معرفی دمنوش‌های آرامبخش و نشاط‌ ‌آور

دمنوش آرامش بخش

فهرست مطالب

همه ما تجربه پشت سر گذاشتن یک روز خسته‌کننده و سخت را داشته‌ایم و آخر این روز نه چندان خوب، دنبال راهی گشته‌ایم که کمی خستگی‌های ما را از بین ببرد و به آرامشان کمک کنید. اما چه چیزی به ما کمک می‌کند؟ قرص آرامبخش؟ نوشابه انرژی‌زا؟ نه! گزینه‌ بهتری هم وجود دارد؛ مثل دمنوش‌!

دمنوش‌‌های گیاهی معجزه می‌کنند. آن‌ها می‌توانند زمانی که خسته‌اید، حوصله‌ ندارید، اضطراب دارید یا احتیاج به تجدید قوا پیدا می‌کنید به کمک شما بیایند و جایگزین نوشابه‌های انرژی‌زا یا قرص‌های آرامبخش شوند. در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است این چای‌های گیاهی معجزه‌آسا را معرفی کنیم. همراهمان باشید.

۱۵ دمنوش برای تمدد اعصاب

دمنوش‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، به شما کمک می‌کنند حال روحی بهتری را تجربه کنید. فقط حتما و حتما حواستان باشد که در مصرف آن‌ها مثل هر ماده غذایی دیگری تعادل را رعایت کنید. همچنین:

  • اگر در دوران بارداری یا شیردهی هستید زیر نظر پزشک آن‌ها را مصرف کنید؛
  • اگر مشکلات قبلی، کلیوی و خونی دارید، زیر نظر پزشک آن‌ها را مصرف کنید؛
  • اگر مشکلات هورمونی دارید، زیر نظر پزشک آن‌ها را مصرف کنید؛
  • اگر داروی خاص آرامبخشی استفاده می‌کنید، زیر نظر پزشک آن‌ها را مصرف کنید؛

به طور کلی اگر بیماری دارید بهتر است بدون مشورت متخصص تغذیه و پزشک، خودسرانه دمنوشی مصرف نکنید.

دمنوش گل راعی

1.     دمنوش گل راعی  

گل راعی گیاهی دارویی است که سال‌ها است که در طب سنتی برای درمان افسردگی، اضطراب و مشکلات خواب استفاده می‌شود. اگر از اختلال خواب و مشکلات اضطراب رنج می‌برید، حتما روزانه یک فنجان از این دمنوش را امتحان کنید.

حواستان باشد؛ گل راعی گاهی چشم را به نور حساس می‌کند، پس اگر این با حساسیت مواجه شدید، مصرف آن را کنار بگذارید.

دمنوش بابونه

بیشتر بخوانید: دمنوش گشنیز برای لاغری

2.     دمنوش بابونه

اگر می‌خواهید بعد از یک روز پرهیایو، خوابی راحت داشته باشید، از بابونه کمک بگیرید. دمنوش این گیاه نه تنها رایحه‌ای دلپذیر دارد، بلکه به بی‌خوابی‌های ناشی از اضطراب هم کمک می‌کند. برای بهتر شدن طعم بابونه، کمی عسل و لیمو هم به آن اضافه کنید.

دمنوش بادرنجوبه

3.     دمنوش بادرنجبویه

گاهی اوقات دلتان نوشیدنی ترشی میخواهد که حال‌وهوایتان را عوض کند. دمنوش بادرنجبویه همین نوشیدنی است. این گیاه شکل و بویی شبیه نعنا و طعمی تقریبا ترش دارد. پیشنهاد می‌کنیم.روزهایی که کمی احساس افسردگی یا اضطراب دارید، چای بادرنجبویه را امتحان کنید.

دمنوش چای سبز

4.     چای سبز

چای سبز بیشتر به عنوان نوشیدنی‌ چربی‌سوز شناخته می‌شود، اما جالب است بدانید که چای سبز خواص ضداضطراب و افسردگی دارد و به بهبود عملکرد کلی مغز هم کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: ۵ دمنوش برای لاغری شکم و پهلو

اگر کافئین موجود در چای سیاه یا قهوه شما را مضطرب می‌کند، بهتر است چای سبز را حداقل در یکی از وعده‌هایتان جایگزین این دو کنید. توجه کنید که اگر مشکلات فشار یا قند دارید، با احتیاط بیشتری چای سبز را مصرف کنید.

دمنوش آشوگاندا

5.     دمنوش آشواگاندا

این گیاه سال‌ها است که در طب آیووردای هندی برای افزایش سطح انرژی، بهبود تمرکز و تسکین استرس استفاده می‌شود. برای مصرف آشواگاندا به احتمال زیاد به کمی شیرینی احتیاج پیدا می‌کنید. پیشنهاد می‌کنیم که از عسل یا کمی شکر قهوه‌ای کمک بگیرید.

حواستان باشد: آشواگاندا روی غده تیروئید و فشار و قند خون تاثیر می‌گذارد، پس اگر مشکلات مربوط به تیروئید یا فشار و قند خون دارید این چای گیاهی را زیر نظر پزشک متخصص مصرف کنید.

دمنوش سنیل الطیب

6.    سنبل‌الطیب

healthline می‌گوید که اگر با مزه‌های تلخ بیشتر ارتباط برقرار می‌کنید، دمنوش سنبل‌الطیب نوشیدنی مورد نظر شما برای آرام‌کردن اعصابتان است. برای کاهش استرس می‌توانید به مقاله کاربردی‌ترین راه های کاهش استرس و اضطراب سر بزنید.

معمولا بهتر است سنبل‌الطیب را با ورقه‌های لیموی خشک دم کنید تا تلخی شدید آن گرفته شود، اما در نهایت همه چیز به سلیقه شما برمی‌گردد. این چای گیاهی به هضم بهتر غذا و کاهش تپش قلب هم کمک می‌کند، پس شاید شب‌ها زمان مناسب‌تری برای نوشیدن سنبل‌الطیب باشد.

دمنوش زنجبیل

7.    چای زنجبیل

زنجبیل یکی از ادویه‌هایی که تقریبا در هر خانه‌ای وجود دارد. بیشتر افراد ریشه گیاه زنجبیل را در غذاهایشان استفاده می‌کنند. افرادی که از معده‌درد هم رنج می‌برند با این گیاه به خوبی آشنا هستند. اما می‌دانستید زنجبیل به آرامش اعصاب هم کمک می‌کند؟

اگر از دردهای عصبی رنج می‌برید و به دنبال یک نوشیدنی ساده و دم دست برای تمدد اعصابتان می‌گردید، چای زنجبیل را در لیستتان قرار دهید. زنجبیل طعم تندی دارد پس، از اینکه دمنوشتان را با مواد دیگری مثل لیمو و عسل ترکیب کنید، نترسید.

دمنوش زعفران

8.    دمنوش زعفران

احتمالا تمام شما حداقل یکبار از دمنوش زعفران برای اینکه دوباره انرژی رفته‌تان را به دست آورید، استفاده کرده‌اید. زعفران به طور مستقیم روی هورمون سروتونین که محرک شادی در بدن است تاثیر می‌گذارد.

 اگر چند روزی است که احساس رکود می‌کنید، ولی دلیل آن را نمی‌دانید، یک فنجان چای زعفران نوش جان کنید. یادتان باشد زعفران برای زنان بادار مفید نیست و ممکن است به جنین آسیب برساند.

دمنوش زردچوبه

9.     دمنوش زردچوبه

زردچوبه هم درست مثل زعفران، روی هورمون‌های شادی یعنی سرتونین و دوپامین تاثیر مثبت می‌گذارد و کاری می‌کند که شما با مصرف آن احساس بهتری داشته باشید. طعم دمنوش زردچوبه شاید برای همه خوش‌آیند نباشد، پس اگر خواستید آن را با عسل یا هر شیرین‌کننده طبیعی دیگری مثل خرما مصرف کنید.

دمنوش ریحان مقدس

10.  دمنوش ریحان مقدس

ریحان مقدس گیاهی است که بیشتر در هند رشد پیدا می‌کند، اما در حال حاضر می‌توانید در عطاری‌ها هم آن را پیدا کنید. این گیاه خاصیتی خواب‌آور، ضد استرس و آرام‌بخش دارد. اگر به هوشیاری احتیاج دارید، آن را صبح‌ها مصرف نکنید.

علاوه بر استرس، ریحان مقدس برای سرماخوردگی و آنفولانزا هم استفاده می‌شود.  این گیاه قند خون را هم پایین می‌آورد پس اگر دیابت دارید، بهتر است با پزشکتان در رابطه با مصرف چای ریحان مقدس مشورت کنید.

11.  دمنوش رویبوس قرمز

در بین انواع دمنوشی که نام بردیم شاید نام رویبوس قرمز کمتر به گوشتان خورده باشد. چای رویبوس در گذشته بیشتر در آفریقای جنوبی مصرف می‌شد، اما به دلیل خاصیت بالایی که از جنبه‌های مختلف دارد، امروزه در همه جای دنیا استفاده می‌شود.

ریبوس به شکل طبیعی طعمی شیرین دارد و بدون کافئین است. به همین خاطر برای افرادی که چای و قهوه دوست دارند، ولی کافئین آن‌ها باعث بی‌خوابیشان می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم که از رویبوس کمک بگیرند و خوابشان را به راحتی تنظیم کنند.

دمنوش ماچا

12.  دمنوش ماچا

خواستگاه اصلی چای ماچا چین است، اما بهترین نوع آن امروز در ژاپن پرورش داده می‌شود. اگر بخواهیم ساده بگوییم چای ماچا از پودر برگ درختچه‌ای به همین نام گرفته می‌شود.

اگر رژیم لاغری دارید و همزمان می‌خواهید کمی به تمدد اعصاب و افزایش انگیزه‌تان هم کمک کنید، این بار چای ماچا را به جای چای سیاه امتحان کنید. پشیمان نمی‌شوید، چون این گیاه علاوه بر خاصیت ضد استرس به چربی‌سوزی هم کمک می‌کند و آنتی‌اکسیدان بالایی دارد.

دمنوش گل گاوزبان

13.  دمنوش گل‌ گاو‌زبان

می‌دانستید دمنوش گل ‌گاو‌زبان یکی از محبوب‌ترین دمنوش‌های گیاهی در تمام دنیا است. خوشبختانه این گیاه در ایران به فراوانی پیدا می‌شود. اگر روزهای به‌شدت خسته‌کننده‌ای را می‌گذراندید و دلتان می‌خواهد با خیالی راحت به خواب بروید کمی گل‌ گاو‌زبان دم کنید و بنوشید.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند که در دوزهای بالا  گل‌ گاو‌زبان را مصرف نکنید چون ممکن است به کلیه‌ها آسیب بزنید. افراد هموفیلی هم از مصرف چای گل گاو‌زبان منع شده‌اند.

دمنوش پونه کوهی

14.  دمنوش پونه کوهی

پونه بیشتر به تسکین دهنده سرماخوردگی و آنفولانزا شناخته می‌شود، اما این گیاه خوشبو خاصیت آرام‌بخشی و خواب‌آوری هم دارد. بعضی از شب‌ها که غذای سنگین می‌خورید و نگران این هستید که خوابتان نبرد، از چای پونه استفاده کنید، چون هم معده‌تان را آرام‌تر می‌کند، هم باعث می‌شود خوابی راحت داشته باشید.

15.  دمنوش به‌لیمو

آخرین پیشنهاد ما به شما چای به‌لیمو است. به‌لیمو باعث تنظیم‌شدن هورمون‌های بدن می‌شود و به دلیل ملاتونینی که در برگ‌هایش وجود دارد، به بهبود خواب شما کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم ۱ ساعت قبل از خواب این نوشیدنی خوش‌طعم را میل کنید و از آرامشی که به شما می‌دهد لذت ببرید.

در نهایت

نوشیدن دمنوش آرام‌بخش به تنهایی برای تمدد اعصاب شما کافی نیست. در کنار این چای‌های گیاهی سعی کنید ورزش و مراقبه منظم را هم در برنامه روزانه خود قرار دهید تا ذهنی آرام‌تر داشته باشید.

علاوه‌ بر این  با رژیم غذایی سالم هم می‌توانید حال روحی بهتری برای بدن خود ایجاد کنید. اگر در رابطه با رژیم مخصوص استرس و اضطراب سوالی داشتید، کارشناسان ما اینجا در لیمومی منتظر هستند تا به سوالات شما پاسخ دهند.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Healthline

Pukka Herbs UK

Australian Natural Health Magazine

College of Naturopathic Medicine

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

3 نظر

  1. واقعا ممنونم بابت اطلاعات مفید شما. لیمومی بهترینه از هر لحاظ🌹

    1. سلام دوست عزیز
      همراهی شما مارو در بهتر شدن کمک می‌کند
      بسیار ممنونیم

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب