بیماری زونا و روش‌های درمان آن را بشناسید

بیماری زونا چیست

فهرست مطالب

اگر شما هم متولد نیمه‌های دهه ۷۰ به قبل باشید، حتما اسم بیماری زونا را شنیده‌اید و تصویر ترسناکی که مادربزرگ‌هایمان از این بیماری برایمان نقاشی کرده بودند را در ذهنتان دارید. یک بیماری ویروسی که بهتر بود در دوران کودکی به آن مبتلا می‌شدیم، وگرنه مبتلا شدنمان به زونا در بزرگسالی برای ما حکم مرگ داشت.

زونا یک بیماری عفونی و ویروسی است که باعث ایجاد ضایعه‌های پوستی دردناکی روی سطح پوست فرد بیمار می‌شود؛ چیزی شبیه تاول‌های ناشی از سوختگی. فرقی نمی‌کند کدام عضو یا قسمت از بدن؛ زونا می‌تواند در هر جایی از بدن شما ایجاد شود. به طور معمول، دانه‌ها شبیه یک نوار تاول‌مانند در یک یا چند قسمت از بدن پدید می‌آیند.

بنابراین بهتر است زونا، بیماری خطرناک و دردناکی که می‌تواند به قیمت جان آدمیزاد تمام شود را بشناسید. در صورت ابتلا باید بدانید که بیماری زونا چیست و برای درمان آن چه باید کرد؛ پس در ادامه این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید.

سوالات متداول

بیماری زونا چیست؟
بیماری زونا یک بیماری شبیه به آبله مرغان است که در سنین بزرگسالی برای افراد اتفاق می‌افتد و با احساس درد و پدید آمدن دانه‌های قرمز تاول‌مانند روی پوست بیمار همراه است.
علائم بیماری زونا چیست؟
این بیماری معمولا با احساس درد، سوزش، گزگزی، حساسیت لامسه، تاول‌های مایعی روی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن‌ها بعد از چند هفته، خارش و در برخی افراد با حالت‌های تب، سردرد، حساسیت به نور، خستگی و معده درد همراه است.
روش‌های درمان بیماری زونا چیست؟
استراحت بهترین کاری است که می‌توانید برای درمان زونا انجام دهید؛ با این وجود بهتر است یک برنامه غذایی حاوی کربوهیدرات و ویتامین‌ها را برای طول دوره درمانتان در نظر بگیرید. ماست، میوه، ماهی، نان و برنج سبوس‌دار و مکمل‌های ویتامینی می‌تواند در بهبود بیماری تاثیر زیادی بگذارد.
آیا زونا خطرناک است؟
خیر. این بیماری درصورتیکه شدید نباشد کشنده و خطرناک نیست؛ اما اگر سن فرد مبتلا بالا باشد یا بیماری ارثی و زمینه‌ای دارید، بهتر است تحت نظر پزشک باشید. همچنین گرفتن زونا برای زنان باردار و مادران شیرده خوب نیست و باید با نظر پزشک درمان شوند.

بیماری زونا چیست؟

زونا توسط ویروس واریسلا زوستر همان ویروس پدیدآورنده آبله مرغان ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که اگر شما یکبار در زندگی‌تان آبله مرغان گرفته باشید، این ویروس همنشین دائمی شما خواهد بود و دیگر هیچوقت از بدنتان خارج نمی‌شود. برای همین است که ممکن است در بزرگسالی یا پیری دوباره این ویروس تحریک و بیدار شود؛ اما اینبار به شکل زونا و نَه همان آبله مرغان سبک بچگی.

امروزه با وجود روش‌های درمانی متعدد و داروهای مختلف برای درمان قطعی زونا، دیگر این بیماری به‌عنوان یک بیماری تهدیدکننده حیات فرد مبتلا شناخته نمی‌شود، اما می‌تواند برای او بسیار دردناک باشد. هرچه زودتر به درمان زونا برسید، قاعدتاً درد کمتری را تحمل خواهید کرد و از عوارض این بیماری جلوگیری می‌شود.

با این وجود ممکن است گاهی بعد از گرفتن زونا، حال شما کاملا خوب شود، اما جای دانه‌های آن روی بدنتان تا مدت‌ها بعد با احساس درد همراه باشد. به علاوه، نباید از این نکته غافل شوید که برای آبله مرغان و زونا، واکسن وجود دارد و با تزریق آن می‌توان احتمال ابتلا به این بیماری‌ها را کمتر کرد.

دانه‌های زونا به صورت نواری از تاول سمت چپ یا راست تنه فرد بیمار پدید می‌آید. گاهی اوقات هم این دانه‌ها در اطراف یک چشم، در یک طرف گردن یا صورت ایجاد می‌شوند. حتی ممکن است روی قفسه سینه یا زیر پستان‌ها که نقاط حساس‌تری است، دانه بزند. این بیماری معمولا بعد از چهار هفته بهبود پیدا می‌کند.

بیماری زونا

علائم بیماری زونا در فرد مبتلا

جالب است بدانید که وقتی شما آبله مرغان می‌گیرید تقریبا در تمام نقاط بدنتان شاهد دانه‌های آبله خواهید بود؛ ممکن است حتی در چشمتان هم آبله بزند، اما این حالت برای زونا اتفاق نمی‌افتد. علائم زونا معمولا تنها در یک بخش از بدن فرد بیمار نمایان می‌شود. علائم شایع بیماری زونا شامل موارد زیر است:

  • احساس درد، سوزش یا گزگز
  • حساسیت به لمس کردن اشیا
  • پدید آمدن دانه‌های قرمز رنگ چند روز پس از شروع درد
  • به وجود آمدن تاول‌های پر از مایع روی پوست و پوسته‌پوسته شدن آن‌ها بعد از چند هفته
  • خارش

برخی افراد نیز این علائم را به همراه حالت‌های بالا تجربه می‌کنند:

  • تب
  • سردرد
  • حساسیت به نور
  • خستگی
  • ناراحتی معده

درد، اولین علامت زونا است؛ پس اگر در نزدیکی فردی بودید که بیماری آبله داشت یا یک نقطه از بدنتان درد شدیدی احساس کردید که بعد از چند روز کم‌کم قرمز شد و دانه زد، بهتر است خودتان را به دکتر نشان دهید و احتمال زونا را بررسی کنید.

اینکه کدام قسمت بدن شما درد می‌کند و بیماری زونا نمایان می‌شود، اهمیت زیادی دارد؛ چراکه گاهی اوقات ممکن است درد ناشی از زونا با مشکلات قلب، ریه یا کلیه اشتباه گرفته شود. از آنجایی که احتمال دارد برخی مواقع درد زونا بدون پدید آمدن دانه‌های قرمز باشد، تشخیص آن نیازمند معاینه پزشکی است.

علائم بیماری زونا

چه موقع باید به دکتر مراجعه کرد؟

medicalnewstoday فاکتور سن در بیماری زونا، مانند یه کاتالیزور عمل می‌کند؛ به طوریکه هرچه سن شما بالاتر باشد، سلول‌های بدنتان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد و احتمال شدت بیماری را بالا می‌برد. درنتیجه اگر سن بالایی دارید و حدس می‌زنید به این بیماری مبتلا شده‌اید، هرچه سریع‌تر برای درمان قطعی زونا خودتان را به مطب دکتر برسانید.

اگر احساس درد و بیرون‌ریزی دانه‌ها در ناحیه صورت و اطراف چشمانتان بود، فورا به دکتر مراجعه کنید؛ چراکه خطر آسیب دائمی چشم و کاهش بینایی درصورت عدم درمان عفونت زونا شما را تهدید می‌کند. همچنین اگر بیماری زمینه‌ای و ارثی دارید یا داروهای به‌خصوصی مصرف می‌کنید و زونا گرفتید هم بهتر است فورا دکتر شما را معاینه کند.

علائم کبد چرب
بیشتر بخوانید:

دسته دیگری که باید سریعا نزد پزشک بروند خانم‌های باردار و مادران شیرده هستند که مبتلا به بیماری زونا شده‌اند. همچنین درصورت ایجاد علائم زونا به صورت شدید در نقاط مختلف بدن، بهتر است تحت نظر پزشک معالج قرار گیرید.

 

درمان زونا

خوراکی‌های مفید برای درمان زونا

حالا که فهمیدید بیماری زونا چیست، باید به سراغ روش‌های درمان این بیماری برویم. اینکه شما متوجه شوید چه غذایی برای زونا خوبه می‌تواند در بهبود و کاهش علائم بیماری بسیار تاثیرگذار باشد. همانطور که گفته شد زونا یک بیماری عفونی و ویروسی است؛ پس بهترین راه مصرف خوراکی‌هایی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

ساده‌ترین خوراکی‌ها می‌تواند تاثیر زیادی در بهبود بیماری شما داشته باشد؛ برای همین توصیه می‌کنیم یک برنامه غذایی درست داشته باشید و به سراغ ماست، میوه‌ها، گوشت قرمز، ماهی، سبزیجات سبز برگ، چربی‌های سالم مانند آووکادو و غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ بروید.

برخی از غذاها که شامل کربوهیدرات هستند هم می‌تواند التهاب ناشی از بیماری زونا را کاهش دهد و سلامت فرد را بهبود ببخشد. غذاهای حاوی کربوهیدرات غنی عبارتند از:

  • ماست
  • پاستا و نان سبوس‌دار
  • برنج قهوه‌ای
  • جو کامل
  • کوینو
  • سیب زمینی شیرین

بسته به شدت بیماری و با نظر پزشک، ممکن است برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان ملزم به استفاده از غذاها یا مکمل‌های غنی از مواد مغذی زیر باشید:

  • روی
  • ویتامین C
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین B12
  • ویتامین D

برای زونا چی بخوریم

خوراکی‌های ممنوعه در بیماری زونا

شاید از نظر شما فرقی نکند چه بیماری داشته باشید، در هر حال باید فکر تغذیه‌تان باشید؛ اما این  مورد در شرایطی که شما به بیماری زونا مبتلا شده‌اید کمی بیشتر چالش برانگیز خواهد شد. فرد مبتلا به زونا باید از مصرف غذاهایی که عملکرد سیستم ایمنی بدن را مختل می‌کند اجتناب کند. این غذاها مثل غذاهای فراوری شده سرشار از نمک و قند هستند که هردوی آن‌ها برای بیمار مبتلا به زونا مضر است.

خوراکی‌های ممنوعه در زمان بیماری زونا شامل موارد زیر است:

  • غذاهای سرخ شده
  • چیپس
  • کیک و کلوچه
  • نوشابه‌های شیرین و نوشابه‌های انرژی زا
  • نان سفید و برنج
  • غذاهای نیمه آماده و کنسروها
  • انواع شیرینی‌
  • غلات قندی
  • بستنی
  • نوشیدنی‌های شیرین

خوراکی ممنوعه بیماری زونا

جمع بندی

برای اینکه بدانید بیماری زونا چیست باید در تعریف آن بگوییم که زونا یک بیماری نسبتا خطرناک است که با عارضه‌هایی شبیه به تاول‌های پوستی در بدن فرد همراه است. این بیماری ممکن است علائم دیگری مانند سردرد، ناراحتی معده و تب را به همراه داشته باشد. زونا و آبله مرغان از یک خانواده‌اند؛ همان ویروسی که باعث آبله مرغان می‌شود در افراد بزرگسال زونا را به وجود می‌آورد.

اگر شما بیماری زمینه‌ای یا ارثی دارید، باردار یا شیرده هستید، داروهای مخصوص مصرف می‌کنید یا دانه‌های زونا در نقاط حساس بدنتان مثل دور چشم پدید آمد و علائم بیماری شدت گرفت حتما به مطب پزشک بروید تا تحت درمان پزشکی قرار گیرید.

خوردن ماست به فرد مبتلا به زونا کمک می‌کند که سیستم ایمنی بدنش برای مبارزه بهتر با ویروس زونا تقویت شود. همچنین مصرف غذاهای غنی از ویتامین و کربوهیدرات نیز تا حد چشمگیری در بهبود سلامت فرد مبتلا تاثیر می‌گذارد؛ پس بهتر است برای درمان قطعی زونا یک رژیم غذایی درست داشته باشید تا هرچه زودتر حالتان خوب شود.

در طول دوران بیماری بهتر است از خوردن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های قندی و نمکی پرهیز کنید؛ برای مثال چند هفته‌ای دور نوشابه‌ها، شیرینی‌جات، فست فود و غذاهای آماده، کنسرو و بستنی و چیپس و سایر تنقلات را خط قرمز بکشید تا زندگی شما با بیماری زونا مورد تهدید قرار نگیرد.

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

medicalnewstoday

mayoclinic

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب