از خواص گلاب غافل نشوید؛ معجزه‌ای برای پوست و لاغری

خواص گلاب چیست؟

فهرست مطالب

گلاب یکی از عرقیات محبوب است که از هزاران سال پیش از تا به امروز، کاربردهای زیادی در زندگی ما انسان دارد. این مایع خوش‌عطر که منشأ آن از ایران است، ویژگی‌های بسیار زیادی دارد، تا آن‌جایی که مردم از زمان قرون وسطی از خواص گلاب برای پوست، آرامش و حتی لاغری بهره‌مند می‌شدند.

 در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به‌شکلی کامل درباره خواص گلاب در زمینه‌های مختلف صحبت کنیم، به عوارض جانبی آن بپردازیم و بگوییم که آیا فواید گلاب برای مادران باردار هم صادق است یا نه؟

سوالات متداول

خواص گلاب برای پوست چیست؟
گلاب عموماً به دلیل خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود  و می‌تواند سوزش یا قرمزی پوست را تسکین ببخشد. به‌لطف این تأثیر، افراد می‌تواند از گلاب برای سوختگی، زخم و سایر قسمت‌های تحریک‌شده صورت یا بدن‌شان استفاده کنند.
مقدار مصرف مجاز گلاب در روز چه قدر است؟
از آن‌جایی که گلاب خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد، در صورتی که می‌دانید واکنش آلرژیکی به گلاب و گلبرگ رز ندارید، می‌توانید روزانه حداکثر تا ۲ لیوان گلاب را به‌شکل نوشیدنی مصرف کنید یا هر چقدر که می‌خواهید از محصولات بهداشتی آن استفاده کنید.
فواید گلاب برای کودکان و نوزادان چیست؟
گلاب می‌تواند فرایند هضم غذا در کودکان و نوزادان را بهبود ببخشد و بیماری‌های پوستی‌ای که در سنین پایین با آن مواجه می‌شوند را بهتر کند. جدا از آن، کودکانی که سرما خورده‌اند، می‌توانند با مصرف مقدار کمی از گلاب گلودردشان را بهبود ببخشند. با این حال، به‌واسطه واکنش آلرژیک، مصرف گلاب برای کودکان باید با احتیاط انجام باشد.
فواید گلاب چیست؟
گلاب به‌واسطه آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌اش، فواید بسیار زیادی دارد، از جمله تسکین گلو درد، بهبود هضم غذا، بهبود خلق‌وخو، کاهش چین و چروک‌های پوستی، بهبود زخم‌ها و بریدگی‌ها و جلوگیری از گسترش عفونت و کاهش استرس و بهبود سردرد.

گلاب؛ گل و این‌ همه فایده؟

گلاب (Rosewater) از تقطیر گلبرگ های گل رز با بخار آب ایجاد می‌شود که منشأ آن به ایران برمی‌گردد و جدا از این‌ که در محصولات غذایی، نوشیدنی، زیبایی و بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خواص بسیار زیادی به‌خود اختصاص می‌دهد.

خواص گلاب چیست؟

این مایع که یکی از محبوب‌ترین عرقیات در جهان شناخته می‌شود، آنتی‌اکسیدان‌های متعدد و قدرتمندی دارد و به آرامش سیستم عصبی مرکزی کمک شایانی می‌کند. در ادامه قرار است به‌شکلی کامل‌تر درباره خواص گلاب صحبت کنیم و به مهم‌ترین کاربردهای بپردازیم:

تسکین سوزش پوست

یکی از بزرگ‌ترین فواید گلاب، خواص ضد التهابی قوی‌ای است که دارد. این خاصیت می‌تواند به درمان بیماری‌های بسیار زیادی که هم داخلِ بدن و هم خارج از بدن هستند، کمک کند. به‌عنوان مثال، Healthline عنوان کرده که گلاب به تسکین اگزما و بیماری پوستی روزاسه کمک می‌کند.

درمان گلودرد

پزشکان اغلب برای درمان گلودرد، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کنند، درحالی که عرقیاتی مثل گلاب هم خواص بسیار زیادی برای درمان این درد دارند. از گذشته تا به امروز، بسیاری از افراد با خوردن روزانه گلاب توانسته‌اند گلودرد خودشان را در یک بازه زمانی کوتاهی بهبود ببخشند.

خواص گلاب برای پوست

به این نکته توجه داشته باشید که تحقیقات اثربخشی دراین‌باره انجام نشده و تمامی اطلاعات به‌دست آمده از تجربه‌های بالینی بوده است.

کاهش قرمزی پوست

هزاران سال است که مردم از خاصیت گلاب در حوزه زیبایی برای داشتن چهره‌ای بهتر و بهبود قرمزی پوست‌شان استفاده می‌کند. این مایع خواص ضد باکتریایی بسیار زیادی دارد و جدا از این‌که می‌تواند به کاهش جوش صورت و آکنه کمک کند، قرمزی و پف پوست را کاهش می‌دهد.

پیش‌گیری و درمان عفونت

خواص ضد عفونی‌کننده قوی گلاب باعث شده تا پزشکان از آن برای درمان و پیش‌گیری از ابتلا به عفونت‌های مختلف استفاده کنند. به‌نقل از Healthline، تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که وقتی گلاب در قطره‌های چشمی برای درمان ورم ملتحمه استفاده شود، می‌تواند بیماری‌های چشمی را بهبود داده و درد حاصل از آن را کم‌تر کند.

دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی

گلبرگ‌های رز و روغن گل روز حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی‌ای هستند که می‌تواند به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های بسیار زیاد کمک کند. این آنتی‌اکسیدان‌ها اثرات بالقوه‌ای برای مهار پراکسیداسیون لیپیدی دارند و می‌توانند از سلول‌های بدن محافظت کنند.

بهبود زخم با گلاب

بهبود زخم، سوختگی و بریدگی

همان‌طور که پیش‌تر هم عنوان کردیم، یک خاصیت گلاب که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، ضد عفونی‌‌کننده و ضد باکتریایی بودن‌اش است  که می‌تواند در تمیز کردن و مبارزه با عفونت‌های حاصل از بریدگی، سوختی و زخم‌های به‌وجود آمده روی پوست نقش داشته باشد.

بهبود خلق‌وخو

این مایع خواص ضد افسردگی و ضد اضطرابی بسیار زیادی دارد. سایت Healthline به مطالعه‌ای حیوانی در سال ۲۰۱۱ اشاره کرده که نشان می‌دهد عصاره گلبرگ‌های رز می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را در موش‌ها آرام کند و خواص ضد افسردگی و ضد اضطرابی داشته باشد.

بهبود سردرد

گلاب و حتی اسانس گل رز معمولاً از نظر رایحه درمانی به تسکین سردرد کمک می‌کنند که بسیاری آن را به خواص گلاب در تنش‌زدایی و آرامش، که در بالا هم ذکر کردیم،  مرتبط می‌دانند. یک روش بسیار خوب برای بهبود سردرد این است که کمپرس آغشته به گلاب را به مدت ۴۵ دقیقه روی سرتان قرار دهید و سپس نتایج آن را ببینید.

خواص ضد پیری

یکی از فواید گلاب در محصولات زیبایی، کاهش چین و چروک‌های پوستی است. عموماً محصولات آرایشی‌ای که در مواد تشکیل‌دهنده‌شان، گلاب دارند، می‌توانند علاوه بر تسکین پوست‌ تحریک شده، ظاهر چین و چروک را هم در طول زمان بهبود ببخشند.

درمان گلودرد با خواص گلاب

تسکین مشکلات گوارشی

در پزشکی امروزی از گلاب برای کمک به هضم غذا و بهبود ناراحتی‌های گوارشی استفاده می‌شود. در باب این موضوع، Healthline به گزارشی در سال ۲۰۰۸ اشاره کرده که در آن، نشان می‌دهد که گلاب می‌تواند تأثیر مثبتی روی هضم غذا داشته باشد و ناراحتی‌های گوارشی را بهبود ببخشد.

این گزارش عنوان کرده که گلاب روی بهبود ترشح صفرا هم نقش دارد و می‌تواند جذب مواد غذایی در فرایند هضم را بهتر کند.

کاهش وزن

در پاراگراف بالا به این موضوع اشاره کردیم که گلاب و عصاره گلبرگ رز می‌تواند فرایند هضم را در رژیم غذایی بهبود ببخشد و سموم را از بدن پاک کند. این موضوع به‌طور بالقوه روی کاهش وزن شما نقش خواهد داشت. جدا از این،‌ گلاب روی کاهش اشتها هم نقش دارد و باعث می‌شود تا بعد از خوردن وعده‌های غذایی، احساس سیری بیش‌تری داشته باشید.

ضررهای گلاب چیست؟

ضررهای گلاب چیست؟

عموماً گلاب عوارض جانبی خاصی ندارد و مصرف آن در یک دوز مشخص و روزانه  مشکلی برای اشخاص به‌وجود نمی‌آورد. با این حال، در برخی موارد ممکن است مشکلاتی را برای افراد به‌همراه داشته باشد، مثل:

زخم گوارشی

افرادی که دچار زخم گوارشی، اسهال شدید، بواسیر یا هموروئید‌ هستند، بهتر است به‌سراغ مصرف گلاب نروند.

واکنش‌های آلرژیک

در برخی موارد، گلاب ممکن است واکنش‌های آلرژیکی را برای اشخاص به‌همراه داشته باشد. به همین خاطر، بهتر از قبل از مصرف تست حساسیتی انجام دهید یا مقدار کمی از آن، به اندازه یک سکه بخورید تا ببینید که بدن‌تان واکنشی نشان می‌دهد یا نه.

کاهش میل جنسی

گزارشات نشان می‌دهد که گلاب ممکن است در مردان باعث کاهش میل جنسی شود. با این حال، تحقیقات بیش‌تری باید در این موضوع انجام شود. پس اگر به دنبال غذا برای تقویت میل جنسی مردان هستید، شاید گلاب نباید اولویت شما باشد.

احتمال آسیب به کودکان

از آن‌جایی که ممکن است مصرف گلاب واکنش‌های آلرژیکی را به همراه داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم به احتیاط به کودکان داده شود.

احتمال آسیب به کودکان با گلاب

چه افرادی مجاز به مصرف گلاب نیستند؟

همان‌طور که پیش‌تر عنوان کردیم، مصرف گلاب و عصاره گل رز در برخی اشخاص، می‌تواند حساسیت و واکنش‌های آلرژیکی را به‌همراه داشته باشد. در نتیجه این افراد نباید به‌سراغ مصرف گلاب بروند. جدا از آن، اگر دارای زخم گوارشی هستید یا با اسهال شدید و بواسیر دست‌وپنجه نرم می‌کنید، از مصرف گلاب خودداری کنید.

آیا زنان باردار می‌توانند گلاب مصرف کنند؟

در برخی موارد، گلاب می‌تواند با داروهای رقیق‌کننده خون، داروهای ضد افسردگی و برخی داروهای دیگر تداخل داشته باشد. با این حال، تحقیقاتی انجام نشده که نشان دهد مصرف متعادل گلاب روی جنین یا حتی مادر در زمان بارداری تأثیر منفی می‌گذارد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از مصرف گلاب و اضافه کردن آن به رژیم غذایی و سبک زندگی روزانه‌تان، با پزشک و متخصصی مشورت کنید تا از خطرات احتمالی و مزایا و معایب آن برتی جنین به‌شکلی کامل مطلع شوید.

طبع گلاب چیست؟

از نظر طب سنتی، گلاب طبعی گرم و معتدل دارد؛ یعنی اگر سرد مزاج باشید، مصرف گلاب می‌تواند گرمای بدن را بیش‌تر کند و اگر گرم‌مزاج باشید، بدن‌تان سردی می‌گیرد. در طب سنتی، خاصیت گلاب با توجه به طبع گرم و معتدلش بیش‌تر روی قلب و معده تمرکز دارد و می‌تواند درد معده، کبد و طحال را بهبود ببخشد و به‌عنوان یک تقویت‌کننده مغز و قلب اثر کند.

طبع گلاب چیست؟

سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم به‌شکلی همه‌جانبه درباره فواید گلاب صحبت کنیم و ضررهای احتمالی آن برای برخی اشخاص را هم شرح دهیم. این عرقیات ویژگی‌های بسیار زیادی دارد، از سلامتی پوست گرفته تا کاهش وزن و بهبود هضم غذا.

با این حال، برای این‌که بتوانید از خطرات احتمالی‌ای که بعد از مصرف گلاب، به‌هر شکلی، بروز پیدا کند، اجتناب کنید، پیشنهاد می‌کنیم که  با یک پزشک و متخصص تغذیه صحبت کنید تا وضعیت بدنی‌تان مورد بررسی قرار بگیرد و در صورت واکنش آلرژیک، از آن مطلع شوید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Byrdie

Medical News Today

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب