10 حقیقت از فواید روغن زیتون برای بدن و سلامتی

فواید روغن زیتون

فهرست مطالب

روغن زیتون یکی از اصلی‌ترین فراورده‌های میوه زیتون است که از آن در صنایع غذایی، دارویی و بهداشتی استفاده می‌کنند. ترکیبات و خواص ویژه این روغن گیاهی سبب شده تا دانشمندان تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه مزایا و معایب روغن زیتون برای بدن انجام دهند.

پس از انجام مطالعات فراوان محققان به این باور رسیده‌اند که چربی‌های تک غیراشباع و آنتی‌اکسیدان روغن زیتون خواص بسیاری برای سلامت بدن دارد.

خواص و اهمیت مصرف روغن زیتون سبب شد تا ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به موضوع 10 خاصیت اثبات شده روغن زیتون و فواید مصرف آن برای پوست و مو اختصاص دهیم.

سوالات متداول

مهم‌ترین خاصیت روغن زیتون کدام است؟
داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدانی قوی، وجود اسید اولئیک و خاصیت ضدالتهابی روغن زیتون سبب شده تا این روغن در زمینه‌های مختلفی باعث سلامت و بهبود عملکرد بدن شود و از بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری کند.
روغن زیتون چگونه منجر به کاهش وزن می‌شود؟
روغن زیتون به دلیل داشتن اسیدهای چرب غیراشباع می‌تواند با کنترل کلسترول بد و افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در خون منجر به تناسب‌اندام و حتی لاغری شود.
خواص روغن زیتون برای پوست و مو کدام است؟
به‌طورکلی روغن زیتون می‌تواند منجر بهبود و تقویت بافت پوست و مو شود و از بروز بیماری و اختلالات مربوط به این دو جلوگیری کند. همچنین در درمان برخی بیماری‌های پوست و مو نیز مؤثر است.
ترکیبات روغن زیتون چگونه از خطر ابتلا به آلزایمر جلوگیری می‌کند؟
همان‌طور که می‌دانید آلزایمر بیماری عصبی است که در نتیجه تجمع پلاک‌های بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغز ایجاد می‌شود؛ اما ترکیبات این روغن می‌تواند باعث حذف پلاک‌های بتا آمیلوئید شوند.

روغن زیتون و انواع آن

همان‌طور که می‌دانید روغن زیتون حاصل از خردشدن و تحت‌فشار قراردادن میوه زیتون به روش شیمیایی و مکانیکی تولید و استخراج می‌شود. اگر یک روغن زیتون درصد بالایی از خلوص را داشته باشد به آن روغن زیتون فرا بکر و بکر می‌گویند که نوعی منبع غنی از مواد آلی و ترکیبات ویژه است. در نتیجه اگر توصیه‌ای برای مصرف روغن زیتون به شما می‌شود منظور ما تنها روغن زیتون بکر یا فرا بکر است.

1. روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع است.

حدود ۱۴ درصد از ترکیبات اصلی روغن زیتون باکیفیت را اسیدهای چرب اشباع شده تشکیل می‌دهند و حدود ۱۱ درصد از آن را اسیدهای غیراشباعی  همچون اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ می‌سازند.

مولفه‌ای که بیش از باقی موارد در ترکیبات چربی روغن زیتون اهمیت دارد، همان اسید اولئیک‌ها هستند. اسید اولیئک‌ها عامل بسیار بزرگی برای کاهش التهاب در بدن بوده و به طور مستقیم بر ژن‌های سلول‌های سرطانی اثر می‌گذارند. از این رو می‌توان گفت که یکی از فواید روغن زیتون خاصیت ضد سرطانی است.

روغن زیتون خاصیت انتی اکسیدانی

2. روغن زیتون حاوی مقادیر زیادی آنتی‌اکسیدان است.

روغن زیتون فرا بکر یک ماده غذایی مغذی است که حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌های قوی، اسیدهای چرب مفید، ویتامین E و K است.

تحقیقات بسیاری نشان می‌دهند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون از نظر بیولوژیکی فعال هستند و می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش دهند.

کنترل کلسترول خون و ثابت نگه‌داشتن آن در محدوده مجاز یکی از مهم‌ترین فواید روغن زیتون برای بدن و سلامتی است. اگر کلسترول خون کنترل شود شخص دیگر به بیماری‌های مزمن قلبی و عروقی مبتلا نخواهد شد.

بسیاری از مطالعات لوله آزمایش نشان می‌دهد که ترکیبات روغن زیتون می‌تواند با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن زیتون می‌توانند آسیب اکسیداتیو ناشی از رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی سرطان هستند را کاهش دهند. این موضوع دیگری است که  تأثیر مؤثر خواص روغن زیتون بر سرطان را تأیید می‌کند.

3. روغن زیتون دارای خواص ضدالتهابی قوی است.

خاصیت ضدالتهابی روغن زیتون از بروز بیماری‌هایی که منشأ التهابی دارند، جلوگیری می‌کند. مانند: سرطان، بیماری قلبی، سندرم متابولیک، دیابت نوع ۲، آلزایمر، آرتریت و حتی چاقی.

شاید دانستن این موضوع برایتان جالب باشد که ترکیبات ضدالتهابی روغن زیتون فرا بکر مشابه دارو ایبوپروفن است. به‌طوری‌که برخی از دانشمندان معتقدند که اگر در طی روز ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید اثری مشابه به ۱۰ درصد از دوز مصرفی ایبوپروفن برای بزرگسالان دارد.

زیتون برای لاغری
بیشتر بخوانید:

4. یکی از خواص روغن زیتون جلوگیری از انواع سکته است.

سکته‌های مغزی و قلبی به دلیل اختلال در جریان خون، لخته‌شدن خون یا خونریزی ایجاد می‌شود. بررسی‌ها فراوانی در سراسر جهان انجام گرفته که نشان می‌دهد ترکیبات روغن زیتون می‌توانند در پیشگیری از سکته مفید باشند.

5. روغن زیتون بخورید تا در برابر بیماری‌های قلبی ایمن بمانید.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شیوع بیماری قلبی در کشورهای مدیترانه‌ای بسیار کم است. این موضوع سبب شد تا محققین مطالعات و تحقیقات گسترده‌تری را در این زمینه انجام دهند تا به علت اصلی آن پی ببرند.

آن‌ها در واقع به دنبال مواد غذایی بودند که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای وجود داشت و توانسته بود از آمار ابتلا به این بیماری بکاهد.

آن ماده معجزه‌گر چیزی نبود جز روغن زیتون فرا بکر که از طریق مواد غذایی، دارویی و بهداشتی مانع از بروز بیماری‌های مربوط به قلب و عروق می‌شد. زیرا با کاهش التهاب، کاهش فشارخون و کلسترول بد LDL بدن در برابر اکسیداسیون و لخته‌شدن خون ایمن می‌ماند.  

روغن زیتون برای سلامت

6. روغن زیتون می‌تواند با بیماری آلزایمر مبارزه کند.

آلزایمر شایع‌ترین بیماری تخریب‌کننده عصبی در جهان است که باعث تجمع پلاک‌های بتا آمیلوئید در داخل سلول‌های مغز فرد می‌شود. مطالعات انسانی و حیوانی متعددی در این زمینه انجام گرفته‌اند که نشان می‌دهد حذف پلاک‌های بتا آمیلوئید با مصرف روغن زیتون ممکن است.

7. نمونه‌ای دیگر از فواید روغن زیتون کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ است.

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که ترکیبات روغن زیتون اثرات مفیدی بر میزان قند خون و مقاومت به انسولین دارد. همچنین افرادی که از رژیم غذایی غنی از روغن زیتون پیروی می‌کنند، قادر هستند که خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش دهند.

روغن زیتون برای استخوان

8. روغن زیتون به درمان آرتریت روماتوئید کمک  می‌کند.

آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی است که با مفاصل تغییر شکل یافته و دردناک شناسایی می‌شود. این بیماری‌ها از نقص سیستم ایمنی ناشی می‌شوند که تا حد زیادی التهاب مقصر پیدایش آن‌ها است.

به نظر می‌رسد مکمل‌های روغن زیتون نشانگرهای التهابی را بهبود می‌بخشند و استرس اکسیداتیو در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید را کاهش می‌دهند.

پزشکان طی مطالعات فراوان به این نتیجه رسیده‌اند که اگر روغن زیتون در برنامه غذایی این بیماران نقش مهمی پیدا کند تا حد زیادی عوارض صبحگاهی این بیماری را بهبود می‌بخشد.

انواع سالاد رژیمی
بیشتر بخوانید:

9. تناسب‌اندام از دیگر خواص روغن زیتون است.

مصرف بیش از حد چربی باعث افزایش وزن می‌شود؛ اما نکته جالب اینجاست که افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای غنی از روغن زیتون پیروی می‌کنند، وزن کنترل شده و اندام متناسبی دارند.

طی یک مطالعه ۳۰ماهه با بیش از ۷۰۰۰ شرکت‌کننده اسپانیایی، مصرف مقدار زیاد روغن زیتون منجر به افزایش وزن نشد. بلکه توانست با افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ها در خون منجر به کاهش وزن شود.

روغن زیتون تناسب اندام

10. روغن زیتون دارای خواص آنتی‌باکتریال است.

مواد مغذی و ترکیباتی که در روغن زیتون وجود دارند تا حد بسیار زیادی قدرت مهار و ازبین‌بردن باکتری‌های مضر را دارد.

هلیکوباکتر پیلوری از همین دسته باکتری‌های مضر است که درون معده ما زندگی می‌کند که در صورت‌ عدم مهار و کنترل می‌تواند باعث زخم معده و نهایتاً سرطان معده شود.

مطالعات لوله آزمایش بیانگر آن است که روغن زیتون فوق بکر با هشت سویه از این باکتری مبارزه می‌کند که سه مورد از آن‌ها حتی به کمک آنتی‌بیوتیک‌ها هم از بین نمی‌روند.

 خواص روغن زیتون برای مو

روغن زیتون بکر یا فوق بکر به دلیل داشتن مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند موهای شما را نرم و هیدراته کند. از دیگر فواید روغن زیتون برای مو افزایش گردش خون در پوست سر است که نهایتاً بر ضخامت و رشد تار موها تأثیر مثبت می‌گذارد.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این روغن آسیب‌های ناشی از استرس‌های محیطی وارده به مو را کاهش می‌دهد.  همچنین احتمال درمان برخی بیماری‌ها مانند شپش و شوره سر با روغن زیتون وجود دارد .

اگر از روغن زیتون به‌عنوان یک نرم‌کننده استفاده کنید، درخشش و خوش‌حالت شدن موهایتان را پس از یک دوره کوتاه شاهد خواهید بود.

زیتون برای مو

خواص روغن زیتون برای پوست

اسید اولئیک موجود در روغن زیتون فرا بکر می‌تواند پوست را صاف و هیدراته نگه دارد. استعمال روغن زیتون به‌صورت خام یا فراورده‌های آرایشی و بهداشتی، پوست را از هر گونه آلودگی پاک‌سازی می‌کند.

اگر ترک پا یا پوستی خشک دارید از خواص روغن زیتون غافل نشوید. چراکه ترکیبات روغن زیتون به‌عنوان یک رطوبت رسان قوی و عمیق عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: .

یک‌بار دیگر خاصیت آنتی‌اکسیدانی روغن زیتون سبب شده تا این روغن گیاهی تأثیر مثبتی بر چین‌وچروک‌های صورت داشته باشد. برای رفع چین‌وچروک صورت و دور چشم روزانه 2 تا 3 قطره روغن زیتون را در میان دستان خود گرم کنید و صورت را با آن ماساژ دهید.

روغن زیتون برای پوست

کلام آخر

روغن زیتون در صورت باکیفیت بودن به دو دسته فرا بکر و بکر طبقه‌بندی می‌شود که مصرف آن منجر به سلامت بدن در بخش‌های مختلفی خواهد شد. مهم‌ترین خاصیت روغن زیتون داشتن آنتی‌اکسیدان‌های قوی، چربی‌های تک غیراشباع و ترکیباتی با خاصیت ضدالتهابی است.

همان‌طور که در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی مطالعه کردید، روغن زیتون در دسته روغن‌های گیاهی مفیدی قرار می‌گیرد که نه‌تنها به سلامت قلب و مغز کمک می‌کند، بلکه استفاده درست از آن منجر به تناسب‌اندام و لاغری نیز خواهد شد. با درنظرداشتن فواید روغن زیتون برای بدن، پوست و مو می‌توانید بیش از گذشته این روغن را در جهت سلامتی خود به کار بگیرید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

morocco-gold

.healthline

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

2 نظر

  1. این همه توضیح دلدید در اخر نوشتید لیمویی هیچ مسئولیتی ندلرد یعنی جای نوشته هایخودتون را تایید نکردید خیلی جالب بود

    1. سلام مسعود عزیز
      ما مقالات رو از منابع معتبر ترجمه می‌کنیم اما توصیه به انجام نمی‌کنیم و تاکید داریم که با پزشک و مشاور متخصص انجام شوند.
      ممنون از همراهیتون

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب