بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن

فهرست مطالب

مادربزرگ من همیشه نوه‌هایش را به خوردن روزی یک عدد سیب دعوت می‌کرد. این دعوتنامه با رسیدن فصل پاییز و زمستان بیشتر هم می‌شد و معتقد بود که اگر روزانه یک عدد سیب بخورید، هرگز مریض نخواهید شد. بعدها که بزرگ‌تر شدم و سواد خواندن پیدا کردم، فهمیدم که مادربزرگ چندان هم بیراه نمی‌گفت.

حالا که خودم مادر شده‌ام، تمام نگرانی‌ام معطوف به فرزندانم است. به خصوص در نیمه دوم سال همیشه مشغول جست‌وجو برای یافتن بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستم تا با غول سیاه آنفلوانزا و سرماخوردگی مقابله کنم.

 

حالا خوب می‌دانم خوردن سیب، یکی از همین راه‌هاست؛ اما فقط به آن خلاصه نمی‌شود. برای اینکه سیستم ایمنی بدن ما قوی شود می‌توان به سراغ خوراکی‌های متنوعی رفت. در ادامه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» انواع ویتامین‌هایی که باید در برنامه غذایی‌تان داشته باشید را به شما معرفی کرده‌ایم.

سوالات متداول

علائم سیستم ایمنی ضعیف بدن کدام است؟
اگر به طور پشت‌سرهم به سرماخوردگی مبتلا می‌شوید، زخم‌های شما دیر التیام می‌یابند، همیشه احساس خستگی، اسهال یا یبوست دارید، از علائم سیستم ایمنی ضعیف بدنتان است. همچنین سایر علائم مانند عفونت‌های مکرر مانند عفونت گوش، ریه یا سینوزیت مزمن از نشانه‌های ایمنی ضعیف بدن هستند.
چگونه می‌توانم سیستم ایمنی بدنم را به سرعت تقویت کنم؟
پیروی از یک سبک زندگی سالم که شامل داشتن خواب کافی و رژیم غذایی متعادل از میوه‌ها و سبزیجات و ورزش منظم است می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن شما کمک کند.
کدام ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است؟
برای اینکه سیستم ایمنی بدنتان تقویت شود می‌توانید خوراکی‌ها و مکمل‌های ویتامین‌های A، K، D، E، C ،B6 و روی را مصرف کنید.
آیا مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها عوارض دارد؟
بله. هر ویتامین علاوه‌بر فواید بسیاری که دارد، درصورت مصرف بیش از حد می‌تواند سلامتی شما را به خطر بیندازد. برای مثال جذب بیش از اندازه ویتامین A ممکن است تهوع، استفراغ، سرگیجه و تاری دید را در شما ایجاد کند. همچنین ویتامین D نیز باعث نارسایی کلیوی، اسهال یا یبوست می‌شود.

چه چیزی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند؟

شاید تصور بسیاری از ما این باشد که قرار گرفتن در معرض انواع بیماری‌ها یا محیط‌های آلوده باعث ورود میکروب و ویروس به بدن ما شود. درنتیجه این اتفاق سیستم ایمنی بدنمان ضعیف و بیمار خواهیم شد. اما جالب است بدانید که بیش از محیط، عوامل درونی شماست که بر عملکرد سیستم ایمنی بدنتان تاثیر می‌گذارد.

خواب ناکافی، استفاده از دخانیات، قرارگیری در معرض آلودگی هوا، استرس زیاد، تغذیه نامناسب و اضافه وزن ازجمله دلایلی است که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند. افزایش سن نیز ممکن است با ضعف سیستم ایمنی بدن مرتبط باشد.

انواع بیماری خود ایمنی
بیشتر بخوانید:

هنگامی که وارد کهنسالی می‌شویم، بدن ما سلول‌های ایمنی کمتری را تولید می‌کند. همچنین در این زمان یا حتی سن پایین‌تر، برخی از بیماری‌ها ازجمله اختلالات خود ایمنی مثل لوپوس، آرتریت روماتوئید و دیابت نوع 1 یا اختلالات نقص ایمنی مثل سرطان‌ می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر به طور مکرر دچار سرماخوردگی می‌شوید یا عفونت‌ در بدن شما ماندگار می‌شود، ممکن است نشانه‌هایی از ضعیف شدن سیستم ایمنی بدنتان باشد. همچنین کاهش سرعت التیام زخم‌ها، احساس خستگی، یبوست یا اسهال دائمی نیز از سایر نشانه‌های ایمنی پایین بدن است.

غذاهای مقوی برای تقویت بدن

انواع ویتامین‌های ضروری و روش‌های جذب آن‌ها

همانطور که اشاره شد تغذیه یکی از مهم‌ترین عوامل در تقویت یا تضعیف سیستم ایمنی بدن است. خوراکی‌های مختلف، مواد مغذی متفاوتی دارند و هریک به شکلی منحصربه‌فرد جذب بدن می‌شود. قبل از اینکه بدانید بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن چیست، بهتر است با انواع روش‌های جذب آن آشنا شوید.

ویتامین‌های ضروری بدن به دو دسته محلول در آب و محلول در چربی تقسیم‌بندی شده‌اند. ویتامین‌های A، K، D و E ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی هستند. ویتامین‌ C و گروه B هم جزء ویتامین‌های محلول در آب به شمار می‌روند.

تقویت سیستم ایمنی بدن
بیشتر بخوانید:

ویتامین‌های محلول در آب با عمل گوارش از طریق روده جذب بدن شده و مقدار اضافی آن با ادرار دفع می‌شود. برای همین مصرف بیش از اندازه این نوع ویتامین‌ها برای سلامتی چندان ضرری ندارد. البته به شرط اینکه آن‌ها را به صورت تزریقی جذب نکرده باشید.

ویتامین‌های محلول در چربی فقط به واسطه چربی جذب بدن می‌شوند، برای همین دریافت این نوع ویتامین‌ها برای برخی از افراد که مشکل صفرا و اسهال چرب دارند با چالش همراه است. این نوع ویتامین در کبد و چربی‌های بدن ماندگار می‌شود و دفع آن چندان آسان نیست؛ درنتیجه تجمع بیش از حدشان باعث مسمومیت خواهد شد.

بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن

داشتن یک رژیم غذایی سالم برای رسیدن به سلامت جسم و روح و تناسب اندام بسیار مهم است. همانقدر که خوردن فست‌فود و تنقلات کارخانه‌ای می‌تواند سلول‌های ما را ضعیف کند، مصرف خوراکی‌های سالم و طبیعی آن‌ها را تقویت می‌کند.

در ادامه فهرستی از بهترین ویتامین‌ها برای تقویت سیستم ایمنی بدن را برایتان آماده کرده‌ایم. با خواندن ادامه این مطلب به خوبی متوجه خواهید شد که کدام ویتامین را از چه چیزی و چه زمانی جذب کنید تا سالم و شاداب بمانید.

ویتامین C

وقتی صحبت از سلامتی و ایمنی به میان باشد، ویتامین C یکی از اولین ویتامین‌هایی است که بیشتر مردم به آن فکر می‌کنند. این ویتامین محلول در آب است و می‌تواند از بروز سرماخوردگی پیشگیری کند. همچنین درصورت ابتلا به این بیماری، سرعت بهبود شما را افزایش می‌دهد.

به علاوه ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد در برخی از سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی است. جذب این ویتامین از پیری زودرس جلوگیری و به پیشگیری و درمان عفونت‌های تنفسی نیز کمک می‌کند.

خوردن میوه و سبزیجات بهترین راه دریافت ویتامین سی برای بدن است. پرتقال، کیوی، آلو، گیلاس، توت فرنگی، مویز و خرمالو سرشار از این ویتامین هستند. همچنین با مصرف سبزیجاتی مانند کلم بروکسل، کلم بروکلی، اسفناج ، فلفل دلمه‌ای، فلفل چیلی، کلم پیچ، گل سرخ، جعفری و آویشن نیز بدن شما ویتامین C زیادی جذب می‌کند.

ویتامین سی برای تقویت بدن

ویتامین A

ویتامین A به عنوان یک ویتامین ضد التهاب شناخته می‌شود. این ویتامین برای درمان عفونت‌ها ضروری است. از آنجایی که بدن به تنهایی قادر به ساخت ویتامین A نیست، باید آن‌ را از غذاها یا مکمل‌ها تامین کنید. پنیرهای محلی، ماست، تخم مرغ و ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی تن، آنچوی و شاه ماهی سرشار از ویتامین A هستند.

ویتامین آ برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین D

ویتامین D می‌تواند از ما در برابر ابتلا به بیماری‌های سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت کند. برای همین زمانی که کرونا سراسر زندگی ما را تسخیر کرده بود، پزشکان مصرف این ویتامین را به‌طور جدی توصیه می‌کردند و اکثر بیماران کوید 19 نیز از کمبود ویتامین دی رنج می‌بردند.

یکی از ساده‌ترین راه‌های جذب این ویتامین، قرار گرفتن پوست در معرض نور خورشید است. با این حال، در طول زمستان و در کشورهایی که حجاب کامل دارند، جذب این ویتامین کمی سخت خواهد بود. به همین دلیل مصرف مکمل ویتامین D در این شرایط کارساز خواهد بود.

ویتامین دی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

البته این ویتامین در غذاهایی مثل ماهی‌های روغنی سالمون، ساردین و شاه ماهی، گوشت قرمز، جگر و زرده تخم مرغ به وفور پیدا می‌شود. برخی تحقیقات نشان داده است که قرص ویتامین D ممکن است پاسخ به درمان‌های ضد ویروسی را در افراد مبتلا به عفونت‌های خاص ازجمله هپاتیت C و ایدز بهبود بخشد.

ویتامین B6

ویتامین B6 را بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن می‌دانند که از گروه ویتامین‌های B فعال است. این ویتامین که مسئول قوی نگه داشتن سیستم ایمنی بدن، کمک به تولید گلبول‌های سفید و سلول‌هایی است که پاسخ ایمنی را تنظیم می‌کنند.

قرص ویتامین ب۱ و ب۲
بیشتر بخوانید:

همچنین ویتامین B6 به انتقال اکسیژن در سراسر بدن کمک می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به کاهش آنتی بادی‌های مورد نیاز برای جلوگیری از ابتلا به عفونت شود. برای دریافت ویتامین B6 می‌توانید گوشت طیور، ماهی تن و سالمون، بادام زمینی، سویا، نخود، سبزیجات برگ‌دار، جو و موز را به برنامه غذایی‌تان اضافه کنید.

ویتامین ب6 برای تقویت بدن

ویتامین K

ویتامین K ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی است که برای جلوگیری از خطر لخته شدن خون بسیار مفید است. این ویتامین برای بهبود زخم‌ها و حفظ سلامت استخوان بسیار مفید عمل می‌کند. ویتامین K را یکی از ویتامین‌های ضروری برای بانوان نیز نامیده‌اند.

برای جذب این ویتامین می‌توانید سبزی‌هایی مانند بروکلی، کلم، اسفناج، شلغم و چای سبز را برنامه غذایی‌تان قرار دهید. همچنین مصرف مکمل ویتامین K به خصوص پس از قاعدگی یا شکستگی استخوان‌ها توصیه می‌شود.

ویتامین کا برای تقویت بدن

زینک یا روی

روی یک ریزمغذی است که می‌تواند به سیستم ایمنی بدن در مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های مهاجم کمک کند. این ویتامین برای رشد و ارتباط سلول‌های ایمنی بدن مورد نیاز است و به طور خاص از موانع بافتی در بدن محافظت و از ورود پاتوژن‌های خارجی جلوگیری می‌کند.

صدف، خرچنگ، گوشت گاو، نخود، بادام هندی و لوبیا منابعی سرشار از روی هستند. با این حال، جالب است بدانید که اگر شما بیمار باشید جذب روی برای بدنتان از راه تغذیه کمی سخت خواهد بود و بهتر است مصرف مکمل زینک را جدی بگیرید. مصرف روزانه توصیه شده روی برای زنان 8 میلی‌گرم و برای مردان 11 میلی‌گرم است.

ویتامین زینک

معایب مصرف بیش از اندازه ویتامین‌ها

فرقی نمی‌کند ویتامین شما محلول در آب یا محلول در چربی باشد؛ به هرحال زیاده‌روی در مصرف آن سلامتی شما را به خطر می‌اندازد. جذب بیش از اندازه ویتامین‌ها ممکن است عوارض جانبی مختلفی مانند مسمومیت، سردرد و حالت تهوع ایجاد کند.

برای مثال مصرف بیش از حد ویتامین A ممکن است عوارض جانبی از جمله تهوع، استفراغ، سرگیجه و تاری دید ایجاد کند. جذب زیاد ویتامین D نیز ممکن است منجر به انباشت سطوح بالای کلسیم در خون، نارسایی کلیوی، اسهال یا یبوست و غیره شود.

همچنین درحالتی که شما بیماری زمینه‌ای داشته باشید و داروی به خصوصی مصرف می‌کنید، به هیچ عنوان نباید بدون تجویز پزشک به سراغ مصرف مکمل‌های ویتامین بروید. این کار ممکن است باعث تداخل دارویی شود و سلامتی شما را به خطر اندازد.

جمع بندی

اگر می‌خواهید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید باید بشقاب غذایتان را رنگارنگ بچینید. باید خوراکی‌های خودتان را متنوع انتخاب کنید تا همیشه بتوانید بهترین ویتامین برای تقویت سیستم ایمنی بدن را جذب کنید.

ویتامین‌های A، K، D، E، C ،B6 و روی ازجمله مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تامین سلامت بدن و تقویت سیستم ایمنی هستند. شما به راحتی می‌توانید همه این ویتامین‌ها را از انواع گوشت طیور، ماهی‌های چرب، سبزیجات و لبنیات جذب کنید.

هرکدام از این ویتامین‌ها خواص مخصوص به خود را دارند، اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد. جذب بیش از حد ویتامین‌ها ممکن است خطر مسمومیت را برای شما به همراه داشته باشد. همچنین اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید و دارو مصرف می‌کنید حتما با مشورت پزشک از مکمل ویتامین استفاده کنید تا دچار تداخل دارویی نشوید.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

منابع:

forbes

health

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

57 نظر

  1. سلام توضیحات خیلی عالی بود میخاستم ی ویتامین معرفی کنید برای سیستم ایمنی بدن که ضعیفه که بیماری پسوریازیس داره ویتامین که سیستم امینی رو بالابیاره ممنون میشم جوابمو بدین

    1. سلام وقت بخیر امیدوارم خوب باشید. بهتره از ویتامین دی، سلنیوم، ویتامین ب 12، کمک بگیرید. فقط از پزشکتون هم سوال بپرسید که این ویتامنی‌ها با داروهای مصرفی دیگه تداخل دارن یا نه. چون کاهی اوقات ممکنه بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی با داروها تداخل ایجاد کنن و تاثیر اون‌ها کم کنن،

  2. سلام ،کار عالی بود، استفاده کردیم .مخصوصا از اینکه با حوصله به تک تک نظرات و سوالات پاسخ دادید، جای تشکر دارد .ممنون

    1. سلام دوست عزیز
      انجام وظیفس
      ممنون از همراهی خوب شما

  3. با سلام و تشکر.مدت هاست که مطالبی از این مقوله را مطالعه ودنبال میکنم،تا کنون مطالبی تا این حد کامل ،فاقد نیات تبلیغی،با آگاهی بخشی کامل ومفید ندیده بودم .به جرات میتونم بگم که یک کار محققانه و علمی پشتوانه این مطالب هست و میشه بعنوان رفرنس از ان بهره مند شد.
    آرزومند سلامتی شما هستم.ودرانتظار مطالب جدیدتر از شما.

    1. سلام جناب معبدیان عزیز
      هدف ما ارائه مطالب مفید و معتبر است
      ممنون از همراهی خوب شما

      1. با تشکر خیلی مفید بود ولی حیف پول نیست

  4. باسلام
    تشکرویژه ازشما محقق بزرگوارکه اطلاعات کامل ومفیدی ارائه دادید .

  5. سپاس ازلطف شما
    مطالب آموزنده وکامل ارائه شده
    ممنون ازشمامهربانوی عزیز

  6. من سر درگم شدم هر دکتری یک نظر میده یک خوراکی وویتامین میگه خوبه وتایید میکنه یک دکتر بردعکسش رو میگه مردم شدن بازیچه نمیدانم کدام حرف را قبول وعمل کنم یکی میگه اسفناج خوبه دیگری میگه نه راجع به هر چیزی نطرهای مثبت ومنفی میدهند آخه ما نمیدانیم کدام حرفه قبول کنیم واقعا هر دکتری یک سازی میزنه بیچاره مردم

    1. سلام مولود عزیز
      در این مقاله از مطالب معتبر و علمی استفاده شده است
      بنظرم از یک متخصص مشورت بگیرید و همان راه را ادامه دهید

      1. باسلام
        میشه قیدبغرمایید ویتامین ها به ترتیب چه وقت مصرف شوند،ممنون

  7. سلام، مولتی ویتامین می شه جایگزینی واسه همه ویتامین ها باشه

    1. سلام جناب عزیزی عزیز
      بله اما ویتامین‌هایی مانند د3 و برای بعضی از افراد باید جداگانه مصرف شود.

    1. ممنون از اطلاعات خوبتون.فقط میشه ی لطفی کنید ی توضیح مختصر از مولتی ویتامین درجه یک بگید کدوم بهتره؟شرکتشو میگم.و ایا خوردن هفته ای ی بار آب کله پاچه خوبه؟تشکر

      1. سلام دوست عزیز
        برندهای مختلفی از مولتی ویتامین وجود دارد که بهتر است از شرکت‌های معتبر استفاده کنید
        آب کله پاچه مواد مغذی دارد اما چربی و کالری بالایی هم دارد

  8. شما لطف کرده این همه دانش و آگاهی رو گرد آورده اید . استفاده از پاشو هم می‌تواند سودمند و خطر آفرین باشد . ماسپاسگزارتون هستیم

  9. خیلی ممنون واقعا خیلی علمی و پزشکی بودن.فقط ی ویتامین از یادتون رفته که جزءاصلی ترینه و اکثر ایرانیا کمبود دارن. و اگه اون نباشه همه ی ویتامیناین و موادهایی رو که نامبردین جذب بدن نمیشه. و اون ویتامین پ هست!!! بهش پول هم میگن.همونی که دوای هر درد بیدرمونیه

    1. دراین مواد غذايي که ما مصرف می کنیم نه تنها مفید نیست بلکه مضر است مثل گوشت قرمز و مرغ، مولدانواع بیماری ودردهست میوه ها هم از همه بدتر سرطان زا ومرگ آور هستند.

  10. با احترام و ادب
    ممنون از مطالب ارزشمند شما
    فقط محلول در چربی
    K_d_e_a
    هست که به اشتباه در محلول در آب نوشته شده

      1. عرض ادب و احترام
        سپاسگزارم از توضیحاتتون

        در پناه حق تعالی باشین 🙏🙏

      2. سلام جناب کماسی عزیز
        ممنون از همراهی و توجه شما

    1. سلام سیمین عزیز
      برای مصرف ویتامین‌ها می‌توانید قبل هر وعده غذایی صبح و ناهار استفاده کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب