معرفی خواص و عوارض بومادران + طرز تهیه دمنوش بومادران

خواص بومادران چیست؟

فهرست مطالب

از قدیم‌الایام بومادران را به‌عنوان یک گیاه دارویی مفید می‌شناختند. این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ضد بخار، مسکن، التیام بخش و ضد عفونی‌کنندگی است. به‌طوری‌که حتی در کتاب‌های یونان باستان نیز از این گیاه به‌عنوان دارویی مفید برای رفع مشکلات مختلفی همچون: سوءهاضمه، اختلالات گوارشی، اضطراب، التهاب مزمن و التیام زخم‌های خارجی نامبرده اند.

تمامی این دلایل سبب شد تا ما در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی به چیستی، خواص بومادران،  مضرات، موارد منع مصرف و طرز تهیه دمنوش بومادران بپردازیم.

سوالات متداول

خواص گیاه بومادران چیست؟
فواید بسیاری برای گیاه بومادران وجود دارد که تسکین التهابات پوستی، درمان اختلالات معده و روده، آرتریت روماتوئید، کاهش رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها در دهان، کاهش استرس، اضطراب و افزایش خواب منظم، کاهش دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای قاعدگی و سردرد تنها نمونه‌ای از خواص گیاه بومادران است.
مضرات گیاه بومادران چیست؟
گیاه بومادران به‌طورکلی یک گیاه امن در نظر گرفته می‌شود اما به‌ندرت ممکن است در برخی افراد موجب بروز حساسیت پوستی همچون: قرمزی، خارش و اگزما، مسمومیت غذایی، افزایش ادرار، تداخل دارویی با داروهای ضد انعقاد، ایجاد اختلال در روند درمان بیماری‌های عصبی، افزایش خطر سقط‌جنین و ایجاد عارضه بر نوزادان شود.
آیا گیاه بومادران برای معده مفید است؟
خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی گیاه بومادران سبب شده تا این گیاه عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشد و موجب رفع یا تسریع درمان برخی اختلالات گوارشی شود. یکی از خواص گیاه بومادران درمان زخم معده و روده، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، اسپاسم معده، اسهال، نفخ و یبوست است.
آیا مصرف بومادران در زمان بارداری و شیردهی مجاز است؟
گیاه بومادران حاوی ترکیبات فعالی است که موجب تحریک رحم و افزایش احتمال سقط‌جنین می‌شود. چراکه این گیاه خاصیت قاعده‌آوری دارد. از سوی دیگر مصرف گیاه بومادران، عرق یا سایر فراورده‌های آن توسط مادر شیرده می‌تواند سلامت نوزاد را هم به خطر بیاندازد. به همین دلیل توصیه می‌شود که پیش از مصرف گیاه بومادران یا سایر فراورده‌های آن با پزشک مشورت کنید.

گیاه بومادران چیست؟

بومادران یا Achillea millefolium گیاهی است که از هزاران سال پیش به دلیل فواید بسیارش برای درمان برخی مشکلات و بهبود سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیش از ۱۴۰ گونه گیاه بومادران در سراسر جهان یافت می‌شود که تفاوت‌های اندکی در ظاهر، کرک، گل، برگ و ساقه با یکدیگر دارند. گیاه بومادران دارای ساقه‌های نازک با برگ‌هایی کوچک است. گل‌های بومادران به‌صورت خوشه‌های کوچک به رنگ سفید، صورتی یا قرمز هستند و عمدتاً در فصل تابستان می‌رُویند.

عموماً برای بهره‌مندی از خواص گیاه بومادران آن را به‌صورت مکمل، چای، پودر و کپسول مصرف می‌کنند.

     خواص بومادران

بومادران چه خواصی دارد؟

دلایل زیادی برای مصرف گیاه بومادران یا مشتقات آن وجود دارد که در ادامه ۵ خاصیت اثبات شده بومادران را با هم بررسی می‌کنیم:

التیام زخم

یکی از کاربردهای اساسی گیاه بومادران که سال‌های طولانی است بشر از آن بهره می‌گیرد، تسریع بهبود زخم‌ها است. این ویژگی بومادران مدیون خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی آن است که موجب افزایش سطح فیبروبلاست‌ها در محدوده آسیب شده تا بافت همبند با سرعت بیشتری بازسازی شود.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مطالعات نشان می‌دهد که فلاونوئید و آلکالوئید موجود در بومادران باعث افزایش سرعت درمان مشکلات گوارشی مانند: زخم معده و روده، سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)، اسپاسم معده، اسهال، نفخ و یبوست خواهد شد.

ضد اضطراب

وجود برخی آنتی اکسیدان‌ها در گیاه بومادران سبب شده تا بومادران خاصیت ضد اضطرابی و کاهش استرس را داشته باشد. چراکه ترشح هورمون کورتیکوسترون را کاهش می‌دهد. افزایش سطح این هورمون در بدن باعث افزایش استرس و حس خطر خواهد شد.

خواص بومادران برای کیست تخمدان

کمک به سلامت مغز

محققان دریافته‌اند که گیاه بومادران به درمان برخی اختلالات مغزی مانند: آلزایمر، مولتیپل اسکلروزیس، آلزایمر، پارکینسون و آنسفالومیلیت کمک می‌کند.

ضد التهابی 

بومادران و فراورده‌های آن یک ضدالتهاب قوی هستند. به همین دلیل در کاهش التهابات مزمن ناشی از عفونت و ویروس‌ها را از بین می‌برد. درمان عفونت‌های پوستی، علائم پیری پوست و بیماری کبد چرب غیرالکلی از دیگر خواص گیاه بومادران است.

بومادران برای درمان تب، سرماخوردگی، تب یونجه، عدم قاعدگی، اسهال خونی، از دست دادن اشتها، بیماری‌های لثه و القای تعریق هم مفید است.

بومادران چه ضررهایی دارد؟

مصرف بومادران اگر در چهارچوب مشخص شده باشد عارضه یا ضرر خاصی نخواهد داشت؛ اما زیاده‌روی در مصرف این گیاه به دلیل وجود ماده‌ای به نام توجون می‌تواند موجب مسمومیت شود.

به‌طورکلی مصرف روزانه ۲۵۰-۵۰۰ میلی‌گرم بومادران به مدت یک سال بی‌خطر خواهد بود؛ اما در مواردی هم موجب بروز عوارض خواهد شد. در ادامه به تعدادی از ضررهای گیاه بومادران اشاره می‌کنیم:

حساسیت پوستی

در برخی افراد، مصرف بومادران باعث بروز حساسیت پوستی، اگزما، قرمزی و خارش می‌شود.

تأثیر بر بارداری و شیردهی

زنان باردار و مادران شیرده در دسته افرادی قرار می‌گیرند که مصرف گیاه یا عرق بومادران به آن‌ها توصیه نمی‌شود. چراکه خاصیت قاعده‌آور بودن بومادران، شانس سقط‌جنین را افزایش می‌دهد.

ضرر بومادران برای بارداری

تداخل با داروها

علاوه بر این‌ها اگر از اختلالات خونریزی رنج می‌برید یا از داروهای رقیق‌کننده خون مانند: وارفارین استفاده می‌کنید از خوردن گیاه بومادران یا فراورده‌های آن خودداری کنید. چراکه احتمال خونریزی را افزایش می‌دهد.

حساسیت غذایی

افرادی که به گیاهان هم‌خانواده بومادران یا ابروسیا حساسیت دارند برای پیشگیری از واکنش آلرژیک بهتر است که بومادران را از فهرست غذایی خود حذف کنند.

احتمال تداخل با بیماری‌ها

مصرف بومادران با داروهای آرام‌بخش می‌تواند خطرناک باشد. چراکه علائم و عملکرد این داروها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل توصیه می‌شود که از مصرف هم‌زمان این دو خودداری کنید.

ادار آور بودن

یکی از عوارض بومادران خاصیت ادرارآور بودن آن است. مصرف بیش‌ازحد بومادران می‌تواند موجب افزایش ادرار و از دست دادن آب بدن شود.

طرز تهیه دمنوش بومادران

طرز تهیه دمنوش بومادران به چه شکل است؟

اشکال مختلفی برای مصرف گیاه بومادران وجود دارد. شما می‌توانید از چای، دمنوش، اسموتی، پودر، پماد، عصاره، لوسیون، روغن و قسمت‌های خشکیده این گیاه استفاده کنید.

  1. طرز تهیه دمنوش بومادران: برای تهیه دمنوش بومادران می‌توانید یک قاشق غذاخوری بومادران خشک را در ۳ فنجان آب جوش ترکیب کرده و برای ۱۵ دقیقه به حالت دم بگذارید. ظروف دمنوش ساز، قوری و دستگاه فرنچ پرس گزینه‌های مناسبی برای تهیه دمنوش بومادران هستند.
  2. طرز تهیه دمنوش بومادران با عسل: شما می‌توانید به دمنوش بومادران خالص، کمی عسل اضافه کنید تا به لطافت و طعم بهتر چای بومادران کمک کنید
  3. طرز تهیه دمنوش بومادران با نعناع: برای تهیه این دمنوش، یک قاشق غذاخوری برگ بومادران خشک را با یک قاشق چای‌خوری برگ نعنا تازه یا خشک همراه کرده و در ۴ فنجان آب جوش بریزید. حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه زمان برای دم کردن این چای کافی خواهد بود.
  4. طرز تهیه دمنوش بومادران با زنجبیل: مقداری زنجبیل تازه را خردکرده و به ۳ فنجان آب جوش اضافه کنید. سپس یک قاشق غذاخوری برگ بومادران خشک را به ترکیب قبلی افزوده و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم بگذارید.

تمامی این دمنوش‌ها را می‌توانید در کنار خرما، تکه‌ای شیرینی یا نبات نوش جان کنید.

خواص عرق بومادران چیست؟

یکی از اشکال مصرف گیاه بومادران عرق آن است. زمانی که از گیاه بومادران عصاره کشی انجام شود، عرق بومادران به وجود می‌آید که تمامی خواص گیاه بومادران را در خود جای می‌دهد. مصرف عرق بومادران می‌تواند فواید زیادی برای شما داشته باشد. مانند:

  • تسکین التهاب‌های پوستی، التهابات معده و روده، کاهش علائم آرتریت روماتوئید و سایر التهابات مزمن ازجمله خواص عرق بومادران هستند.
  • خاصیت ضدعفونی‌کننده بودن عرق بومادران برای کاهش رشد باکتری‌ها و ویروس‌ها دهان و دندان و رحم مفید است.
  • عرق بومادران نقش موثری در کاهش استرس، اضطراب و خواب نامنظم دارد.
  • عرق بومادران می‌تواند در غالب یک مسکن عمل کند و دردهای عضلانی و مفصلی، دردهای قاعدگی و سردرد را کاهش دهد.

خواص بومادران در طب سنتی

خواص بومادران در طب سنتی چیست؟

سال‌های زیادی است که اطبای طب سنتی از گیاه بومادران برای کاهش عوارض یا درمان برخی اختلالات استفاده می‌کنند. خواص بومادران در طب سنتی شامل موارد زیر است:

  • درمان بیماری‌های گوارشی مانند: اسپاسم معده، عفونت، رفع اسهال، یبوست و التهاب معده و روده

  • اگر بخواهیم از دیدگاه طب سنتی فواید بومادران برای زنان را نام ببریم بسیار زیاد خواهد بود. به‌طورکلی بومادران موجب رفع عفونت‌های زنانه، التهابات رحم، قاعده آور، کاهش درد قاعدگی و عوارض ناشی از یائسگی، تنظیم هورمون و رفع کیست‌های تخمدان می‌شود. بنابراین این گیاه میتواند یکی از بهترین داروها برای کیست تخمدان باشد.

  • بومادران با تحریک ترشحات آنزیم‌های گوارشی و صفرا موجب کنترل بیماری سندروم روده تحریک‌پذیر و درمان بواسیر خواهد شد.

  • استعمال خارجی روغن بومادران نقش به سزایی در متوقف شدن خون دماغ دارد.

  • خاصیت ضد التهابی، ضد درد و ضد باکتریایی بومادران باعث شده تا این گیاه در رفع علائم سرماخوردگی موفق عمل کند.

  • خاصیت خواب‌آوری و آرامبخشی بومادران در نهایت بر کیفیت خواب خوب تأثیر خواهد داشت. اگر خواب نامنظم دارید، از دمنوش بومادران استفاده کنید.

ضد استرس بودن بومادران

  • خاصیت ضد استرس بومادران موجب افزایش کیفیت خواب و بهبود سطوح مختلفی از زندگی افراد خواهد شد.

  • یکی دیگر از خواص بومادران در طب سنتی، ویژگی ضد عفونی‌کنندگی آن است. برای درمان بیماری‌های عفونی از آن بهره می‌گیرند.

  • در طب سنتی از بومادران برای کاهش بیماری‌های عصبی و رفع اضطراب و استرس استفاده می‌کنند.

  • بومادران فشارخون بالا را کنترل می‌کند. مصرف گیاه، عرق یا دمنوش بومادران به شما کمک می‌کند که سطح فشارخون خود را در محدود طبیعی نگه دارید و از بروز سکته قلبی و مغزی جلوگیری کنید.

  • استعمال روغن یا پماد بومادران بر زخم‌های خارجی سرعت درمان و بهبود بافت‌ها را افزایش می‌دهد.

  • فیبر موجود در بومادران سبب شده تا بیماران دیابتی بتوانند با استفاده از فراورده‌های این گیاه قند خون خود را کنترل کنند.

مصرف گیاه بومادران یا سایر فراورده‌های بسته به شرایط بدنی متفاوت است. به همین دلیل توصیه می‌شود پیش از مصرف این گیاه با متخصصین تغذیه یا کارشناسان طب سنتی مشورت کنید.

کلام آخر

خواص بومادران سبب شده تا پزشکان و اطبای طب سنتی از این گیاه در درمان برخی بیماری‌ها و کاهش عوارض اختلالاتی استفاده کنند. آنچه که در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی بررسی شد، به شما کمک کرد تا بدانید که بومادران برای چه چیزی خوب است و در چه مواقعی امکان بروز عارضه پس از مصرف وجود خواهد داشت. اگر شما هم دغدغه رژیم غذایی سالم را دارید، حتما از پشتیبانان ما در لیمومی کمک بگیرید تا با توجه به طبع، وضعیت ژنتیکی و سلامتی شما بهترین رژیم غذایی را معرفی کنند. 

راستی شما از فواید بومادران چه می‌دانید؟

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

webmd

healthline

rxlist

doctoreto

orchardsnearme

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

18 نظر

  1. سلام من این گیاه مادرم برای تمام دل درد های گوارشی استفاده می‌کرد و حالا من خودمم دارم برای بچه هام استفاده میکنم عالییییییی

  2. اگربه اینهم اشاره میکردی که بعداز دم کردن بومادران یکساعت بیشتر نباید بپاند تغییرات شیمیایی درآن وجود میاید برای آگاهی دوستان

    1. سلام وقت بخیر. خیلی ممنون از نکته‌ای که گفتین حتما بررسی می‌کنیم اگر منبع علمی براش پیدا کردیم به مقاله اضافه می‌کنیم. اگر شما هم منبعی داشتید ممنون میشیم اگر در همین قسمت کامنت ما رو مطلع کنید.

  3. سلام و درود خدمت شما لطفا درکنار اطلاعات کامل و زیباتون دقت بفرمائید و عکس گیاه بومادران را بزارید نه گیاه قیصوم

  4. سلام خسته نباشید ببخشید من همه ی این مشکلات را دارم ازاین ورهم مشکل هورمونی دارم چه جوری استفاده کنم دوباره به خونریزی نیوفتم تازه دارم‌ خوب میشم

    1. سلام وقت بخیر. شما اگر مشکل هورمونی دارید فعلا فقط داروی تجویزی پزشک رو مصرف کنید. چون قاعده آوره دمنوش بهتره از اون استفاده نکنید. چون احتمال پروید شدن رو بالا میبره.

  5. سلام این گیاه را ۳۰سال پیش ما بعنوان دمنوش برای بچه برای هربیماری گوارشی معده ، ووووو استفاده میکردیم

  6. سلام ، دکتر گیاهی برای دخترم که ۱۸سالشه وگاهی اوقات موقع پریودخونریزی طولانی وزیاد داره ،گفته تا ۵ روز بو مادران بخوره تا قطع شه ،آیا این درسته ؟

    1. سلام وقت بخیر. اگر پزشکی که می‌گید واقعا تخصص طب سنتی داشتن دستورشون رو اجرا کنید اما به این نکته توجه کنید که محض احتیاط حتما دخترتون رو پیش پزشک زنان هم ببرید تا علت ریشه‌ای پریود طولانیش مشخص بشه و با چند داروی ساده این مشکل حل بشه. لطفا نگذارید مشکل پریود طولانی فرزند عزیزتون حل نشده باقی بمونه.

  7. من الان یکماه هست دارم استفاده میکنم از اونجایی ک پانیک اتک دارم و معده عصبی،تتثیرش واقعا شگفت انگیز بوده خیلی عالیه،حتما توصیه میکنم استفاده کنید

  8. چند سالی است که بومادران استفاده میکنم راضی ام ولی بشکل مرتب استفاده نمی کنم اما بومادران درزندگی ام هست ودارو گیاه خوبی است انهایی ناراحتی های گوارشی دارندحتما استفاده کنند و در کنارش از بارهنگ هم قرار دهند فوق العاده است برای زخم های گوارشی

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب