با تمام غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر آشنا شوید

فهرست مطالب

به عنوان شخصی که از بدو تولدش تا به امروز لاغر بوده و کمبود وزن را احساس کرده، به‌شخصه دانستن این‌که چگونه می‌توانم به بهترین شکل ممکن وزنم را بیش‌تر کنم، یک مشکل طاقت‌فرسا است. معجزاتی مثل غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر و تیترهای زردی در سرتاسر اینترنت پیدا می‌شود که وعده اضافه وزن در کم‌ترین زمان ممکن را به آدم می‌دهند اما خب، من قطعاً به چنین عناوینی باور ندارم. 

این موضوع تا همین چند روز پیش هم صادق بود اما الان بعد از بررسی‌هایی که انجام دادم و مطالبی که از سایت‌های معتبر خواندم، به این نتیجه رسیدم که یک‌سری مواد غذایی وجود دارند که واقعاً می‌توانند کالری مثبت روزانه‌تان را افزایش دهند و به شما کمک کنند تا در یک بازه زمانی، وزن قابل توجهی اضافه کنید. 

 

به همین دلیل، در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی قرار است به سراغ بهترین غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر بروم و بگویم که چه مواد غذایی‌ و به چه دلیلی می‌توانند کالری روزانه‌مان را بیش‌تر کنند تا شاید از این کاهش وزن بیش از حد، رهایی پیدا کنیم. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت ببرید.

سوالات متداول

چه میزان اضافه وزن در هفته سالم است؟
هیچ مقدار درست و غلطی برای افزایش وزن در طول یک هفته وجو دندارد. بهتر است قبل از شروع فرایند اضافه وزن با یک پزشک متخصص دراین‌باره صحبت کنید تا از روش‌هایی ایمن بهره ببرید.
چرا نمی‌توانم وزن اضافه کنم؟
از آن‌جایی که بدن هر فرد براساس تلاش‌های مرتبط با افزایش وزن و عضله‌سازی، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد، روش‌های و برنامه‌های غذایی متفاوتی بر اساس نیاز اشخاص وجود دارد و ممکن است یک فرد سخت‌تر از دیگری وزن اضافه کند. 
چه میوه‌ای برای افزایش وزن خوب است؟
هیچ میوه خاصی برای افزایش وزن مناسب نیست اما ترکیب میوه در کنار کره‌ آجیل چربی و کالری بیش‌تری به بدن وارد می‌کند و می‌تواند یک میان وعده خوب باشد که به افزایش وزن کمک کند. 
بهترین غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر چیست؟
معمولاً پروتئین‌های گیاهی یا حیوانی، چربی و روغن، کربوهیدرات‌های پیچیده و محصولات لبنی بیش‌ترین نتیجه را در جهت افزایش وزن به‌همراه دارند.

چگونه می‌توانیم وزن‌مان را بیش‌تر کنیم؟

معادله بسیار ساده و سرراست است: بیش‌تر از آن‌ چیزی که می‌سوزانید، کالری مصرف کنید. اگر متابولیسم بالایی دارید یا به‌شدت ورزش می‌کنید، نیازمند غذاهایی هستید تا نیازهای اولیه بدن‌تان را فراهم کند. اگر نمی‌دانید چه مقدار کالری در روز می‌سوزانید، می‌توانید از کالری‌شمارهای آنلاینی مثل کالری‌شمار Calculator.net کمک بگیرید. 

افزودن تقریباً ۵۰۰ کالری در روز که در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها تقسیم‌بندی می‌شود، می‌تواند کالری اضافی مورد نیاز برای افزایش وزن را در اختیارتان قرار دهد. 

جدا از این موضوع، برای این‌که بتوانید وزن بیش‌تری به دست آورید و از غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر بهترین استفاده را داشته باشید، باید وعده‌های غذایی کوچک‌تری در طول روز داشته باشید و انواع مواد غذایی را در طول روز مصرف کنید.

الان بهتر است به‌سراغ مبحث اصلی‌مان برویم: چه غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر وجود دارد؟ در ادامه به‌شکلی مفصل به این سوال پاسخ می‌دهیم و لیستی از این مواد غذایی را در اختیارتان می‌گذاریم: 

بیشتر بخوانید:

نان و شیرینی

یکی از غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر، شیرینی و نان و غلات است که به‌طور کلی به‌عنوان یک منبع خوب کربوهیدرات‌های پیچیده مثل نشاسته و فیبر شناخته می‌شوند و نه‌تنها انرژی بدن را تأمین می‌کنند، بلکه روی افزایش وزن تأثیر دارند چون فرایند متابولیزه شدن‌شان کندتر است. 

لاغری بیش از حد
بیشتر بخوانید:

عموماً غلات و نان سفید حدود ۷۰ کالری به خودشان اختصاص می‌دهند اما نان‌های شیرینی که در فروشگاه‌های نان فانتزی پیدا می‌کنید، بیش از ۱۸۰ کالری به‌خودشان اختصاص می‌دهند. اگر هم به سراغ کروسان یا نان‌های شیرینی کافه‌های مختلف بروید، ممکن است بیش از ۳۰۰ کالری در یک وعده به‌دست آورید. 

بهترین ترکیب این است که نان شیرین را در کنار کره‌ آجیل‌های مختلف مثل بادام زمینی یا بادام هندی بخورید تا نه‌تنها یک میان‌وعده و خوشمزه و پر انرژی داشته باشید، بلکه کالری مصرفی روزانه‌تان را هم افزایش دهید. 

نان و شیرینی برای افزایش وزن

پاستا

پاستا یکی از منابع پرکالری و کربوهیدرات‌دار است که وعده غذایی خوبی برای افرادی که لاغر هستند، به‌حساب می‌آیند. به‌طور مثال، دو فنجان اسپاگتی پخته‌شده تقریباً نزدیک ۴۰۰ کالری به‌خود اختصاص می‌دهد و اضافه کردن سس و مواد دیگری مثل گوشت یا پنیر پارمزان، می‌تواند کالری این وعده غذایی را به ۶۰۰ برساند.

اگر می‌خواهید وعده‌های غذایی اصلی‌تان را اندکی بهبود بدهید، بهتر است پاستا را در نظر داشته باشید چون اشکال مختلف و روش‌های پخت متفاوتی دارد و جدا از تازگی، می‌تواند روی فرایند افزایش وزن‌تان تأثیر داشته باشد. 

پاستا برای افزایش وزن

میوه‌های خشک

میوه‌های خشک از آن دست غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر به‌شمار می‌آیند که یک یا دو مشت‌شان می‌تواند کالری دریافتی روزانه را به میزان بسیار زیادی بیش‌تر کند. 

یکی از خوبی‌های میوه‌های خشک این است که به‌سبب حجم کم‌ترشان، احساس سیری کم‌تری در ما به‌وجود می‌آورند و به همین خاطر می‌توانیم در حجم بیش‌تری آن‌ها را مصرف کنیم. مثلاً،‌یک فنجان کامل انگور تازه حدود ۶۰ کالری دارد در حالی که کشمش حدود ۴۰۰ کالری به‌خودش اختصاص می‌دهد. 

رژیم پروتئین برای افززایش وزن
بیشتر بخوانید:

جدا از کشمش، می‌توانید به سراغ میوه‌های خشک دیگری مثل توت‌های خشک، زردآلو، سیب و حتی میوه‌های استوایی بروید و در قالب میان‌وعده‌ای سالم در محل کار، دانشگاه و هرجایی که هستید، آن‌ها را مصرف کنید. 

میوه خشک برای افزایش وزن

روغن‌ سالم

اضافه کردن چربی بیش‌تر در فرایند پخت غذا یک راه آسان و سریع برای دریافت کالری بیش‌تر در طول روز است، اما آیا می‌توانیم این روش را سالم بدانیم؟ قطعاً نه. بهترین راه برای پخت غذا و دریافت کالری بیش‌تر، استفاده از روغن‌های طبیعی و سالم است. 

رژیم چاقی
بیشتر بخوانید:

به‌عنوان مثال، روغن بزیتون سرشار از چربی‌های غیراشباع است و می‌تواند کالری و طعم وعده‌های غذایی‌تان را به‌خوبی تغییر دهد. در ایران زیاد اسم روغن کانولا به‌گوش‌مان نخورده، اما این روغن به‌سبب این‌که منبع بسیار خوبی از امگا ۳ و چربی‌های تک غیر اشباع است، به افزایش وزن افراد کمک می‌کند. 

روغن سالم برای افزایش وزن

آجیل و دانه

آجیل‌ و دانه‌های مختلف چربی‌های غیر اشباع زیادی دارند که کالری سالمی را به رژیم غذایی ما اضافه می‌کند. بادام زمینی، بادام هندی، گردو، تخمه آفتاب‌گردان، دانه کتان و تخمه کدو تنبل از این دست دانه‌ها و آجیل‌ هستند. 

اگر هم فکر می‌کنید که خوردن آجیل و دانه‌های مختلف چندان جذاب نیست، می‌توانید از کره حاصل آجیل‌های مختلف مثل بادام زمینی کمک بگیرید که یک قاشق غذاخوری از آن، حدود ۱۰۰ کالری را به‌خودش اختصاص می‌دهد.  

آجیل و دانه برای افزایش وزن

پنیر 

یکی دیگر از غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر، پنیر است که مواد مغذی بسیار زیادی دارد و از نظر کالری متراکم است. این ماده غذایی سرشار از ویتامین K2 است، یعنی جدا از افزایش وزن به سلامت قلب و عروق هم کمک می‌کند و کلسیم داخل آن، روی عملکرد استخوان‌ها نقش دارد. 

می‌توانید از آن به‌عنوان یک میان‌وعده سالم استفاده کنید یا با اضافه کردن به غذاهای مختلف، ترکیبی سالم و در عین حال پرکالری به‌وجود آورید که به افزایش وزن‌تان هم کمک می‌کند. 

میوه های چاق کننده
بیشتر بخوانید:

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چربی مثل سالمون، شاه‌ماهی، ماهی خال مخالی و لوزی‌ماهی منبع غنی‌ای از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که می‌توانند سلامت قلب و عروق را بهبود ببخشند و کالری خوبی هم دارند و به همین خاطر هم در لیست غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر قرار گرفته‌اند. 

بررسی‌های انجام‌‌شده در ods نشان می‌دهد که اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مثل آلزایمر، سرطان و آرتریت روماتوئید را کم‌تر کنند. پیشنهاد می‌کنیم ماهی را حداقل یک یا دو بار در هفته به وعده‌های غذایی‌تان اضافه کنید و در کنار سبزیجات نشاسته‌ای مثل ذرت و سیب‌زمینی پخته بخورید. 

ماهی چرب برای افزایش وزن

برنج

سرِ سفره‌ ما ایرانی‌ها همواره برنج جایگاه ویژه‌ای را به‌خودش اختصاص داده و یکی از دلایل اضافه وزن برای ما هم به‌شمار می‌رود. پس چه راه‌حلی بهتر از این‌که از این دلیل اضافه وزن برای افرادی که کاهش وزن زیادی را تجربه می‌کنند، استفاده نکنیم؟ 

برنج یک منبع کربوهیدرات مناسب و  کم‌هزینه است که یک فنجان از آن، ۲۰۴ کالری به‌خود اختصاص می‌دهد.   از آن‌جایی که برنج هم کالری و کربوهیدرات خوبی دارد، سعی کنید در رژیم غذایی‌تان مصرف متعادل و نسبتاً خوبی از برنج داشته باشید و حجم مصرفی‌تان از این ماده غذایی را بیش‌تر کنید تا بتوانید کالری دریافتی‌تان را افزایش دهید. 

گوشت قرمز

گوشت قرمز مثل گوشت گاو، یکی از مؤثرترین مواد غذایی برای عضله‌سازی است. به‌عنوان مثال ۸۵ گریم استیک گوشت گاو حاوی ۲۲۸ کالری، ۲۴ گرم پروتئین و ۲.۵ گرم لوسین است. لوسین یک آسید آمینه کلیدی است که بدن برای تحریک سنتز پروتئین عضلانی و افزودن بافت‌های عضلانی جدید به آن نیاز دارد. 

جدا از این موضوع، گوشت قرمز منبعی طبیعی از کراتین رژیمی است که به در فرایند رشد، قدرت و سلامت کلی عضلات بدن‌مان نقش دارد. برای این‌که بتوانید کالری بیش‌تری دریافت کنید، پیشنهاد می‌کنیم بخش‌های چرب‌تر از گوشت قرمز را برای مصرف در نظر بگیرید تا کالری اضاف‌ای به‌دست آورید. 

گوشت قرمز برای چاقی

سخن پایانی

افراد برای این‌که بتوانند وزن‌شان را به گونه‌ای افزایش دهند که سلامت بدن‌شان به‌خطر نیفتد، باید به‌سراغ غذاهای چاق کننده برای افراد لاغر بروند که سالم باشند. به‌طور کلی، برای افزایش وزن لزوماً نباید به‌سراغ غذاهای ناسالم و فست‌فودی بروید چون ممکن است در نهایت نتیجه‌ای عکس به‌همراه داشته باشد و سلامت بدن‌تان را به خطر بیندازد. 

برای این‌که بتوانید وزن‌تان را به سالم‌ترین شکل ممکن افزایش دهید، نیازمند است که در ابتدا درباره کالری دریافتی روزانه‌تان آگاهی کسب کنید و ببینید بر اساس معیارها، شما به چه میزان کالری در روز نیاز دارید و در نهایت، با مصرف بیش‌تر کالری روزانه از طریق میان‌وعده‌ها و وعده‌های غذایی اصلی‌تان، در یک بازه زمانی مشخص وزن بیش‌تری به دست آورید. 

پیشنهاد می‌کنیم که برای انجام این کار با یک متخصص تغذیه نیز مشورت کنید تا در این زمینه شما را راهنمایی کند و حتی بتواند یک رژیم غذایی درست بر این اساس در اختیارتان قرار دهد. 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

Verywell Fit

Healthline

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب