خواص هویج چیست؟ غذایی برای کنترل دیابت و فشار خون

خواص هویج چیست؟

فهرست مطالب

هویج یکی از سبزیجات ریشه‌ای است که همه افراد از ارزشمند بودن آن برای سلامتی آگاه هستند. هویج یک ماده غذایی ترد و خوشمزه و با ارزش غذایی بالاست و فواید بسیار زیادی برای بدن دارد.

در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی، به خواص و فواید بی‌شمار هویج اشاره می‌کنیم؛ تا پایان این مقاله همراه ما باشید تا با این نارنجی پرخاصیت و سلامت بخش بیشتر آشنا شویم.

سوالات متداول

هویج چه فوایدی دارد؟
علاوه بر این که هویج دارای کلسیم و ویتامین A است که برای سلامت استخوان مهم هستند، دارای کالری پایین است و باعث کاهش وزن می‌شود. فیبر موجود در هویج باعث سیری می‌شود و مقدار کالری دریافتی را کاهش می‌دهد.
هویج چه ضررهایی دارد؟
هویج اگر بیش از اندازه مصرف شود باعث اختلال در عملکرد ویتامین A در بدن می‌شود و رنگ پوست را عوض می‌کند و در بعضی از افراد باعث ایجاد حساسیت دهانی می‌شود و باعث می‌شود که گلو و دهان آنها دچار خارش شود اما در هویج پخته این مسئله اتفاق نمی‌افتد.
کالری هویج چقدر است؟
کالری ۱۰۰ گرم هویج برابر با ۴۰ است، مقدار آب موجود در هویج ۸۶ تا ۹۵ درصد  است و دارای پروتئین و چربی بسیار پایینی است.
هویج سیاه چه فوایدی دارد؟
هویج سیاه یا بنفش پررنگ، به دلیل عملکردهای حسی و سلامت بخش متفاوتی که دارد در صنعت غذا بسیار مورد توجه است. هویج سیاه منبع عالی از ریز مغذی‌ها و فیتوکمیکال‌ها است و دارای مقادیر زیادی از فیبر رژیمی هم هست علاوه بر آن دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که از بروز سرطان جلوگیری می‌کند. علاوه بر موارد گفته شده، این هویج  برای درست کردن کیک و مربا گزینه مناسبی است.

هویج؛ این نارنجی پرخاصیت

میوه‌ها و سبزیجات از گذشته‌های دور تا به امروز از منابع غذایی با ارزش به حساب می‌آیند. این گروه غذایی علاوه بر داشتن مواد مغذی مختلف، دارای فیبر بالایی هستند که برای سلامتی لازم و ضروری است. هویج هم یک سبزی ریشه‌ای پرمصرف در سطح جهانی است که فواید ارزشمندی دارد.

خواص هویج چیست؟

انواع هویج

هویج از نظر شکل ظاهری و رنگ و طعم، دسته‌بندی‌های متفاوتی دارد و بسته به نوع خاک محل کشت، می‌توانید نوع مناسب را برای کشت انتخاب کنید. به صورت کلی 4 نوع مختلف از هویج وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • هویج امپراطور: این نوع هویج از نظر شکل ظاهری و طعم بی‌نظیر است و محتوی قند بالایی است و مناسب تازه‌خوری است.
  • هویج دنورس: این نوع هویج به دلیل این‌که در طیف وسیعی از خاک‌های کشاورزی رشد می‌کند، محبوب است. تقریبا بدون مغز است، دارای رنگ نارنجی پررنگ است و همچنین برای انبارداری مناسب است.
  • هویج نانتس: هویج نانتس بدون مغز است، طعن شیرین خوشایندی دارد و از نظر شکل ظاهری، کاملا استوانه‌ای شکل است. این نوع هویج گزینه مناسبی برای آب‌گیری است.
  • هویج چانتنانی: در زمین‌های کشاورزی سنگ‌لاخی و سخت کشت می‌شود، تقریبا قد کوتاهی دارد و بعد از اینکه به اندازه کافی رشد کردند، باید آن‌ها را برداشت کنید در غیر این صورت بافت خشنی پیدا می‌کنند و قابل مصرف نیستند. این نوع هویج مناسب فریز کزدن و تهیه کنسرو است.

از لحاظ رنگ، هویج به رنگ‌های زرد، سفید، نارنجی، قرمز و بنفش وجود دارد.

انواع هویج

خواص هویج

هویج یکی از بهترین مواد غذایی برای قرار دادن در رژیم غذایی با هدف کاهش وزن است و علاوه بر آن کلسترول آن پایین بوده و برای سلامت چشم هم مفید است. از دیگر خواص سلامت بخش هویج می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • منبع عالی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف

هویج دارای ویتامین‌هایی مثل ویتامین A، بیوتین، ویتامین K، ویتامین B6، ویتامین C و پتاسیم است. بتاکاروتن موجود در هویج به راحتی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که باعث دید و بینایی بهتر شده و برای رشد و عملکرد سیستم ایمنی هم مهم و ضروری است.

  • جلوگیری از کاهش بینایی

علاوه بر اینکه بتاکاروتن عملکرد بینایی را بهبود می‌بخشد، مواده دیگری که در هویج وجود دارد آنتی‌اکسید‌هایی مثل لوتئین و زآگزانتین هستند که ترکیب این دو، باعث جلوگیری از بروز اختلال چشمی در اثر افزایش سن می‌شود.

  • جلوگیری از سرطان

یکی از عوامل اصلی ایجاد سرطان، وجود رادیکال‌های آزاد در بدن است و تاثیر آنتی‌اکسیدانی کاروتنوئیدهای رژیمی موجود در هویج که دارای پیگمان‌های ارگانیک زرد نارنجی و قرمز هستند، این است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند.

تحقیقات نشان داده‌اند که کاروتنوئیدهای موجود در هویج خطر ابتلا به سرطان پروستات و سرطان راست روده را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند.

خواص هویج چیست؟

  • سلامت دستگاه گوارش

یک هویج کوچک دارای 2 گرم فیبر است که ۵ تا ۶ درصد از نیاز روزانه شما به فیبر را تامین می‌کند و یک فنجان هویج خرد شده دارای 3.5 گرم فیبر است.

داشتن رژیم غذایی حاوی مقدار مناسبی از فیبر کمک می‌کند که سیستم گوارش به صورت بهینه کار کند و خطر ابتلا به سرطان روده کاهش پیدا می‌کند.

  • کنترل دیابت

کنترل دیابت یکی دیگر از فواید هویج است؛ هویج پخته و خام دارای اندیس گلایسمیک پایین هستند و این به این معنی است که هویج قند خون را افزایش نمی‌دهد. داشتن رژیم غذایی محتوی فیبر بالا به جلوگیری از بروز دیابت نوع ۲ هم کمک می‌کند.

  • کنترل فشار خون و بهبود سلامت قلب

متخصصان پیشنهاد می‌دهند که یکی از راه‌های بهبود سلامت قلب، اضافه کردن مواد غذایی دارای پتاسیم بالا مثل هویج به رژیم غذایی و حذف سدیم است.

علاوه بر این که پتاسیم به آرام شدن رگ‌های خونی کمک می‌کند، خطر ابتلا به فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد. دیگر فایده هویج برای قلب، کاهش کلسترول بد خون است.

  • بهبود عملکرد سیستم ایمنی

ویتامین C یکی دیگر از آنتی‌اکسیدهای موجود در هویج است که جزء جدایی‌ناپذیر سیستم ایمنی است. داشتن رژیم غذایی حاوی ویتامین  C در مقادیر متعادل باعث بهبود بخشیدن به عملکرد سیستم ایمنی می‌شود و با تولید آنتی‌بادی‌ها کمک می‌کند که بدن راحت‌تر بتواند با انواع آلودگی‌ها و عفونت‌ها مبارزه کند.

سلامت استخوان با هویج

  • سلامت استخوان و ترمیم آن

شاید برایتان عجیب باشد اما هویج دارای خاصیت ترمیم‌کنندگی استخوان است. هویج دارای ویتامین K است و همچنین دارای مقادیر کمی کلسیم و فسفر است که تمام این ترکیبات منجر به سلامت استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان می‌شوند.

ویتامین  C موجود در هویج به تولید کلاژن که یک ترکیب ضروری برای بافت همبند است، کمک می‌کند و باعث ترمیم استخوان و قوی‌تر شدن اسکلت بدن می‌شود.

  • کمک به لاغری

اگر به دنبال یک ماده غذایی دارای فیبر بالا برای تناسب اندام خود هستید هویج گزینه مناسبی است. هویج به عنوان یک ماده غذایی کم‌کالری دارای فیبر بالایی هم هست و باعث ایجاد سیری می‌شود و مقدار کالری دریافتی بدن را کاهش می‌دهد و به همین دلیل وجود هویج در رژیم‌های غذایی مختلف ضروری است.

  • سلامت تخمدان و رحم

از آنجایی که سلامتی تخمدان‌ها، یک موضوع ضروری و مهم برای زنان است، بهتر است که منابع غذایی حاوی مقادیر بالای ویتامین A مصرف کنند. رژیم غذایی روزانه زنان باید حاوی مقادیر کمی از ویتامین A باشد تا سبب بهبود سلامت تخمدان و رحم شود. غذاهای غنی از ویتامین  A مثل هویج می‌تواند نقش به‌سزایی در تامین سلامت تخمدان داشته باشد.

  • سلامت کبد

بتاکاروتن و فلاونوئیدهای گیاهی موجود در هویج باعث سلامت کبد می‌شوند. این ترکیبات کمک می‌کنند که کبد کارکرد بهینه داشته باشد و از سمی شدن آن جلوگیری می‌کند. بهترین روش مصرف هویج برای اینکه سلامت کبد چرب را تضمین کند مصرف آب هویج است؛ می‌توانید به آب هویج مقدار کمی زنجبیل، سیر، فلفل سیاه یا جعفری اضافه کنید و این ترکیب را بنوشید.

ضررهای هویج

ضررهای هویج

همه مواد غذایی در کنار فواید ارزشمند خود دارای ضررهایی هم هستند و بهتر است که مقادیر متعادلی از این مواد غذایی مصرف شود. هویج هم از این قاعده مستثنی نیست و بهتر است که در مصرف آن زیاده‌روی نکنید. مصرف زیاد از مقدار هویج باعث می‌شود که مقدار کاروتنوئید موجود در جریان خون افزایش پیدا کند و این مسئله باعث بروز عارضه‌ای به اسم کاروتنما می‌شود.

 علاوه بر این، هویج ممکن است باعث بروز عوامل زیر هم شود:

آلرژی

هویج ممکن است که در بعضی از افراد باعث ایجاد حساسیت‌های شبیه به حساسیت گرده گل شود. دهان افراد حساس به هویج دچار گزگز و خارش می‌شود این حساسیت شبیه حساسیت به پروتئین موجود در گرده گل‌ها و گیاهان خاص است.

آلودگی

اگر هویج در مناطق و خاک‌های آلوده پرورش داده شود یا از آب آلوده برای آبیاری آن استفاده شود می‌تواند به راحتی ترکیبات مضری به همراه داشته باشد یکی از موارد اصلی در این مورد وجود فلزات سنگین مثل آرسنیک است.

خواص هویج برای مردان

خواص هویج برای مردان

هویج به دلیل داشتن ویتامین‌های مختلف، آنتی‌اکسید‌ها و بتاکاروتن، نقش مهمی در تامین سلامت مردان دارد. که به بعضی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • باعث بهبود سلامت اسپرم می‌شود و تعداد اسپرم‌ها را افزایش می‌دهد؛
  • باعث جلوگیری از اختلال نعوظ می‌شود؛
  • غده پروستات را سالم نگه می‌دارد؛
  • عملکرد کلی و سلامت بدن را بهبود می‌بخشد.

خواص هویج پخته

خواص هویج پخته

هویج خام باعث ایجاد سیری و تامین کننده مواد مغذی بدن است و فیبر موجود در آن باعث بهبود یبوست می‌شود اما ممکن است که جدب بتاکاروتن برای بعضی افراد سخت باشد.

مصرف هویج پخته باعث می‌شود که بدن بتاکاروتن موجود در هویج را راحت‌تر جذب کند و همچنین جذب آلودگی‌ها و فلزات سنگین موجود در آن کاهش پیدا می‌کند.

طبع هویج در طب سنتی

در طب سنتی هویج دارای طبع گرم و تر است و توصیه می‌شود که برای رژیم غذایی افراد سوداوی این ماده غذایی بیشتر استفاده شود و افراد گرم مزاج بهتر است که هویج را به همراه گوشت پخته شده مصرف کنند.

در طب سنتی همچنین توصیه می‌شود که افراد کم خون صبح ناشتا یک لیوان آب هویج و عسل مصرف کنند.

کلام پایانی

هویج دارای مواد مغذی مختلف مثل بتاکاروتن و آنتی‌اکسیدان‌ها است که به عنوان یک ماده غذایی مقوی و سالم در رژیم غذایی، سلامت بدنتان را بهبود می‌بخشد. اگر شما هم کنجکاوید تا ببینید مصرف هویج برای طبعتان مفید است یا نه، حتما با پشتیبانی ما در ارتباط باشید تا بهترین رژیم غذایی مزوبولیک لیمومی را به شما معرفی کنند.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

ResearchGate

Healthline

Medical and health information

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب