معرفی کامل قرص سپروهپتادین برای چاقی؛ از کاربرد تا عوارض

قرص سپروهپتادین برای چاقی

فهرست مطالب

دانش بشر امروزی موجب شده تا او بتواند راه‌های مختلفی برای درمان، کنترل یا پیشگیری از بروز برخی بیماری‌ها و اختلالات پیدا کند. مکمل‌های دارویی و غذایی نمونه‌ای از این داروها هستند که عموماً به‌صورت قرص یا کپسول تولید و عرضه می‌شوند.

قرص سپروهپتادین دارویی بود که در سال ۱۹۶۱ برای اولین بار به جهت درمان حساسیت و علائم آن مورد ارزیابی قرار گرفت؛ اما رفته‌رفته محققان دریافتند که اثرات ضدسروتونین این دارو می‌تواند در درمان اختلالات دیگری تاثیر بگذارد.

آنچه که در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی بررسی می‌شود نمایشی از معرفی، کاربرد، موارد مصرف، عوارض، تداخلات دارویی و میزان اثرگذاری قرص سپروهپتادین بر چاقی و موارد دیگر خواهد بود.

سوالات متداول

قرص سپروهپتادین چطور چاق می‌کند؟
قرص سپروهپتادین به‌عنوان یک آنتی‌هیستامین و آنتی‌کولینرژیک شناخته می‌شود که یکی از عوارض جانبی یا حتی موارد مصرف آن، افزایش اشت‌ها و تحریک سیستم ایمنی بدن به‌منظور افزایش وزن است. سپروهپتادین ممکن است باعث افزایش ترشح سروتونین، افزایش اشتها، بالا رفتن کالری دریافتی و در نهایت افزایش وزن شود.
آیا سپروهپتادین خواب‌آور است؟
بله، قرص سپروهپتادین یک آنتی‌هیستامین است که به‌عنوان یک داروی خواب‌آور عمل می‌کند. این قرص با اثرگذاری بر گیرنده‌های مغز موجب افزایش خواب‌آلودگی، ایجاد خواب عمیق‌تر و کاهش تمرکز خواهد شد. به همین دلیل مهم است که قبل از مصرف سپروهپتادین یا هر داروی دیگری، با پزشک خود مشورت کنید.
آیا سپروهپتادین برای شیردهی ضرر دارد؟
مصرف قرص سپروهپتادین در دوران شیردهی ممکن است با عوارض مختلفی مانند: کاهش تولید شیر، ایجاد حس خواب‌آلودگی، ایجاد تهوع، استفراغ، درد معده، بروز اختلالات گوارشی، افزایش ضربان قلب و فشارخون شود. این تأثیرات منفی مادر و نوزاد را تهدید می‌کند. به همین دلیل مصرف سپروهپتادین در دوران شیردهی توصیه نمی‌شود. البته ممکن است در شرایطی بسته به صلاحدید پزشک مصرف این دارو پیشنهاد شود.
آیا سپروهپتادین باعث پوکی استخوان می‌شود؟
تاکنون اطلاعاتی اثبات شده‌ای مبنی بر اینکه سپروهپتادین باعث پوکی استخوان می‌شود وجود ندارد. بااین‌حال، در صورت مصرف طولانی‌مدت این دارو به‌خصوص در دوزهای بالا، امکان اثرگذاری بر سیستم استخوان‌سازی وجود خواهد داشت؛ اما سپروهپتادینبه طور مستقیم موجب ایجاد یا تشدید پوکی استخوان نخواهد شد.

قرص سپروهپتادین چیست؟

سپروهپتادین (Cyproheptadine) نوعی داروی آنتی هیستامینیک است که در اصل برای درمان و کنترل علائم حساسیتی مانند آبریزش بینی، عطسه، خارش و قرمزی پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر این‌ها از این قرص برای درمان برخی مشکلات گوارشی همچون تهوع و استفراغ ناشی از میگرن، درمان اختلالات خواب، بیماری‌های جنسی و برخی مشکلات روانی مانند: بی‌اشتهایی و افزایش وزن کنترل نشده در برخی بیماران استفاده می‌کنند.

در کنار تمامی این موارد، پزشکان در برخی شرایط قرص سپروهپتادین را برای رسیدن به تناسب اندام نیز تجویز می‌کنند. آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت است آن است که به‌هیچ‌عنوان نباید این قرص از انواع قرص چاق کننده را  را بدون نظر پزشک و به‌صورت خودسرانه مصرف کرد. چراکه احتمال بروز برخی عوارض جانبی مانند: خواب‌آلودگی، خشکی دهان، سردرد، خستگی، افزایش اشت‌ها، تاری دید، افزایش ضربان قلب و مشکلات ادراری وجود خواهد داشت.

کاربرد قرص سپروهپتادین برای چاقی

کاربردهای قرص سپروهپتادین چیست؟

به‌طورکلی پزشکان ممکن است بسته به شرایط بدنی، نوع بیماری و اهداف درمانی شروع به تجویز قرص سپروهپتادین کنند؛ اما موارد زیر از کاربردهای اساسی و مهم مصرف قرص سپروهپتادین هستند:

  1. درمان و کنترل علائم آلرژی و حساسیت: سپروهپتادین دارای گیرنده آنتی‌هیستامین H ۱ است. به همین دلیل برای کنترل علائم حساسیتی توصیه می‌شود.
  2. کاهش عوارض میگرن: تحقیقات نشان می‌دهد که این دارو می‌تواند برای درمان میگرن و کاهش تهوع و استفراغ ناشی از آن مفید باشد.
  3. درمان اختلالات خواب: سپروهپتادین یک داروی خواب‌آور است؛ بنابراین در درمان برخی از اختلالات خواب همچون بی‌خوابی مفید خواهد بود.
  4. افزایش اشتها: متخصصان تغذیه قرص سیپروهپتادین را برای درمان بی‌اشتهایی و بالا بردن وزن در برخی بیماران استفاده می‌کنند. زیرا سپروهپتادین نوعی مکمل درمانی است.
  5. درمان اختلالات روانی: محققان به این موضوع دست یافته‌اند که قرص سپروهپتادین به‌عنوان یک داروی کمکی می‌تواند در درمان برخی اختلالات روانی مانند بی‌اشتهایی یا از دست دادن وزن بی‌دلیل مفید باشد.

تاثیر قرص سپروهپتادین برای چاقی

تأثیر قرص سپروهپتادین برای چاقی چیست؟

اگر به دنبال تأثیرات قرص سپروهپتادین برای چاقی باشید، باید بگوییم که این قرص نوعی مکمل دارویی موفق برای افزایش وزن است. در واقع پاسخ ما به سؤال آیا قرص سیپروهپتادین باعث چاقی می‌شود؟ مثبت است.

هرچند که مکانیسم دقیقی برای تأثیر سپروهپتادین بر افزایش وزن به‌طور کامل مشخص نشده است. بااین‌حال، سپروهپتادین دارای خواص ضدسروتونینی است که منجر به افزایش اشت‌ها و مصرف غذا می‌شود.

از سوی دیگر نقش آنتی هیستامینی قرص سپروهپتادین باعث کاهش عوارضی گوارشی مثل: تهوع و استفراغ می‌شود. با رفع این مشکلات در برخی بیماران، شخص راحت‌تر غذا می‌خورد و میزان کالری دریافتی او افزایش می‌یابد. در نتیجه چاقی و افزایش وزن به دنبال آن خواهد بود.

البته تمامی این موارد دلیل درستی برای مصرف خودسرانه قرص سپروهپتادین برای چاقی نخواهد بود. چراکه پزشکان و متخصصین تغذیه پس از بررسی عوامل متعددی شروع به تجویز این دارو خواهند کرد. توصیه می‌کنیم که قبل از مصرف این دارو حتماً با پزشک مشورت کنید.

کارشناسان لیمومی در طی یک مشاوره رایگان متوجه صلاحیت مصرف شما در رابطه با این دارو خواهند شد.

عوارض مصرف قرص سپروهپتادین

عوارض مصرف قرص سپروهپتادین چیست؟

درست همانند تمامی مکمل‌های دارویی مصرف قرص سپروهپتادین هم می‌تواند با عوارض جانبی همراه باشد. به‌عنوان مثال:

  1. خواب‌آلودگی: یکی از عوارض شایع مصرف سپروهپتادین ایجاد خواب‌آلودگی است که ممکن است باعث خوابیدن زیاد، ایجاد احساس خستگی و کاهش تمرکز شود.
  2. خشکی دهان: طبق مطالعات انجام شده مصرف قرص سپروهپتادین موجب ایجاد خشکی دهان و نوشیدن مایعات فراوان خواهد شد.
  3. سردرد: اگر در مصرف قرص سپروهپتادین برای چاقی استمرار طولانی‌مدت داشته باشید، به‌احتمال زیاد با سردرد مواجه خواهید شد.
  4. خستگی و ضعف جسمانی: ایجاد احساس خستگی و ضعف جسمانی از دیگر عوارض مصرف این قرص است که در صورت استفاده از دز بالا نمود پیدا می‌کند.
  5. افزایش اشتها: همان‌طور که در مراتب بالا اشاره کردیم قرص سپروهپتادین باعث افزایش اشتها می‌شود. درصورتی‌که از قرص سپروهپتادین برای چاقی کمک می‌گیرید باید دقت داشته باشید که مطابق دستور پزشک مصرف کرده و از دز تجویز شده تجاوز نکنید. زیرا احتمال افزایش وزن ناخواسته وجود دارد.

تاری دید، افزایش ضربان قلب، مشکلات ادراری، تغییرات در فشارخون و تهوع از دیگر عوارض مصرف قرص سپروهپتادین هستند که ممکن در افراد مختلف بروز پیدا کند.

تداخل دارویی قرص سپروهپتادین

تداخل دارویی قرص سپروهپتادین چیست؟

قرص سپروهپتادین با برخی داروها در تداخل است. مصرف این قرص با برخی داروها ممکن میزان اثرگذاری داروهای مصرفی را کاهش داده یا در روند درمان اختلال ایجاد کند. ازاین‌رو پیشنهاد می‌کنیم که قبل از مصرف این دارو با پزشک خود در رابطه با داروهای مصرفی گفتمان کنید.

موارد زیر ازجمله داروهایی هستند که با قرص سپروهپتادین ناسازگاراند:

  • مهارکننده‌های استخوانی: مصرف همزمان سپروهپتادین با مهارکننده‌های استخوانی مثل فنتانیل می‌تواند اثرات آن‌ها را تشدید کند.
  • مهارکننده‌های سیستم عصبی مرکزی: سپروهپتادین می‌تواند اثرات داروهای سیستم عصبی مرکزی مانند: آلکل‌ها، بنزودیازپین‌ها و دیگر آنتی‌هیستامین‌ها را شدت ببخشد.
  • داروهای ضدافسردگی: قرص سپروهپتادین را نباید با داروهای ضد افسردگی همچون: سرتالین و فلوکستین مصرف کرد. زیرا باعث افزایش اثرگذاری و بروز تأثیرات جانبی جدی خواهد شد.
  • داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیداز (MAOIs): مصرف همزمان این داروها با هم باعث افزایش فشارخون و عوارض جانبی جدی دیگری می‌شود.

داروهای آنتی کولینرژیک، داروهای ضد اسپاسم، داروهای بیماری پارکینسون، داروهای ضد تشنج، داروهای خواب یا اضطراب، شل‌کننده‌های عضلانی و مسکن‌های مخدر تنها چند نمونه از داروهای در تداخل با قرص سپروهپتادین هستند. برای کسب اطلاع دقیق‌تر و جامع‌تر با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض قرص سپروهپتادین برای معده

عوارض قرص سپروهپتادین برای معده چیست؟

درست است که در مواردی پزشکان قرص سپروهپتادین را برای رفع برخی مشکلات گوارشی توصیه می‌کنند؛ اما اگر این دارو را بدون در نظر داشتن موارد مصرف، میزان دز، شرایط بدنی و چندین مورد دیگر مصرف کنید، ممکن است که با عوارض زیر روبه رو شوید:

  1. تهوع: تحقیقات نشان می‌دهد که برخی افراد با خوردن قرص سپروهپتادین با مشکل تهوع و نهایتاً کاهش اشت‌ها و بی‌میلی در مصرف غذا روبه رو می‌شوند.
  2. استفراغ: اگر میزان عوارض مصرف این قرص زیاد باشد شما دچار استفراغ خواهید شد.
  3. درد معده: درد معده یا حس سوزش در ناحیه معده پس از مصرف سپروهپتادین در صورت مداومت در مصرف از دیگر عوارض قرص سپروهپتادین برای معده است.
  4. اختلالات گوارشی: سپروهپتادین ممکن است باعث ایجاد اختلالات گوارشی همچون: اسهال یا یبوست شود.
  5. افزایش اسید معده: سپروهپتادین باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شود. اگر سابقه بیماری‌های معده مانند: زخم معده دارید در مصرف قرص سپروهپتادین برای چاقی احتیاط کنید.

کلام آخر

مصرف دزهای مختلفی از قرص سپروهپتادین با اهداف درمانی مختلفی توسط پزشک برای افراد گوناگونی توصیه می‌شود. گاهی ممکن است از این دارو برای کنترل علائم حساسیت‌زا استفاده کنند و گاهی نیز برای درمان اختلالات جنسی آن را به کار بگیرند.

در این میان تأثیر قرص سپروهپتادین بر چاقی یکی از موارد بحث‌برانگیز است که در جهات مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفته است. مصرف هیچ‌گونه مکمل دارویی یا غذایی بدون نظر پزشک یا متخصص تغذیه برای رژیم غذایی عاقلانه نخواهد بود.

به همین دلیل ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که طی یک مشاوره رایگان با کارشناسان لیمومی راه مطمئن و درستی را برای رسیدن به تناسب‌اندام انتخاب کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

webmd

drugs

medicinenet

biomedcentral

rxlist

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. من تجربه کردم عوارضش خارش خراب شدن پوست پیری زودرس ضمناً بمحض نخوردن قرص بدن به حالت قبل از استفاده برمیگرده

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب