رژیم لوکرب، آری یا نه؟

رژیم لوکرب

فهرست مطالب

همه‌ ما در طول درمان اختلالات چاقی و دست و پنجه نرم کردن با اضافه وزن، رژیم‌های متفاوتی را امتحان کرده‌ایم. رژیم‌هایی که گاهی جوابشان را پس داده‌اند و گاهی اضافه وزن ما را بیش از پیش به رخمان کشیده‌اند. از آب‌درمانی و رژیم فست و اتکینز گرفته تا رژیم لوکرب و کتوژنیک و دوکان. این روزها تب استفاده از رژیم غذایی لوکرب داغ است. 

بعضی از متخصصان موافق این رژیم هستند و بعضی دیگر مخالف سرسخت آن محسوب می‌شوند. من هم به عنوان یک تنوع غذایی، تصمیم گرفتم که از این رژیم استفاده کنم. همین شد که به دنبال اطلاعاتی از مزایا، معایب، عوارض، ممنوعیات و دستور غذایی آن گشتم و همه اطلاعات آن را جمع‌آوری کردم.

پیشنهاد می‌کنم اگر شما هم قصد دارید رژیم کم‌کربوهیدرات یا لوکرب را استفاده کنید، اول این مطلب از سری مقاله‌های مجله سلامتی لیمومی را بخوانید:

رژیم لوکرب

رژیم لوکرب چیست؟

رژیم لوکرب، همان‌طور که از اسمش مشخص است، Low carbohydrates، کربوهیدرات کمی دارد و در عوض با چربی و پروتئین جایگزین می‌شود. تا مدت‌ها تصور بر این بود که هر نوع چربی برای بدن مضر است اما حالا همه ما می‌دانیم که چربی‌های طبیعی نیاز بدن هر فرد است و در عوض کربوهیدرات زیاد است که مسبب چاقی و اضافه وزن محسوب می‌شود. وقتی روی قند و نشاسته خط می‌کشیم، قند خون ثابت می‌ماند. همچنین مصرف پروتئین باعث احساس سیری بیشتری می‌شود و به مرور زمان، وزن کاهش پیدا می‌کند.

رژیم لوکرب

اصول اولیه در رعایت رژیم لوکرب چیست؟

البته که تهیه رژیم لوکرب نیاز به مشورت با متخصصان دارد اما به طور کلی منابع علمی می‌گویند رعایت این سبک تغذیه‌ای مستلزم چند اصل اولیه است.

موادغذایی مجاز در رژیم لوکرب

گوشت: گوشت قرمز، گوشت چرخ‌کرده، گوشت گوسفندی، گوشت مرغ، گوشت بوقلمون و سایر گوشت‌ها معمولاً در رژیم کم کربوهیدرات قرار می‌گیرند. هنگام انتخاب گوشت، سعی کنید نوعی از گوشت با کمترین میزان چربی را انتخاب کنید.

ماهی و مواد دریایی: ماهی مانند ماهی سالمون، ماهی تن، ماهی قزل‌آلا و میگو منابع عالی از پروتئین و چربی‌های سالم هستند.

تخم مرغ: تخم مرغ غذایی مغذی و چند منظوره است که در کربوهیدرات کم و پروتئین بالا است.

سبزیجات: سبزیجات غیر آبدار مانند سبزیجات برگی (اسفناج، کلم، کاهو)، گلابی، کدو، فلفل دلمه و مارچوبه کم کربوهیدرات.

ممنوعیات در رژیم غذایی لوکرب 

قند و غذاهای نشاسته‌ای (مانند نان، ماکارونی، برنج، لوبیا و سیب زمینی).

به طور کلی برای رعایت این نوع سبک غذایی، وقتی گرسنه هستید غذا بخورید و وقتی سیر شدید دست از کار بکشید. به همین سادگی. شما نیازی به شمارش کالری یا وزن کردن غذای خود ندارید.

رژیم لوکرب

رژیم کم کربوهیدرات برای چه افرادی مناسب نیست؟

اگر جزو یکی از دسته‌های زیر هستید، ممکن است نیاز به آمادگی یا سازگاری داشته باشید. بنابراین قبل از استفاده از این رژیم، با یک متخصص مشورت کنید.

  • اگر برای دیابت دارو مصرف می‌کنید؛
  • اگر برای فشار خون بالا دارو مصرف می‌کنید؛
  • اگر در حال حاضر باردار یا مادر شیرده هستید.

اگر در هیچ یک از این گروه‌های بالا نیستید اما بیماری مزمنی دارید هم بهتر است از پزشکتان برای استفاده از این رژیم غذایی مشورت بگیرید.

 فواید رژیم لوکرب چیست؟

موارد زیر توسط علم اثبات شده و توسط تجربه بالینی به عنوان مزایای رژیم لوکرب معرفی می‌شوند:

 کاهش وزن: مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های لوکرب حداقل به اندازه سایر رژیم‌های غذایی موثرند حتی اگر از آن‌‎ها موثرتر نباشند. بر اساس مطالعات اخیر، رژیم کم کربوهیدرات حتی می‌تواند منجر به سوزاندن کالری بیشتری نسبت به سایر رژیم‌ها شود.

رژیم لوکرب

کنترل قند خون: رژیم‌های کم کربوهیدرات می‌توانند به کاهش یا حتی عادی سازی قند خون کمک کنند. طبق گزارشی از انجمن دیابت آمریکا، کاهش کربوهیدرات در هر سطح، یک ابزار موثر برای کنترل قند خون است.

سلامت معده و روده: کربوهیدرات کم ممکن است به آرام شدن روده بدخلق کمک کند و اغلب علائم سندرم روده تحریک پذیر مانند نفخ، گاز، اسهال، گرفتگی عضلات و درد را کاهش دهد. 

کاهش هوس قند: یک رژیم کم کربوهیدرات اغلب می‌تواند هوس خوردن شیرینی‌جات را کاهش دهد و گاهی اوقات حتی از بین ببرد.

همچنین بعضی از افراد اعلام کرده‌اند که بعد از رژیم لوکرب تغییرهای بیشتری را تجربه کرده‌اند و توانسته‌اند با میگرن، بیماری‌های قلبی، آکنه، کاهش فشار خون و ناباروری مقابله کنند.

عوارض جانبی رژیم لوکرب چیست؟

تا اینجا از مزایا و خوبی‌های این نوع سبک غذایی گفتیم. اما آیا رژیم لوکرب، عوارضی هم دارد؟ بله. موارد زیر به عنوان معایب رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات به شمار می‌روند.

محدود شدن در انتخاب غذا

 رژیم کم کربوهیدرات می‌تواند محدودیت‌ها و مشکلاتی در انتخاب غذا ایجاد کند، به ویژه برای افرادی که از مواد غذایی حاوی کربوهیدرات مانند نان، پاستا و میوه‌ها استفاده می‌کنند. این مسئله می‌تواند در حفظ رژیم غذایی در بلندمدت باعث نارضایتی شما شود.

 رژیم لوکرب

پایداری و چالش‌های اجتماعی

 رعایت رژیم کم کربوهیدرات ممکن است در شرایط اجتماعی یا در زمان ناهار گرفتن در خارج از منزل دشوار باشد، زیرا بسیاری از غذاهای سنتی و رستوران‌ها حاوی کربوهیدرات هستند. این موضوع می‌تواند در حفظ رژیم در بلندمدت مشکل ایجاد کند.

عوارض اولیه جسمی

 ممکن است برخی افراد هنگام استفاده از رژیم کم کربوهیدرات، عوارضی مانند خستگی، سرگیجه، سردرد و عصبانیت را تجربه کنند.

با همه این توضیحات رژیم لوکرب، آری یا نه؟

با هم مزیت‌ها، معایب و ویژگی‌های رژیم غذایی کم‌کربوهیدرات را دیدیم. برای خیلی از ماها که نشاسته و قند نقش زیادی در تغذیه‌مان را دارد، رژیم لوکرب سخت و فرسایشی است. همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از افراد در کوتاه‌مدت عطایش را بر لقایش ببخشند و بی‌خیال کاهش وزن شوند.

 اما اگر اراده‌مان را تقویت کنیم و روی این رژیم غذایی متعهد باشیم می‌توانیم روی کاهش وزن حساب باز کنیم. البته که هیچ کس نمی‌تواند برای خودش نسخه بپیچد و پیشنهاد می‌شود که رژیم غذایی لوکرب را با همراهی متخصص تغذیه امتحان کنید. 

همچنین بسیاری از متخصصان معتقدند با کاهش کربوهیدرات و نه حذف آن، کاهش وزن بهتری را تجربه خواهید کرد. اگر شما هم قصد کاهش وزن را دارید و نمی‌دانید از چه روشی کمک بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم رژیم غذایی لیمومی را زیر نظر متخصصان تغذیه امتحان کنید.

مقاله پیشنهادی: معروف‌ترین انواع رژیم غذایی برای لاغری

نکته 1: این مطلب برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده و لیمومی هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.

نکته 2اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام توصیه‌های لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منبع:

https://www.dietdoctor.com/low-carb

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب