راز خوشمزگی رژیم‌های لاغری با بستنی رژیمی و خانگی

بستنی رژیمی

فهرست مطالب

بستنی؛ این خوشمزه شیرینی خانمان‌سوز برای آدم‌هایی که می‌خواهند لاغر کنند. اگر از طرفداران پر و پا قرص بستنی سالم هستید و دلتان غش می‌رود برای طعم‌های مختلفش، اما به خاطر رژیم غذایی نمی‌توانید از این دسر خوشمزه نوش جان کنید، ناراحت نباشید.

ما در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» چند طرز تهیه بستنی رژیمی را برایتان نوشته‌ایم تا در چند ساعت بدون نیاز به شکر و هیچ مواد افزودنی، این دسر را کاملا رژیمی و با کمترین میزان کالری برای خودتان درست کنید.

سوالات متداول

آیا بستنی برای رژیم غذایی مناسب است؟
به طور کلی خیر؛ اما می‌توانید با توصیه پزشکتان مقدار کمی بستنی بدون کالری و قند را در برنامه میان‌وعده داشته باشید.
چرا بستنی باعث چاقی می شود؟
بستنی به خاطر داشتن قند و شکر بالا، باعث اضافه وزن می‌شود.
آیا با خوردن یک بستنی در روز هم چاق می شوم؟
بله. هر بستنی به طور میانگین 145 کالری دارد و درصورت مصرف روزانه باعث چاقی می‌شود.
افراد مبتلا به دیابت با چه شرایطی بستنی بخورند؟
این افراد بهتر است بستنی‌ بدون قند را در خانه درست کنند و با توصیه پزشک به مقدار مشخصی که با میزان انسولین مصرفی‌شان تداخل نداشته باشد، میل کنند.

بستنی؛ این خوشمزه رژیم خراب‌کن

بستنی یک خوراکی خوشمزه در روزهای گرم تابستان است، اما متاسفانه بیشتر آن‌ها سرشار از کالری، چربی و شکر هستند. درحالی که خوردن این دسر در حد اعتدال خوب است، اما برای افرادی که رژیم دارند گزینه مناسبی نیست.

اگر در دوران رژیم هستید و هوس بستنی کرده‌اید، می‌توانید بستنی خانگی، یا بستنی سالم بدون شکر را در خانه با مواد طبیعی درست کنید و به هوستان پاسخ مثبت بدهید.

طرز تهیه بستنی رژیمی

آیا بستنی می‌تواند برای رژیم غذایی سالم هم باشد؟

معمولا پزشکان تغذیه به افرادی که در رژیم هستند پیشنهاد می‌کنند که هر غذایی حاوی قند اضافی و چربی اشباع شده مانند بستنی را به روشی متعادل و آگاهانه میل کنند.

مصرف بیش از حد این غذاها ممکن است باعث عدم جذب مواد مغذی سایر غذاها و خوراکی‌های رژیم شود و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند بیماری قلبی، کلسترول بالا، چاقی و دیابت را در طول زمان افزایش دهد.

انواع بستنی رژیمی

همانطور که بستنی‌های معموی انواع طعم‌ها و مدل‌ها را دارند، بستنی‌ کم کالری و رژیمی نیز تنوع خوبی دارد که شامل این موارد است:

  • بستنی یخی میوه‌ای
  • بستنی پوره‌ای
  • بستنی رژیمی شکلاتی یا نسکافه‌ای

بستنی چه قدر کالری دارد؟

به طور میانگین هر بستنی آماده یا شرکتی حداقل از ۱۳۰ تا ۲۰۷ کالری دارد که بسته به طعم و مقدار آن متفاوت است.

چطور بستنی رژیمی خانگی درست کنیم؟

اگر شما اهل چالش باشید حتما درست کردن یک بستنی خوشمزه در خانه برایتان هیجان‌انگیز خواهد بود. اگر می‌خواهید برای رفع هوستان یک بستنی رژیمی و خوش طعم درست کنید کافیست از دستورهایی که در ادامه برایتان گفته‌ایم پیروی کنید.

طرز تهیه بستنی کم کالری با طعم موز و کاکائو

این طرز تهیه از یک فرآیند دو مرحله‌ای ساده پیروی می‌کند و صادقانه بگویم، قسمت سخت آن انتظار بستن بستنی است، اما به شما قول می‌دهم که نتیجه، حتما ارزش این انتظار را دارد.

برای درست کردن این بستنی بدون قند فقط به ۲ عدد موز و یک قاشق غذاخوری پودر کاکائو نیاز دارید. کافیست موزها را به‌ همراه پودر کاکائو در مخلوط‌کن بریزید خوب هم بزنید تا یکدست و کرمی شود.

سپس مواد را در قالب بستنی یا یخ بریزید و برای چند ساعت داخل فریزر بگذارید تا خوب سفت شود. حدود ۳۰ دقیقه قبل از سرو نیز بستنی‌ها را در دمای محیط بگذارید تا برای خوردن آماده شود.

بستنی کم کالری با موز و کاکائو

نکته‌هایی برای خوشمزه‌تر شدن بستنی کم کالری موزی

  • برای تهیه این نوع بستنی بهتر است از موزه رسیده و سفت استفاده کنید. موزهای سبز و کال و موزهای خیلی رسیده قهوه‌ای رنگ برای این نوع بستنی چندان مناسب نیست.
  • اگر بستنی شما خیلی غلیظ است، مقداری شیر بادام یا شیر نارگیل شیرین نشده به آن اضافه کنید تا رقیق‌تر شود.
  • این بستنی کم کالری خیلی شیرین نیست و تمام مزه شیرینی آن به خاطر موز است. اگر بستنی شیرین‌تر را ترجیح می‌دهید، بهتر است یک تا دو قاشق غذاخوری شربت افرا یا عسل به مخلوط بستنی اضافه کنید.

بستنی کم کالری با توت فرنگی

طرز تهیه بستنی بدون قند و میوه‌ای

بستنی‌های میوه‌ای محبوب دل همه آدم‌ها در همه فصل‌هاست، اما این نوع بستنی برای پاییز و زمستان بسیار مناسب‌تر است. به خاطر بافت شیری این بستنی می‌توانید آن را برای کودکان هم سرو کنید یا به عنوان میان‌وعده در مهمانی سرو نمایید.

در ادامه طرز تهیه این بستنی با توت فرنگی را به شما را آموزش داده‌ایم، اما می‌توانید آن را با هر میوه‌ای که دوست دارید آماده کنید.

مواد لازم:

ماست کم چرب یا بدون چربی به مقدار یک و نیم پیمانه

 توت فرنگی یخ زده به مقدار یک و نیم پیمانه

عسل به مقدار لازم

طرز تهیه:

برای تهیه این نوع بستنی بهتر است توت فرنگی‌ها را خرد کنید و برای چند ساعت در فریزر قرار دهید تا کاملا یخ بزند. سپس توت فرنگی یخ‌زده را در مخلوط‌کن ریخته و خوب هم بزنید تا به پوره نرم تبدیل شود.

در این مرحله ماست را به توت فرنگی‌ها اضافه کنید و مجدد با یکدیگر مخلوط کنید. اگر می‌خواهید بستنی شما شیرین باشد کمی عسل به آن اضافه کنید، اما می‌توانید بدون عسل هم این بستنی را تهیه کنید.

کافیست مخلوط بستنی را در لیوان یکبار مصرف یا قالب بستنی ریخته و در فریزر بگذارید تا خوب بسته شود.

طرز تهیه بستنی کم کالری و خوشمزه

طرز تهیه بستنی خانگی با طعم طالبی

در دستور قبلی به شما طرز تهیه بستنی با ماست را به عنوان یک میان وعده رژیمی نسبتا سالم آموزش دادیم. اگر دلتان نمی‌خواهد بستنی ماستی داشته باشید می‌توانید آن را با شیر جایگزین کنید. در این قسمت مراحل تهیه بستنی رژیمی با شیر و طالبی را آموزش داده‌ایم.

مواد لازم:

عسل به مقدار دو قاشق غذاخوری

طالبی به مقدار ۳۰۰ گرم

شیر کم‌چرب به مقدار یک پیمانه

طرز تهیه:

این نوع بستنی طعم بسیار فوق‌العاده‌ای دارد و بافت آن دقیقا شبیه به ژلاتو و بستنی‌هایی است که با شیر طبیعی آماده شده‌اند. برای آماده کردن بستنی طالبی باید ابتدا این میوه را به قطعات کوچکی برش دهید و برای چند ساعتی در فریزر بگذارید تا کاملا یخ بزند.

طالبی‌ها را از فریزر خارج کنید و داخل مخلوط‌کن بریزید تا کاملا به پوره نیمه یخی تبدیل شود.در این مرحله می‌توانید عسل و شیر را به مخلوط اضافه کنید و آن را با همزن انقدر هم بزنید تا بافتی کرمی پیدا کند.

مخلوط بستنی را در یک کاسه ریخته و در فریزر بگذارید تا ببندد. برای اینکه بافت بستنی شما یخ زده نشود بهتر است هر یک ساعت آن را خارج کرده و مجدد با همزن بزنید تا بافتش نرم‌تر و شبیه به بستنی‌های آماده شود.

این مرحله را برای حداقل سه مرتبه تکرار کنید سپس اجازه دهید بستنی شما برای یک شب در فریزر بماند. فردای آن روز شما یک بستنی شیری با طعم طالبی خواهید داشت.

این بستنی را می‌توانید با هر میوه دیگری آماده کنید و الزامی نیست که حتما بگذارید میوه‌های شما در مرحله اول یخ بزند، اما این کار فرایند آماده شدن بستنی را سرعت می‌بخشد.

طرز تهیه بستنی خانگی

بستنی یخی با طعم قهوه

بستنی‌های یخی خوراک فصل تابستان هستند. ساده‌ترین روش تهیه این نوع بستنی استفاده از پوره‌های میوه یا انواع شربت است که اجازه دهید در فریزر یخ بزند، اما ما برایتان یک طرز تهیه متفاوت از بستنی یخی با طعم قهوه را آماده کرده‌ایم.

مواد لازم:

نصف پیمانه پنیر کم چرب

نصف پیمانه اسپرسوی خنک شده با دمای اتاق

۱ قاشق چایخوری شکر

۱ قاشق چایخوری عصاره وانیل

طرز تهیه:

تمام مواد را در یک کاسه متوسط با همدیگر مخلوط کنید و در فریزر بگذارید تا کاملا یخ بزند. می‌توانید مخلوط را در قالب یخ بریزید یا بعد از اینکه یخ زد آن را به قطعات مربع کوچک خرد کنید و ۳۰ دقیقه در دمای اتاق بگذارید آب شود.

سپس بستنی نیمه یخ زده را در مخلوط‌کن بریزید و هم بزنید تا کرم رنگ شود و بافت نرم پیدا کند. بستنی یخی شما با بافت کرمی آماده است.

طرز تهیه فلافل رژیمی
بیشتر بخوانید:

بستنی و قند و چربی بالا

بستنی یکی از دسرهای پر از کربوهیدرات است. این نوع خوراکی‌ها می‌تواند برای افراد دیابتی کمی چالش برانگیز باشد، چون باعث افزایش قند خون آن‌ها می‌شود. کربوهیدرات‌ها در بدن این افراد به گلوکز یا قند تجزیه می‌شود.

شاید افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بیشتر هوس بستنی و خوراکی‌های شیرین داشته باشند، اما این افراد باید حتما حواسشان به میزان کالری مصرفی روزانه‌شان هم باشد. چون ممکن است باعث افزایش قند خون به طور طبیعی و همراه با انسولین شود.

این افراد با مشورت پزشک متخصص و پزشک تغذیه می‌توانند رژیمی دریافت کنند که با توجه به مقدار انسولین مصرفی‌شان، بتوانند مقداری بستنی هم در رژیم غذایی دیابتی  خود داشته باشند.

طرز تهیه بستنی رژیمی با شیر کم‌چرب

نظر لیمومی راجع به بستنی در رژیم کاهش وزن چیست؟

به طور کلی مصرف بستنی در رژیم غذایی لیمومی توصیه نمی‌شود، اما از آنجایی که رژیم‌های ما مگر در شرایط خاص، هیچ خوراکی را حذف نمی‌کند شما می‌توانید با مشورت قبلی مقدار مشخصی بستنی رژیمی و خانگی را در برنامه‌تان بگذارید تا رفع هوس شود.

جمع بندی

بستنی‌ همیشه از محبوب‌ترین دسرها نزد جهانیان است. خوردن این خوراکی خوشمزه در فصل بهار و تابستان مثل جانی دوباره است، اما اگر شما در انواع رژیم غذایی باشید احتمالا دوری از آن برایتان سخت خواهد بود. هر بستنی حداقل 130 کالری دارد و می‌تواند براساس طعم و مواد اولیه تا ۲۰۰ کالری هم افزایش یابد.

بستنی‌ رژیمی که در خانه درست شود، بدون هیچ مواد افزودنی اضافه و شکر یا قند مصنوعی شما را به هوس دلتان می‌رساند. این نوع بستنی سالم را می‌توانید با ترکیب انواع میوه به صورت یخی یا با شیر، ماست و حتی پنیر آماده کنید تا شبیه ژلاتو و بستنی‌های بافت کرمی شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

batonrougeclinic

healthline

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب