چگونه خود را دوست داشته باشیم؟ 13 راهکار کاربردی برای دوست داشتن خود

دوست داشتن خود

فهرست مطالب

وقتی صحبت از این می‌شود که چگونه خود را دوست داشته باشیم، ذهن بیشتر افراد گیج می‌شود و دوست داشتن خود را با مفاهیمی مثل غرور بی‌جا، خودشیفتگی، سطح انتظار پایین از خود و… اشتباه می‌گیرد، در حالی دوست‌داشتن خود به هیچ عنوان معنای منفی ندارد و به توسعه فردی ما کمک زیادی می‌کند.

اما این نوع دوست‌داشتن چیست؟ چه مزایایی دارد و چطور می‌توانیم به آن دست پیدا کنیم؟ در این مطلب مجله سلامتی لیمومی همراهمان باشید تا به طور کامل برایتان توضیح دهیم. در انتها خواهید دید که دنیا جای بهتری بود اگر هرفردی خودش را به شکلی سالم دوست داشت.

دوست داشتن خود

دوست داشتن خود چیست و چرا اهمیت دارد؟

دوست‌داشتن خود به این معنی است که شما نسبت به وجودتان قدردانید و به خودتان احترام می‌گذارید. این مفهوم ارتباط نزدیکی با عزت نفس و شفقت به خود دارد. هنگامی که شما یک حس قوی از عشق به خود دارید، ارزش واقعی‌تان را درک می‌کنید و با خود به شیوه‌ای محبت‌آمیز رفتار می‌کنید.

دوست‌داشتن خود به معنای درک درستی از نقاط قوت و ضعف‌تان است و تأثیر مثبتی بر رفاه، آمادگی ذهنی و روابط شما دارد.

این‌که بدانیم چگونه خود را دوست داشته باشیم، برای بهتر زیستن ما حیاتی است. بدون احساس مثبت نسبت به خود، ممکن است برایمان سخت باشد که انگیزه‌ای برای باکیفیت زندگی‌کردن داشته باشیم. بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که ما برای اقدام، فرصت‌سازی و استفاده از فرصت‌های جدید به عشق به خود نیاز داریم.

عزت نفسفواید دوست داشتن خود

  • استرس کمتر و تاب‌آوری بیشتر
  • تمایل به ریسک‌کردن از نوع مثبت
  • هم‌دلی و شفقت با دیگران
  • کارآمدی بهتر
  • به دست‌آوردن توان تعیین کردن مرز و ارزش‌های شخصی

13 گام برای دوست داشتن خود

با برداشتن 13 گام زیر، احساس مثبت‌تری نسبت به خود پیدا می‌کنید. به این گام‌ها مثل چرخ‌دنده‌های یک ماشین نگاه کنید. هر کدام از این چرخ‌دنده‌ها اگر به‌خوبی کار کند یا نکند، تاثیر خود را روی چرخ‌دنده‌های دیگر می‌گذارد.

1) از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید

متاسفانه بیشتر ما توسط جامعه و خانواده به شکلی تربیت شده‌ایم که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم. این مقایسه کردن می‌تواند آسیب‌زننده باشد.

مقایسه کردن خودهیچ فایده‌ای ندارد که خودتان را با دیگران مقایسه کنید؛ در دنیا فقط یک نفر مثل شما وجود دارد، در عوض روی سفر شخصی خودتان تمرکز کنید. این کار باعث می‌شود احساس آزادی بیشتری کنید.

2) نگران نظرات دیگران نباشید

شما هیچوقت نمی‌توانید همه را راضی نگه دارید، حتی اگر این کار را انجام دهید، در نهایت این خودتان هستید که خسته و ناراضی باقی می‌مانید. در یک جمله: نظر دیگران راجع به شما به آن‌ها مربوط است!

روی بهتر شدن خودتان تمرکز کنید و یادتان باشد اگر در این مسیر فقط روی نظر دیگران تمرکز کنید، فقط سرعت پیشرفت‌تان را کم می‌کنید.

دوست داشتن خود3) به خودتان اجازه اشتباه کردن دهید

از بچگی بارها و بارها به ما گفته‌اند که هر فردی اشتباه می‌کند و هیچ‌کس کامل نیست، ولی واقعا چند درصد افراد به این جمله اعتقاد دارند؟ اکثر ما با گذر زمان و بالا رفتن سن بیشتر این فشار را روی خود تحمل می‌کنیم که حق اشتباه‌کردن و شکست‌‌خوردن نداریم.

به زمان نوزادیتان فکر کنید! هیچ نوزادی وجود ندارد که با تلاش اول راه‌رفتن را یاد گرفته باشد، نه؟ در طول زندگی ما در مواجهه با خیلی از مسائل مثل همان نوزاد هستیم؛ اگر زمین نخوریم و اشتباه نکنیم، هیچوقت یاد نمی‌گیریم که راه برویم و بعد از آن بدویم.

گذشته خود را در آغوش بگیرید و به خود یادآوری کنید هر رشدی در شما حاصل اشتباهات گذشته و درس گرفتن از آن‌ها بوده‌است.

دوست داشتن خود

4) به یاد داشته باشید ارزش شما به ظاهر بدن شما ارتباطی ندارد

بدون تعارف، بیشتر تبلیغات و فرهنگ‌سازی به این سمت پیش رفته است که خلاف جمله بالا را به شما ثابت کند، ولی گول نخورید. شما بابت همان چیزی که هستید ارزشمندید، البته این جمله اصلا به این معنا نیست که برای بهتر شدنتان تلاش نکنید.

منظور ما این است که خودتان را بابت چیزی که هستید دوست داشته باشید. اگر این احساس را داشته باشید، راحت‌تر به سمت بهتر شدن سلامت روحی و جسمی‌تان قدم برمی‌دارید. لباس و رنگی که دوست دارید را بپوشید، آرایشی که دوست دارید را بکنید و به هر رفتار سالمی که اعتماد‌به‌نفستان را بالا می‌برد بله بگویید.

چطور خودمان را دوست داشته باشیم؟5) از رها کردن افراد سمی نترسید

بهتر است هرچند وقت یک‌بار در روابط خود خانه‌تکانی کنید؛ لازم نیست در رابطه‌ای که از شما انرژی مضاعف می‌گیرد و در نهایت هیچ سودی نمی‌رساند، بمانید. این خانه‌تکانی ممکن است دردناک و غمگین باشد، ولی مثل هر خانه‌تکانی موفقی به شما کمک می‌کند حس بهتری بگیرید و برای روابط جدید‌تر و بهتر جای خالی باز کنید.

6) ترس‌های خود را تحلیل کنید

ترسیدن از چیزهای مختلف بسیار طبیعی است، بنابراین اصلا خود را مجبور نکنید که احساس ترس‌تان را سرکوب کنید؛ برعکس، با ترستان مواجه شوید و آن‌را تحلیل کنید. مثلا از خود بپرسید: منشاء ترس من چیست؟ آیا این منشاء دلیلی منطقی دارد؟ چطور با این ترس مواجه شوم؟

مواجهه با ترستحلیل ترس‌های تکراریتان به خصوص اگر با متخصصی مثل روانکاو صورت بگیرد، به شما کمک ‌می‌کند که اضطراب کمتری در زندگی تجربه کنید. یادتان باشد که از ترسیدن نترسید! شما در نهایت با تمام نقاط ضعف، ترس، شجاعت و قدرتتان دوست‌داشتنی هستید.

7) به خودتان در تصمیماتی که می‌گیرید اطمینان کنید

اغلب ما به توانایی‌مان در گرفتن تصمیم درست شک داریم، در حالی که بیشتر اوقات می‌دانیم تصمیمی که از منافع ما محافظت کند، چیست. هیچ‌کس بهتر از شما خودتان را نمی‌شناسد، پس بهترین مدافع خود در برابر تصمیماتی که می‌گیرید باشید.

مقاله پیشنهادی: راه‌های افزایش اعتماد به نفس چیست؟

در تصمیم‌گیری به خودتان یادآوری کنید که در نهایت حتی اگر تصمیم‌تان به نتیجه خوبی منجر نشود، از پس عواقب آن برمی‌آیید و با دیدی گسترده‌تر و پخته‌تر به راه زندگی‌تان ادامه می‌دهید.

دوست داشتن خود8) دم را غنیمت شمرید

برای انجام دادن کاری که دوست دارید یا تجربه‌کردن احساس‌های خوب، هیچ‌وقت زمان کاملا ایده‌آل از راه نمی‌رسد، اما این نباید باعث شود شما از رسیدن به اهداف و رویاهایتان دست‌ بکشید. در عوض، لحظه را غنیمت بشمارید و همین الان کاری برای خوب شدن حالتان بکنید. لحظه‌ای که گذشت، هیچ‌وقت برنمی‌گردد.

9) خودتان را در اولویت قرار دهید

از انجام این کار حس بدی نداشته باشید. بسیاری از افراد اولویت قراردادن خود را با حس خودشیفتگی اشتباه می‌گیرند، در حالی که اینطور نیست. در ادامه بیشتر توضیح می‌دهیم.

دوست داشتن خود در خودشیفتگی به شکلی اغراق‌آمیز، نیازهای افراد دیگر در ارتباط نادیده گرفته می‌شود و فقط نیازهای فرد خودشیفته در اولویت قرار می‌گیرد،  ولی اگر خودتان را به شکلی سالم دوست داشته باشید، راحت‌تر به بقیه عشق می‌ورزید، برای روابطتان حد‌ومزر قائل می‌شوید و راجع به نیازهایتان راحت‌تر صحبت می‌کنید.

مثلا اگر احتیاج دارید که یک روز کامل را در تخت بمانید یا چند‌روز از بقیه دور باشید، هیچ اشکالی ندارد. ذهن و جسمتان را آرام کنید و دوباره به زندگی روزمره برگردید.

مقاله پیشنهادی: چگونه سلامت روان داشته باشیم؟

10) هم درد و هم شادی را احساس کنید

درد و شادی هم مانند ترس، احساساتی هستند که به شما کمک می‌کنند که خود را بیشتر درک کنید و در نهایت متوجه شوید که انسان‌ها با تمام احساسات خوب و بدشان ارزشمند هستند. با این حساب درد کشیدنتان را پنهان نکنید و هنگام شادی از ته دل بخندید.

چطورخودمان را دوست داشته باشیم؟

11) در جمع جسارت به خرج دهید

عادت کنید حرف دلتان را بگویید. جسارت مانند یک عضله است؛ هر چه بیشتر آن را تمرین دهید، بیشتر رشد می‌کند. برای نظر دادن در جمع منتظر اجازه نباشید، به گفتگو بپیوندید، افکار خود را به اشتراک بگذارید، و بدانید که صدای شما به اندازه صدای دیگران مهم است.

12) زیبایی و خوشی را در اتفاقات کوچک ببینید

سعی کنید هرروز، حداقل به یک چیز کوچک و زیبا در اطراف خود توجه کنید، آن را یادداشت کنید و بابت وجودش سپاس‌گزار باشید. قدردانی نه تنها به شما یادآوری می‌کند که چه نعمت‌هایی در زندگی دارید، بلکه به زندگی و وجودتان معنای عمیق‌تری می‌دهد.

13) با خود مهربان باشید

دنیا پر از کلمات و انتقادات تند است، ولی لازم نیست با حرف‌هایی که به خود می‌زنید، به حجم این کلمات در دنیا اضافه کنید. با مهربانی با خودتان صحبت کنید و خودتان را تحقیر نکنید. هر‌روز به خود بگویید که با توجه به شرایطتان به خوبی در راه زندگی جلو آمده‌اید. گاهی اوقات هم برای خود جشن بگیرید، حتی اگر آن‌روز تولدتان نباشد.

دوست داشتن خود

در آخر:

 دوست‌داشتن خود یکی از راه‌هایی است که به واسطه آن می‌توانید به سلامت روح و جسمتان کمک کنید. گاهی اوقات لازم است که زیر نظر متخصص به شیوه دوست‌داشتن خودتان کمک کنید، در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم که در صورت امکان حتما از روانشناس یا روانکاو کمک هم بگیرید.

اگر هم قصد دارید علاوه بر سلامت روحی، به سلامت جسمیتان هم کمک کنید می‌توانید به پیشنهادهای رژیم غذایی لیمومی تکیه کنید.

روانشناسان لیمومی در خدمت شما هستند تا شما را در این مسیر همراهی کنند. برای رزرو وقت، کلیک کنید.

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

10 نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب