رژیم متابولیک و مزایا و معایب آن را بشناسیم

رژیم متابولیک

فهرست مطالب

تناسب‌اندام و وزنی ایده‌آل نه‌تنها منجر به ظاهری زیبا و افزایش اعتمادبه‌نفس در شخص می‌شود؛ بلکه سلامت جسم و جان را هم تضمین می‌کند. چراکه نتایج مطالعات زیادی نشان می‌دهند که اضافه یا کمبود وزن، امری مهم و زمینه‌ای برای ایجاد برخی اختلالات و بیماری‌هایی همچون دیابت نوع ۲ و کبد چرب خواهد بود.

از این رو افراد زیادی خواستار رژیمی هستند که بتوانند به کمک آن به وزنی سالم دست پیدا کنند. دانشمندان معتقدند که نمی‌توان یک برنامه یا رژیم غذایی واحدی را برای همه توصیه کرد و درعین‌حال توقع داشت که همه افراد با این روش به نتیجه مطلوبی برسند.

عوامل ژنتیکی، وراثت، شرایط آب‌وهوایی، محصولات و مواد غذایی محلی و شرایط حاکم بر محیط زندگی سبب می‌شود تا رژیم‌های غذایی دستخوش تغییر باشند؛ بنابراین اگر به دنبال تغییر سبک زندگی خود هستید باید رژیم غذایی‌تان را باتوجه‌به این فاکتورها برنامه‌ریزی کنید.

پس از سال‌ها تحقیق و بررسی، محققان به این نتیجه رسیدند که تمامی این موارد با اجرای رژیم متابولیک میسر خواهد شد. به همین دلیل ما این قسمت از مجله سلامتی لیمومی را به معرفی رژیم متابولیک و مزایا و معایب اثبات شده آن اختصاص داده‌ایم.

 

اگر به دنبال داشتن رژیمی منحصربه‌فرد هستید که در عین سادگی برای شما نتیجه مثبتی در پی داشته باشد با ما تا انتهای این مقاله بمانید.

سوالات متداول

مزایای رژیم متابولیک چیست؟
رژیم متابولیک یک روش سریع و پایدار است که با افزایش مواد غذایی پر فیبر و کاهش کالری‌های غیرضروری به کاهش وزن کمک می‌کند. از سوی دیگر مصرف غذاهای کامل باعث می‌شود که بدن بتواند مواد مغذی موردنیاز خود را در طول رژیم تأمین کند.
مصرف چه مواد غذایی در رژیم متابولیک مجاز است؟
خوردن غذاهای سرشار از فیبر، کم کربوهیدرات و کم‌کالری از اصلی‌ترین مواد غذایی رژیم متابولیک هستند؛ اما در برخی موارد امکان مصرف غذاهای پروتئینی و روغنی هم وجود دارد.
مهم‌ترین مزیت رژیم متابولیک کدام است؟
اگر رژیمی بتواند بر اساس فاکتورهایی مانند عوامل ژنتیکی، وراثت، شرایط آب‌وهوایی، محصولات محلی و محیط زندگی طراحی شود یک رژیم شخصی‌سازی شده است. در نتیجه سرعت رسیدن به نتیجه دلخواه، بسیار زیاد و مؤثر خواهد بود. رژیم متابولیک از این دسته رژیم‌هاست.
رژیم متابولیک چند مدل دارد؟
به‌طورکلی رژیم متابولیک دارای ۳ مدل پروتئین، کربوهیدرات و میکس است. هر فردی بسته به شرایط بدنی و تمایل او به غذا خوردن در یکی از این ۳ دسته قرار گرفته و رژیم متابولیکی آن بر همان اساس طراحی می‌شود.

پیدایش رژیم متابولیک

اولین خشت‌های طراحی رژیم متابولیک بر اساس تحقیقی شکل گرفت که دندان‌پزشک معروف انگلیسی دکتر وستون پرایس در سال ۱۹۳۰ انجام داد. ایشان با مطرح کردن مسئله «رابطه بین عادات غذایی مدرن و بیماری‌های دژنراتیو مزمن» توجهات را به سمت رژیم غذایی برد که منحصربه‌فرد باشد و باتوجه‌به فعالیت‌های متابولیسمی هر شخصی طراحی شود.

در نهایت بررسی‌های بیشتری در زمینه طراحی رژیم متابولیک توسط یک گروه پزشکی به مدیریت دکتر راجر ویلیام، ویلیام کلی و جرج واتسون انجام شد. مطالعات این گروه نشان می‌داد که وزن هر شخصی در گرو فرایند متابولیسمی بدن آن فرد است. این فرایند وابسته به سیستم عصبی پاراسمپاتیک و میزان اکسیداسیون سلولی است.

در نتیجه وجود اختلال در عملکرد سیستم عصبی پاراسمپاتیک و سرعت اکسیداسیون سلولی باعث می‌شود تا شخص نتواند به وزن صحیح دست پیدا کند.

رژیم متابولیک با هدایت‌کردن این دو مؤلفه به سمت عملکرد صحیح و کنترل‌کردن آن‌ها باعث می‌شود تا فرایند متابولیسم بدن در سطح ایده‌آل که مختص به خود فرد است انجام گیرد.

مواد غذایی در رژیم متابولیک

رژیم متابولیک چیست؟

اکنون که به این قسمت از مقاله رسیدید دریافتید که رژیم متابولیک تنها روشی برای کاهش وزن یا اضافه وزن نیست؛ بلکه یک سبک زندگی شخصی‌سازی شده است. در نتیجه فرقی نمی‌کند که شما بخواهید چند کیلوگرم وزن کم یا زیاد کنید. درهرصورت شما باید کنترل فرایند متابولیسم بدن خود را در جهت هدفتان در دست بگیرید.

رژیم متابولیک یکی از جدیدترین رژیم‌های غذایی است که پس از تحقیقات بسیار، پدیدآمده است. در طی این رژیم فرد باید بسته به هدف‌گذاری خود مواد غذایی را مصرف و برخی دیگر را از برنامه خود حذف کند.

به‌عنوان‌مثال اگر شما شخصی هستید که ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن دارید باید برنامه غذایی خود را به نحوی طراحی کنید که سرعت متابولیسم شما افزایش پیدا کند. در این صورت شما قادر به چربی‌سوزی و کاهش وزن هستید.

اگر شما رژیم متابولیک را در جهت افزایش وزن به کار می‌گیرید باید از مواد غذایی بهره‌مند شوید که سرعت متابولیسم شما را کم کرده تا بدن فرصت کافی برای عضله‌سازی را پیدا کند.

افزایش متابولیسم بدن
بیشتر بخوانید:

رژیم متابولیک چگونه عمل می‌کند؟

این رژیم اساساً طرحی جدید از رژیم کم کربوهیدرات اتکینز است که بر اساس کاهش مصرف کربوهیدرات روزانه عمل می‌کند. مهم‌ترین تفاوت رژیم متابولیک با رژیم‌های کم کربوهیدرات، تغییر در مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار است.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم شما مانند رژیم‌های کم کربوهیدرات برای مصرف مواد غذایی یک بازه مشخص ۲۰ تا ۱۵۰ میلی‌گرمی را ندارید. یعنی فرد بسته به عملکرد بدن، هدف از رژیم و سایر موارد تأثیرگذار می‌تواند از کربوهیدرات‌های پیچیده؛ مانند غلات کامل، جو دوسر و برنج قهوه‌ای استفاده کند اما مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان‌های فراوری‌شده، آرد و شکر حذف می‌شوند.

رژیم متابولیک بر اساس خوردن وعده‌های غذایی کوچک در طول روز طراحی می‌شود. یعنی شما می‌توانید ۳ وعده‌غذایی منظم را در کنار ۲ میان‌وعده میل کرده و درعین‌حال متابولیسم خود را بالا می‌برید.

انواع رژیم متابولیک

انواع رژیم متابولیک

به‌طورکلی رژیم متابولیک به ۳ دسته کلی تقسیم می‌شود که بسته به نیاز و هدف هر شخصی از رژیم، باید از یکی از مدل‌های رژیم متابولیک پیروی کند.

1.    مدل کربوهیدرات

کسانی در دسته مدل کربوهیدرات قرار می‌گیرند عمدتاً اشتهای کمی به غذا و شیرینی دارند؛ اما وزنشان در حالت پایدار باقی نمی‌ماند. آن‌ها باید مواد غذایی حاوی پروتئین و روغن زیاد را محدود کرده و در ازای آن غذاهای کم کربوهیدرات مانند سبزیجات را در رژیم غذایی خود جای دهند.

پروتئين مناسب رژیم
بیشتر بخوانید:

2.    مدل پروتئین

مدل پروتئین افرادی را شامل می‌شود که اغلب اوقات احساس گرسنگی می‌کنند. این افراد کاندید خوبی برای پایبند بودن به رژیم‌های کم‌کالری نیستند، زیرا همواره احساس خستگی و گرسنگی دارند. رژیم متابولیک مخصوص به این دسته باید شامل مواد غذایی سرشار از پروتئین و کم کربوهیدرات باشد.

3.    مدل میکس یا مختلط

کسانی در این دسته جای می‌گیرند که مشکل چندانی در سرعت اکسیداسیون سلولی یا سیستم پاراسمپاتیک عصبی خود ندارند. این افراد عمدتاً اضافه وزن زیادی نداشته و به سمت غذاهای شیرین و نشاسته‌ای تمایل دارند. این‌ها باید از دو مدل کربوهیدرات و پروتئین برای رسیدن به هدف خود کمک بگیرند.

لاغری سریع شکم و پهلو
بیشتر بخوانید:

مزایا و معایب رژیم متابولیک

یکی از بزرگ‌ترین مزایای رژیم متابولیک قابلیت شخصی‌سازی این رژیم است. همان‌طور که در مراتب بالا به آن اشاره کردیم شرایط آب‌وهوایی، وراثت، ژنتیک و سایر موارد بر رژیم غذایی تأثیرگذار می‌گذارد؛ بنابراین اگر یک رژیم غذایی تمامی این موارد را در نظر بگیرید قطعاً تأثیرگذارتر خواهد بود.

محدودشدن مواد غذایی با کربوهیدرات تصفیه شده نه‌تنها باعث کاهش وزن می‌شود؛ بلکه برای سلامت بدن نیز بسیار مفید است. این موضوع سرلوحه رژیم متابولیک است.

احساس گرسنگی در رژیم متابولیک کنترل شده و کمتر حس می‌شود. این رژیم نیز مانند تمامی رژیم‌های غذایی دارای نقاط مثبت و منفی مختلفی خواهد بود بنابراین نمی‌توانیم لقب یک رژیم همه‌چیز تمام را به رژیم متابولیک داد؛ اما رعایت برخی نکات رژیم متابولیک را به رژیمی کم عارضه تبدیل خواهد کرد.

برخی کارشناسان تغذیه بر این باورند که کاهش وزن سریع رژیم متابولیک می‌تواند وزنی ناپایدار را در پی داشته باشد. این عبارت به این معناست که احتمال بازگشت به وزن پیش از رژیم وجود دارد.

رژیم دش
بیشتر بخوانید:

به‌طورکلی، افراد مبتلا به دیابت در پیروی از هر نوع رژیمی باید محتاط باشند. در طول رژیم شما باید قند خون خود را کنترل کنید. در نتیجه رژیم متابولیک مانند هر رژیم دیگری می‌تواند برای این دسته از بیماران مشکل‌ساز شود. هر چند که مطالعات نشان می‌دهد رژیم‌های کم کربوهیدرات برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ مفید است، زیرا می‌تواند به کاهش دوز انسولین و بهبود کنترل قند خون کمک کند.

اگر دارای شرایط خاص پزشکی هستند یا بیماری زمینه‌ای دارید باید تحت نظارت پزشک و کارشناس تغذیه از رژیم متابولیک استفاده کنید. چراکه این رژیم برای همه افراد مناسب نخواهد بود.

افرادی که به مواد غذایی خاصی آلرژی یا حساسیت دارند قبل از اجرای رژیم متابولیک باید با متخصصین تغذیه مشاوره کنند.

مرایا رژیم متابولیک

تا چه مدت باید از رژیم متابولیک پیروی کرد؟

هدف اصلی رژیم‌های متابولیک مانند رژیم متابولیک لیمومی ایجاد تغییرات پایدار در رژیم غذایی و سبک زندگی فرد است. مدت زمان پیروی از این رژیم کاملاً در گرو هدف رژیم و میزان افزایش یا کاهش وزن شماست.

منتقدان رژیم متابولیک بر این باورند که پس از رسیدن به هدف خود، شخص مجدداً به عادات غذایی اولیه‌اش باز خواهد می‌گردد. آنچه در این میان حائز اهمیت بوده، آن است که شما باید بدانید این رژیم یک سبک زندگی است؛ بنابراین برای داشتن وزنی سالم باید در مسیر این رژیم باقی بمانید.

درواقع افراد باید عادات منفی غذایی خود را کنار بگذارند تا چرخه متابولیسم بدن به حالت عادی برگردد.  

بهترین راهکار در شرایط این‌چنینی داشتن رژیم متابولیک شخصی‌سازی شده مانند رژیم متابولیک لیمومی است. زیرا کارشناسان این مجموعه با بررسی چند آزمایش، رژیم مخصوص به شما را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کنند.

کلام آخر

بدن غذا دریافتی خود را از طریق متابولیسم به انرژی یا سوخت تبدیل می‌کند. هرچه متابولیسم شخص سریع‌تر باشد، بدن فرد غذا را سریع‌تر به انرژی تبدیل می‌کند. درصورتی‌که متابولیسم آهسته انجام شود، بدن به جای سوزاندن مواد مغذی تمایل به ذخیره چربی خواهد داشت. یک رژیم غذایی با متابولیسم بالا فرد را قادر می‌سازد که به‌جای ذخیره چربی، چربی بسوزاند. همه این‌ها تنها به لطف رژیم متابولیک صورت می‌گیرد.

شما می‌توانید پس از بررسی عملکرد، مزایا و معایب رژیم متابولیک تصمیم بگیرید که از این رژیم پیروی کنید یا خیر؟ قبل از انجام هر گونه اقدامی به شما پیشنهاد می‌دهیم که از مشاوره رایگان لیمومی برای دریافت رژیم غذایی منحصربه‌فرد خود استفاده کنید. کارشناسان تغذیه لیمومی با ارائه رژیم متابولیک لیمومی شخصی‌سازی شده به شما در جهت رسیدن به وزنی سالم و اندامی ایده‌آل کمک می‌کنند.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

 

منابع

thenutmarket.

healthline

 

 

 

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب