چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ 10 راهنمای عملی برای پذیرش خودتان

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

فهرست مطالب

اینستاگرام را باز می‌کنید و می‌بینید جمع خوبان جمع است. مهمانی‌هایی با تم لباس‌های رنگارنگ، چهره‌های شاداب و زیبا، اندام‌‎هایی خوش‌فرم و پوستی صاف و شادی بی‌دریغ، تلاش دارند که ثابت کنند فقط شما صبحتان را با پوستی نه چندان صاف و شکمی برآمده و صورتی پف کرده شروع می‌کنید. بله ما روزانه توسط زیبارویان و زیبا اندامان شبکه‌های اجتماعی بمباران می‌شویم.

چه توقعی است که روانمان را زیر این بمباران سلامت نگه داریم؟ چطور می‌توانیم خودمان را همانطوری که هستیم بپذیریم؟ چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ وقتی تمام دنیا دست به دست هم داده‌اند تا نشانمان بدهند خوب نیستیم؟ 

در مقاله‌ای نوشته شده بود که خیلی از کشورهای اروپایی از بلاگرها و افراد تاثیرگذار در شبکه‌های اجتماعی‌‌شان خواسته‌اند که چهره و اندام واقعی‌شان را بدون فیلتر به نمایش بگذارند. 

حالا که همه جهان به فکر این افتاده‌اند که پاسخی به سوال چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم، بدهند، ما هم به فکر افتادیم که در این مطلب از سری مقاله‌های مجله سلامتی لیمومی چند راهکار برای پذیرش و دوست داشتن خودمان جمع‌آوری کنیم.

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

 اگر شما هم به دنبال جوابی برای این سوال هستید، در ادامه با ما همراه باشید و این راهکارها را به کار بگیرید.

دایره اطرافتان را با افراد حامی بکشید

همه ما دایره روابط و دوستانی داریم و در برهه‌ای از زندگی تحت فشار منفی و نقد این دایره قرار گرفته‌ایم. بعضی از افراد این دایره، توصیه‌هایی برای نحوه لباس پوشیدنمان کرده‌اند و بعضی‌ها درباره نحوه تغذیه و سبک زندگی‌مان اظهار نظر کرده‌اند.

ممکن است این افراد را در دایره نزدیک زندگی‌مان داشته باشیم. پدر، مادر، خواهر و برادر و حتی دوست صمیمی. 

پیشنهادها، توصیه‌ها و گاهی نقدهای این افراد هرچقدر هم که عزیز باشند، برای سلامت روان ما ضرر دارند. با وجود این دایره، چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ به خاطر داشته باشید که نمی‌توانیم همه را راضی نگه داریم و فقط بر افکار و احساسات خودمان کنترل داریم.

پس باید نگاهی به اطرافمان بیاندازیم و آن را با حامی‌ها پر کنیم. حق دارید اگر بگویید نمی‌شود از خانواده به طور کامل دوری کرد. اگر در چنین شرایطی هستید مرزهای مشخصی تعیین کنید و به عزیزانتان بگویید از اظهار نظر در مورد ظاهر فیزیکی خودتان استقبال نمی‌کنید. 

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

مثلا بهشان پیشنهاد کنید که اگر شما را دوست دارند، این مطلب را بخوانند:

7 نکته درباره نحوه رفتار با افراد چاق؛ نسخه‌ای برای دوست‌داران چاق‌ها

همیشه یادتان باشد که دوستان واقعی بدون توجه به ظاهر شما همیشه مراقب شما خواهند بود.

هر روز خودتان را وزن نکنید

با وجود وزن ثابت هر روزه، چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ در مقابل میل به وزن کردن هر روز خود مقاومت کنید. باور کنید یا نه، وزن واقعی شما  می‌تواند بین (1.8 تا 2.7 کیلوگرم) در طول روز تغییر کند. بپذیرید که وزن شما فقط یک عدد است و زیبایی، ارزش یا ظاهر شما را مشخص نمی‌کند. در صورت نیاز، به جای بررسی آیین وزن‌کشی هر روزه، هفته ای یک بار روی ترازو قدم بگذارید تا متوجه شوید که در کجا هستید. چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

قربان‌صدقه‌های دیگران را یادداشت کنید

تعریف و تمجیدها، اعتماد به نفس را در زمانی که احساس ناراحتی دارید، تقویت می‌کنند. یک دفترچه بردارید و دقیقا آنچه را که اطرافیان‌تان در تعریف از شما گفته‌اند، یادداشت کنید؛ چه مربوط به ظاهرتان باشد چه شخصیت یا هرچیز دیگری. بعد از یک هفته به آن مراجعه کنید و خودتان را مجبور کنید که به آن‌ها فکر کنید. با پرکردن دایره اطراف با حامی‌ها و یادداشت کردن تعریف‌هایشان می‌توانید نقاط قوت خودتان را پیدا کنید. 

خودتان را با هیچکس مقایسه نکنید

استانداردهای زیبایی مدرن برای اکثر مردم قابل دستیابی نیست. همچنین می‌دانیم که به واسطه شبکه‌های اجتماعی و ارتباط با دنیا، اجتناب از مقایسه سخت است. پس چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟ چیزی که باید به خاطر داشته باشیم این است که با ویرایش عکس و فیلترها، حتی افراد مشهور اغلب شبیه عکس‌های خودشان نیستند! تغییر طرز فکرتان می‌تواند سخت باشد، اما به خود یادآوری کنید که اکثر استانداردهای زیبایی واقع‌بینانه نیستند. 

 اکثر تصاویر افراد مشهور برای از بین بردن عیوب و لاغرتر به نظر رسیدن افراد، ویرایش می‌شوند. فیلترها و ابزارهای ویرایشی زیادی وجود دارند که افراد می‌توانند از آن‌ها برای تغییر ظاهر خودشان استفاده کنند. ضمن اینکه هیچکس تصویر بی‌کیفیت و نامناسب خودش را منتشر نمی‌کند.

اگر فکر می‌کنید که بعد از حضور در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی احساس بدتری نسبت به خودتان دارید، استفاده از آن‌ها را محدود کنید یا افرادی را که دنبالشان می‌کنید تغییر دهید. پس به جای مقایسه، استانداردهای زیبایی رسانه را نادیده بگیرید.

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

مراقب سلامت جسمتان باشید

انجام کارهای کوچک روزانه برای مراقبت از سلامت جسم روی ظاهر شما تاثیرگذار است. برای مثال نوشیدن آب می‌تواند به بهبود بافت پوست و کاهش نفخ کمک کند. همچنین خواب کافی به جلوگیری از چین و چروک کیسه‌های زیر چشم کمک می‌کند. تغذیه سالم و کامل، ترک  قند زیاد و انجام تمرین‌های لذت‌بخش به شما کمک می‌کند که تندرست، قوی و سلامت باشید.

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

نقاط قوت خودتان را پیدا کنید

به جای انتقاد و دست گذاشتن روی نقطه ضعف‌ها، نقاط قوت بدنتان را پیدا کنید.  نگاه کردن در آینه بدون احساس انتقاد سخت است. اشکالی ندارد. اما تلاش کنید که بدون قضاوت خودتان را ببینید. به این ترتیب و به مرور زمان و با تمرین کردن، نقاط قوتتان را کشف کرده و فهرستی بلندبالا از آن جمع خواهید کرد.

با خودتان مهربان باشید

با خودتان طوری صحبت کنید که با یکی از عزیزانتان صحبت می‌کنید. اغلب ما بیشتر از خودمان انتقاد می‌کنیم تا دیگران. اگر متوجه شدید که در مورد ظاهرتان بد فکر می‌کنید، از خود بپرسید که آیا با یک دوست به این شکل صحبت می‌کنید. حالا تفکر خود را آنقدر تنظیم کنید که راحت باشید همان چیزهایی را که به خودتان می‌گویید، به یک دوست بگویید.

به عنوان مثال، هرگز به یک دوست نمی‌گویید: «امروز خیلی زشت به نظر می‌آیی.» 

برای مهربان بودن و دوست داشتن خودتان، مقاله زیر می‌تواند کمک‌کننده باشد:

چگونه خود را دوست داشته باشیم؟

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

افکار منفی را به چالش و جدل بکشید

به جای اینکه افکار منفی را بپذیرید، آن‌ها را زیر سوال ببرید. خیلی از ماها منفی فکر می‌کنیم. مثلا فکر می‌کنیم که:

  1. من خیلی زشتم
  2. من خیلی چاقم
  3. من خیلی درشتم
  4. من خیلی لاغرم

این فکرها را به چالش بکشید و از خودتان بپرسید چرا چنین فکری می‌کنید؟ آیا مدرکی بر این حرف وجود دارد؟. آیا BMI شما نشان می‌دهد که چاقید؟ هرچه بیشتر این افکار را به چالش بکشید، خلاص شدن از آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

8 راهکار عالی برای کاهش شاخص BMI + تست تناسب اندام

کمک بگیرید

اگر فکر می‌کنید که برای عبور از بحران نیاز به کمک دارید، آن را از خودتان دریغ نکنید. با کمک مشاوره‌های روانشناسی با ریشه‌های عدم پذیرش آشنا می‌شوید و تمرین می‌کنید چطور با انتقادها، تمسخرها و دلسوزی‌ها کنار بیاید و در نهایت خودتان را دوست داشته باشید. چیزی که همه ما به آن نیاز داریم.

چطور ظاهرمان را دوست داشته باشیم؟

به یک رژیم غذایی و ورزش روتین پایبند باشید

رژیم غذایی و ورزش نقش زیادی در ظاهر ما دارند. به جای تلاش برای رعایت یک استاندارد زیبایی خاص، روی خوردن وعده‌های غذایی سالم و متعادل و ورزش چند بار در هفته تمرکز کنید. وقتی احساس خوبی دارید، ظاهرتان هم خوب است!

رژیم غذایی هر کس کمی متفاوت است و برنامه غذایی یکسان برای همه کار نمی‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم که از یک رژیم غذایی متناسب کمک بگیرید و 5 روز در هفته به اندازه 30 دقیقه در روز ورزش کنید. می‌توانید آهسته دویدن، شنا کردن، طناب زدن، وزنه زدن یا دوچرخه سواری را به عنوان یک راه سرگرم‌کننده امتحان کنید.

 

نکته : این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

 

منابع:

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید