با خواص چلغوز یا جلغوز آشنا شوید؛ گران‌ترین آجیل دنیا

خواص چلغوز برای سلامتی بدن

فهرست مطالب

چلغوز یا همان آجیل درخت کاج بیش از ۲۰۰۰ سال است که در منطقه مدیترانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و به سرتاسر جهان هم صادر می‌شود. جدا از خوش‌طعم و گران بودن‌اش، خواص چلغوز آن‌قدر زیاد است که از گذشته تا به امروز برای درمان کلسترول بالا، مدیریت وزن و بیماری‌های قلبی مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است بیش‌تر درباره فواید چلغوز صحبت کنیم و بگوییم که اضافه کردن آن به رژیم غذایی‌تان چگونه می‌تواند سبک زندگی سالم‌تری را برای شما ایجاد کند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

فواید چلغوز چیست؟
چلغوز به‌واسطه پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و خواص آنتی‌اکسیدان‌های بسیار زیادی که دارد، می‌تواند روی بهبود سلامت قلب، مدیریت وزن، بهبود سلامت چشم،  براق‌سازی مو، بهبود سیستم گوارشی، کاهش کلسترول خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی نقش داشته باشد.
ضررهای مصرف چلغوز چیست؟
در برخی موارد، چلغوز می‌تواند واکنش‌های آلرژیکی را برای اشخاص به‌همراه داشته باشد و جدا از کهیر و بثورات پوستی، تورم‌هایی را روی صورت و بینی به‌وجود آورد. در شرایط خاص هم ممکن است بعد از مصرف این آجیل دچار نفخ، سوء هاضمه و همچنین اسهال شوید.
چقدر چلغوز در طول روز می‌توانیم بخوریم؟
چلغوز فیبر غذایی و چربی‌های ضروری امگا ۳ زیادی دارد و کالری خوبی به‌خود اختصاص می‌دهد. ۲۸ گرم از این آجیل حدود ۱۸۸ کالری را به‌خود اختصاص می‌دهد که مصرف آن در طول روز مشکلی به‌همراه نخواهد داشت.
چگونه چلغوز را مصرف کنیم؟
جدا از این‌که می‌توانید دانه‌های چلغوز را به‌عنوان یک آجیل به‌شکل روزانه مصرف کنید، می‌توانید از مغز میوه درخت کاج برای تزیین غذاهای مختلف مثل دسر، کلوچه، کیک و حتی سالادهای مختلف کمک بگیرید.

چلغوز؛ گران‌ترین آجیل دنیا!

چلغوز (Chilgoza)، جلغوز یا جلغوزه نوعی میوه درخت کاج است که منشأ آن به افغانستان، پاکستان و هند بازمی‌گردد و در برخی از جنگل‌های واقع در بخش‌های غربی هیمالیا به‌وفور یافت می‌شود. میوه این درخت که به‌عنوان آجیل مورد استفاده قرار می‌گیرد، ویتامین‌ها و مواد معدنی زیادی مثل روی و فسفر را در خود دارد و به‌سبب ارزش غذایی بسیار زیادش، به بهبود سلامتی بدن کمک می‌کند.

چه افرادی نباید چلغوز مصرف کنند؟

خواص چلغوز چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، چلغوز یا جلغوزه سرشار از مواد معدنی و ویتامین است؛ از ویتامین K گرفته تا ویتامین E، کولین، نیاسین، ریبوفلاوین، فولات، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم و روی. در نتیجه خاصیت چلغوز به یک یا دو عنوان خلاصه نمی‌شود و فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن دارد.

در ادامه قرار است به این سوال پاسخ دهیم که «چلغوز برای چی خوبه؟» و چگونه می‌تواند روی سلامتی بدن تأثیر بگذارد:‌

کاهش خطر ابتلا به سرطان

منیزیم موجود در چلغوز می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد و از رشد و به‌وجود آمدن سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری کند.

 

کاهش کلسترول

سایت Pharmeasy به مطالعات حیوانی‌ای اشاره کرده که نشان داده آجیل درخت کاج می‌تواند در کاهش سطح چربی خون نقش داشته باشد. در این تحقیقات ذکر شده که چلغوز می‌تواند روی متابولیسم لیپوپروتئین تأثیر بگذارد و با مواد مغذی و ویتامین‌هایی که دارد، سطح کلسترول خون را کم‌تر کند.

مدیریت وزن

چلغوز به‌واسطه مواد معدنی، پروتئین و ویتامین‌های زیادی که دارد، می‌تواند در یک رژیم غذایی سالم‌ به‌خوبی جای بگیرد و مصرف آن به‌عنوان یک میان‌وعده یا عضوی از غذا کالری بسیار کمی را وارد بدن می‌کند و جدا از آن، با پایین نگه داشتن سطح قند خون، باعث تعادل وزن می‌شود.

فواید چلغوز برای دیایت

بهبود سلامت چشم

یک خاصیت چلغوز این است که به‌واسطه داشتن کاروتنوئیدها، زاگزانتین، لوتئین و برخی خواص آنتی‌اکسیدانی،‌ می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز چشم را تأمین کند و سلامت این عضو از بدن را بهبود ببخشد.

بهبود عملکرد قلب

همان‌طور که پیش‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، خوردن چلغوز و بسیاری از آجیل‌های دیگر، می‌تواند سطح چربی خون را کاهش دهد و از بروز آترواسکلروز، پدیده‌ای که باعث رسوب مواد چربی در بدن انسان می‌شود، جلوگیری کند که این به‌خودی خود خطر ابتلا به بیماری‌های عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

جدا از این موضوع، فلانوئید‌های موجود در چلغوز می‌توانند به در شل شدن عروق خونی و آزادسازی جریان خون تأثیر داشته باشند.

تنظیم فشار خون

فواید چلغوز برای فشار خون بسیار زیاد است و به اشکال مختلفی می‌تواند روی این بیماری تأثیر بگذارد. این آجیل به بهبود پوشش رگ‌های خونی کمک می‌کند و با بهتر کردن جریان خون، از لخته شدن این مایع حیاتی قرمز رنگ در بدن جلوگیری کرده که به‌خودی خود روی بهبود فشار خون تأثیر می‌گذارد.

کاهش علائم پیری

یکی از مهم‌ترین فواید چلغوز، کاهش التهاب است که می‌تواند روی علائم پیری تأثیری مثبت بگذارد. چلغوز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیتوکمیکال‌های قوی است که از التهاب و علائم پیری مثل چین و چروک‌های پوستی جلوگیری کرده و ظاهری جوان به‌شما هدیه می‌دهد.

کاهش علائم پیری با چلغوز

کمک به دیابت

عصاره چلغوز می‌تواند به کاهش سطح گلوکز خون کمک کند. دلیل این موضوع، پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی موجود در این آجیل است که به‌محض وارد شدن در بدن، سطح گلوکز خون را کاهش داده و علائم بیماری دیابت برای اشخاصی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند را بهبود می‌بخشد.

جلوگیری از ابتلا به ویروس‌های مختلف

چلغوز به‌عنوان منبعی غنی از روی شناخته می‌شود. روی یک عنصر جادویی است که با تقویت سیستم ایمنی در کاهش ابتلا به ویروس‌های مختلف نقش دارد و می‌تواند بدن را از بیماری‌های مختلف مصون دارد.

سلامت مو

یک خاصیت دیگر چلغوز، پروتئین بسیار زیادی است که دارد؛ منبعی که تأثیری مستقیم روی سلامت پوست سر و مو به‌همراه خواهد داشت. خوردن منظم چلغوز می‌تواند موهای شما را براق و و قوی کند و منبع تغذیه خوبی برای پوست سرتان باشد.

بهبود انرژی بدن با چلغوز

بهبود عملکرد روده

چلغوز فسفر زیادی دارد و بدن با دریافت آن می‌تواند مواد مغذی مورد نیاز برای انجام کلیه فعالیت‌های گوارشی و تسکین علائم یبوست، اسهال یا هر مشکل مرتبط با سیستم گوارشی را به‌دست آورد. فسفر می‌تواند روی PH بدن تأثیر مستقیم بگذارد و سلامت گوارش را تضمین کند.

بهبود انرژی بدن

اگر در روز احساس خستگی می‌کنید، این خاصیت چلغوز برای شماست. گران‌ترین آجیل دنیا به‌عنوان یک منبع خوبی از کربوهیدرات شناخته می‌شود که انرژی مورد نیاز بدن را تولید می‌کنند. آلفا توکوفرول و اسکوالن مواد مغذی‌ای هستند که در چلغوز یافت می‌شوند و تا حد زیادی، مسئول کاهش کلسترول بد و تأمین انرژی بدن به‌شمار می‌آیند.

ضررهای چلغوز چیست؟

تا به این‌جا درباره خواص بسیار زیاد چلغوز اطلاعاتی کسب کردید. حال سوال اصلی این است که آیا این آجیل با این ارزش غذایی هم ضرری برای بدن ما دارد؟ پاسخ به این سوال دشوار است چرا که با وجود عوارض بسیار کم، در شرایط خاص ممکن است ضررهایی را به‌همراه داشته باشد.

در ادامه بیش‌تر درباره ضررهای چلغوز یا جلغوزه صحبت می‌کنیم:‌

سندرم دهانِ کاج (Pine Mouth Syndrome)

این سندرم باعث می‌شود تا هنگام خوردن چلغوز و میوه درخت کاج، طعمی تلخ و فلزی در دهان‌تان احساس کنید. البته این سندرم عارضه جدی‌ای نیست و هیچ‌گونه تأثیر نامطلوبی روی سلامتی به‌همراه ندارد.

واکنش‌های آلرژیک

آجیل درخت کاج می‌تواند در برخی افراد واکنش‌های آلرژیکی را ایجاد کنید. یکی از این واکنش‌ها، آنافیلاکسی است که به‌عنوان یک نوع حساسیت شدید شناخته می‌شود و حتی می‌تواند در برخی شرایط منجر به مرگ شود.

حساسیت‌های پوستی

در بین واکنش‌های آلرژیک، برخی افراد بعد از خوردن آجیل‌های مختلف مثل چلغوز با کهیر و بثوراتی روی پوست‌شان مواجه می‌شوند یا تورم‌هایی را روی صورت، بینی، گلو و مواردی از این دست مشاهده می‌کنند.

سایر عوارض جانبی

در شرایط خاص هم ممکن است بعد از مصرف چلغوز با عوارض جانبی‌ای مثل نفخ، سوء هاضمه، مشکل تنفسی و حتی اسهال مواجه شوید. با وجود این‌که احتمال وقوع این عوارض بسیار کم است، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف این آجیل، با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید تا وضعیت سلامتی‌تان مورد بررسی قرار بگیرد.

خواص چلغوز چیست؟

 

چه افرادی نباید چلغوز مصرف کنند؟

افرادی که واکنش‌های آلرژیکی نسبت‌به آجیل‌های مختلف دارند، نباید به‌سراغ مصرف چلغوز بروند چراکه احتمال بروز حساسیت‌های مختلف در آن‌ها وجود دارد. جدا از این موضوع، کودکان به‌سبب این‌که اطلاعاتی درباره حساسیت‌هایشان ندارید، بهتر است به سراغ آجیل‌های مختلفی مثل چلغوز یا جلغوزه نروند.

برخی داروهای فشار خون می‌تواند تداخلاتی با چلغوز داشته باشد. به همین خاطر، پیشنهاد می‌کنیم پیش از اضافه کردن این آجیل به رژیم غذایی‌تان، با پزشک صحبت کنید.

خواص چلغوز برای مردان چیست؟

در مردان، مصرف چلغوز می‌تواند فواید زیر را به‌همراه داشته باشد:

  • بهبود تولید اسپرم
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • بهبود سریع‌تر زخم‌های پوستی
  • کاهش ابتلا به سرماخوردگی و ویروس‌های مختلف

چلغوز چه طبعی دارد؟

طبع چلغوز در طب سنتی را گرم و خشک می‌دانند و به همین خاطر از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال، دانه‌های چلغوز را آرامش‌بخش می‌دانند و از روغن آن به‌صورت موضعی برای درمان سردرد کمک می‌گیرند.

چه مقدار دانه چلغوز در طول روز مصرف کنیم؟

 آجیل کاج یا همان چلغوز سرشار از فیبر و چربی‌های ضروری امگا 3 است اما کالری بالایی دارد. 28 گرم چلغوز شامل 188 کالری است، از این رو تعداد توصیه شده چلغوز برای مصرف روزانه 4 الی 6 عدد است، نه بیشتر.

سخن پایانی

چلغوز یا همان میوه درخت کاج فواید بسیار زیادی را برای سلامتی بدن دارد و به اشکال مختلفی می‌تواند روی بهبود سبک زندگی شما تأثیر بگذارد. جدا از این موضوع، طعم لذیذ آن باعث شده تا نه‌تنها به‌عنوان یک میان‌وعده سالم ، بلکه به‌عنوان یک جزء تزئینی در وعده‌های غذایی اصلی و سالاد مورد استفاده قرار بگیرد.

با این حال، از آن‌جایی که این آجیل عوارضی را هم برای برخی اشخاص به‌همراه دارد، پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف و اضافه کردن آن به رژیم غذایی، با پزشک و متخصص تغذیه مشورت کنید تا بدانید که ماده غذایی جدیدی که قرار است در رژیم‌تان قرار بگیرد، برای شما مفید و سالم است.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthy Master

PharmEasy

Man Matters

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

22 نظر

    1. آب و هوا و خاک خاصی رو می‌طلبه حتما سرچ کنید شرایط کاشت چلغوز، اطلاعات مفیدی کسب می‌کنید.

    1. سلام وقت بخیر. در اول بلاگ بعد از مقدمه اشاره شده و گفته شده در کجاها این میوه پرورش پیدا می‌کنه.

    1. سلام وقت بخیر. ممنون از نگاهتون بله گرونه ولی سرشار از مواد مغذی هم هست.

  1. اسم این آجیل جلغوزه هست نه چلغوزه یاد بگیرید توروخدا خب چرا همه اشتباه میگن اسمشو عجبا

    1. سلام وقت بخیر. در متن بلاگ به تمامی اسامی اشاره شده. ممنون از نگاهتون.
      اسم انگلیسیش هم Chilgoza Pine هست که تزکیب C و H به شکل چ خونده می‌شه. هم جلغوز، هم جلغوزه هم چلغوزه و هم چلغوز رایج هست که بیشتر در منابع چلغوز استفاده شده.

      1. با تشکر اطلاعت بسیار مفیدی که از این آجیل در اختیارمان قرار دادید. بخصوص بخش مصرف روزانه اش
        سپاس گزارم از زحمت که کشیده اید. پیروز و توانا باشید🙏

    1. سحرخانم افغانستان جلغوزه میگن توزبان انگلیسی چلغوزه وتوایران چلغوزمیگن این جزئیات خیلی مهم نیست اصل اون طعم خوب وانرژی فراوانی که داره مدنظرهست

  2. سلام ممنون از پست به درد بخورو کاربردی شما اما آیا واقعا چلغوز میوه درخت کاج است؟؟

    1. سلام وقت بخیر. بله میوه درحت انواع کاجه به خاطر همینه که بعضی‌ها اعتفاد دارن میوه درخت صنوبره. چون این دو درخت شباهت‌های زیادی دارن.

  3. سلام ، این که میگید چلغوز میوه درخت سنوبر هست. تصویر درخت سنوبر نماد روی پرچم لبنان است.

    1. سلام وقت بخیر. تا جایی که منابع ما میگفت میوه درخت کاج هست با این حال به خاطر شباهتی که صنوبر به کاج داره، احتمالش هست حرف شما هم درست باشه.

    1. سلام وقت بخیر. آجیل‌فروشی‌های معروف و معتبر دارن. در مشهد هم زیاد به فروش میرسه میتونید سرچ کنید و براتون کلی سایت نشون داده میشه که از اونجاها تهیه کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب