آیا تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن واقعی است؟

تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن

فهرست مطالب

زمانی که به دلایل مختلف، پزشکی به شما بگویدکه باید قرص اعصاب مصرف کنید اولین واکنش شما چیست؟ ممکن است ناراحت شوید و بلافاصله به عوارض جانبی این قرص‌ها مثل خواب‌آوربودن یا چاق‌کننده بودن آن فکر کنید. اما این تصورات از نظر علمی هم درست است؟

در این مطلب مجله سلامتی لیمومی قرار است راجع به یکی از عوارض احتمالی قرص اعصاب، یعنی تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن صحبت کنیم. آماده هستید؟

 

آیا قرص‌های اعصاب واقعا چاق‌کننده هستند؟

برای این سوال جواب نه یا بله قطعی وجود ندارد. چاق‌کننده‌بودن قرص‌های اعصاب به ۳ معیار مهم بستگی دارد:

1)     نوع قرص

مکانیزم کلی قرص‌های اعصاب، تاثیرگذاشتن روی هورمون‌هایی است که در بدن ترشح می‌شود. در واقع وقتی صحبت از تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن می‌شود، باید اول از همه به ترشح هورمون‌ها توجه کنیم.

بعضی‌ از قرص‌های اعصاب، باعث تحریک هورمون‌هایی می‌شود که به احساس گرسنگی و کم‌شدن متابولیسم کمک می‌کنند. به همین خاطر با مصرف این قرص‌ها، احساس گرسنگی بیشتری می‌کنید. در نهایت نتیجه این می‌شود که کالری بیش‌‌از‌حدی دریافت می‌کنید که باعث چاقی می‌شود.

افزایش وزن با قرص اعصاب

2)     بیماری‌های فرد

بعضی از بیماری‌ها مثل افسردگی یا استرس و اضطراب، افراد را وادار می‌کنند که فعالیت بدنی زیادی نداشته باشند یا اینکه به پرخوری‌ها عصبی تمایل پیدا کنند.

 در این حالت فقط این قرص‌های اعصاب نیستند که باعث چاقی می‌شوند، بلکه خود بیماری‌ها، زمینه‌ را برای چاقی مهیا می‌کنند.

3)     سبک زندگی فرد

گاهی اوقات هم خود فرد سبک زندگی سالمی ندارد. مثلا به هیچ عنوان ورزش نمی‌کند یا بیشتر از حد غذاهای ناسالم و فست‌فود مصرف می‌کند. در این حالت طبیعی است تاثیر قرص‌های اعصاب روی افزایش وزن، خود را بیشتر نشان دهد.

با این اوصاف باید بگوییم که به طور کلی بعضی از قرص‌های اعصاب‌ روی چاقی تاثیرگذارند، اما دلیل چاقی افرادی که با مشکلات روحی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، فقط قرص‌های اعصاب نیست.

بیماری اعصاب و روان

 

کدام قرص‌های اعصاب روی افزایش وزن تاثیر دارند؟

mayoclinic می‌گوید که همه قرص‌های اعصاب روی افزایش وزن تاثیر ندارند و تمام افراد با مصرف قرص اعصاب، چاقی را تجربه نمی‌کنند. حتی گاهی افراد لاغرتر هم می‌شوند.

در ادامه چند نوع قرص اعصابی که چاقی جزو عوارض جانبی آن معرفی شده‌ است را نام می‌بریم.

1)     بنزودیازپین‌ها

بنزودیازپین‌ها مانند دیازپام (والیوم) و آلپرازولام (زاناکس) معمولاً برای اختلالات اضطرابی تجویز می‌شوند. این داروها با تاثیر روی برخی از انتقال‌‌دهنده‌های عصبی به کاهش اضطراب در افراد کمک می‌کنند.

بعضی از تحقیقات نشان می‌دهند که بنزودیازپین‌ها، هم اشتها را افزایش می‌دهند و هم روی متابولیسم تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل دور از ذهن نیست که با مصرف بنزودیازپین‌ها اضافه‌وزن را تجربه کنید.

افسردگی و قرص اعصاب

2)     داروهای ضد روان‌پریشی آتیپیک

این شکل از داروها عمدتاً برای درمان بیماری‌هایی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دوقطبی استفاده می‌شوند. اولانزاپین، تیوتکسین و کوتیاپین از متداول‌ترین داروهای ضد روان‌پریشی هستند.

داروهای ضد روان‌پریشی به شکلی جدی می‌توانند باعث افزایش اضافه‌وزن شوند. دلایل مختلفی برای چاق‌کننده‌بودن این داروها وجود دارد. بیشتر مطالعات پزشکی روی این موضوع تاکید می‌کنند که داروهای ضد روان‌پریشی هورمون‌های مربوط به گرسنگی و متابولیسم را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

3)     داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای

داروهایی مانند آمی تریپتیلین و آموکساپین، داروهای ضد افسردگی معروفی هستند که از قدیم برای درمان اختلالات اضطرابی تجویز می‌شوند.

داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای هم مثل داروهای دو دسته قبلی، روی افزایش اشتها و کاهش متابولیسم تاثیر می‌گذارند.

بعضی از پزشکان در سال‌های اخیر ترجیح می‌دهند که برای اختلالاتی مثل افسردگی از دسته دیگری از داروها مثل SSRIها استفاده کنند، زیرا خطر اضافه‌وزن کمتری را برای شما به همراه دارند.

4)     تثبیت‌کننده‌های خلق‌و‌خو

برخی از داروهای تثبیت کننده خلق‌و‌خو، مانند لیتیوم و والپروات برای مدیریت شرایطی مانند اختلال دوقطبی، شیدایی و تشنج استفاده می‌شوند.

افزایش وزن بعد از مصرف این دسته از داروها لزوما برای همه نیست و فقط بعضی‌ها ممکن است نوساناتی را در وزن خود تجربه کنند. مطالعاتی وجود دارد که می‌گوید لیتیوم روی کم‌کارشدن یا پرکارشدن غده تیروئیدتان تاثیر می‌گذارد.

تثبیت خلق و خو

چگونه می‌توان تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن را کاهش داد؟

 اگر می‌خواهید تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن را کاهش دهید به نکاتی که می‌گوییم توجه کنید.

1)     رژیم غذایی متعادل داشته باشید

به عنوان فردی که قرص اعصاب مصرف می‌کند، باید به سبک غذا خوردنتان، آگاهی کامل داشته باشید. به شما حق می‌دهیم. بعضی از قرص‌های اعصاب اشتها را بالا می‌برند، اما چه کار می‌توانید بکنید؟

زمانی که گرسنه شدید از میوه‌ها، سبزیجات، گوشت‌های و کربوهیدرات‌های سالمی استفاده کنید، که کالری کمی دارند.

مثلا به جای تنقلات چرب، بادام استفاده کنید، به جای فست‌فود از غذاهایی که با گوشت کم‌چرب و کم‌کالری (مثل قلمون) درست می‌شود کمک بگیرید یا اگر شیرینی خواستید خرما و میوه‌هایی با کالری کم مصرف کنید.

2)     به طور منظم ورزش کنید

هر چه قدر ورزش منظم داشته باشید، تاثیر چاق‌کنندگی قرص‌های اعصاب را کمتر می‌کنید. وقتی صحبت از ورزش منظم می‌کنیم، منظورمان این است که حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش‌هایی با شدت متوسط انجام دهید.

بیشتر بخوانید: آموزش اصولی پیاده‌روی در منزل

اگر به ورزش‌های باشگاهی مثل بدنسازی، پیلاتس یا ایروبیک علاقه ندارید اشکالی ندارد. می‌توانید پیاده‌روی روزانه، دوچرخه‌سواری یا شنا انجام دهید. با این کار به بهبود روحیه‌تان هم کمک می‌کنید.

ورزش برای رفع چاقی

3)     کنترل وعده‌های غذایی

یکی از راه‌های موثر برای کم‌کردن تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن، این است که با چشمتان، ذهنتان را گول بزنید. اما این جمله یعنی چه؟

یعنی اینکه از بشقاب‌ها و کاسه‌های کوچک کمک بگیرید و دورچین غذا را به شکلی بچینید که زیاد به نظر برسد. مثلا از سبزی‌خوردن استفاده کنید، که کالری بالایی ندارد، کنار غذایتان زیتون بخورید یا با یک سالاد خوشمزه به احساس سیریتان کمک کنید.

4)     از متخصص تغذیه کمک بگیرید

 مهم‌ترین کار برای کنترل وزنتان در هنگام مصرف قرص‌های اعصاب این است که از یک متخصص تغذیه کمک بگیرید. آن‌ها با تجربه و علمی که دارند رژیم غذایی مناسبی به شما می‌دهند که کمک می‌کند با خیالی راحت‌تر قرص‌هایتان را مصرف کنید، بدون اینکه نگران چاقی باشید.

مصرف قرص اعصاب

برای مصرف قرص سرخود تصمیم نگیرید

سلامتی روحی و روانی شما بیشتر از هرچیزی اهمیت دارد. قرار نیست به دلیل عوارض قرص‌های اعصاب مثل چاق‌کنندگی، آن‌ها را مصرف نکنید.

راون‌پزشکان با توجه به تخصصی که دارند، تشخیص می‌دهند که شما احتیاج به قرص اعصاب دارید و با مصرف آن زندگی باکیفیت‌تری را تجربه می‌کنید.

با این وجود لطفا فقط به دلیل چاق‌کنندگی بعضی از این قرص‌ها، سلامت روانتان را نادیده نگیرید. داشتن چندکیلو اضافه‌وزن کنترل‌شده، بهتر از آسیب‌های روحی و روانی‌ است که درمان نشده‌ است.

در آخر

تاثیر قرص اعصاب روی افزایش وزن، دغدغه بزرگی برای افرادی است که باید این شکل از قرص‌ها را مصرف کنند. اما این دغدغه با کمی تغییر در سبک زندگی کاملا حل‌شدنی است.

اگر شما هم قرص اعصاب مصرف می‌کنید و دغدغه اضافه وزن دارید، نگران نباشید. کارشناسان خبره ما در لیمومی کنارتان هستند تا نگذارند با مصرف قرص اعصاب، دچار چاقی غیر قابل کنترل شوید.

نکته 1: این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع‌رسانی دارد و برای اجرای آن، باید با یک متخصص مشورت کنید.

نکته 2: چنانچه در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، تمام موادغذایی موردنیاز شما در برنامه ذکر شده است و باید مطابق برنامه‌تان عمل کنید.

منابع

Mayo Clinic

Harvard Health

WebMD

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب