رژیم دش؛ راه‌حل لاغری برای افراد مبتلا به فشار خون!

رژیم دش

فهرست مطالب

رژیم گرفتن برای کسانی که به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند کمی دشوارتر از سایر افراد است. فشار خون بالا بیش از از یک میلیارد نفر را در سراسر جهان درگیر کرده و این تعداد روزبه‌روز درحال بیشتر شدن است. فشار خون بالا به یک نگرانی جدی برای سلامتی جامعه تبدیل شده و افراد مبتلا سعی می‌کنند با گرفتن رژیم دش آن را جبران کنند.

 از آنجایی که فشار خون بالا احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری قلبی، نارسایی کلیه و سکته مغزی را افزایش می‌دهد، افراد درگیر با بیماری‌های دیابت و مشکلات قلبی نیز برای کنترل عوارض داروهای مصرفی و اضافه وزن ناشی از مصرف دارو سعی می‌کنند رژیم بگیرند، اما نکته اینجاست که همه رژیم‌ها برای این دسته از افراد مناسب نیست.

در این مقاله از «مجله سلامتی لیمومی» به سراغ رژیم دش رفته‌ایم تا با آن آشنا شویم. اگر جزء افراد بالا و به دنبال رژیمی اثربخش برای لاغری هستید و می‌خواهید از خوراکی‌های مجاز، عوارض و تاثیرات رژیم دش اطلاعات بیشتری جمع کنید، حتما این مقاله را تا انتها بخوانید.

درباره ٰرژیم دش بدانید

رژیم دش چیست؟

رژیم دش برای افرادی که به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستند یا می‌خواهند از آن پیشگیری کنند، رژیمی بسیار مناسب و کارآمد است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را هم کاهش می‌دهد. این رژیم با تاکید روی مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل و گوشت بدون چربی شما را در مسیر کاهش وزن همراهی می‌کند.

داشتن رژیم لاغری درست و اصولی، نه‌تنها راه‌حلی برای کاهش وزن محسوب می‌شود، بلکه می‌تواند در بهبود روند سلامت بدن  هم تاثیرگذار باشد. برای اینکه بدانید رژیم دش چیست، باید گفت که این رژیم نیازی به غذای خاصی ندارد و در عوض اهداف تغذیه‌ای روزانه و هفتگی را ارائه می‌کند.

غذاهای موجود در رژیم غذایی دش سرشار از مواد معدنی پتاسیم، کلسیم و منیزیم هستند. همچنین این در رژیم غذایی مصرف خوراکی‌هایی که حاوی نمک زیادی هستند، محدود می‌شود. به‌علاوه مصرف قند اضافه شده و چربی‌های اشباع شده مانند گوشت‌های چرب و لبنیات پرچرب  هم در رژیم دش محدود است.

کاهش فشار خون با رژیم دش

خوراکی‌های مجاز در رژیم دش

هر رژیمی محدودیت‌هایی دارد و در عین حال تاکید روی برخی از خوراکی‌ها دارد. برای افرادی که می‌خواهند رژیم دش داشته‌ باشند بسیار اهمیت دارد که بدانند برای کنترل فشار خون و کاهش وزن چه خوراکی‌هایی باید مصرف کنند.

verywellfit می‌گوید که  رژیم دش تاکیدی بیشتری روی خوردن سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل، لبنیات بدون چربی یا کم چرب، ماهی، مرغ، لوبیا، آجیل و روغن‌های گیاهی دارد. این مواد غذایی در تمام فروشگاه‌ها و رستوران‌ها پیدا می‌شود، درنتیجه اگر اهل شکم‌گردی هستید،نگران گرفتن این رژیم نباشید.

توجه داشته باشید که در رژيم دش باید وعده غذایی یا میان‌وعده‌ای که میل می‌کنید سرشار از پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فیبر و پروتئین باشد و درعین‌حال چربی اشباع شده و نمک بسیار کمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید:  راهنمای جامع رژیم پالئو

خوراکی‌های غیرمجاز در رژیم دش

همانطور که گفته شد این رژیم محدودیت‌های زیادی برای رعایت کردن ندارد و تنها کافیست مصرف غذاهای حاوی چربی اشباع شده مانند گوشت‌های چرب، لبنیات پرچرب و روغن‌های گرمسیری مانند نارگیل، هسته خرما و روغن‌های خرما، نمک، نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های شیرین‌شده با شکر را محدود کنید.

فهرست خوراکی‌های ممنوع در رژیم دش شامل این موارد است:

  • آب نبات
  • بیسکویت
  • چیپس
  • آجیل شور
  • نوشابه‌های گازدار
  • نوشیدنی‌های قندی
  • شیرینی
  • تنقلات بسته‌بندی شده
  • غذاهای گوشتی
  • غذاهای ماکارونی و برنج از قبل بسته‌بندی شده
  • پیتزا
  • سوپ‌ها
  • سس سالاد
  • پنیر
  • نان‌های حاوی نمک
  • ساندویچ

اگر می‌خواهید رژیمی بگیرید که هم تناسب اندام داشته باشید و هم به سلامت بدنتان آسیبی وارد نشود، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی در مسیر لاغری، با متخصص تغذیه مشورت کنید. با توجه به اینکه رژیم‌های لیمومی از قبل مشخص شده نیست و هر فرد رژيم مخصوص خود را دارد، تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سایر رژیم‌ها دارد.

حتی اگر می‌خواهید رژیم خاصی بگیرید، اما هنوز مطمئن نیستید که با شرایط بدنی و زندگی شما یکسان است یا خیر، حتما با متخصصان لیمومی مشورت کنید تا برنامه غذایی درستی برای شما ارائه شود.

رژیم دش برای کاهش وزن

فواید رژیم دش

رژیم غذایی دش علاوه بر کنترل فشار خون، کاهش وزن شما را به همراه دارد و خطر ابتلا به سرطان را پایین می‌آورد. با این حال، نباید انتظار داشته باشید که این رژیم باعث کاهش وزن شما کمک می‌کند، زیرا اساساً برای کاهش فشار خون طراحی شده است و کاهش وزن به‌عنوان یک مزیت اضافی برای این رژیم شناخته می‌شود. رژیم دش به روش‌های مختلف روی بدن شما تاثیر می‌گذارد:

  • کاهش فشار خون

جالب اینجاست که رژیم دش، فشار خون را هم در افراد سالم و هم در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش می‌دهد.

  • کاهش وزن احتمالی

اگر در حال حاضر فشار خون بالا دارید، به احتمال زیاد به شما توصیه شده است که وزن خود را کاهش دهید. دلیلش هم به این مورد بازمی‌گردد که درواقع هرچه وزن شما بیشتر باشد، احتمالاً فشار خون شما بالاتر خواهد بود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افراد می‌توانند با رژیم دش وزن خود را کم کنند.

  • کاهش خطر ابتلا به سرطان

بررسی‌های اخیر نشان داد که افرادی که از رژیم غذایی دش پیروی می‌کنند، خطر کمتری برای ابتلا به برخی سرطان‌ها از جمله سرطان روده بزرگ و پستان آن‌ها را تهدید می‌کند.

  • کاهش خطر سندرم متابولیک

برخی از مطالعات در ثابت کرده است که رژیم دش خطر ابتلا به سندرم متابولیک را تا ۸۱٪  کاهش می‌دهد.

  • کاهش احتمال ابتلا به دیابت

رژیم غذایی دش برای افراد مبتلا به دیابت به ویژه دیابت نوع ۲ توصیه می‌شود.  همچنین برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این رژیم می‌تواند مقاومت به انسولین را نیز بهبود بخشیده و از بروز دیابت در افراد سالم جلوگیری کند.

  • کاهش خطر بیماری قلبی

یکی از مطالعات اخیر پیرامون تاثیر این رژیم نشان داد که پیروی از رژیم دش خطر بیماری قلبی را به میزان ۲۰٪ و خطر سکته مغزی را تا ۲۹٪ کاهش می‌دهد.

ورزش به همراه رژيم

بیشتر بخوانید: هر آنچه باید درباره رژیم مدیترانه ای بدانید

عوارض رژیم دش

از آنجایی که رژیم دش  مانند همه رژیم‌ها، سبک زندگی افراد را تغییر می‌دهد؛ درنتیجه احتمال بروز عوارض جانبی از سوی آن وجود دارد.

برخی از افراد ممکن است هنگام شروع رژیم غذایی دچار گاز معده و نفخ شوند که دلیل آن فیبر بالای غذاهای گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است. این را می‌توان با افزودن یک یا دو غذای جدید همراه با فیبر در هفته به حداقل رساند.

سبک زندگی سالم با کاهش وزن

جمع‌بندی

رژیم دش یکی از انواع رژیم‌های لاغری است که مخصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا طراحی شده است. این رژیم بیش از آنکه کارکردی لاغرکننده داشته باشد، بر کاهش فشار خون افراد تاکید دارد و با ایجاد تغییر در سبک غذایی افراد باعث کاهش اضافه وزن هم می‌شود.

رژیم غذایی دش با تاکید روی مصرف میوه، سبزیجات، غلات کامل، لبنیات بدون چربی یا کم‌چرب، گوشت‌های بدون چربی و نمک شما را در مسیر کاهش وزن و سالم‌تر شدن یاری می‌کند. در عین‌حال افرادی که رژیم دش را رعایت می‌کنند باید بدانند که مصرف نوشیدنی و شیرین‌کننده‌های حاوی شکر، گوشت‌های چرب، غذاهای آماده و روغن‌های گرمسیری برای آن‌ها ممنوع است.

از آنجایی که این رژیم از بروز خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و سکته مغزی جلوگیری می‌کند، رعایت آن برای افراد با فشار خون بالا بسیار مهم است، اما جالب است بدانید فشار خون افراد عادی را هم کاهش می‌دهد.

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

verywellfit

hsph

medicinenet

healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب