خاصیت بی‌نظیر خاکشیر؛ (دانه‌ای کوچک اما پر از سلامتی)

خواص و فواید خاکشیر چیست؟

فهرست مطالب

خاکشیر که به نام علمی Descurainia sophia شناخته می‌شود، یک گیاه علفی است و در مناطقی با خاک خشک یافت می‌شود. این گیاه دارای برگ‌های سبز و گل‌های زرد است. ازنظر خواص، خاکشیر منبعی غنی از ویتامین C و مواد معدنی ازجمله آهن، کلسیم و منیزیم می‌باشد.

همچنین، برخی از مصارف سنتی این گیاه شامل استفاده در بهبود بیماری گوارشی، جلوگیری از گرمازدگی و تسکین علائم سرماخوردگی می‌شود. در این مقاله از مجله سلامتی لیمومی به طور مفصل درمورد خواص خاکشیر صحبت می‌کنیم.

سوالات متداول

آیا خاکشیر برای زنان باردار و شیرده مفید است؟
عطش زیاد یکی از مسائلی است که زنان باردار و شیرده با آن مواجه هستند و یکی از فواید خاکشیر همین رفع عطش است. اما باید توجه کرد درعین‌حال، خاکشیر اثر شل کنندگی دارد که می‌تواند بر شل شدن رحم و زایمان زودرس تأثیرگذار باشد، پس توصیه می‌کنیم قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
خاکشیر چطور بر پاک‌سازی کبد تأثیر می‌گذارد؟
اگر با نیت پاک‌سازی کبد به سراغ خاکشیر می‌روید، در ابتدا باید به این نکته توجه کنید که از مصرف آن به همراه شکر و شیرین‌کننده‌های مصنوعی خودداری کنید. در دومین گام، خاکشیر را ناشتا مصرف کنید، جوشانده خاکشیر و شیر یا جوشانده آن به تنهایی می‌تواند در این راه بیشتر موثر باشد.
مصرف خاکشیر ناشتا، چه فوایدی برای بدن دارد؟
خاکشیر سرشار از مواد مفیدی مانند فیبر و منیزیم است که مصرف ناشتای آن باعث جذب بهتر این مواد  و کمک به‌سلامت بدن می‌شود. اگر به دنبال مصرف خاکشیر برای لاغری هستید، با مصرف ناشتا آن نتیجه بهتری می‌گیرید. در ضمن، مصرف ناشتا خاکشیر به خاطر خاصیت ملینی که دارد باعث حرکات راحت‌تر روده می‌شود.
چطور خاکشیر را بشوریم؟
برای شستن خاکشیر، ابتدا آن را به مدت 10-15 دقیقه در مقداری آب بخیسانید. وقتی به‌صورت گلوله جمع شد، آن را به‌وسیله یک چنگال بازکنید تا جدا و ته‌نشین شوند. به این صورت مواد اضافه در سطح آب می‌مانند و خاکشیر ته‌نشین می‌شود. آب را خالی کنید و این کار را تا زمانی که کاملا تمیز شود، تکرار کنید.

خاکشیر از دیدگاه طب سنتی

در طب سنتی خاکشیر یکی از گیاهانی است که به‌عنوان یک منبع غذایی و دارویی ارزشمند شناخته‌شده است. خاکشیر به دلیل خواص زیادی که دارد، برای درمان برخی از مشکلات سلامتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

  • خاکشیر به‌عنوان یک داروی طبیعی در درمان التهاب‌ها و عفونت‌های مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرد، به‌ویژه در مورد التهاب‌های پوستی و دستگاه تنفسی.
  • همچنین مصرف مداوم خاکشیر می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و از بروز برخی از بیماری‌ها و عفونت‌ها جلوگیری کند. خاکشیر به‌عنوان یک تنظیم‌کننده گوارشی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به بهبود عملکرد گوارشی کمک کند.

   

خاکشیر چه طبعی دارد؟

ازنظر طبع، خاکشیر در دسته مواد غذایی سرد و خنک جای می‌گیرد. پس توصیه می‌شود افرادی که دارای بیماری‌های مفصلی مثل روماتیسم هستند، از مصرف آن پرهیز کنند.

فواید خاکشیر

 برای اشاره به خواص خاکشیر، به‌طورکلی می‌توان گفت یک سم‌زدای طبیعی کبد است که به بهبود پوست، پاک‌سازی آن از لکه‌ها و به شفافیت طراوت آن کمک شایانی می‌کند.

 همچنین از زمان قدیم برای کمک به کاهش تب در بین مردم رواج داشت. این دانه‌ها طعم زیادی ندارند، اما یک اثر خنک‌کنندگی شگفت‌انگیز دارند و در روزهای گرم تابستان باعث احساس طراوت می‌شوند. در ادامه درمورد خواص این دانه‌های مفید بیشتر توضیح می‌دهیم:

برطرف کردن گرمازدگی

یکی از فواید خاکشیر که از دیرباز موردتوجه مردم ایران بوده است، کاهش سریع دمای بدن است. به همین خاطر در روزهای گرم تابستان که خطر گرمازدگی یک تهدید جدی برای سلامتی است، از خاکشیر برای تهیه نوشیدنی‌های خنک استفاده می‌شود.

 علاوه بر اینکه از گرمازدگی جلوگیری می‌کند؛ به علت جذب بالای آبی که دارد، باعث رفع عطش نیز می‌شود.

خواص خاکشیر برای پوست

خاکشیر یا تخم ریحان به‌عنوان یک منبع غنی از خواص طبیعی، در مراقبت و بهبود پوست نقش مهمی دارد. ازجمله تاثیر آن بر پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترمیم و بازسازی: عناصر موجود در خاکشیر می‌توانند به ترمیم آسیب‌های پوستی کمک کنند.
  • مرطوب‌سازی: خاکشیر به علت جذب بالای مایعات می‌تواند پوست را مرطوب نگه دارد و از خشکی و ترک‌ها جلوگیری کند.
  • ضدالتهاب: خواص ضدالتهابی خاکشیر می‌تواند به کاهش التهاب‌های پوستی کمک کند.
  • ضد آکنه: مصرف خاکشیر می‌تواند به کنترل جوش صورت و پاک‌سازی پوست کمک کند.
  • بازسازی سلولی: عناصر موجود در خاکشیر می‌توانند باعث بازسازی سلول‌های پوستی و کمک به رونق و جوانی آن‌ها شود.

خاکشیر برای چی خوبه؟

تقویت دستگاه گوارش

خاکشیر به‌عنوان یک منبع غنی از فیبر می‌تواند به تنظیم فعالیت روده‌ها و تخلیه معمولی آن‌ها کمک کند و مشکلاتی مانند یبوست را بهبود بخشد. فیبر موجود در خاکشیر به جذب بهتر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی کمک می‌کند که این امر سبب بهبود سلامت کلی بدن و گوارش می‌شود.

مصرف خاکشیر می‌تواند باعث کاهش سرعت جذب قند خون شود که این امر قند خون را کنترل کرده و از مشکلات مرتبط با دیابت پیشگیری می‌کند.

خواص خاکشیر برای مو

خاکشیر حاوی مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. از همین رو می‌تواند به تقویت موها کمک و از شکنندگی و ضعف آن‌ها جلوگیری کند.

خواص ضدالتهابی خاکشیر می‌تواند به کنترل تولید چربی پوست کمک کند تا درنهایت از چرب شدن بیش‌ازحد موها و عوارض آن مثل خارش کف سر و ریزش مو جلوگیری شود.

مصرف خاکشیر برای لاغری چه تاثیری دارد؟

خاکشیر به‌تنهایی نمی‌تواند به‌طور مستقیم بر لاغری تأثیر بگذارد، اما می‌تواند به‌عنوان یک جزء از رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم به کنترل وزن کمک کند. فواید خاکشیر برای لاغری شامل موارد زیر است:

  • خاکشیر می‌تواند به دلیل داشتن فیبرهای قابل‌حل که اشتها کنترل را می‌کنند، احساس سیری را افزایش داده وبه کاهش میزان مصرف کالری‌ها کمک کند.
  • مصرف فیبرهای موجود در خاکشیر می‌تواند عملکرد متابولیسم و دفع سموم از بدن را بهبود دهد و منجر به کاهش وزن شود.
  • خواص خاکشیر به کنترل سطح قند خون کمک می‌کند و از افزایش وزن ناشی از دیابت نوع دو پیشگیری کند.

معرفی 3 نوشیدنی خنک با خاکشیر

در فصل گرم سال همه به دنبال نوشیدنی‌های خنک هستیم و چه چیزی بهتر از نوشیدنی خاکشیر؟! در ادامه با سه مورد از خوشمزه‌ترین نوشیدنی‌ها آشنا می‌شوید.

دمنوش خاکشیر و ترنجبین برای کبد چرب

مواد لازم:

  • خاکشیر:1 ق غ
  • گل ترنجبین: 2 ق غ
  • آب: 1 لیوان
  • شکر: به میزان دلخواه (حذف شود بهتر است)

اگر از کبد چرب خسته‌اید و به دنبال این هستید تا با روش‌های درمان خانگی به رفع آن کمک کنید، دمنوش ترنجبین و خاکشیر برای شماست.

ابتدا یک لیوان آبجوش را رو روی ترنجبین می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا کامل خنک شود، سپس آن را چندین بار از صافی رد می‌کنیم تا مایع زلالی داشته باشیم.

 درنهایت خاکشیر شسته شده را به آن اضافه می‌کنیم. مصرف هرروز صبح ناشتا این ترکیب، بعد از یک هفته تأثیر عالی را به همراه خواهد داشت که شگفت‌زده می‌شوید.

 نوشیدنی گلاب و خاکشیر

مواد لازم:

  • خاکشیر:1 ق غ
  • گلاب: 2 ق غ
  • آب: 1 لیوان
  • شکر: به میزان دلخواه (حذف شود بهتر است)

اگر در فصل تابستان از خشکی و بوی بد دهان رنج می‌برید، این ‌یک پیشنهاد ویژه برای شماست که با یک تیر دو نشان بزنید. علاوه بر اینکه از فواید خاکشیر بهره‌مند می‌شوید، از این رنج نیز رهایی پیدا می‌کنید.

خاکشیر را بعد از شستن، به ترکیب گلاب و آب اضافه کنید و برای حداقل یک ساعت در یخچال نگهدارید. درنتیجه شما یک ترکیب جادویی خوش عطر دارید که به شما کمک می‌کند دهانی خوشبو داشته باشید و دیگر احساس عطش در روزهای گرم شما را کلافه نکند.

خواص خاکشیر4

شربت خاکشیر زعفرانی

مواد لازم:

  • زعفران سابیده شده: نصف قاشقش مرباخوری
  • خاکشیر:1 ق غ
  • آب: یک لیوان
  • شکر: به میزان دلخواه (می‌توانید شیرین کننده طبیعی جایگزین کنید.)

چه کسی است که عاشق طعم نوشیدنی‌های زعفرانی نباشد؟ ترکیب خواص و عطر زعفران در کنار فواید خاکشیر همان ترکیب برنده نوشیدنی‌های تابستانی است.

برای تهیه این نوشیدنی زعفران دم شده را با شکر و آب مخلوط می‌کنیم و تا زمان کامل حل شدن شکر هم می‌زنیم. درنهایت خاکشیر را به آن اضافه می‌کنیم و به مدت یک ساعت در یخچال قرار می‌دهیم.

خواص خاکشیر

مضرات مصرف بیش‌ازحد خاکشیر چیست؟

یکی از خواص مفید خاکشیر خاصیت ملینی آن است. ولی این خاصیت همچون شمشیر دو لبه عمل می‌کند. یعنی اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید، باعث بیماری‌هایی همچون اسهال می‌شود.

 هم‌چنین به علت طبع سرد آن، مصرف بیش از حد خاکشیر باعث سردی بدن می‌شود. اگر شما به بیماری‌های گوارشی مثل زخم معده مبتلا هستید، از خاکشیر دور بمانید. چراکه باعث تشدید این بیماری می‌شود.

مصارف دارویی خاکشیر چیست؟

  • از ضماد این گیاه برای تسکین درد دندان استفاده می‌شود.
  • از جوشانده خاکشیر در درمان سرفه‌های مزمن، گرفتگی صدا و گلودرد زخمی استفاده می‌شود. جوشانده قوی این گیاه برای درمان آسم نیز بسیار عالی است.
  • گل‌ها و برگ‌ها ضد اسکوربوتیک و قابض هستند.
  • دانه آن را قلب، آرام‌بخش، مدر، خلط‌آور، تب بر، ملین، ترمیم‌کننده و مقوی می‌دانند.
  • از آن در درمان تب، برونشیت و اسهال خونی استفاده می‌شود.
  • ضماد دانه‌های آسیاب شده خاکشیر برای سوختگی‌ها و زخم‌ها استفاده می‌شود.

کلام پایانی

خاکشیر خواص بسیاری برای سلامت دارد و خصوصاً در فصل‌های گرم سال مصرف آن به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند تا از بیماری‌هایی مثل گرمازدگی جلوگیری شود.

نمی‌شود از خواص خاکشیر بگوییم و از نقشش در رفع کبد چرب و کمک به دفع سنگ کلیه غافل باشیم. نکته حائز اهمیتی که باید در نظر بگیریم این است که ابتدا باید برای رفع همه این مشکلات با پزشک مشورت کنیم.

درواقع این مواد طبیعی فقط در نقش کمکی هستند و خاکشیر هم از این قاعده مستثنی نیست و زیاده‌روی در مصرف آن باعث مشکلاتی همچون اسهال می‌شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

adolescent

naturalmedicinalherbs

practicalplants

medsci

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

یک نظر

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب