عمل لیفت شکم؛ سریع اما پر خطر؟

عمل لیفت شکم چیست؟

فهرست مطالب

لیفت شکم یک روش از انواع عمل لاغری است که به‌منظور بهبود ظاهر و آرایش شکم از آن استفاده می‌شود. این روش به‌عنوان یکی از روش‌های اصلاحی برای شکم‌های افتاده، دارای چربی موضعی، اضافه چربی و پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیفت شکم نوعی جراحی است که پس از اجرا، دوران نقاهت و مراقبت‌های ویژه‌ای دارد. این جراحی مناسب همه نیست به همین دلیل باید پیش از تصمیم به انجام آن آگاهی خوبی از نوع جراحی، روش اجرا، مزایا، معایب، هزینه، مراقبت‌های پس از جراحی و میزان تحقق انتظارت داشته باشید.

ما به تمامی این موارد در این برگ از مجله سلامتی لیمومی پاسخ داده‌ایم. اگر به فکر انجام عمل لیفت شکم هستید با ما تا انتهای این مقاله همراه شوید.

سوالات متداول

آیا لیفت شکم عوارض دارد؟
بله. امکان بروز خونریزی، عفونت، تجمع مایعات، ایجاد لخته خون، عدم ترمیم درست جراحی، واکنش به بخیه‌ها، بی‌حسی موضعی یا عمومی درد و تورم در ناحیه جراحی، تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان و خستگی، جوش و اسکار در ناحیه جراحی از عوارض لیفت شکم است.
لیفت شکم چگونه است؟
جراحی لیفت شکم بسته به نوع آن روش اجرایی متفاوتی خواهد داشت. جراحی لیفت شکم با ایجاد چند برش در ناحیه لباس زیر، جمع‌آوری چربی‌ها و پوست اضافی، اصلاح فرم ظاهری و تقویت عضلات شکم همراه است.
لیفت شکم در خانه چگونه انجام می‌شود؟
لیفت شکم یک روش جراحی زیبایی است که به‌طور معمول در محیط بیمارستان یا کلینیک‌های زیبایی انجام می‌شود. لیفت شکم در خانه به‌اندازه لیفت شکم با دستگاه یا جراحی ممکن نخواهد بود؛ اما شما با اجرای تمرینات ورزشی و داشتن رژیم لاغری مناسب می‌توانید تا حد قابل قبولی افتادگی شکم را بهبود ببخشید.
هزینه لیفت شکم چقدر است؟
بسته به نوع لیفت شکم شما باید هزینه متغیری را برای لیفت شکم در نظر بگیرید. اگر لیفت شکم در سطح کم با روش‌های جراحی تک‌بعدی مانند لیفت شکم با لیزر یا لیپوساکشن انجام شود حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون است اما اگر چند روش مانند جراحی ابدومینوپلاستی همراه با لیپوساکشن به‌طور همزمان اجرا شود هزینه لیفت شکم به ۳۵ تا ۴۵ میلیون خواهد رسید.

لیفت شکم چیست؟

در این روش جراحی لاغری، جراح با ایجاد چند برش یا با اجرای تکنیک‌های متداول در ناحیه شکم که عموماً در محدوده قرارگیری کش لباس زیر است، شروع به اصلاح فرم شکم می‌کند. در طی جراحی، پزشک با حداقل میزان برش، شروع به جمع کردن پوست و بافت زیرین شکم برای اصلاح شکل فعلی آن خواهد کرد.

در بعضی موارد، چربی اضافی نیز از مناطق دیگری از بدن، همچون قسمت‌های بالایی شکم، پشت یا ران جمع‌آوری و تخلیه شده تا به شکل مطلوبی دست پیدا کنیم.

شما پس از انجام عمل لیفت شکم با جراحی، متوجه کشیده شدن پوست شکم و عقب رفتن برجستگی‌های آن خواهید شد. این فرایند به دلیل ایجاد برش، دوخت مناسب و اصلاح فرم قبلی شکم ایجاد می‌شود.

عمل لیفت شکم زمانی موفق خواهد بود که شما با یک متخصص حرفه‌ای کمک بگیرید و خودتان نیز کاندید خوبی برای این جراحی باشید.

انواع لیفت شکم

این عمل با اجرای تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود که هریک مناسب گروهی خاصی از افراد است. چراکه میزان نتیجه‌گیری و تهاجمی بودن این روش متفاوت است. در ادامه برخی از روش‌های رایج لیفت شکم را بررسی خواهیم کرد:

لیفت شکم کامل (Full Tummy Tuck)

در این روش، برشی در ناحیه شکم به‌صورت یک کمربند بین ناحیه کش لباس زیر انجام شده و در کنار آن چند برش عرضی در بخش زیرین شکم ایجاد می‌شود تا چربی‌های این ناحیه را تخلیه کنند. این روش لیفت شکم باعث جمع‌آوری پوست و بافت زیرین آن شده و عضلات شکم را تقویت می‌کند. این نوع لیفت مناسب افرادی است که دارای شکم‌های افتاده با چربی و پوست اضافی هستند.

لیفت شکم نیمه کامل یا (Mini Tummy Tuck)

در این نوع لیفت شکم به نسبت نمونه قبلی تهاجم کمتری دارد. چراکه ناحیه کوچکتری از شکم با جراحی، لیفت و اصلاح خواهد شد. در لیفت شکم به روش نیمه کامل تنها یک برش کمربندی در ناحیه پایینی شکم ایجاد شده تا پس از جمع‌آوری پوست و بافت زیری لیفت شکم انجام شود. این نوع لیفت مناسب افرادی است که افتادگی کمی دارند.

لیپوابدومینوپلاستی یا (Lipoabdominoplasty)

لیفت شکم با لیپوساکشن یکی از روش‌های لیفت شکم با دستگاه است. در این تکنیک چربی اضافی شکم در چند ناحیه مانند: شکم، پشت یا ران انجام می‌شود. اگر شما نیازمند جمع‌آوری چربی از سایر قسمت‌های بدن باشید، این روش برای شما ایده آل خواهد بود.

لیفت شکم مینیمال یا (Minimal Incision Tummy Tuck)

این جراحی نوع دیگری از لیفت شکم با جراحی است که در مقایسه با ۲ روش لیفت کامل و نیمه کامل برش کمتر و کوچک‌تری دارد. در این تکنیک شکل شکم اصلاح و چربی و پوست اضافی جمع‌آوری می‌شود؛ اما اقدامی برای تقویت عضلات شکم انجام نخواهد شد.

لیفت شکم با لیزر

این فرآیند تا حد زیادی به لیپوساکشن شباهت دارد که به کاهش حجم چربی و شکل‌دهی به شکم کمک می‌کند. لیفت شکم با لیزر با نفوذ یک لوله نازک به داخل بافت چربی و شکست و تخلیه چربی‌ها انجام می‌شود. در مرحله بعدی، لیزر برای تنظیم پوست شکم به کار گرفته می‌شود تا باعث تحریک کلاژن‌سازی در پوست شکم و تقویت و تنظیم عضلات شکم شوند. خونریزی کمتر، برش بسیار محدود، دوران نقاهت کوتاه‌تر، کاهش درد و عوارض کمتری ازجمله مزایای لیفت شکم با لیزر هستند.

لیفت شکم با دستگاه

دستگاه ترواسکالپ به افرادی کمک می‌کند که حدود ۱۰ تا ۱۵ کیلوگرم اضافه‌وزن دارند. این نوع لیفت شکم برای کسانی که افتادگی شدید یا پوست و چربی اضافی در قسمت شکم دارند مناسب نیست.

فواید لیفت شکم

جراحی لیفت شکم یک روش تهاجمی است که ممکن برای شما همراه با درد و عوارض باشد؛ اما لیفت شکم مزیت‌هایی را نیز برایتان به ارمغان خواهد آورد، مانند:

  • کاهش چربی و تنظیم شکل: لیفت شکم باعث جذب چربی اضافی از ناحیه شکم، اصلاح فرم آن، از بین رفتن شکمی بزرگ، افتاده و نامتعادل و رسیدن به شکمی متناسب و زیبا است.
  • تقویت عضلات شکم: لیفت شکم به شما کمک می‌کند تا عضلات شکمتان تقویت کنید.
  • اصلاح ترک‌های شکم: اگر شما در ناحیه شکم ترک‌هایی دارید، می‌توانید با اجرای یکی از انواع لیفت شکم به‌طور قابل توجهی این عارضه را کاهش داده یا از بین ببرید.
  • افزایش اعتمادبه‌نفس: اصلاح فرم شکل یا از بین رفتن ترک‌های این ناحیه حس خوب را مجدداً در شما تقویت می‌کند. این رضایتمندی موجب افزایش اعتماد به نفس در فرد خواهد شد.

عوارض لیفت شکم

 موارد زیر نمونه‌ای از معایب جراحی لیفت شکم است:

عوارض عمومی جراحی

همانند هر جراحی دیگری، لیفت شکم ممکن است با عوارض عمومی جراحی همراه باشد. خونریزی، عفونت، تجمع مایعات، ایجاد لخته خون، عدم ترمیم درست جراحی، واکنش به بخیه‌ها و بی‌حسی موضعی یا عمومی ازجمله عوارض عمومی جراحی است.

درد و تورم

امکان بروز درد و تورم در ناحیه جراحی وجود دارد. هرچند که با مصرف داروهای مسکن یا روش‌های تسکین دهنده این علائم قابل کنترل هستند.

اثرات جانبی بیهوشی

بروز علائمی همچون تهوع، استفراغ، خواب‌آلودگی، سرگیجه، خشکی دهان و خستگی از اثرات بیهوشی بعد از جراحی است.

جوش و اسکار

امکان بروز جوش و اسکار در ناحیه جراحی لیفت شکم وجود دارد که پس از انجام مراقبت‌های لازم تا حد زیادی برطرف خواهد شد.

تغییرات حسی

بعضی از بیماران ممکن است پس از لیفت شکم تغییرات حسی در ناحیه جراحی را تجربه کنند. تغییر حس لمسی و تحریک در ناحیه شکم نمونه‌ای از این تغییرات است.

مراقبت‌های بعد از لیفت شکم

مراقبت‌های بعد عمل بسیار مهم است تا بهبود سریعتر و موفقیت جراحی لیفت شکم بیشتر شود.

  1. پیروی از دستورات پزشک برای بهبود سریع‌تر و جلوگیری از بروز عوارض: باید دستورات و توصیه‌های پزشک را درست اجرا کرد. مصرف درست داروهای ضدالتهاب و مسکن، استفاده از پانسمان و کمربند پشتیبانی، محدودیت فعالیت‌های جسمانی و تغییر رژیم غذایی نمونه‌ای از این موارد هستند.
  2. مراقبت از ناحیه جراحی و زخم: منطقه عمل لیفت شکم را باید تمیز و خشک نگه داشت. بنابراین باید روش شستشو و تعویض بانداژها و پانسمان‌ها را طبق توصیه پزشک انجام دهید تا دچار عفونت، قرمزی، تورم، درد شدید یا ترشح نامطلوب نشوید.
  3. محدودیت فعالیت‌ها: کاهش فعالیت‌های جسمانی شدید تا مدت معلومی ممنوع است، مانند: بلند کردن اجسام سنگین، انجام ورزش‌های سنگین و خم شدن سریع و شدید.
  4. استفاده از کمربند پشتیبانی: این کمربند کمک می‌کند تا فشار مناسبی روی ناحیه عمل داشته باشد و سرعت بهبود را افزایش دهید.
  5. تغییر در رژیم غذایی: معمولاً پس از انجام لیفت شکم فرد باید رژیم غذایی خود را تغییر دهد و از غذاهای نرم و آبکی استفاده کند. همچنین مصرف مواد غذایی ضد التهابی مانند میوه‌ها، سبزیجات، ماهی و مواد غذایی حاوی پروتئین توصیه می‌شود.

لیفت شکم برای چه کسانی مناسب است؟

اگر در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌گیرید شما کاندید مناسبی برای لیفت شکم یا همان آبدومینوپلاستی هستید:

  • افرادی که اضافه‌وزن دارند یا پس از کاهش وزن شدید دچار افتادگی شکم شده‌اند.
  • کسانی که دارای پوست و چربی اضافی در شکم هستند.
  • افرادی که تجمع چربی بیش‌ازحد در ناحیه شکم دارند و تلاش‌های غیرجراحی مانند: لیفت شکم در خانه، انجام تمرینات ورزشی و رژیم غذایی بر کاهش این عارضه تاثیری نداشته است.
  • خانم‌هایی که پس از بارداری دچار ترک و افتادگی شکم شده‌اند و به دنبال بهبود ظاهری در این ناحیه هستند.

لیفت شکم برای چه کسانی مناسب نیست؟

این شکل از عمل زیبایی و لاغری  برای افراد زیر مناسب نیست و برایشان عوارضی را به همراه داشته باشد:

  • کسانی که وضعیت عمومی نامناسبی دارند یا به بیماری‌های مزمن همچون قلبی و عروقی، دیابت و سیستمیک یا اختلال خونریزی مبتلا هستند. چراکه ریسک عفونت، بهبودپذیری پس از عمل جراحی و عوارض جانبی در این افراد بالا خواهد بود.
  • اگر شما باردار هستید یا قصد بارداری در آینده نزدیک را دارید، بهتر است تا پس از تکمیل فرآیند بارداری و بهبود کامل بدنتان به لیفت شکم فکر نکنید.
  • کسانی که مشکلاتی مانند سلولیت (تجمع سلولی چربی و تورم در ناحیه شکم) دارند، نباید جراحی لیفت شکم انجام دهند. زیرا میزان نتیجه بخشی آن بسیار محدود خواهد بود. این افراد باید از روش‌های جایگزین مانند: لیپوساکشن، لیفت شکم با لیزر یا لیفت شکم در خانه استفاده کنند.
  • اگر به مراقبت‌های پس از جراحی پایبند نیستید و انتظارات غیر واقعی از جراحی لیفت شکم دارید، به دنبال این روش نروید.

کلام آخر

یکی از روش‌های ارتقا زیبایی و گاهی درمانی در ناحیه شکم، جراحی لیفت شکم است. این تکنیک انواع مختلفی دارد که بسته به میزان عارضه و اهداف شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عمل لیفت شکم شخص می‌تواند ناهنجاری، افتادگی، چربی و پوست اضافی را از بین برده و عضلات این ناحیه را تقویت کند.

لیفت شکم می‌تواند با روش‌های خانگی و ایمن‌تری همچون داشتن رژیم غذایی مناسب و انجام تمرینات ورزشی نیز ممکن باشد. مشورت با یک متخصص تغذیه به شما کمک می‌کند تا در مسیری ایمن‌تر به تناسب‌اندام برسید. ما اینجا در لیمومی کنارتان هستیم تا متناسب با طبع، ویژگی‌های جسمی و ژنتیکی بهترین رژیم غذایی را به شما معرفی کنیم تا بدون استپ وزنی در کمترین زمان به وزن ایده‌آل برسید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع

dukehealth

summithealth

buglinoplasticsurgery

drparvizian

myhealth

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب