طرز تهیه ماست پروبیوتیک و خواص آن را بشناسیم

ماست پروبیوتیک

فهرست مطالب

ماست پروبیوتیک چیست؟

پروبیوتیک گونه دیگری از باکتری‌های مفید است که فهرست طولانی‌تری از مواد آلی و مغذی را در خود جای‌داده است و مصرف آن فواید بسیاری را در پی دارد. ماست پروبیوتیک یکی از مطرح‌ترین محصولات حاوی پروبیوتیک است.

محققان معتقدند که ماست پروبیوتیک طیف وسیعی از مواد مغذی مهم مانند پروتئین، کلسیم، پتاسیم، ویتامین، مواد آلی، آنزیم و آنتی‌اکسیدان است. ازاین‌رو می‌تواند یک مکمل عالی برای یک رژیم غذایی سالم و کامل باشد.

طرز تهیه ماست پروبیوتیک

محصولات و ماست پروبیوتیک را می‌توان به‌صورت آماده از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کرد؛ اما نکته جالب‌توجه اینجاست که ماست پروبیوتیک سنتی یا خانگی به دلیل فرایند تخمیر شدن متفاوت حاوی مواد اثرگذار بیشتری است.

مواد لازم برای تهیه ماست پروبیوتیک

اگر قصد دارید که ماست پروبیوتیک را در خانه تهیه کنید به مواد زیر نیاز دارید. پس از تهیه مواد اولیه باید طبق نکات موجود در طرز تهیه ماست پروبیوتیک عمل کنید تا به نتیجه ایدئال برسید:

  • شیر خام تازه: ۲ لیتر
  • مایه کشت ماست پروبیوتیک: ۱ قاشق چای‌خوری

علاوه بر این مواد شما به ۲ حوله یا یک پتو، دماسنج و ظرفی درپوش دار نیاز دارید.

شیر برای ماست پروبیوتیک

طرز تهیه ماست پروبیوتیک خانگی با پودر پروبیوتیک

فرقی نمی‌کند که از چه نوع شیری برای تهیه ماست پروبیوتیک استفاده می‌کنید. شیر گوسفند، بز و گاو مناسب تهیه ماست پروبیوتیک هستند.

برای شروع باید شیر تازه را داخل قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم اجاق قرار دهید. پس‌ازاینکه شیر به جوش رسید، آن را به مدت ۲ ساعت با حرارت خیلی کم بپزید تا عاری از آلودگی و عوامل بیماری‌زا باشد.

اجاق را خاموش کنید و ۲ فنجان از شیر پخته شده را در ظرف غیر‌فلزی بریزید و مایه ماست پروبیوتیک را به آن اضافه کنید. مخلوط را خوب هم بزنید تا یکدست دست شود.

مایه به‌دست‌آمده را کنار بگذارید. دمای شیر باید به ۴۰ تا ۵۰ درجه سانتی‌گراد برسد. اگر دماسنج ندارید با فرو بردن انگشت دست به داخل شیر، مناسب بودن دمای آن را تشخیص دهید. انگشت شما باید توانایی 10 ثانیه‌ای برای ماندن در شیر را داشته باشد.

اگر دمای شیر را تأیید کردید مخلوط شیر و مایه ماست را داخل شیر بریزید و خوب هم بزنید تا مایه به‌خوبی در سراسر شیر پخش شود. شیر مایه زده را داخل ظرف مناسب ریخته و به جای گرمی انتقال دهید.

روی ظرف را با حوله یا پتو بپوشانید و اجازه دهید که شیر حداقل ۶ و حداکثر ۱۲ ساعت بدون تکان خوردن و جابه‌جایی به ماست پروبیوتیک تبدیل شود. زمانی که شیر به قوام ماست رسید آن را به یخچال انتقال دهید و ۱۲ ساعت بعد نوش جان کنید.

تهیه ماست پروبیوتیک

طرز تهیه ماست پروبیوتیک سنتی با ماست

در این طرز تهیه ماست پروبیوتیک شما به پودر یا مایه کشت ماست پروبیوتیک نیاز ندارید. اگر ماست پروبیوتیک را از فروشگاه‌ها خریداری کرده باشید می‌توانید مقداری از آن را برای ساخت ماست پروبیوتیک بردارید.

به ازای هر ۲ لیتر شیر به ۱.۲ فنجان ماست پروبیوتیک نیاز است. مطابق طرز تهیه ماست پروبیوتیک خانگی با پودر پروبیوتیک، شیر را بپزید و مناسب مایه زدن کنید.

۲ فنجان از شیر پخته‌شده را با ۱.۲ فنجان ماست پروبیوتیک مخلوط کرده تا مایعی مشابه به دوغ حاصل شود. زمانی که شیر به دمای مناسب رسید مایه به‌دست‌آمده را به شیر اضافه کرده و خوب ترکیب کنید.

همانند دستور قبلی مخلوط حاصل را در ظرف مناسب ریخته و در جای گرم برای ۶ تا ۱۲ استراحت دهید تا ماست شما عمل بیاید. پس از ۲۴ ساعت ماست شما قابل مصرف است. گوارای وجود.

درباره ماست پروبیوتیک

خواص ماست پروبیوتیک

ممکن است برخی‌ها تفاوتی برای ماست معمولی و ماست پروبیوتیک قائل نباشند و احتمالاً بر این باور هستند که ماست معمولی به‌اندازه کافی باکتری مفید دارد. بنابراین نیازی به مصرف ماست پروبیوتیک نخواهد بود اما باید بگوییم که این نظریه اشتباه است.

ماست یک غذای کامل بوده و نتیجه تخمیر شدن اسیدلاکتیک در شیر است. این ماده غذایی سرشار از کلسیم، پروتئین و ویتامین‌های گروه ب است.

زمانی که ماست معمولی با پروبیوتیک همراه شود علاوه بر دوچندان شدن مزیت‌های مصرف آن، مواد آلی، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در ماست به طرز چشمگیری افزایش پیدا خواهد. به همین دلیل پس از مصرف ماست پروبیوتیک اتفاقات زیر در بدن رخ خواهد داد:

1.    تقویت دستگاه گوارش به‌ویژه بهبود عملکرد روده‌ها

یکی از مهم‌ترین خواص ماست پروبیوتیک تقویت دستگاه گوارش و بهبود عملکرد روده است. پروبیوتیک موجود در ماست عملکرد میکرو فلور روده را تقویت می‌سازد. این عنصر مسئول هضم غذا و جذب مواد مغذی است؛ بنابراین داشتن الگوی رفتاری صحیح برای میکرو فلورها در روده لازمه سلامت دستگاه گوارش خواهد بود.

ماست پروبیوتیک به‌طور بالقوه در درمان برخی از بیماری‌های گوارشی، ازجمله سرطان روده بزرگ، IBS، یبوست، اسهال، نفخ وعدم تحمل لاکتوز نقش خوبی را ایفا خواهد کرد.

تقویت بدن با ماست پروبیوتیک

2.    کاهش کلسترول

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف ماست پروبیوتیک می‌تواند تا حد زیادی کلسترول خون را کنترل کند. طی یک آزمایش، افرادی که به مدت ۱۲ هفته از ماست پروبیوتیک استفاده کرده بودند حدود ۲۱ درصد کاهش وزن آسان‌تری نسبت به گذشته داشته‌اند. از سوی دیگر سطح کلسترول بد بدن‌شان تا ۶۶ درصد کاهش یافته بود. این مؤلفه یکی دیگر از خواص ماست پروبیوتیک است.

3.    تقویت عملکرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهد که باکتری‌های پروبیوتیک نقش مهمی را در پیشگیری ابتلا به پارکینسون، آلزایمر، اوتیسم و سرد دردهای مزمن دارد. ازاین‌رو به بیمارانی که برای درمان بیماری‌های مختلف از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌کنند توصیه می‌شود که از ماست یا سایر محصولات پروبیوتیک برای کاهش اثرات این داروها بهره بگیرند.

آنتی‌بیوتیک‌ها با از بین بردن باکتری‌های خوب و بد روند درمان را تسریع می‌کنند؛ اما در ادامه بدن را نسبت به برخی بیماری‌ها بی‌دفاع خواهد ساخت.

4.    تناسب‌اندام و کمک به کاهش وزن

زمانی که بدن در شرایط پایداری قرار بگیرد و مواد مغذی خود را به‌خوبی دریافت کند می‌تواند به وزن سالم دست پیدا کند.

 با کاهش کلسترول بد، تنظیم فشارخون و طبیعی نگه‌داشتن قند خون روند کاهش وزن به‌طور طبیعی و در مسیر هموارتری قرار خواهد گرفت. از این دانشمندان، تناسب‌اندام و کاهش وزن را از خواص ماست پروبیوتیک می‌دانند.

5.    کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

مطالعات انجام‌شده در انجمن BMC Medicine نشان داد که مصرف ماست پروبیوتیک با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه خواهد بود. چراکه هضم و جذب مواد مغذی بدن را بهبود می‌دهد. به همین دلیل جذب گلوکز موجود در خون با کیفیت بهتری انجام می‌شود.

6.    ماست پروبیوتیک و درمان برخی سرطان‌ها

مجله بین‌المللی سرطان با انتشار خبر کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ با مصرف ماست پروبیوتیک از یک دیگر از خواص ماست پروبیوتیک پرده‌برداری کرد. این امر مدیون تقویت و بهبود عملکرد دستگاه گوارش و روده است.

7.    کنترل فشارخون

یک فنجان ماست پروبیوتیک حدود ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم دارد که ۱.۵ از نیاز روزانه شما به پتاسیم را تأمین می‌کند. پتاسیم به کاهش بازجذب سدیم و تغییر عملکرد سلول‌های سیستم عصبی برای کمک به کاهش فشارخون و بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. اگر از فشارخون بالا رنج می‌برید مصرف ماست پروبیوتیک را جدی بگیرید.

8.    افزایش تراکم استخوان

ماست‌های لبنی به‌ویژه ماست پروبیوتیک سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند. کلسیم موجب تقویت و حفظ توده استخوانی شده و ویتامین دی جذب کلسیم را افزایش داده و از سلامت استخوان‌ها حمایت می‌کند.

فواید ماست پروبیوتیک

9.    بهبود خلق‌وخو

کاهش نوسانات خلقی از خواص ماست پروبیوتیک است. سلامت روده‌ها، عملکرد صحیح دستگاه گوارش و جذب درست قند خون رابطه مستقیمی با خلق‌وخو آدمی دارد. محققان دریافتند که با پایدار نگه‌داشتن این ۳ مؤلفه انسان می‌تواند از استرس، اضطراب و افسردگی در امان بماند.

10.تقویت سیستم ایمنی

تمامی 9 خاصیت ماست پروبیوتیک در نهایت منجر به تقویت سیستم ایمنی خواهند شد. از سوی دیگر مطالعات و آزمایش‌های مختلف خبر از مفید بودن ماست پروبیوتیک می‌دهند.

چراکه دستگاه گوارش را عاری از باکتری‌های مضر خواهد کرد و مانعی برای بروز بیماری‌های مختلف شده و از سلامت بدن با هضم و جذب مواد مغذی حمایت می‌کند.

خواص ماست پروبیوتیک برای زنان

مصرف ماست پروبیوتیک برای زنان خواص بیشتری را به دنبال خواهد داشت. به‌طوری‌که علاوه بر ۱۰ مورد قبلی خانم‌ها می‌توانند به کمک پروبیوتیک از خود در برابر بیماری‌های ویژه زنان، چاقی پس از زایمان، زایمان زودرس، دیابت بارداری، آلرژی، بیماری‌های پوستی و بهم ریختگی‌های هورمونی حفاظت کنند.

از سوی دیگر بافت رحم یا آندومیتریوز و PH دستگاه تناسلی آن‌ها در محدود طبیعی قرار خواهد گرفت. همچنین می‌توانند نوزادانی باهوش‌تر و سالمی را به دنیا بیاورند.

ماست پروبیوتیک برای زنان

عوارض ماست مصرف ماست پروبیوتیک

مصرف ماست پروبیوتیک عوارض و خطرات جانبی خاصی را به دنبال نخواهد داشت؛ اما توصیه می‌شود که کودکان زیر ۹ سال، افراد حساس به لاکتوز و کسانی که رژیم غذایی ویژه‌ای دارند این ماست را بااحتیاط مصرف کرده یا با کارشناسان تغذیه یا پزشک خود مشورت کنند.

کلام آخر

ماست پروبیوتیک سنتی یا خانگی حاوی پروبیوتیک‌های مفید تخمیر شده است این ماده غذایی یک منبع عالی از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین آب پنیر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین D، ویتامین K۲ و آنزیم است. ازاین‌رو تقویت دستگاه گوارش، روده، مغز، سیستم ایمنی، کاهش کلسترول بد و هضم و جذب مواد مغذی از خواص ماست پروبیوتیک است.

شما این فرصت را دارید که با کمک ۲ طرز تهیه ماست پروبیوتیک بررسی شده در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، این ماده غذایی را تهیه کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

naturespath

organics

sciencedirect

 

 

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب