و به موسیقی‌های مختلف گوش دهید: بسیاری از مردم به این موضوع اشاره کرده‌اند که خواندن متون مختلف یا گوش دادن به موسیقی‌های خاص، به آن‌ها احساس آرامش می‌دهد. شما هم می‌توانید از این روش برای از بین بردن استرس‌تان استفاده کنید. 
  • عشق و محبت‌تان را متمرکز کنید: در این شکل از مراقبه، شما با احساس عشق و علاقه به دیگران فکر می‌کنید. این روش می‌تواند به افزایش میزان ارتباط‌تان با آدم‌های دیگر کمک کند.  
بیشتر بخوانید: راز پیاده روی برای لاغری را اینجا کشف کنید!
سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا کامل‌ترین پاسخ را به این سوال که مدیتیشن چیست؟ را ارائه دهیم و درباره مزایا، نحوه کارکرد و چگونگی انجام تمرینات مدیتیشن صحبت کنیم.

مراقبه به‌عنوان یک تمرین باستانی شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارد و پیشرفت تکنولوژی به ما کمک کرده تا اثباتی برای مزایای آن روی بدن و مغز‌، پیدا و بتوانیم از آن به بهترین شکل ممکن، استفاده کنیم. 

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Cleveland Clinic

Mayo Clinic

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب