قرص لاغری ونوستات چیست؟ عوارض و معایب ونوستات را بدانید

قرص لاغری ونوستات

فهرست مطالب

قرص ونوستات نمونه‌ای از داروهای چندمنظوره است که در ابتدا با هدف درمان اختلالات وریدی تولید شد. اما گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر نشان داد که این قرص می‌تواند در زمینه لاغری و کاهش وزن نیز موفق عمل کند.

ونوستات نوعی مکمل دارویی و غذایی است که پس از فرآوری شاه‌بلوط هندی و چند ماده دیگر پدید آمد. مصرف این قرص فقط تحت نظارت پزشک بی‌خطر است اما باید مواردی را برای کاهش عوارض احتمالی و افزایش موفقیت در نظر داشت.

خواندن این برگ از مجله سلامتی لیمومی به شما کمک می‌کند تا با قرص ونوستات، کاربرد، عوارض، نحوه مصرف، باید‌ها و نبایدها، قیمت، تداخلات دارویی و موارد احتیاط آن آشنا شوید.

سوالات متداول

آیا قرص ونوستات برای لاغری خوب است؟
موارد استفاده اصلی قرص ونوستات کاهش اختلالات مربوط به وریدهای خونی است. با این حال در موارد دیگری هم برای لاغری تجویز می‌شود اما باید در نظر داشت که مصرف قرص ونوستات با هدف لاغری بدون تجویز پزشک خطرناک است. به همین دلیل راهکارهای سالم و موثرتری برای کاهش وزن مانند: تغذیه مناسب، تمرین منظم، کنترل سطح استرس، خواب کافی، مدیریت وزن و مشاوره با متخصص تغذیه توصیه می‌شود.
عوارض قرص ونوستات چیست؟
بسته به شرایط بدنی و عوامل دیگر، بروز عوارض قرص ونوستات در هر فردی متفاوت است. بروز مشکلاتی مانند دردهای شکمی، اسهال، تهوع، گازهای روده‌ای و نفخ، ترشح چربی در مدفوع، افزایش احتمال افسردگی، افزایش میزان اسیداوریک خون، اختلال در عملکرد کلیه، احتمال تشکیل سنگ کلیه، کاهش جذب ویتامین‌های A، D، E و K و عوارض پوستی مانند: خارش، تغییر رنگ پوست و آکنه نمونه‌ای از عوارض گزارش شده قرص ونوستات است.
قرص ونوستات را چگونه مصرف کنیم؟
نحوه مصرف قرص ونوستات طبق صلاحدید پزشک انجام می‌شود. پزشک با توجه به وضعیت فیزیکی و سلامت بدن شما، هدف‌گذاری مشخصی برای مصرف قرص ونوستات برای شما خواهد داشت. در نتیجه تعداد قرص و مقدار دوز مصرفی قرص ونوستات در طی روز کاملاً به تصمیم پزشک بستگی دارد. علاوه بر این‌ها توجه به دفترچه راهنما همراه با قرص، خوردن قرص با آب و مایعات طبیعی و همراه با غذا نمونه‌ای از توصیه‌های مصرفی این دارو است.
قرص ونوستات چند کیلو لاغر می‌کند؟
قرص ونوستات به تنهایی منجر به لاغری سریع و کاهش وزن قابل‌توجه نخواهد شد و به عوامل مختلفی همچون: ژنتیک، فعالیت بدنی، نوع تغذیه، سبک زندگی و موارد دیگر بستگی دارد. همچنین تعداد قرص مصرفی و دوز مشخص شده آن در کنار ویژگی‌ها بدنی و شرایط فردی در مقدار کاهش وزن دخیل هستند. بنابراین مشخص کردن عدد یا مقداری صحیح به عنوان عدد کاهش وزن امری غیرقابل‌پیش‌بینی است.

قرص ونوستات چیست؟

قرص ونوستات (Venostat)، نام تجاری نوعی دارو است که برای کاهش علائم و عوارض مرتبط با ورم و خستگی پاها استفاده می‌شود. اصلی‌ترین ماده‌ی تشکیل‌دهنده ونوستات، فرآوری بذرهای گیاهی به نام (Aesculus hippocastanum) یا شاه‌بلوط هندی است.

قرص ونوستات یا همان اورلیستات با هدف تنظیم، تقویت، پایدارسازی وریدهای خونی و افزایش جریان خون در پاها تولید و عرضه شد. این دارو توانست در تسکین درد، سندرم پاهای بی‌قرار و سایر علائم مرتبط با ورم پاها مانند: واریس و ترومبوفلبیت سطحی موفق عمل کند.

هرچند که پس از چند آزمایش و بررسی متعدد محققان متوجه اثرگذاری این دارو بر چربی سوزی، لاغری و تنظیم آنزیم لیپاز در بدن شدند. این قرص عموماً در دو شکل و با دو دوز مختلف در داروخانه‌ها یافت می‌شود، کپسول ارلیستات ۶۰ میلی گرم و قرص زنیکال یا الستات ۶۰ میلی‌گرمی.

اثرگذاری، بروز مسمومیت دارویی یا نمایان شدن عوارض قرص ونوستات در هر شخصی یکسان نیست. به همین دلیل توصیه می‌شود بدون مشورت پزشک و بدون داشتن نسخه از مصرف قرص ونوستات با هدف لاغری یا موارد دیگر استفاده نکنید.

مصرف قرص لاغری ونوستات

فواید قرص لاغری ونوستات

همان‌طور که در قسمت قبل به آن اشاره کردیم، قرص ونوستات با هدف رفع مشکلات و اختلالات مربوط به وریدهای پا تجویز می‌شود. بنابراین اگر هدف شما از مصرف قرص ونوستات لاغری است، در گام نخست توصیه می‌کنیم که از راهکارهای دیگری مانند تغییر رژیم غذایی سالم، افزایش فعالیت بدنی، کاهش مصرف کالری و مشورت با پزشک تغذیه استفاده کنید.

به‌طورکلی قرص لاغری ونوستات دارویی است که باید تحت نظارت پزشک مصرف شود تا بتوان به کاهش وزن و مدیریت چاقی دست یافت. ازآنجایی‌که قرص ونوستات حاوی مقدار قابل توجهی اورلیستات (یک مهارکننده آنزیم لیپاز) است، موارد زیر نمونه‌ای از فواید قرص لاغری ونوستات است:

  • کاهش جذب چربی

مطالعات نشان می‌دهد که ونوستات با کاهش جذب چربی‌های موجود در غذا، می‌تواند به کاهش کالری و کاهش وزن کمک کند. این دارو با مهار کارکرد آنزیم لیپاز در روده، مانع هضم و جذب چربی‌ها می‌شود.

  • کنترل اشتها

قرص لاغری ونوستات موجب احساس سیری طولانی‌مدت شده و اشتها را کاهش می‌دهد. در نتیجه باعث کاهش مصرف کالری دریافتی و مدیریت بهتر قند خون خواهد شد.

  • کاهش عوارض مرتبط با چاقی

محققان بر این باورند که ونوستات ممکن است، عوارض مرتبط با چاقی مانند: فشارخون بالا، دیابت نوع ۲، کلسترول بالا و تری‌گلیسریدها را کاهش دهد.

  • حفظ و تعادل وزن

پس از کاهش وزن مصرف قرص اورلیستات تحت نظارت پزشک باعث حفظ وزن و تناسب‌اندام خواهد شد. زیرا مصرف چربی‌ها و جذب آن را کنترل می‌کند.

فواید مصرف قرص لاغری ونوستات

عوارض قرص ونوستات

پیروی از یک رژیم لاغری متناسب، انجام فعالیت‌های ورزشی و کنترل کالری دریافتی نمونه‌ای از روش‌های سالم کاهش وزن است. مصرف مکمل‌های غذایی یا داروهای لاغری در مواردی موجب بروز علائمی خواهد شد که نشانه حساسیت به آن دارو است.

قرص ونوستات نیز از این قاعده مستثنی نیست. ممکن است شما پس از مصرف این قرص دچار عوارضی شوید. هرچند که استفاده از این دارو تحت نظارت و کنترل پزشک میزان بروز این عوارض را به کمترین حد ممکن می‌رساند.

با این حال عوارض قرص ونوستات به قرار زیر است:

  • مشکلات گوارشی

عوارض گوارشی مانند دردهای شکمی، اسهال، گازهای روده‌ای و نفخ نمونه‌ای از عوارض احتمالی ونوستات است.

  • دفع چربی به‌صورت مستقیم

ازآنجایی‌که قرص ونوستات نقش یک مهارکننده آنزیم لیپاز را دارد. باعث می‌شود که چربی‌های مصرفی به‌صورت کامل هضم نشوند و به‌طور مستقیم از روده عبور کنند. این وضعیت موجب بروز افسردگی، احساس تهوع و ترشح چربی در مدفوع می‌شود.

  • اختلال در عملکرد کلیه

در برخی موارد گزارش شده، افرادی که قرص لاغری ونوستات را مصرف می‌کنند با بروز مشکلات نفروتوکسیک مواجه خواهند شد. این اختلال شامل افزایش میزان اسیداوریک خون، تغییرات در عملکرد کلیه و احتمالاً تشکیل سنگ کلیه است.

عوارض مصرف قرص ونوستات

  • عوارض پوستی

عوارض پوستی که ناشی از مصرف قرص لاغری ونوستات است، شامل: خارش، بروز لکه‌های پوستی، تغییر رنگ در پوست، جوش صورت و التهاب پوستی می‌شود.

  • مشکلات جذب ویتامین

بار دیگر خاصیت مهارکنندگی ونوستات بر آنزیم لیپاز، جذب و هضم ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین‌های A، D، E و K را کاهش می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، ونوستات برای افرادی که دارای اختلالات جدی نارسایی کلیوی، مشکلات قلبی و عروقی، بیماری صرع یا عوارض جانبی داروهای تداخل مانند ضد انعقاد هستند، توصیه نمی‌شود.

تمامی این عوارض نشان می‌دهد که مصرف خودسرانه قرص ونوستات به هر دلیلی بدون تجویز پزشک مشکل‌ساز خواهد بود.

قیمت قرص ونوستات

قیمت قرص ونوستات بسته به نوع دارو (قرص یا کپسول)، دوز مصرفی (۶۰ یا ۱۲۰ میلی‌گرم) و ایرانی یا خارجی بودن قیمت‌های متفاوتی دارد. عموماً این دارو در دسته‌ داروهای قیمت مناسب قرار می‌گیرد.

برای استعلام قیمت دقیق قرص ونوستات خارجی یا ایرانی از داروخانه‌های آنلاین یا مراکز فروش حضوری کمک بگیرید. با این حال می توان گفت که بازه قیمتی این دارو از ۶۰ هزار تومان تا ۱۶۰ هزار تومان بسته به فاکتورهای نام برده متغیر است.

چه کسانی می‌توانند قرص ونوستات را مصرف کنند؟

قرص ونوستات (Venustat) معمولاً برای کسانی توصیه می‌شود که دچار بیماری‌های ورید پاها یا چاقی هستند. این دارو به‌عنوان یک مکمل غذایی برای کنترل و کاهش چربی بدن توسط پزشک تجویز می‌شود که داشتن یک رژیم غذایی و مشاوره با متخصص تغذیه راه رسیدن به تناسب‌اندام و لاغری را در بستری سالم، برایتان آسان خواهد کرد.

مادری که به فرزندش شیر می‌دهد

چه کسانی نباید قرص ونوستات را مصرف کنند؟

اگر در یک یا چند دسته از موارد زیر قرار می‌گیرید نباید از قرص ونوستات استفاده کنید:

  1. مادران باردار و شیرده: استفاده از ونوستات در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی‌شود زیرا اثرات جانبی آن بر جنین و شیر مادر نامعلوم است.
  2. افرادی که دارای مشکلات کبدی هستند: اگر از مشکلات جدی کبدی مانند: نارسایی کبدی یا افزایش آنزیم‌های کبدی رنج می‌برید، از مصرف ونوستات خودداری کنید. زیرا این دارو می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد آنزیم‌های کبدی داشته باشد و وخامت بیماری شما را بیشتر کند.
  3. کسانی که به بیماری صرع و موارد مرتبط با آن مبتلا هستند: قرص ونوستات ممکن است تأثیری بر روی عملکرد داروهای ضد صرع داشته باشد و عوارض این بیماری را شدت ببخشد.
  4. اگر به ترکیبات موجود در قرص اورلیستات حساسیت دارید: طبیعتاً مصرف مواد غذایی یا ترکیبات شیمیایی که به آن‌ها حساسیت داریم، برایمان بدون عارضه نخواهد بود.

قرص لاغری اورلیستات

قرص ونوستات با چه داروهایی تداخل دارد؟

در کنار ممنوعیت‌های مصرف قرص لاغری ونوستات، افرادی که از داروهای زیر استفاده می‌کنند نباید بدون نظر پزشک قرص، کپسول، پماد یا مکمل ونوستات را مصرف کنند:

  1. داروهای ضد انعقاد خون: مصرف همزمان ونوستات با داروهای ضد انعقاد مانند وارفارین موجب افزایش خطر خونریزی خواهد شد.
  2. داروهای دیابت: ونوستات موجب کاهش قند خون می‌شود. اگر از داروهای دیابتی مانند انسولین یا موارد دیگر استفاده می‌کنید، بهتر است که بین مصرف ونوستات با داروهای دیابت فاصله بیاندازید و مدام دوز مصرفی داروهای دیابت و کنترل دقیق قند خون خود را برآورد کنید.
  3. داروهای صرع: برخی از داروهای صرع همچون: فنیتوئین و فنوباربیتال با ونوستات تداخل دارند. زیرا موجب کاهش غلظت داروهای صرع در بدن می‌شود.
  4. ویتامین D و E: مصرف همزمان ونوستات با ویتامین D و E منجر به کاهش جذب این ویتامین‌ها می‌شود. یک فاصله زمانی 2 ساعت بین این دو دارو در نظر داشته باشید.

برای کسب آگاهی بیشتر قبل از مصرف قرص ونوستات با پزشک در رابطه با حساسیت‌ها و داروهای مصرفی خود صحبت کنید.

قرص ونوستات در دوران شیردهی مجاز است؟

مطالعه یا آزمایشی معتبری مبنی بر بی‌خطر بودن مصرف قرص ونوستات در دوران شیردهی وجود ندارد. با این حال توصیه می‌شود که مصرف این دارو را در دوران شیردهی فقط و فقط با صلاحدید پزشک آغاز کنید.

چراکه نوزاد یا جنین از این خطرات کاملاً در امان نخواهد بود.

طریقه مصرف قرص ونوستات

طریقه مصرف قرص ونوستات به چه شکل است؟

نحوه و طریقه مصرف قرص لاغری ونوستات کاملاً به تصمیم پزشک و هدف‌گذاری شما بستگی دارد. با این حال برای داشتن نتیجه مطلوب و کم‌خطر باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  1. مقدار قرص یا دز آن: مقدار مصرفی قرص ونوستات توسط پزشک تعیین می‌شود. شما طبق تجویز پزشک در طی روز تعداد مشخصی از این قرص را در دوزهای تعیین شده مصرف خواهید کرد.
  2. زمان مصرف: توصیه می‌شود که قرص ونوستات را معمولاً با یک وعده غذایی، همراه با صبحانه یا شام مصرف کنید.
  3. مصرف با آب: قرص ونوستات را با یک لیوان آب یا نوشیدنی‌های طبیعی میل کنید. از مصرف این قرص با نوشیدنی‌های الکی و کافئین دار مانند قهوه و چای پرهیز کنید.
  4. توجه به دستورالعمل خاص: راهنمای همراه این دارو به شما اطلاعات مفیدی برای مصرف خواهد داد. اما در شرایطی ممکن است که پزشک بسته به شرایط بدنی و وضعیت جسمانی شما تصمیم به اجرای تغییراتی در نحوه مصرف بگیرد.

عموماً مصرف قرص ونوستات حداکثر ۳ قرص در طی روز، همراه با غذا، با نوشیدن آب و مایعات طبیعی فراوان حداکثر برای ۳ ماه است.

کلام آخر

قرص ونوستات یا ارلیستات نوعی داروی مهارکننده است که به دلیل مختل کردن کارکرد آنزیم لیپاز، باعث چربی سوزی، افزایش مدت سیری، کنترل اشتها، کاهش عوارض مرتبط با چاقی و سایر عوامل دیگر، موجب لاغری می‌شود. این دارو در ابتدا با هدف لاغری و کاهش وزن تولید نشد اما به دلیل اثرگذاری موفق آن بر چاقی برخی پزشکان بسته به شرایط بدنی، وضعیت جسمانی و اهداف بیمار شروع به تجویز این دارو می‌کنند.

دقت داشته باشید که نباید این دارو را بدون تجویز متخصص تغذیه مصرف کرد. داشتن رژیم لاغری سالم، انجام فعالیت بدنی مناسب، کنترل کالری دریافتی و مدیریت وزن از بی‌خطرترین راه‌های لاغری هستند.

پیشنهاد می‌کنیم قبل از مصرف قرص ونوستات با کارشناسان لیمومی در طی یک مشاوره رایگان گفت‌وگو کنید. شماره 02191090110 و وب‌سایت مجموعه راه ارتباطی شما با متخصصین لیمومی است.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نمی‌پذیرد. برای استفاده و اجرای آن، لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منابع:

webmd

drugs

pharmakala

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب