زیر و بم چاق شدن سریع کل بدن

فهرست مطالب

اگر 80 درصد آدم‌های کره زمین به دنبال روش‌های لاغری و کاهش وزن هستند، 20 درصد هم می‌خواهند چاق شوند. این درحالی است که بیشتر توصیه‌های و محتواها روی چربی‌سوزی متمرکز است و کاری با روش‌های چاق شدن سریع کل بدن ندارد.

خبر خوب اینکه افزودن وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها و افزایش حجم وعده‌ها همگی راه‌هایی برای دریافت کالری بیشتر در روز هستند. روش‌هایی که درنهایت شما را چاق می‌کند، اما اگر اصولی و درست عمل نکنید این چاقی موضعی خواهد بود و حتی ممکن است بیماری‌های مختلف را به همراه داشته باشد.

 

افزایش مصرف پروتئین، کربوهیدرات، مصرف چربی‌های مفید، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات و آب فراوان همه راه‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا به وزن مناسب خود برسید. در این مطلب از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ خوراکی‌ها و راه‌هایی رفته‌ایم که به شما کمک می‌کند بدون دردسر چاق شوید.

سوالات متداول

کدام خوراکی‌ها برای چاق شدن مفید هستند؟
اگر می‌خواهید به سرعت چاق شوید بهتر است آجیل و کره‌های مفید را در برنامه غذایی هرروزتان قرار دهید. برای مثال مصرف اسموتی‌های آجیلی می‌تواند به شما کمک کند. همچنین افزایش تعداد و حجم غذاها و میان‌وعده‌ها برای چاق شدن کل بدن مفید است.
برای چاقی سریع کل بدن چه غذایی بخوریم؟
بهترین غذاها برای افزایش وزن، غذاهایی است که هم مواد مغذی مفید و هم کالری را با همدیگر به بدن شما برسانند. معمولا این غذاها از پروتئین گیاهی یا حیوانی، چربی‌های مفید و روغن‌های گیاهی، کربوهیدرات‌های پیچیده و محصولات لبنی تشکیل شده‌اند.
چگونه چاق شویم؟
برای اینکه درست و اصولی وزن اضافه کنید و چربی‌ها فقط در ناحیه شکم و پهلوی شما جمع نشود، بهتر است از یک رژیم چاقی پیروی کنید. در این رژیم‌ها، برنامه شما متشکل از میان‌وعده‌های مفید، غذاهای سالم، ورزش، خواب کافی و مکمل‌های چاقی خواهد بود.
چگونه در 1 هفته 3 کیلو اضافه کنیم؟
سه تا پنج وعده غذایی در روز بخورید. تمرین با وزنه داشته باشید. پروتئین کافی بخورید. وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات های فیبری و چربی های سالم بخورید. اسموتی یا شیک پر کالری بنوشید.

چرا چاق نمی‌شویم؟

ژنتیک، سوءتغذیه، برخی از بیماری‌ها و سبک زندگی دلایلی است که باعث شده بسیاری از افراد مشکل لاغری بیش از حد داشته باشند. این دسته از افراد غالبا تصور می‌کنند که با اضافه کردن تعداد و حجم وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌هایشان می‌توانند چاق شوند. این تعبیر تا حدی درست است، اما به شرطی که بدانید کدام یک از خوراکی‌ها را بیشتر بخورید تا سریعا کل بدنتان چاق شود.

مصرف نوشابه، شیرینی‌ها، فست فود و سایر غذاهای ناسالم ممکن است در ابتدا به افزایش وزن شما کمک کند، اما این خوراکی‌ها فقط برایتان شکم و پهلو می‌آورد. به علاوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و سرطان را افزایش دهد.

اگر از پزشکان تغذیه بپرسید چطور چاق شویم، به شما می‌گویند که بهترین رویکرد برای افزایش وزن شامل به دست آوردن مقدار متعادلی از توده‌های عضلانی و چربی است. آن‌ها به شما می‌گویند کدام خوراکی‌ها برای چاق شدن سریع کل بدن مفید است، نَه فقط آن‌هایی که شکمتان را جلو می‌آورد.

همچنین نباید از این نکته غافل شد که تغذیه به‌تنهایی شما را چاق می‌کند. همانطور که عوامل خارجی زیادی در کاهش وزن افراد موثر است، در فرایند افزایش وزن نیز موارد مختلفی دخیل خواهد بود. اگر می‌خواهید درست و به اندازه وزن اضافه کنید باید به سراغ یک سبک زندگی سالم بروید.

از مواد مغذی موجود در خوراکی‌های سالم استفاده کنید. ورزش را در روتین زندگی‌تان قرار دهید و خواب کافی داشته باشید. همچنین استرس و اضطراب می‌تواند باعث از بین رفتن اشتهای شما شود، پس بهتر است خودتان را از موقعیت‌های استرس‌زا دور نگه دارید.

رژیم افزایش وزن

کدام افراد از لاغری بیش از حد رنج می‌برند؟

تعریف بالینی کمبود وزن، داشتن شاخص توده بدنی زیر 18.5 است. البته نباید از این نکته غافل شد که مقیاس BMI فقط وزن و قد را بررسی می‌کند و میزان توده عضلانی را در نظر نمی‌گیرد. به علاوه این شاخص در افراد مختلف متفاوت است و نباید برای همه یکسان در نظر گرفته شود.

افراد می توانند BMI و تیپ‌های بدنی متفاوتی داشته باشند و همچنان سالم باشند. کمبود وزن طبق این مقیاس لزوماً به این معنی نیست که شما مشکل سلامتی دارید. نکته بعدی اینکه کمبود وزن در بین زنان در مقایسه با مردان حدود دو برابر بیشتر است. همچنین بالای 20 سال بیشتر از دیگران با این مشکل درگیر هستند.

چگونه چاق شویم
بیشتر بخوانید:

رژیم چاقی؛ راهی برای چاق شدن سریع کل بدن

همانطور که گفتیم عوامل مختلفی در چاقی تاثیر می‌گذارد. برای اینکه بتوانید در یک مدت زمان معقول، وزن اضافه کنید بهتر است به سراغ رژیم غذایی چاقی بروید. داشتن یک برنامه به شما کمک می‌کند مواد مغذی را جذب و متابولیسم بدنتان را متعادل کنید.

بدن انسان به ازای هر یک کیلوگرم به 30 کالری روزانه نیاز دارد. اگر می‌خواهید چاق شوید این میزان باید افزایش پیدا کند. با مصرف 500 کالری اضافی در روز، می‌توانید به طور متوسط طی 6 ماه حدود 6.8 کیلوگرم وزن اضافه کنید .

البته حواستان باشد که این مقدار را با تصمیم خودتان کم یا زیاد نکنید. علاوه بر مقدار مجازی که باید جذب کنید، مصرف بیش از 1000 کالری در روز ممکن است شما را بیشتر چاق کند، اما این چاقی همراه با چربی‌های غیرمفید است.

پروتئین برای افزایش وزن

غذاهای مفید برای افزایش وزن

خوراکی و غذاهای متنوعی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه کنید و از خوردن آن‌ها لذت ببرید و چاق شوید. برخی از این خوراکی‌ها شامل موارد زیر است:

  • شیر کامل
  • سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب زمینی
  • آووکادو
  • سوپ‌های خامه‌ای
  • گوشت قرمز
  • آب میوه
  • پنیر
  • آجیل و کره مغزیجات
  • ماهی سالمون
  • برنج
  • روغن کنجد
  • روغن زیتون
  • کره‌های طبیعی و محلی
  • تخم مرغ
  • غلات کامل

6 توصیه‌ برای آن‌ها که می‌خواهند چاق شوند

اگر می‌خواهید با سرعت نور چاق شوید و از این افزایش وزن لذت ببرید، توصیه‌هایی که در ادامه گفته‌ایم مخصوص به شماست. بهتر است آن‌ها را جدی بگیرید و سرلوحه زندگی‌تان قرار دهید تا در کمترین زمان، بهترین نتیجه را بگیرید.

  • آرام و پیوسته غذا بخورید.

خوردن پنج تا شش وعده غذایی کوچک‌ در طول روز می‌تواند در فرایند چاقی سریع بدن تاثیر چشمگیری داشته باشد. سعی کنید زمان‌بندی بدنتان را طوری تنظیم کنید که چندان احساس سیری یا گرسنگی زیاد نداشته باشید. همچنین وعده‌های غذایی را آرام بخورید و خوب بجوید.

  • مواد مغذی مختلفی را در بشقاب غذایی‌تان بگذارید.

بشقاب هر وعده غذای شما باید دارای پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، آب و سایر مواد مغذی باشد. برای اینکه کالری مناسبی از هر کدام دریافت کنید از متخصص تغذیه مشورت بگیرید و تنوع غذایی‌تان را حفظ کنید.

رژیم چاقی
بیشتر بخوانید:
  • پنیر، آجیل و چربی‌ مفید را فراموش نکنید.

برای دریافت کالری بیشتر به غذاهای خود پنیر اضافه کنید. آجیل، کره مغزیجات و نان تست غلات هم برای میان‌وعده‌های رژیم چاقی بسیار مناسب هستند. همچنین می‌توانید به سراغ شیرخشک و پوره سیب‌زمینی بروید.

  • اسموتی و شیک را امتحان کنید.

از خوردن نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه رژیمی که مواد مغذی یا کالری کمی خودداری کنید. به جای آن می‌توانید به سراغ اسموتی یا شیک‌هایی بروید که هم مفید و طبیعی باشند و هم به چاق شدن شما کمک کنند. البته از نوشیدن آب و سایر نوشیدنی‌ها درحین غذا یا قبل از آن خودداری کنید تا سیری کاذب نداشته باشید.

اسموتی برای لاغری

  • ورزش کنید.

 ورزش، به ویژه تمرینات قدرتی، می‌تواند با تقویت ماهیچه‌ها و توده‌های عضلانی به افزایش وزن شما همراه با فرم‌دهی بدنتان کمک کند. همچنین ورزش ممکن است اشتهای شما را تحریک کند.

خوردن زیاد
بیشتر بخوانید:
  • به سراغ مکمل‌ها بروید.

اگر از دسته افرادی هستید که از لاغری بیش از حد رنج می‌برند و این لاغری به خاطر بیماری و مصرف داروهای خاص نیست، می‌توانید با مشورت پزشک تغذیه به سراغ مکمل‌ها بروید و آن‌ها را به وعده‌های خود اضافه کنید تا نتیجه بهتری بگیرید.

مکمل برای چاقی

جمع بندی

بسیاری از افراد از لاغری بیش از حد رنج می‌برند و به‌ دنبال روش‌های چاق شدن سریع کل بدن هستند. بهترین پیشنهاد برای این افراد گرفتن رژیم چاقی است. در این رژیم‌ها میزان حجم و تعداد وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌ها به‌گونه‌ای تنظیم می‌شود که کالری اضافه را در کنار چربی‌های مفید دریافت کنید.

خوراکی‌هایی مثل برنج، سیب زمینی، نان غلات، ماهی، گوشت قرمز، شیر، پنیر، آجیل و کره‌های مغزیجات در مسیر چاق شدن کمک زیادی به شما می‌کنند. همچنین انجام برنامه ورزشی، به خصوص ورزش‌های هوازی می‌تواند توده‌های عضلانی بدنتان را بسازد تا هم چاق شوید و هم خوش‌اندام و بدنی روی فرم داشته باشید.

 

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منبع

verywellfit

healthline

 

 

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب