طرز تهیه سمبوسه رژیمی؛ مثلث طلایی و بدون روغن!

طرز تهیه سمبوسه رژیمی

فهرست مطالب

غیرممکن است ایرانی باشید و طرفدار سمبوسه نباشید. این خوراکی خوشمزه ترد که مزه‌اش شما را به بهشت دیگری هدایت می‌کند یکی از بهترین سرخ‌کردنی‌های جهان است.

اغلب ما فکر می‌کنیم که سمبوسه به خاطر اینکه با روغن سرخ می‌شود، برای آنهایی که رژیم می‌گیرند اصلا مناسب نیست. از شما چه پنهان من هم همینطور فکر می‌کردم تا اینکه با طرز تهیه سمبوسه رژیمی آشنا شدم.

اگر می‌خواهید راز سمبوسه کم‌ کالری را بدانید در ادامه این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» همراه ما باشید.

سوالات متداول

چگونه سمبوسه درست کنیم؟
برای تهیه سمبوسه ابتدا سیب زمینی آب‌پز را با ادویه و جعفری تازه خردشده مخلوط کنید و در نان لواش بپیچید. سپس آن را سرخ کنید.
سمبوسه چند کالری دارد؟
یک برش سمبوسه کوچک با سیب زمینی تقریبا ۱۳۰ کالری دارد.
چرا سمبوسه خشک می شود؟
به خاطر اینکه سمبوسه را در روغن سرخ می‌کنیم باعث خشک شدن آن می‌شود.
برای سمبوسه چی لازمه؟
برای تهیه سمبوسه به سیب زمینی، نان لواش، نمک و فلفل، جعفری تازه و مقداری روغن نیاز دارید.

سمبوسه؛ این مثلث برمودای خوشمزه

سمبوسه در اصل یک غذای آبادانی است که در سراسر ایران محبوبیت پیدا کرده است. البته اگر به غذاهای کشورهای عربی نگاه کنید، حتما نام این مثلث خوشمزه را خواهید دید. پس می‌توان اینطور گفت ذات این غذا عربی است.

با این وجود چندان عجیب نیست که بگوییم سمبوسه در هر کشوری با مواداولیه و خمیری متفاوت تهیه شده و طرز تهیه سمبوسه خانگی نیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سمبوسه چند کالری دارد؟

اگر تا اینجای مطلب همراه ما بودید که بفهمید کالری سمبوسه چقدر است، باید بگوییم که یک مثلث کوچک از سمبوسه ساده می‌تواند ۱۳۰ کالری داشته باشد. البته این مقدار برای یک سمبوسه سیب زمینی است. پس اگر محتویات آن با مرغ یا سوسیس و مواد دیگری باشد، کالری متفاوتی خواهید داشت.

طرز تهیه سمبوسه آبادانی

برای درست کردن سمبوسه به روش آبادانی به کمترین مواد اولیه نیاز دارید. این نوع سمبوسه درعین سادگی بسیار لذیذ و فست‌فودی است. برای میان‌وعده‌ می‌توانید سمسوبه آبادانی را سرو کنید.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه آبادانی

سیب زمینی ۳ عدد

پیاز ۱ عدد

نان لواش به تناسب مواد

روغن به مقدار لازم

زرد چوبه  ۱.۴ قاشق چای‌خوری

نمک و فلفل به میزان لازم

جعفری به مقدار لازم

طرز تهیه پیچیدن نان سمبوسه خانگی

مراحل تهیه سمبوسه آبادانی

مرحله اول:

برای درست کردن طرز تهیه سمبوسه با نان لواش و به سبک آبادانی در قدم اول باید سیب زمینی‌ها را پوست گرفته و نگینی خرد کنید. سپس آن‌ها را آب‌پز کنید. البته می‌توانید سیب زمینی‌ها را با نیز بپزید و بعدا خرد کنید. درحالتیکه آن‌ها را بدون پوست آب‌پز می‌کنید باید فلفل، زردچوبه، نمک و کمی روغن هم به سیب زمینی‌ها اضافه کنید.

مرحله دوم:

پیاز را نگینی خرد و در ماهیتابه سرخ کنید. حواستان باشد پیازها بیش از اندازه سرخ نشود و فقط کمی که تفت داده شد کافیست.

مرحله سوم:

زمانی که سیب زمینی‌ها پخته شد آن را با گوشت‌کوب کاملا له کنید سپس پیازها را به همراه مابقی ادویه‌ها و جعفری خردشده به سیب زمینی‌ها اضافه نمایید. این مواد باید خوب با یکدیگر ترکیب شوند.

اگر دلتان خواست می‌توانید مواد را کمی تفت دهید تا طعم بهتری پیدا کند.

مرحله چهارم:

نان لواش را آماده کنید و آن‌ها را شکل مثلثی دربیاورید. البته می‌توانید مواد را لای نان ریخته و آن را لول کنید.

اگر می‌خواهید نان را مثلثی کنید باید آن را از طول برش دهید و به شکل مثلث تا بزنید. پس از اینکه از چند زاویه آن را تا کردید مواد را داخل مثلث ریخته و گوشه نان را زیر تای آخر ببرید تا مثلث شما بسته شود و هنگام سرخ کردن مواد بیرون نریزد.

مرحله پنجم:

سمبوسه‌های نیمه آماده را در ماهیتابه‌ای که حدود نیم‌ سانتی‌متر روغن در آن ریخته شده قرار دهید تا کاملا سرخ شود. البته بهتر است روغن را از قبل به ماهیتابه اضافه کنید تا خوب داغ شده باشد. نکته مهم اینجاست که سمبوسه‌ها را اول از سمتی که پیچیده‌اید سرخ کنید تا باز نشود.

پس از اینکه دو طرف سمبوسه‌های شما سرخ شدمی‌توانید آن‌ها را روی دستمال‌ کاغذی یا دستمال روغن‌گیر قرار دهید تا روغن اضافی‌اش کامل گرفته شود.

طرز تهیه سمبوسه رژیمی

طرز تهیه سمبوسه افغانی

سمبوسه افغانستان را با نام بولانی می‌شناسند. تفاوت اصلی سمبوسه افغانی با سمبوسه خانگی اصل عربی در خمیر آن است وگرنه محتویات یکسانی دارند.

البته افغانستان چندین نوع مختلف سمبوسه دارد که به نام‌های کچالو، سیب زمینی با گشنیز و غیره شناخته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه سمبوسه افغانی

۵۰ گرم آرد

۱ لیوان آب

۲ عدد سیب زمینی بزرگ

نمک و فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار لازم

سبزی تره تازه

۲/۴ لیوان روغن

مراحل تهیه سمبوسه بولانی

مرحله اول:

سیب‌زمینی ها را به همراه ادویه روی شعله گاز قرار دهید تا آب‌پز شود. این مرحله را دقیقا مطابق دستورپخت سمبوسه ترد ایرانی یا عربی انجام دهید؛ چون هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند.

مرحله دوم:

آرد را با آب مخلوط کنید تا خمیر نان سمبوسه آماده شود. این مرحله را باید به درستی انجام دهید تا خمید یکدستی آماده شود. سپس خمیر را به اندازه دایره‌های کوچکی جدا کنید.

هر دایره را جداگانه ورز دهید تا لایه‌ای نازک از خمیر به دست آید. حواستان باید این لایه نه آنقدر نازک باشد که هنگامی که مواد را داخلش می‌ریزید پاره شود و نه به قدری ضخیم باشد که خوب سرخ نشود.

مرحله سوم:

سیب زمینی‌های آب‌پز شده را با تره تازه خردشده مخلوط کنید و داخل توپک‌های خمیری بریزید و آن را ببندید. سپس هر توپک را داخل سرخ‌کن ریخته یا در ماهیتابه حاوی روغن سرخ کنید تا سمسوبه افغانستانی شما آماده شود.

سمبوسه افغانی با موادی متفاوت

یک نکته جالب اینکه سمبوسه افغانی را می‌توانید با مرغ و هویج نیز درست کنید. جالب‌تر اینکه اگر اهل خوردن سبزی‌های مختلف باشید، ترکیب سیب‌زمینی را تخم گشنیز، نخود فرنگی، پودر زیره یا هر سبزی دیگری به‌جای تره تهیه کنید و در خمیر مخصوص خانگی سرخ نمایید.

طرز تهیه سمبوسه خانگی

طرز تهیه سمبوسه رژیمی

اگر رژیم لاغری دارید، اما دلتان در گروی یک سمبوسه خوشمزه گیر کرده است، بهتر است به سراغ سمبوسه بدون روغن بروید. بله، درست خواندید. سمبوسه بدون روغن هم درست می‌شود.

سمبوسه بدون کم کالری کاملا بدون روغن آماده می‌شود، اما هیچ چیز از تردی و خوشمزگی سمبوسه آبادانی کم ندارد. شما برای درست کردن سمبوسه رژیمی می‌توانید از قارچ، سویا، فلفل دلمه‌ای، پیاز، سیر و ذرت استفاده کنید و طعم بی‌نظیری خلق کنید.

همچنین راز خوشمزگی سمبوسه در ماهیتابه استفاده از سبزیجات معطر و ترجیحا تازه در ترکیبات آن است. پس جعفری، گشنیز و تره را فراموش نکنید. همچنین می‌توانید برای بهتر شدن عطر غذا از نعنای خشک و آویشن نیز استفاده کنید.

پس از اینکه سمبوسه رژیمی را آماده کردید به جای قرار دادن آن در روغن می‌توانید سمبوسه‌ها را داخل ایرفرایر یا فر قرار دهید و غذایی با همان تردی و خوشمزگی تحویل بگیرید.

جمع‌بندی

سمبوسه غذایی عربی است که در جنوب ایران و کشورهای عربی درست می‌شود. البته این غذا در کشورهای دیگر مانند افغانستان نیز با کمی تفاوت در مواد اولیه و خمیر خانگی درست می‌شود.

یک برش سمبوسه کوچک که با سیب زمینی آماده شده باشد تقریبا ۱۳۰ کالری دارد. با این وجود شما می‌توانید بسته به عادت‌های غذایی خودتان ترکیبات سمبوسه را با مرغ، سویا، سوسیس و کالباس، سبزیجات و غیره جایگزین کنید یا حتی از سمبوسه رژیمی کمک بگیرید.

برای تهیه سمبوسه عربی کافیست سیب زمینی آب‌پز را به همراه جعفری تازه خردشده در نان لواش یا خمیر خانگی بپیچید و سرخ کنید یا آن را بدون روغن در فر بگذارید تا ترد و آماده شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

RecipeBook

BBC Good Food

‫0/5 ‏‫(0 نظر)‬

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب