رژیم نوم چیست؟ رژیمی گران، اما در لبه تکنولوژی!

رژیم نوم چیست؟

فهرست مطالب

نوم به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین و جدیدترین اپلیکیشن‌های کاهش وزن شناخته می‌شود که تمرکز ویژه‌ای روی تغییر رفتار برای رسیدن به اهدافی همچون لاغری، کاهش وزن و داشتن زندگی سالم دارد و در کنار مزایای بسیار زیادی که دارد، جنبه‌های منفی‌ای هم به خود اختصاص می‌دهد.

در این مطلب از مجله سلامتی لیمومی  قرار است به‌شکلی کامل درباره رژیم نوم صحبت کنیم، مزایا و معایب آن را شرح دهیم و بگوییم که چه غذاهایی در این رژیم مجاز و چه غذاهایی غیرمجاز هستند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

چه غذاهایی در رژیم نوم مجاز است؟
تمامی گروه‌های غذایی در رژیم نوم مجاز است. با این حال، این اپلیکیشن از دسته‌بندی‌هایی برای طراحی رژیم غذایی استفاده می‌کند که موادی مثل هندوانه، گریپ‌فروت، فلفل، کینوا، گوشت بدون چربی، عدس و لوبیا، شیر، ماست، پنیر، گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌شده و پنیر پرچرب را در خود دارد تا یک برنامه انعطاف‌پذیر را در اختیار کاربران قرار دهد.
مضرات گرفتن رژیم نوم (Noom) چیست؟
جدا از هزینه‌های سرسام‌آور برای حق اشتراک ماهانه در ایران، این اپلیکیشن به‌واسطه ویژگی‌هایی مثل ثبت کالری برای هر وعده غذایی، می‌تواند فرایندی خسته‌کننده برای کاربران بسازد و به‌واسطه این‌که مربیان و پشتیبان‌های آن، نمی‌توانند جایگزین متخصصین تغذیه باشند، به‌عنوان یک انتخاب کامل و خوب در نظر گرفته نمی‌شود.
فواید گرفتن رژیم نوم (Noom) چیست؟
رژیم Noom با تمرکز روی کالری و مواد مغذی، تلاش می‌کند تا سبک زندگی سالم‌تری برای کاربران‌اش ایجاد کند و به‌واسطه انعطاف‌پذیری بالایی که دارد، مواد غذایی متفاوتی را در خودش گنجانده است. جدا از این موضوع، اپلیکیشن نوم از مطالعات روان‌شناسی برای تغییر رفتار کاربران خود استفاده می‌کند تا عادات غذایی سالم را به‌شکل اصولی در آن‌ها به‌وجود آورد.
آیا رژیم نوم از نظر هزینه به‌صرفه است؟
برای کاربرانی که در ایران زندگی می‌کنند؛ خیر. این اپلیکیشن برای حق اشتراک ماهانه خود، هزینه‌ای از ۱۷ تا ۷۰ دلار را دریافت می‌کند و در مقایسه با هزینه‌های مرتبط با متخصصین تغذیه و مربیانی که گواهی‌های بین‌المللی دارند، منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

رژیم نوم چیست؟

نوم (Noom) در واقع به‌عنوان یک اپلیکیشن کاهش وزن شناخته می‌شود که ویژگی‌های بسیار زیادی دارد. جدا از برنامه غذایی، این اپلیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا:

  • وعده‌های غذایی‌شان را ثبت کنند.
  • به برنامه‌های تمرینی دسترسی داشته باشند.
  • تمرینات ورزشی و پیشرفت‌شان را دنبال کنند.
  • سطح انگیزه‌شان را مورد ارزیابی قرار دهند.
  • مقاله بخوانند
  • دستورالعمل‌های مختلفی را در داخل اپلیکیشن جست‌وجو کنند.
  • اهدافی تعیین کنند.
  • از یک مربی بهداشت شخصی به‌عنوان پشتیبان برخوردار باشند
  • با گروهی از هم‌سالان خود با اهداف مشابه ارتباط برقرار کنند.

رژیم نوم چیست؟

جالب است بدانید که رژیم Noom حتی روی احساسی غذا خوردن و تأثیر استرس و بی‌حوصلگی روی تصمیمات ما هم تمرکز می‌کند تا بتواند رژیم غذایی‌ای مختص هر شخص طرح کند.

چه غذاهایی در رژیم نوم مجاز است؟

سایت رژیم Noom توصیه اصلی‌روش روی غذاهایی برای کاهش وزن طبیعی است که انرژی بدن را تأمین می‌کنند و باعث می‌شوند که فرد احساس رضایتی در کنار کم‌ کردن کالری روزانه‌اش داشته باشد.

به همین منظور، این برنامه از سیستم رنگی‌ای بر اساس تراکم کالری استفاده می‌کند که هدف آن، آموزش دادن به کاربران در مورد مواد مغذی غذاهای مختلف و راهنمایی آن‌ها برای ایجا یک رژیم غذایی مغذی است. مواد غذایی در هر کد رنگ عبارت‌اند از:

  • غذاهای سبز: غذاهای موجود در این کد رنگی، بیش‌ترین غلظت مواد مغذی و محتوای آب را دارند که شامل میوه‌هایی مانند هندوانه و گریپ‌فروت، سبزیجاتی مثل فلفل و غلاتی مثل کینوا هستند.
  • غذاهای زرد: در این کد رنگی، غذاها کالری بیش‌تر و مواد مغذی کم‌تری دارند و به همین خاطر، افراد باید آن‌ها را در حد اعتدال مصرف کنند. این شامل گوشت بدون چربی مثل مرغ، حبوباتی مثل عدس و لوبیا و لبنیات کم‌چرب مثل شیر، ماست یا پنیر می‌شود.
  • غذاهای نارنجی: این غذاها کم‌ترین کیفیت تغذیه را دارند و کالری‌شان بالا است، مثل گوشت قرمز، غذاهای فرآوری‌شده و پنیر پرچرب.

غذاهای مجاز در رژیم نوم

عموماً رژیم نوم برای طراحی رژیم غذایی به کاربران خودش، موارد زیر را در نظر می‌گیرد:

  • داشتن انواع درشت‌مغذی‌ها مثل پروتئین و کربوهیدرات‌ها
  • طیف وسیعی از ریزمغذی‌ها مثل ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها
  • مقدار محدودی از چربی‌های غیر اشباع یا خوب

چه غذاهایی در رژیم نوم مجاز نیست؟

غذاهای نارنجی دارای بیش‌ترین میزان کالری‌اند و کم‌ترین مواد مغذی را دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گوشت قرمز
  • غذاهای فرآوری‌شده
  • پنیر‌های پرچرب

با این حال، از آن‌جایی که تمرکز اصلی رژیم نوم این است که اعتدالی در وعده‌های غذایی وجود داشته باشد تا از آن لذت ببرید، هیچ محدودیتی در زمینه مصرف مواد غذایی وجود ندارد اما غذاهای گروه نارنجی کم‌ترین میزان را در رژیم نوم به‌خود اختصاص می‌دهند.

فواید گرفتن رژیم نوم چیست؟

رژیم Noom روی رویکرد بلندمدت کاهش وزن تأکید دارد و در مقایسه با رقیبان خود، مزایای متعددی را شامل می‌شود، مثل:

تمرکز روی کالری و تراکم مواد مغذی

این برنامه غذاها را بر اساس رنگ‌های سبز و زرد و نارنجی دسته‌بندی می‌کند. این سیستم علاوه بر کمک به کاهش وزن با مصرف کالری کم‌تر، یک رژیم غذایی متعادل و غنی از مواد مغذی برای شخص به‌وجود می‌آورد.

عدم ممنوعیت

رژیم‌های غذایی بیش از حد محدود می‌توانند اختلالاتی در غذا خوردن را برا شخص به‌همراه داشته باشند تا رفتارهای وسواسی‌ای حول محور غذاهای سالم به‌وجود آید. نوم رویکرد عکسی دارد و با اضافه کردن همه گروه‌های غذایی به یک رژیم، انعطاف‌پذیری را برای کاربر ایجاد می‌کند.

ترویج در تغییر رفتار

این اپلیکیشن یک برنامه درسی مبتنی بر روان‌شناسی را در بطن خودش دارد که به توانایی در اجرای عادات لازم برای رسیدن به اهدافی مثل لاغری کمک کرده و از طریق ابزارها و آموزش‌های لازم، تغییراتی در رفتار کاربر به‌وجود می‌آورد که زمینه‌ساز کاهش وزن در طولانی‌مدت است.

مضرات رژیم نوم

مضرات گرفتن رژیم نوم چیست؟

درحالی که نوم ابزار جامعی برای رسیدن به اهداف سلامتی شناخته می‌شود، جنبه‌های منفی‌ای هم در این بین وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشته باشید:

هزینه‌های آزمایشی

نوم از کاربران می‌خواهد تا حتی برای دریافت نمونه آزمایشی از برنامه و خدمات آن، هزینه‌ای پرداخت کنند. جدا از آن، برچسب قیمتی پلن‌های درون اپلیکیشن برای کاربران ایرانی می‌تواند بسیار گران باشد.

تعهد

رژیم نوم نیازمند تعهد طولانی‌مدت و تمایل به پیروی از راهنمایی‌های مختلف‌اش است که این موضوع می‌تواند برای بسیاری از کاربران طاقت‌فرسا بشاد.

قیمت گران رژیم نوم

استفاده از تکنولوژی

این اپلیکیشن کاربران را ملزم به داشتن تلفن یا دستگاهی هوشمند می‌کند و برای کسانی که نمی‌توانند به خوبی با این دستگاه‌ها کار کنند، گزینه مناسبی نیست.

نظرات مشتریان

نظرات ضد و نقیضی درباره تجربه استفاده از نوم وجود دارد؛ به‌عنوان مثال، امتیاز این برنامه در Better Business Bureau بسیار پایین است در حالی که در فروشگاه‌هایی مثل گوگل پلی‌استور یا اپ‌استور امتیازی مطلوب را به‌خود اختصاص می‌دهد.

تمرکز روی کالری

برنامه تا حد زیادی روی کاربرانی تمرکز دارد که کالری دریافتی‌شان را ثبت می‌کنند و این می‌تواند فرایند خسته‌کننده‌ای را برای گروه بسیاری از اشخاص به‌وجود آورد؛ همه ما حوصله ثبت کل وعده‌های غذایی‌مان را نداریم!

مربیان

پشتیبان‌هایی که نوم در اختیار کاربران قرار می‌دهد، صلاحیت جایگزینی با یک متخصص تغذیه یا پزشک را ندارند.

چه نوشیدنی‌هایی در رژیم نوم مجاز است؟

در گروه سبز رژیم Noom، عموماً مواد غذایی‌ای سرشار از آب قرار می‌گیرند و نوشیدنی‌های دیگر مثل قهوه، چای، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه به‌واسطه شکر متفاوتی که دارند، در گروه‌های زرد و نارنجی جای دارند.

مصرف این نوشیدنی‌ها به‌شکل متعادل در رژیم نوم محدودیتی ندارد، اما طبق یکی از مقالات نوشته‌شده در وبسایت Noom، جایگزین‌هایی سالم برای تمامی نوشیدنی‌ها وجود دارد، مثل:

  • اگر آب‌میوه دوست دارید، آن را با آب دم کرده میوه جایگزین کنید.
  • اگر سودای رژیمی دوست دارید، آن را با چای سرد بدون شیرینی جایگزین کنید.
  • اگر نوشیدنی‌های انرژی‌زا دوست دارید، آن را با چای سبز جایگزین کنید.

رژیم نوم چقدر هزینه دارد؟

تمامی اشتراک‌های رژیم Noom به‌طور خودکار و بعد از بازه مشخصی تمدید می‌شوند. این اپلیکیشن برای اشتراک‌های ماهانه خود هزینه‌ای بین ۱۷ تا ۷۰ دلار دریافت می‌کند که بسته‌به پکیج‌های مختلف، می‌توانید اشتراکی از دو ماه تا یک سال را هم خریداری کنید.

رژیم Noom چیست؟

آیا رژیم نوم برای همه قابل استفاده است؟

رژیم غذایی نوم برای افراد زیر گزینه خوبی است:

  • افرادی که به‌دنبال کاهش وزن هستند اما نمی‌دانند از کجا شروع کنند.
  • نیاز به انگیزه اضافی از مربیان یا اشخاصی مثل خودشان دارند
  • به‌دنبال ایجاد عادات سالم هستند و سعی در جایگزینی پایدارتر رژیم‌های غذایی مد روز و رسیدن به راه‌حل‌های کوتاه‌مدت دارند.

با این حال، نوم برای افراد زیر گزینه‌ای ایده‌آل نیست:

  • افرادی که به‌طور منظم غذاهای خانگی می‌پزند. برای این افراد، ثبت هر یک از مواد اولیه غذا می‌تواند خسته‌کننده باشد.
  • افرادی که غذاهایی خارج از فرهنگ ایالات متحده را مصرف می‌کنند چون انتخاب‌های غذایی موجود در این برنامه محدود است.
  • افرادی که فعالیت زیادی دارند به کالری بیش‌تری نیاز دارند و نوم عموماً تمرکزش روی توصیه‌هایی برای دریافت کالری بسیار کم است.

کلام آخر

نوم برنامه‌ای است که می‌توانید با استفاده از گوشی هوشمند یا تبلت‌تان و تنها در یک کلیک به آن دسترسی داشته باشید. این برنامه با ترویج غذاهای کم‌کالری و غنی از مواد مغذی، تلاش می‌کند تا سبک زندگی سالم‌تری را برای کاربران‌اش بسازد.

اگر برچسب قیمتی گران برای حق اشتراک، الزامات دسترسی، مربی‌گری مجازی و محدودیت‌های پرداخت در ایران برای شما در قالب یک مسئله مطرح نمی‌شود، می‌توانید برای شروع مسیر به‌سراغ این برنامه بروید و از آن کمک بگیرد. در غیر این صورت، گزینه‌های بسیار زیادی چه در ایران و چه در خارج از ایران برای استفاده وجود دارند. ا زجمله رژیم مزوبولیک لیمومی که در آن با توجه به طبع، شرایط ژنتیکی و نوع بیماری شما رژیم تناسب اندام تجویز می‌شود و بدون استپ وزنی و گرسنگی به وزن دلخواهتان می‌رسید.

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Healthline

Health

Medical News Today

Noom

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط