بهترین صبحانه برای زخم معده چیست؟

بهترین صبحانه برای زخم معده چیست؟

فهرست مطالب

یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما ایرانی‌ها به واسطه رژیم غذایی ناسالم با آن مواجه هستیم، زخم معده است؛ زخمی باز که در لایه‌های داخلی معده شکل می‌گیرد و عدم درمان و رعایت اصول باعث وخامت و خطرناک‌ شدن شرایط برای سلامتی اشخاص می‌شود. با این حال، یک رژیم غذایی متعادل و وجود مواد غذایی خاص در وعده‌های شام و ناهار و صبحانه برای زخم معده مفید است و می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی اما، تمرکز اصلی ما روی صبحانه برای زخم معده است؛ این‌که چه مواد غذایی‌ای در اولین وعده روزانه‌تان باید جای بگیرند و برای شما مناسب‌اند و چه غذاهایی می‌توانند شرایطِ این بیماری را بدتر کنند.

سوالات متداول

چه مواد غذایی‌ای برای افراد دارای زخم معده مضر است؟
مواد غذایی‌ای که اسیدیته معده را افزایش می‌دهند، عموماً در وخیم‌تر شدن زخم معده تأثیر می‌گذارند. الکل، قهوه و نوشیدنی‌های حاوی کافئین زیاد، غذاهای تند، مواد غذایی چرب و  شکلات از جمله غذاهای مضر برای افرادی هستند که با زخم معده دست‌وپنجه نرم می‌کنند.
چه مواد غذایی‌ای برای افراد دارای زخم معده مفید است؟
میوه‌هایی مثل توت و سیب، سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و فلفل دلمه، پروتئین‌های بدون چربی مثل ماهی سالمون، تخم مرغ و نخود فرنگی، ماست یونانی و ماست کفیر، نان‌های سبوس‌دار، روغن زیتون و چای سبز از جمله مواد غذایی‌ای هستند که در بهبود زخم معده تأثیر می‌گذارند.
بهترین صبحانه برای افراد دارای زخم معده چیست؟
بهترین صبحانه‌ای که افراد دارای زخم معده می‌توانند داشته باشند، ترکیبی از نان سبوس‌دار، عسل، ماست یونانی در ترکیب با جوی دوسر، فلفل دلمه‌ای قرمز و تخم مرغ آب‌پز است که فیبر، پروبیوتیک و پروتئین بسیار زیادی دارد و می‌تواند به روش‌های گوناگون در التیام و بهبود زخم معده نقش داشته باشد.
بهترین پروتئین حیوانی و گیاهی برای افراد دارای زخم معده چیست؟
در دسته‌بندی پروتئین حیوانی، پروتئین‌های بدون چربی مثل گوشت ماهی، تخم مرغ و گوشت گاو بدون چربی می‌تواند گزینه‌ّای بسیار خوبی باشد. در زمینه پروتئین‌های گیاهی، سویا و برنج، پروتئین بسیار کم‌تری دارند و به‌خوبی در معده هضم می‌شوند.

زخم معده چیست؟

زخم معده (Stomach Ulcer) در واقع شرایطی است که در آن، اسید معده، پوشش محافظ این بخش از بدن را از بین می‌برد و زخمی باز ایجاد می‌شود. علائم و نشانه‌های معمولی این بیماری می‌تواند شامل سوزش معده، درد و حتی سوء هاضمه باشد.

 

بهترین صبحانه برای زخم معده

بهترین صبحانه برای زخم معده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

عموماً مواد غذایی‌ای که در یک صبحانه خوب برای زخم معده جای می‌گیرد، نباید اسیدیته معده را افزایش دهند و چرب باشند. این موضوع می‌تواند هضم صبحانه را بسیار آسان‌تر کند از وخیم‌تر شدن شرایط این زخم جلوگیری کند. به‌طور کلی، ویژگی‌های یک صبحانه برای زخم معده شامل موارد زیر است:

  • سنگین نباشد.
  • هضم آسانی داشته باشد.
  • ادویه بسیار کمی در آن استفاده شود.
  • اسیدی نباشد.
  • فیبر بسیار زیادی داشته باشد.

مواد غذایی مفید در صبحانه برای زخم معده

برای بهبود و درمان زخم معده، جدا از گزینه‌های دارویی، رعایت رژیم غذایی هم تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و به‌شما کمک می‌کند تا دوره درمانی را سریع‌تر از آن‌چه به‌نظر می‌رسد، طی کنید. در همین راستا، در ادامه به سراغ مواد غذایی‌ای برای صبحانه می‌رویم که فواید بسیار زیادی را برای اشخاصی که زخم معده دارند، به همراه خواهد داشت:

1. چای سبز

یکی از نوشیدنی‌های جایگزین برای شروع کردن‌ روزتان، چای سبز است؛ نوشیدنی‌ای که خواص بسیار زیادش از گذشته‌های دور تا به امروز مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته و  تأثیر بسیار زیادی در سلامت کلی بخش‌های مختلف بدن به‌همراه دارد.

به‌عنوان مثال، سایت GI Society به تحقیقات نوظهوری در چین اشاره می‌کند که در آن، دانشمندان دریافتند که چای سبز به‌واسطه فلاونوئید‌ بسیار زیادی که دارد، برای گاستریت مزمن، عفونت هلیکوباکتر پیلوری و سرطان معده مفید است و می‌تواند در بهبود مشکلات مختلف معده، مثل زخم‌های ایجاد‌ شده نقش داشته باشد.

2. عسل

عسل از گذشته تا به امروز نه‌تنها به‌عنوان یک ماده غذایی، بلکه به‌عنوان یک دارو مورد استفاده قرار می‌گرفت و امروزه هم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی در صبحانه‌ ما ایرانی‌ها شناخته می‌شود. به نقل از سایت Medical News Today، تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد که عسل به‌واسطه خواص ضد میکروبی‌اش‌، می‌تواند به بهبود سوء هاضمه کمک کند و عفونت هلیکوباکتر پیلوری را کاهش دهد.

3. روغن زیتون

اگر به‌دنبال روشی هستید تا بتوانید زخم معده‌تان را بهبود ببخشید،‌ درست کردن یک صبحانه دلچسب با روغن‌های سرخ‌کردنی و معمولی اشتباه است. روغن زیتون به‌عنوان یک جایگزین سالم برای روغن‌های سرخ‌کردنی موجود می‌تواند در بهبود زخم معده نقش مهمی ایفا کند.

بهترین صبحانه برای زخم معده مثل روغن زیتون

مطالعه‌ ذکر شده از سوی Medical News Today نشان می‌دهد که این روغن خواص بسیار زیادی در مهار عفونت هلیکوباکتر پیلوری معده دارد و می‌تواند فرایند هضم را تسریع ببخشد. به همین سبب، می‌توانید برای درست کردن یک تخم‌مرغ جذاب و خوشمزه یا سالاد به‌عنوان صبحانه، از روغن زیتون کمک بگیرید.

4. سیب

رسانه Express به یک تحقیق هندی اشاره می‌کند که در آن، دانشمندان دریافتند که خوردن پلی‌فنول‌های موجود در سیب می‌تواند اثرات مفید بسیار زیادی برای زخم معده به‌همراه داشته باشد. این گزارش نشان می‌دهد که پلی‌فنول‌ها خواص دارویی بسیار زیادی در ناحیه دستگاه گوارش دارند.

به‌عنوان مثال، یکی از خواص آن‌ها این است که به‌عنوان یک عامل ضد ترشحی عمل می‌کنند و محافظ سلول‌های معده هستند. جدا از این موضوع، خوردن سیب می‌تواند آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی را وارد بدن کند که در بهبود زخم معده نقش دارد.

5. جو دوسر

در بسیاری از رژیم‌های غذایی، جو دوسر نقش مهمی را ایفا می‌کند و به عنوان یک ماده غذایی بسیار مهم شناخته می‌شود؛ کماکان این‌که در چند سال اخیر، این ماده غذایی حضور پررنگ‌تری در سفره‌ ما ایرانی‌ها، به‌خصوص به‌عنوان یک صبحانه دلنشین داشته است.

فیبر موجود در جو دوسر می‌تواند به بهبود سلامت و استحکام مخاط معده کمک کند و  با جذب آب و حذف مواد زائد در بدن، از بروز التهاب و ورود باکتری‌های پوسیده به معده نقش داشته باشد؛ خواصی که به‌شکل مستقیم روی بهبود زخم معده هم تأثیر می‌گذارد.

6. سیب‌زمینی

شاید درست کردن یک پوره جذاب برای شروعِ روزتان عجیب به‌نظر برسد، اما سیب‌زمینی به‌واسطه ویتامین A بسیار زیادی که دارد،‌ می‌تواند به کوچک کردن زخم معده کمک کند و در پیش‌گیری از بروز آن هم نقش داشته باشد.

به‌طور کلی، مواد غذایی‌ای که ویتامین A بسیار زیادی دارند برای زخم معده مفید هستند و می‌توانند در صبحانه ما نقش مهمی ایفا کنند.

7. فلفل دلمه‌ای قرمز

درست کردن تخم مرغ با فلفل‌ دلمه قرمز معجزات بسیار زیادی برای زخم معده‌ شما به‌همراه دارد. این ماده غذایی سرشار از ویتامین C است که در بهبود زخم معده نقش مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند التهابات دستگاه گوارش بدن را از بین ببرد.

توت برای زخم معده

8. خانواده توت‌ها

به‌طور کلی، میوه‌ها فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارند، اما خانواده توت‌ها نقش مهمی در کاهش عفونت هلیکوباکتر پیلوری و بهبود سلامت کلی معده ایفا می‌کنند. به‌عنوان مثال، Medical News Today به یک مقاله آزمایشگاهی اشاره می‌کند که در آن، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که مصرف توت می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های معده نقش داشته باشد.

به همین خاطر، در صبحانه‌تان از توت‌های مختلف کمک بگیرید، مثل:

9. ماست یونانی

 در درمان زخم معده، ممکن است به‌سراغ مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی بروید که عوارض جانبی‌ای را هم برای شما به‌همراه خواهند داشت اما منابع خوب پروبیوتیک می‌توانند در بهبود این عوارض جانبی به‌شما کمک کنند.

ماست یونانی یکی از انواع مواد غذایی است که پروبیوتیک زیادی دارد؛  باکتری‌ای که در بهبود تعادل باکتری‌های روده نقش دارد، عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را کاهش می‌دهد و می‌تواند به درمان زخم معده هم کمک کند.

10. نان سبوس‌دار

اگر می‌خواهید صبحانه سالمی داشته باشید که زخم بازِ معده‌تان را درگیر نکند و شما را از علائم این بیماری نجات دهد، نان سبوس‌دار بهترین انتخابی است که در کنار پنیر و عسل و تخم‌مرغ می‌توانید تهیه کنید. این نان یکی از ویژگی‌های مواد غذایی صبحانه برای زخم معده یعنی هضم آسان را دارد و به‌واسطه راحت جویده شدن، سریعاً در معده هضم خواهد شد.

جدا از این موضوع، نان سبوس‌دار یکی از منابع خوب برای فیبر محلول است؛ فیبری که به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند و می‌تواند فرایند هضم در معده را تسهیل ببخشد.

11. تخم مرغ

تخم مرغ در کنار ماست و پنیر، به‌عنوان یکی از بهترین منابع پروتئینی شناخته می‌شود که فواید بسیار زیادی در صبحانه برای رفلاکس معده دارد. همان‌طور که می‌دانید، پروتئین نه‌تنها در رشد عضلات نقش دارد، بلکه‌ می‌تواند به ترمیم زخم و بهبود بافت‌های آسیب‌دیده بدن کمک کند.

در نتیجه، مصرف آن در یک دوره زمانی مشخص می‌تواند خواص بسیار زیادی برای بهبود زخم معده به‌همراه داشته باشد. جدا از این موضوع، مصرف تخم مرغ به کاهش ترشح اسید معده هم کمک می‌کند.

مواد غذایی مضر در صبحانه برای زخم معده

زخم معده زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به میزان زیادی در روده جمع شود. به همین سبب، ما مواد غذایی‌ای داریم که می‌تواند اسید معده را افزایش دهد و در وخیم‌تر شدن شرایط زخم معده تأثیر داشته باشد. در ادامه به برخی از این مواد غذایی اشاره می‌کنیم تا از قرار دادن‌شان در صبحانه برای رفلاکس معده و زخم معده جلوگیری کنید:‌

شیر

در گذشته پزشکان بر این باور بودند که می‌توان با مصرف روزانه شیر، زخم معده را درمان کرد. البته این تفکر بعد از ظهور داروهای مسدودکننده اسید به‌شکلی کامل از بین رفت. امروزه اغلب دانشمندان بر این باورند که شیر نه‌تنها در تحریک معده نقش دارد، بلکه با افزایش اسید معده می‌تواند در وخیم‌تر شدن اوضاع نقش داشته باشد.

مواد غذایی مضر برای زخم معده

الکل

مصرف الکل در هر زمان از روز، چه اول صبح باشد و چه آخر شب، برای اشخاصی که زخم معده دارند توصیه نمی‌شود. الکل نه‌تنها در تحریک معده نقش دارد، بلکه می‌تواند به دستگاه گوارش آسیبی جدی وارد کند.

غذاهای چرب

صبحانه‌ای که چرب و پر از غذاهای فرآوری‌شده باشد، منجر به درد شکم و نفخ می‌شود که می‌تواند به‌طور مستقیم در بد‌تر شدن زخم معده نقش داشته باشد.

غذاهای تند

در گذشته اعتقاد بر این بود که غذاهای تند، عامل اصلی به‌وجود آمدن زخم معده هستند. با این حال، این تفکر بعدها توسط دانشمندان و آزمایشات مختلف نقض شد. با این حال، اگر می‌بینید که با خوردن یک ماده غذایی تند، علائم و درد زخم معده‌تان شدیدتر می‌شود، بهتر است از اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان اجتناب کنید.

شکلات برای زخم معده مضر است

شکلات

شکلات فواید بالقوه زیادی برای سلامتی دارد اما اغلب برای افرادی که با زخم معده دست‌وپنجه نرم می‌کنند، آسیب‌زننده است. اگر خوردن شکلات علائم این بیماری را تشدید می‌کند، پیشنهاد می‌کنیم در مصرف آن تعادل داشته باشید و اولین وعده روزانه‌تان را با‌ آن شروع نکنید.

قهوه

نظرات ضد و نقیضی درباره تأثیر قهوه روی افزایش اسید معده و بدتر شدن زخم وجود دارد و آزمایشات گسترده‌تری برای صحت‌سنجی این موضوع باید صورت بگیرد. با این حال، اگر احساس می‌کنید که مصرف قهوه سرِ صبح می‌تواند دردتان را بیش‌تر کند، از خوردن آن جلوگیری کنید و به موازات، با پزشک‌تان مشورتی هم داشته باشید.

مواد غذایی مفید برای افرادی که زخم معده دارند

در ادامه به لیستی از مواد غذایی اشاره می‌کنیم که می‌تواند در جهت بهبود زخم معده به رژیم غذایی‌تان اضافه شوند:‌

  • میوه‌هایی مثل توت، سیب، انگور و انگار
  • سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گل‌کلم، فلفل دلمه
  • پروتئین‌های بدون چربی مثل مرغ بدون پوست، گوشت گاو بدون چربی، ماهی، تخم مرغ، توفو، لوبیا خشک و نخود فرنگی
  • لبنیات تخمیر‌شده که حاوی پروبیوتیک بسیار زیادی هستند مثل ماست یونانی و ماست کفیر
  • نان‌های سبوس‌دار و غلات کامل مثل جو و کینوا
  • چربی‌های سالم مثل روغن زیتون، آووکادو و آجیل
  • چای سبز

سخن پایانی

رژیم غذایی به‌خودی خود، عامل اصلی بروز زخم معده نیست، اما به هرحال تاثیر خود را دارد.

 دلایل احتمالی زیادی وجود دارد که می‌تواند باعث بروز این مشکل شود. با این حال، مصرف مواد غذایی درست می‌تواند تفاوت زیادی در عدم بروز علائم و درد و سرعت بهبودی‌تان به‌همراه خواهد داشت. 

صبحانه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی، که روزمان را با آن شروع می‌کنیم، می‌تواند نقش مهمی در بهبود زخم معده داشته باشید و گزینش مواد غذایی درست در شرایطی که می‌دانیم معده‌مان وضعیت خوبی ندارد، امری ضروری خواهد بود.

جدا از این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم که با پزشک و متخصص‌تان درباره داشتن یک رژیم غذایی درست و بایدها و نبایدهای مصرفی صبحانه برای زخم معده صحبت کنید تا بتوانید جدا از روش‌های دارویی، از یک برنامه غذایی متعادل هم کمک بگیرید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Verywell Health

Lybrate

WebMD

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب