طرز تهیه شاورما رژیمی مرغ؛ غذایی که از خوردنش سیر نمی‌شوید!

طرز تهیه شاورما مرغ رژیمی

فهرست مطالب

آیا به دنبال یک غذای سریع و ساده برای وعده شام یا ناهار هستید که با رژیم غذایی‌تان سازگار باشد؟ پس شاورمای مرغ یک گزینه عالی برای شما است. این غذا علاوه بر اینکه سرشاز از پروتئین است، به سادگی و سرعت تهیه می‌شود و می‌توانید از طعم دلپذیر و بوی خوشش لذت ببرید.

در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» طرز تهیه شاورما مرغ رژیمی را برایتان توضیح داده‌ایم تا با خیال راحت از این غذای خوشمزه سرو کنید و سیر شوید.

سوالات متداول

طرز تهیه شاورمای مرغ به چه شکل است؟
ابتدا سینه مرغ را خوب بپزید سپس با گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای خرد شده و ادویه در ماهیتابه تفت دهید تا آماده سرو شود. مواد را روی نان پیتا بریزید و برای مدتی در فر قرار دهید.
برای پخت شاروما به چه موادی نیاز داریم؟
برای تهیه شاورما به مرغ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، ادویه، نان پیتا و روغن زیتون نیاز دارید.
چند مدل شاورما وجود دارد؟
شاورما را با گوشت مرغ، گوشت قرمز، سبزیجات و ترکیب گوشت و مرغ تهیه می‌کنند.
شاورما چقدر می تواند در یخچال بماند؟
اگر می‌خواهید شاورما را در یخچال نگه دارید بهتر است مواد آن را درون طرف درب‌دار ریخته و جدا از نان نگهداری کنید تا خراب نشود. بهترین زمان نگهداری مواد شاورما در یخچال حدود ۵ روز است.

شاورما مرغ؛ یک غذای عربی و اصیل با طعمی شاهکار

شاورما نه تنها یک غذای عربی است که اصل آن به خاورمیانه و لبنان برمی‌گردد، اما این غذای بسیار لذیذ توانسته با طعم و عطر فوق‌العاده‌اش در کشورهای مختلف جهان محبوبیت زیادی پیدا کند.

البته محبوبیت این غذا فقط به خاطر طعم متفاوت آن نیست، بلکه به فواید آن برای سلامتی هم بازمی‌گردد. شاورما جزء غذاهایی است که ارزش غذایی بسیار بالایی دارد، به همین دلیل است که بیشتر افرادی که رژيم‌ غذایی دارند و گیاهخواران هستند این غذای خوشمزه را زیاد می‌خورند.

طرز تهیه شاورما مرغ کم‌کالری

جدول ارزش غذایی شارومای مرغ

شاورما مرغ یک میان‌وعده مناسب برای عصرانه یا بعد از باشگاه است؛ اما شما نمی توانید این واقعیت را انکار کنید که کالری بسیار بالایی دارد. اگر شما از رژیم‌های کالری‌شمار استفاده می‌کنید یا روی مقدار کالری روزانه‌تان حساس هستید شاید بهتر باشد مقدار کمی از شاورما را میل کنید.

یک عدد شاورما مرغ حدود 392.3 کالری دارد. شاید این عدد به نظر برای چنین غذایی زیاد به نظر برسد، اما ساندویچ‌های شاورما با مواد غذایی مفیدی همراه است که ارزش خوردن دارد.

مواد غذایی

ارزش غذایی

ویتامین A

11.9 درصد

ویتامین C

26.5 درصد

کلسیم

13.8 درصد

منیزیم

24 درصد

سدیم

758.8 میلی گرم

آهن

25.3 درصد

پتاسیم

577.9 میلی گرم

کلسترول

49.3 میلی گرم

چربی

10.6 گرم

پروتئین

32.3 گرم

فیبر

7.4 گرم

کربوهیدرات

45.7 گرم

مواد لازم برای تهیه شاورما مرغ

در طرز تهیه شاورما مرغ، از مواد اولیه متفاوتی نام برده شده است؛ اما همه این مواد اولیه را به سادگی می‌توانید از سبزی‌فروشی یا سوپرمارکت محله‌تان تهیه کنید.

  • مرغ: ۲۰۰ گرم بدون پوست و آب‌پز شده
  • نان پیتزا یا لواش: ۲ عدد رژیمی و نیمه‌پز
  • پیاز: ۱ عدد ریز خرد شده
  • گوجه‌فرنگی: ۱ عدد ریز خرد شده
  • فلفل دلمه‌ای: ۱ عدد خرد شده
  • ادویه‌: نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران و غیره به مقدار لازم
  • روغن زیتون به میزان لازم

مواد لازم برای طرز تهیه شاورما

طرز تهیه شاورما مرغ در منزل

درست کردن شاورما بسیار آسان است و در کمترین زمان می‌توانید طبق دستور طرز تهیه شاورما لبنانی به یک غذای مفید و سالم برسید

  • مرحله اول: پختن مرغ

اولین مرحله در طرز تهیه شاورمای عربی، پختن مرغ‌هاست. هرچند فرقی نمی‌کند که از کدام قسمت گوشت مرغ برای این غذا استفاده کنید اما بهتر است به سراغ سینه مرغ بروید و آن را درون قابلمه ریخته تا همراه با نمک، رزدچوبه و پیاز پخته شود.

  • مرحله دوم: تهیه مواد ساندویچ

زمانی که مرغ‌ها کاملا پختند، آن ها را در یک ماهیتابه با روغن زیتون، پیاز را تفت دهید تا طلایی شود. بعد از آن نوبت به گوجه فرنگی و فلفل دلمه‌ای می‌رسد. قطعات خردشده این سبزیجات را به ماهیتابه اضافه و همراه با ادویه‌های طعم‌دهنده ترکیب کنید تا نرم و پخته شود.

  • مرحله سوم: پخت شاورما

نان‌های پیتزا یا لواش را روی یک سینی قرار داده و روی آن‌ها از مایه شاورمای تهیه شده بریزید. سپس سینی را در فر گرم (180 درجه سانتی‌گراد) قرار داده و حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا نان شاورما طلایی رنگ شود.

پس از پخته شدن، شاورمای مرغ را از فر بیرون بیاورید و با سس خردل، مایونز یا گوجه‌فرنگی تزئین کنید. غذای شما آماده است، می‌توانید این شاورمای لذیذ را با سبزیجات تازه، ترشی یا سالاد سرو کنید و از خوردنش حسابی لذت ببرید.

طرز تهیه شاورما مرغ رژیمی

اگر می‌خواهید با کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها به بدنی سالم برسید و وزن کم کنید، شاورما مرغ یک انتخاب عالی برای شماست. طرز تهیه شاورما مرغ در منزل هیچ تفاوتی با دستورپخت آن در مغازه‌های عربی ندارد.

حتی شما می‌توانید به راحتی نان را حذف کنید و مرغ شاورما را فقط با مقداری سالاد و سس رژيمی بخورید. این ترکیب ساده با همان طعم شاورمای اصلی به‌عنوان یک میان وعده رژیمی در کاهش وزن و دوران رژیم موثر است.

اگر می‌خواهید برای شاورمای خانگی یک سس خوشمزه داشته باشید، می‌توانید از ماست پروتئینی، پودر سیر، آبلیمو و مقداری نمک به جای مایونز استفاده کنید. حتی با اضافه کردن سبزیجات معطر و کمی پول بیبر به این سس طعمی متفاوت و خوشمزه را می‌چشید که در مغازه‌ها پیدا نمی‌شود.

طرز تهیه شاورما مرغ ساده

طرز تهیه شاورما با سس و نان مخصوص

نان شاورما یکی از نان‌های مخصوص است که برای این غذا تهیه می‌شود، اما اگر شما فرصت کافی برای تهیه آن را ندارید می‌توانید از نان پیتا یا لواش هم استفاده کنید. با این وجود طرز تهیه نان شاورما را در ادامه برای شما توضیح داده‌ایم.

مواد لازم برای نان شاورما

  • آرد سفید ۵ لیوان
  • خمیر مایه ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک به میزان کم
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آب 1 و 3/1 لیوان

مراحل تهیه خمیر نان شاورما

آرد سفید را الک کرده و درون یک کاسه با سایر مواد مخلوط کنید و به خوبی ورز دهید تا خمیر صاف و یکدستی به دست آید. اگر احساس کردید خمیر به دست شما می‌چسبد بهتر است کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید.

روی خمیر را با سلفون یا پارچه پوشانده و برای یک ساعت در فضای اتاق یا آشپزخانه قرار دهید تا حجم آن حدود دو برابر شود. سپس آن را به ۱۵ قسمت مساوی تقسیم کنید و هر قسمت را با وردنه به شکل یک خمیر نازک تبدیل کنید.

در مرحله آخر باید این خمیر نازک‌شده را روی ماهیتابه نسوز بدون روغن یا روی ساج بپزید تا نان شاورمای شما آماده شود. حواستان باشد که این نان به پخت زیادی نیاز ندارد و سریع باید آن را زیرورو کنید وگرنه می‌سوزد.

مراحل تهیه خمیر نان شاورما

طرز تهیه سس مخصوص شاورما

برای تهیه سس مخصوص شاورما به یک لیوان ماست غلیظ، 4 قاشق غذاخوری ارده، 2 قاشق غذاخوری پودر سیر و مقداری نمک و فلفل نیاز دارید. کافیست همه این مواد را با یکدیگر ترکیب کنید و همراه با پیاز و جعفری تازه خردشده در کنار ساندویچ میل کنید و از طعم بهشتی آن لذت ببرید.

چند نکته برای تهیه شاورمای مرغ خانگی

  • می‌توانید از ادویه‌های دلخواه خود استفاده کنید، اما اگر در حال رژیم هستید، بهتر است از مقدار کمتری از نمک و روغن استفاده کنید.
  • برای افزایش میزان فیبر این غذا می‌توانید از نان رژیمی با ترکیبات کامل مانند نان‌های چند‌ غله استفاده کنید.
  • ترکیب شاورما با پیاز خرد شده، جعفری تازه و مقداری سماق بسیار لذیذتر می‌شود.
  • اگر فر ندارید می‌توانید این غذا را روی نان ریخته و آن را مثل سمبوسه بپیچید و درون ماهیتابه داغ بدون روغن بگذارید تا کمی سرخ شود.

شاورمای مرغ خانگی

جمع بندی

شاورمای مرغ یک غذای عربی است که به خاطر سادگی و طعم بی‌نظیرش در تمام جهان به محبوبیت رسیده و از غذاهای پرطرفدار خیابانی است. این غذا برای ورزشکاران نیز بسیار توصیه می‌شود چون پروتئین بالایی دارد و برای بعد از باشگاه یا میان‌وعده کولاک می‌کند.

یک ساندویچ شاورمای مرغ حدود 400 کالری دارد، اما به خاطر سبزیجات و مرغ مواد معدنی بالایی هم در این ساندویچ وجود دارد که باعث سیرماندن بیشتر شما می‌شود. همچنین خوردن شاورما برای عضله‌سازی هم مفید است.

این ساندویچ از مرغ، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای و ادویه تهیه شده و برای سس آن می‌توانید از سس‌های آماده یا سس مخصوص با ترکیب ارده، ماست و پودر سیر و نمک و فلفل استفاده کنید.

نکته : اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام میان وعده های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

Chew Out Loud

EatingWell

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب