عمل مزوتراپی لاغری چیست؟ (انواع، فواید و عوارض مزوتراپی)

عمل مزوتراپی لاغری

فهرست مطالب

مزوتراپی لاغری یک روش درمانی موثر است که با تزریق مواد مختلفی از جمله ویتامین‌ها، آنزیم‌ها، هورمون‌ها و عصاره‌های گیاهی به لایه مزودرم یا میانی پوست، باعث شکستن چربی‌ها می‌شود و می‌توانید به فرم دلخواه و طبیعی بدن خود برسید.

در این قسمت از مجله سلامتی لیمومی با ما همراه باشید تا با انواع روش‌های مزوتراپی شکم، فواید و ضررهای آن و مراقبت‌های بعد از مزوتراپی بیشتر آشنا شوید.

سوالات متداول

مزوتراپی لاغری شکم چیست؟
مزوتراپی به عنوان یک روش جایگزین لیپوساکشن، برای رفع چاقی در ناحیه کمر شکم و ساق پا انجام می‌شود و با تزریق هیالورونیک اسیدها، آنزیم‌ها و ویتامین‌های مختلف به زیر پوست، باعث شکستن چربی‌ها و دفع آن‌ها از طریق ادرار می‌شود.
عوارض مزوتراپی شکم چیست؟
ممکن است که مزوتراپی در بعضی افراد باعث تورم، قرمزی، کبودی و خارش در سطح پوست شود. این عوارض معمولا پس از چند روز از بین می‌روند در موارد خیلی نادر، ممکن است که فرد نسبت به مواد تزریق شده حساسیت نشان دهد که باید جدی گرفته شود.
عوارض مزوتراپی شکم چیست؟
ممکن است که مزوتراپی در بعضی افراد باعث تورم، قرمزی، کبودی و خارش در سطح پوست شود. این عوارض معمولا پس از چند روز از بین می‌روند در موارد خیلی نادر، ممکن است که فرد نسبت به مواد تزریق شده حساسیت نشان دهد که باید جدی گرفته شود.
مزوتراپی شکم برای چه کسانی مناسب است؟
مزوتراپی شکم برای کسانی که چاقی بالایی ندارند و فقط مقادیر کمی چربی در نواحی شکم و پهلوی خود دارند و همچنین برای افرادی که رژیم‌های غذایی و ورزش‌های متعدد این چربی را از بین نمی‌برند، مناسب است.

مزوتراپی لاغری چیست؟

مزوتراپی چربی‌سوز یکی از جدیدترین انواع عمل لاغری  برای کم کردن چربی‌های زیر پوست است و به این طریق کمک می‌کند که وزن فرد کاهش پیدا کند. مزوتراپی با هدف قرار دادن بافت‌ها و چربی‌های زیر پوست روشی محبوب برای بازیابی جوانی و کم کردن وزن است.

مزوتراپی لاغری برای از بین بردن چربی‌های شکم، بازو پشت ران پا و دست‌ها استفاده می‌شود.

انواع مزوتراپی لاغری

مزوتراپی چربی سوز ممکن است به روش‌های متفاوتی انجام شود اما در همه روش‌ها از مواد خاصی که مورد تایید FDA هستند، استفاده می‌شود و به طور کلی بهترین روش‌های مزوتراپی لاغری دو روش زیر هستند که به آنها اشاره می‌کنیم:

عوارض مزوتراپی لاغری

مزوتراپی سوزنی

در این روش از سوزن‌های بسیار نازکی استفاده می‌شود و مقادیر میکروسکوپی از انواع مواد دارویی مثل عصاره گیاهان، ویتامین‌ها و هیالورونیک اسید به مزودرم که لایه چربی و بافت زیر پوست است تزریق می‌شود.

متخصص بر اساس نیاز فرد مراجعه کننده، دز و فرمول مخصوصی از این مواد را در زیر پوست تزریق می‌کند.

مزوتراپی غیر سوزنی (اولتراسوند)

این روش به طور کامل غیر تهاجمی بوده و مواد از طریق تکنولوژی اولتراسوند به زیر پوست فشار داده می‌شوند.

هردو روش اشاره شده، اهداف زیر را دنبال می‌کنند:

  • مزوتراپی ویتامینه؛ که جهت بهبود الاستیسیته پوست و ترمیم سلول‌های پوستی در ناحیه شکم استفاده می‌شود.
  • مزوتراپی لیپولیتیک؛ برای کم کردن ضخامت لایه چربی در نواحی شکم و پهلو استفاده می‌شود.
  • مزوتراپی کلاژنی و پپتیدی؛ به منظور تحریک تولید کلاژن کاربرد دارد و پوست را جوانسازی می‌کند.

فواید مزوتراپی لاغری

مزوتراپی کمک می‌کند که بیشتر چربی‌های بدن از بین بروند و باعث کاهش سلولیت‌های قسمت‌های موردنظر می‌شود. در ادامه به بعضی از فواید مزوتراپی لاغری اشاره می‌کنیم:

بهتر شدن ظاهر پوست

مزوتراپی باعث می‌شود خطوطی که ممکن است در اثر عوامل مختلف مثل بارداری روی پوست ایجاد شده باشند، برطرف شود. همچنین باعث بهبود گردش خون و لنف در زیر پوست می‌شود که همین موضوع باعث می‌شود که پوست سم زدایی شده و زودتر بهبود پیدا کند.

فواید مزوتراپی لاغری

نیازهای مختلف پوست را برطرف می‌کند

به دلیل اینکه در این روش از لاغری، مواد مختلفی در لایه میانی پوست تزریق می‌شود، باعث می‌شود که کشیدگی‌های پوست و سلول‌ها از بین بروند و همچنین برای برطرف کردن اسکارها و خطوط جراحی هم مفید است.

ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن را تامین می‌کند

مزوتراپی روشی است که در آن ویتامین‌ها، مواد معدنی، آمینو اسیدها و آنزیم‌های مختلف به صورت مستقیم به بدن تزریق می‌شوند.

از بین بردن چربی‌ها

این مورد یکی از هدف‌های اصلی مزوتراپی چربی‌سوز است. این روش چربی‌های قسمت‌های مختلف بدن را از بین می‌برد. این فرایند یک روش غیرتهاجمی است و باعث شکستن سلول‌های چربی می‌شود و باعث می‌شود که این چربی‌ها راحت‌تر از طریق سیستم ادرار دفع شوند.

عوارض مزوتراپی لاغری شکم

شواهد زیادی وجود دارد که مزوتراپی لاغری برای از بین بردن چربی‌های شکم بی‌خطر بوده و عوارض زیادی در پی ندارد. ولی به دلیل اینکه واکنش بدن افراد نسبت به این گونه عمل‌ها متفاوت است، ممکن است که باعث عوارض و ناراحتی‌هایی شود که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  • کبودی
  • خونریزی
  • واکنش‌های آلژیک به مواد تزریق شده
  • قرمزی و خارش پوست
  • درد
  • التهاب و تورم
  • عفونت

مراقبت‌های بعد از مزوتراپی لاغری

به دلیل اینکه مزوتراپی شکم روشی غیرتهاجمی است، معمولاً دوره استراحت کوتاهی دارد و بیشتر افراد قادر هستند که سریع‌تر به روتین طبیعی زندگی خود برگردند. اما بعضی از آنها ممکن است که به دلیل داشتن ورم و درد در ناحیه‌هایی که تزریق انجام شده نیاز به استراحت داشته باشند.

به طور کلی بعد از انجام مزوتراپی شکم بهتر است که مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا نتیجه دلخواه حاصل شود و بهبودی شما زودتر انجام شود.

توصیه می‌شود که تا جای ممکن موارد زیر را رعایت کنید:

  • از لمس کردن و ماساژ دادن قسمت‌هایی که تزریق در این نقاط انجام شده است اجتناب کنید؛
  • نیاز است که حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از انجام مزوتراپی با نواحی تزریق شده تماس نداشته باشید؛
  • سعی کنید که در معرض گرمای شدید یا سرمای شدید قرار نگیرید؛
  • از گرفتن دوش آب گرم و همین‌طور، قرار گرفتن در معرض نور آفتاب اجتناب کنید؛
  • آب فراوان بنوشید، در طی دوره مراقبت‌های بعد از مزوتراپی، بدن به آب بیشتری نیاز دارد تا بتواند توکسین‌ها را راحت‌تر دفع کند.
  • حداقل ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از عمل مزوتراپی فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین انجام ندهید؛ این عمل باعث می‌شود که جریان خون افزایش پیدا کند و سبب ورم و خونریزی ‌شود.
  • در مواقع لزوم از کمپرس سرد استفاده کنید، اگر در ناحیه‌های تزریق شده احساس درد یا ورم و ناراحتی می‌کنید می‌توانید حوله سردی را روی این نقاط قرار دهید.
  • دستورالعمل‌های پزشک را که در واقع برای مراقبت‌های بعد از مزوتراپی هستند به دقت پیروی کنید.
  • صبور باشید؛ نتایج حاصل از مزوتراپی ممکن است که زمان‌بر باشند و به همین دلیل صبر و حوصله زیادی لازم است تا اینکه نتیجه مورد نظر حاصل شود و ممکن است که به چندین جلسه مزوتراپی نیاز داشته باشید تا نتیجه دلخواه را کسب کنید.

عمل مزوتراپی لاغری

مزوتراپی شکم برای چه کسانی مناسب نیست؟

به طور کلی مزوتراپی چربی سوز برای کسانی که به دنبال کاهش وزن بالا و از بین بردن چاقی خود هستند مناسب نیست. علاوه بر مورد گفته شده، مزوتراپی لاغری برای افراد زیر هم مناسب نیست:

  • افرادی که سابقه سکته دارند؛
  • افراد دارای سرطان؛
  • افرادی که دچار لخته خون هستند؛
  • افراد باردار؛
  • افرادی که دیابت وابسته به تزریق انسولین دارند؛
  • افرادی که عمل جراحی قلب انجام داده‌اند.

مزوتراپی لاغری برای چه کسانی مناسب است؟

مزوتراپی لاغری برای کسانی که چربی‌هایی در نواحی خاصی از شکم و پهلوی خود دارند و نمی‌توانند این چربی‌ها را تنها با ورزش کردن و گرفتن رژیم‌های غذایی متعدد از بین ببرند، مناسب است.

همچنین افرادی که به دنبال روش‌های غیرجراحی برای کم کردن وزن خود هستند، می‌توانند این روش را امتحان کنند.

افراد ایده‌آل برای مزوتراپی لاغری افرادی هستند که BMI آنها بین ۲۰ تا ۳۰ است.

مزوتراپی شکم بهتر است یا لیپوساکشن؟

مزوتراپی در مقایسه با لیپوساکشن روش کم‌تهاجمی‌تری به حساب می‌آید. در عمل لیپوساکشن، چربی‌های ناحیه شکم یا هر قسمت دیگر بدن به طور دائم از بین می‌روند ولی حداقل ۶ هفته زمان نیاز است تا ریکاوری کامل حاصل شود.

لیپوساکشن در مقایسه با مزوتراپی روش گران‌تری است.

در عوض مزوتراپی شکم، تهاجمی نبوده و هزینه آن نسبت به لیپوساکشن پایین‌تر است اما به تعداد جلسات بیشتری نیاز است تا نتیجه دلخواه حاصل شود.

مزوتروپی لاغری چند جلسه است؟

انتظار می‌رود که جلسات مزوتراپی لاغری با توجه به شرایط فرد مراجعه کننده متفاوت باشد. معمولا بین ۳ تا ۱۵ جلسه نیاز است در ابتدا جلسات هر ۷ یا ۱۰ روز یک‌بار هستند و بعد از آن جلسات ممکن است هر دو هفته یک‌بار یا ماهی یک‌بار پیگیری شوند.

عوارض مزوتراپی لاغری

هزینه مزوتراپی شکم در سال ۱۴۰۳ چقدر است؟

آگاهی از هزینه‌های عمل مزوتراپی فاکتور مهمی است که افراد را ترغیب به انجام آن می‌کند. به‌طور کلی هزینه مزوتراپی شکم با توجه به نوع عملی که انجام می‌شود، تجربه فردی که این خدمات را ارائه می‌دهد و تعداد جلسات آن متفاوت است. همچنین،شهر محل اقامت و تکنولوژی و مواد به کار برده شده هم در تعیین هزینه‌های مزوتراپی نقش دارند و با توجه به موارد گفته شده، تخمین زده می‌شود که هزینه هر جلسه مزوتراپی در سال 1403، بین 5 تا 20 میلیون تومان باشد.

کلام آخر و پیشنهاد لیمومی

مزوتراپی شکم روشی مطمئن برای از بین بردن چربی‌های ناخواسته و فرم دادن به بدن است. این روش کمک می‌کند که پوست الاستیسیته و کلاژن را مجدد بازیابی کند، چربی‌های شکم و پهلو از بین بروند و بدن فرم زیباتری داشته باشد.

بسیاری از موادی که در این روش استفاده می‌شوند مورد تایید FDA هستند. مقدار و نوع موادی که برای هر فرد استفاده می‌شود متفاوت است و ممکن است که فرمولی که برای یک نفر مناسب بوده برای فرد دیگر مناسب نباشد و به همین دلیل حتماً باید با پزشک متخصص مشورت کنید و بهترین مشاوره را بگیرید.

در نهایت لیمومی هیچ کدام از عمل‌های لاغری را پیشنهاد نمی‌کند چون ما اعتقاد داریم با رژیم غذایی مناسب و پیاده‌روی روزانه به مدت 30 دقیقه به تناسب اندام می‌رسید. پیشنهاد می‌کنیم قبل انجام هر عمل لاغری یکبار رژیم لیمومی را امتحان کنید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع

Practo

Op. Dr. Emre Üregen

Nutrition

Skin Inc

Delight Medical and Wellness Center

PubMed/NCBI

WebMD

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب