معروف‌ترین انواع رژیم لاغری؛ 10 رژیم محبوب دنیا

رژیم لاغری

فهرست مطالب

تا به حال اسم رژیم لاغری کتوژنیک را شنیده‌اید؟ رژیم مدیترانه‌ای چطور؟ در جهان انواع رژیم لاغری وجود دارد که هر یک مزایا، معایب و محدودیت‌هایی دارد. برخی از آن‌ها بر کاهش اشتهای شما تمرکز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر کالری، کربوهیدرات یا چربی را محدود می‌کنند.

همه این رژیم‌ها، ادعا می‌کنند که بهترین رژیم لاغری هستند. به همین دلیل تشخیص اینکه کدام یک ارزش امتحان کردن را دارد، کار راحتی نیست. حقیقت این است که هیچ رژیم لاغری برای همه «بهترین» نیست. آنچه برای شما مفید است ممکن است برای شخص دیگری موثر نباشد. در این مطلب مجله سلامتی لیمومی به بررسی 10 رژیم لاغری محبوب می‌پردازیم.

سوالات متداول

رژیم لاغری مدیترانه ای چیست؟
رژیم لاغری مدیترانه‌ای بر اساس عادات غذایی کشورهای مدیترانه‌ای مثل ایتالیا و یونان طراحی شده و بر خوردن غذاهای سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، ماهی، گوشت بدون چربی و روغن زیتون تاکید دارد.
رژیم کتو چگونه کار می کند و در این رژیم چه می توانم بخورم؟
رژیم کتو یک رژیم کم‌کربوهیدرات و پرچرب است. هدف آن قرار دادن بدن در حالتی متابولیک به نام کتوز است که در آن بدن چربی را به جای کربوهیدرات می سوزاند. در این رژیم می توانید غذاهایی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، پنیر، آجیل، دانه‌ها و سبزیجات کم کربوهیدرات مصرف کنید.
رژیم فستینگ چیست و چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟
این رژیم شامل دوره‌های متناوب غذا خوردن و روزه‌داری است. رژیم فستینگ با کاهش سطح کالری دریافتی به چری‌سوزی کمک می‌کند. از انواع مختلف آن می‌توان به رژیم فستینگ 8:16 و 2:5 اشاره کرد.
اصول کلیدی رژیم پالئو چیست؟
رژیم پالئو بر مصرف غذاهایی که در دسترس اجداد شکارچی ما بود، مانند گوشت بدون چربی، ماهی، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها تاکید دارد. این رژیم غذاهای فرآوری شده، غلات و لبنیات را حذف می‌کند. از مزایای بالقوه آن می توان به کاهش وزن، بهبود چربی خون و قند خون اشاره کرد.

انواع رژیم لاغری

1. رژیم لاغری پالئو (Paleo Diet)

رژیم لاغری پالئو معتقد است شما باید همان غذاهایی را بخورید که شکارچیان و غارنشینان قبل از توسعه کشاورزی می‌خوردند. این رژیم می‌گوید بیشتر بیماری‌های مدرن به دلیل رژیم غربی و مصرف غلات، لبنیات و غذاهای فرآوری‌شده، بروز پیدا می‌کنند. اما سوالی که معمولا بحث‌برانگیز است این است که آیا واقعا می‌توان همان غذاهایی را که اجداد شما می‌خوردند، فراهم کرد؟!

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم پالئو:

در انواع رژیم لاغری، رژیم پالئو بر غذاهای کامل، پروتئین بدون چربی، سبزیجات، میوه‌ها، آجیل و دانه‌ها تاکید دارد؛ با این حال غذاهای فرآوری‌شده، شکر، لبنیات و غلات، ممنوعیات این رژیم هستند. برخی از نسخه‌های انعطاف‌پذیرتر رژیم پالئو، لبنیات و سیب‌زمینی را نیز مجاز می‌دانند.

چندین مطالعه و تحقیقات روی رژیم پالئو انجام شده که نشان می‌دهد این رژیم لاغری موثر است و می‌تواند منجر به کاهش وزن قابل‌توجه و کاهش سایز دور کمر شود.

2. رژیم لاغری وگان (Vegan Diet)

رژیم وگان، تمام محصولات حیوانی را به دلایل اخلاقی، محیطی یا بهداشتی محدود می‌کند. در انواع رژیم لاغری، این رژیم مخالف استثمار و ظلم به حیوانات است و سخت‌ترین نوع گیاهخواری است.

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم وگان:

رژیم وگان علاوه بر حذف گوشت، لبنیات و تخم‌مرغ، سایر محصولات حیوانی مانند ژلاتین، عسل، و حتی برخی از انواع ویتامین D3 را نیز ممنوع می‌کند.

به نظر می‌رسد رژیم لاغری گیاهخواری برای کاهش وزن بسیار موثر است. چرا که چربی کم و فیبر بالا باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. بنابراین رژیم‌های لاغری وگان به طور مداوم، وزن بدن و شاخص توده بدنی (BMI) را کاهش می‌دهند اما در عین حال، احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

رژیم لاغری وگان

3. رژیم لاغری کتوژنیک (Keto Diet)

رژیم کتوژنیک از جمله رژیم‌های محبوب است که انواع مختلفی نیز دارد. اما اساس اصلی همه آن‌ها، محدود کردن کربوهیدرات است. هدف اصلی رژیم کتوژنیک این است که بدن شما را مجبور کند به جای استفاده از کربوهیدرات‌ها به عنوان منبع اصلی انرژی، از چربی‌های بیشتری برای سوخت استفاده کنند.

غذاهای مجاز و غیرمجاز:

این رژیم در مصرف پروتئین و چربی محدودیتی ندارد اما مصرف کربوهیدرات را به شدت محدود می‌کند.

هنگامی که مصرف کربوهیدرات کم است، اسیدهای چرب به خون و سپس به کبد منتقل می‌شوند. در آنجا نیز برخی از آن‌ها به کتون تبدیل می‌شوند. بدن در غیاب کربوهیدرات، از اسیدهای چرب و کتون‌ها به عنوان منبع اولیه انرژی استفاده می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که این رژیم یکی از موثرترین رژیم لاغری است. به نظر می‌رسد رژیم کتوژنیک در کاهش چربی‌های خطرناک شکم نیز بسیار موثر است.

4. رژیم لاغری دوکان (Dukan Diet)

رژیم دوکان یکی دیگر از انواع رژیم لاغری است که پروتئین بالا و کربوهیدرات کمی دارد.

غذاهای مجاز و غیرمجاز در رژیم دوکان:

این رژیم چهار مرحله دارد: دو مرحله کاهش وزن و دو مرحله نگهداری. هر مرحله الگوی غذایی خاصی دارد و مدت زمان آن به میزان وزنی که می‌خواهید کم کنید، بستگی دارد. مرحله اول آن براساس خوردن غذاهای نامحدود با پروتئین بالا و سبوس جو دو سر است. در مرحله بعدی سبزیجات غیرنشاسته‌ای و کربوهیدرات و چربی نیز به رژیم اضافه می‌شوند. در مراحل نگهداری نیز باید پروتئین‌های بیشتری بخورید تا بتوانید وزن جدیدتان را حفظ کنید.

برای سنجش میزان تاثیر این رژیم، تحقیقی انجام شد که نتایج آن ثابت کرد، زنانی که از رژیم دوکان پیروی کرده بودند و روزانه حدود 1000 کالری و 100 گرم پروتئین مصرف می‌کردند، در 8 تا 10 هفته توانستند 15 کیلوگرم وزن کم کنند. طبق این تحقیق، این رژیم لاغری مفید است اما جالب است بدانید به غیر از کاهش وزن، این رژیم هیچ مزیت دیگری ندارد. رژیم دوکان میزان متابولیسم را کند می‌کند و با کاهش قابل‌توجه عضلات نیز همراه است.

رژیم لاغری دوکان

5. رژیم فوق‌العاده کم‌چرب (The Ultra Low Fat Diet)

این نوع رژیم لاغری، مصرف چربی شما را بسیار محدود می‌کند. به طور کلی یک رژیم لاغری کم‌چرب، حدود 30 درصد کالری خود را از چربی تامین می‌کند. اما طرفداران این رژیم معتقدند رژیم‌های لاغری کم‌چرب به اندازه کافی کم چرب نیستند، بنابراین مصرف چربی باید کمتر از 10 درصد کل کالری باشد.

غذاهای مجاز و غیرمجاز رژیم فوق‌العاده کم‌چرب:

در این رژیم حداکثر 10 درصد کالری از چربی تامین شده و معمولا از منابع گیاهی استفاده می‌شود؛ البته اجازه مصرف محصولات حیوانی را به مقدار محدود نیز می‌دهد. به طور کلی رژیم فوق‌العاده کم‌چرب، کربوهیدرات بسیار زیاد و پروتئین کمی دارد.

مطالعات ثابت کرده این رژیم برای افرادی که اضافه وزن زیادی دارند، بسیار موثر است. از طرف دیگر رژیم‌های لاغری کم‌چرب، می‌توانند باعث کاهش عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون و کلسترول شوند.

اما بهتر است بدانید که در انواع رژیم لاغری، این رژیم باعث بروز معایبی مانند کاهش چربی بدن نیز می‌شود.

6. رژیم لاغری اتکینز (Atkins Diet)

رژیم اتکینز شناخته‌شده‌ترین رژیم کاهش وزن کم‌کربوهیدرات است. طرفداران این رژیم معتقدند زمانی که از خوردن کربوهیدرات دوری کنید، می‌توانید با خوردن پروتئین و چربی به میزان دلخواه وزن کم کنید. دلیل اصلی موثر بودن رژیم‌های کم‌کربوهیدرات برای کاهش وزن این است که این رژیم‌ها، اشتهای شما را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند کالری کمتری مصرف کنید.

غذاهای مجاز و غیرمجاز رژیم اتکینز:

رژیم اتکینز نیز چهار مرحله دارد. در مرحله اول شما باید روزانه، برای دو هفته، کمتر از 20 گرم کربوهیدرات مصرف کنید. در مراحل دیگر با نزدیک شدن به وزن هدف، به مرور کربوهیدرات‌های سالم به رژیم لاغری شما برمی‌گردند.

این رژیم لاغری مفید است و ثابت شده که نسبت به رژیم‌های کم‌چرب، سریع‌تر عمل می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند رژیم‌های کم‌کربوهیدرات مانند رژیم اتکینز، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی نظیر تری‌گلیسیرید خون، کلسترول، قند خون، انسولین و فشار خون را کاهش می‌دهند.

انواع رژیم لاغری

7. رژیم لاغری HCG

رژیم HCG یک رژیم لاغری سریع است که ادعا می‌کند باعث کاهش وزن 450 گرم تا 1 کیلوگرم در روز می‌شود. طرفداران این رژیم می‌گویند که HCG، بدون ایجاد گرسنگی، متابولیسم را افزایش می‌دهد.

غذاهای مجاز و غیرمجاز رژیم HCG:

این رژیم به سه مرحله تقسیم می‌شود؛ در مرحله اول باید مکمل‌های HCG را شروع کنید. در مرحله دوم باید از یک رژیم لاغری بسیار کم‌کالری (500 کالری در روز) به همراه مکمل‌های HCG استفاده کنید. این مرحله در واقع همان مرحله کاهش وزن است که معمولا 3 الی 6 هفته طول می‌کشد. در مرحله سوم، مصرف HCG را قطع کرده و به آرامی میزان غذای خود را افزایش می‌دهید.

رژیم HCG ، به غیر از کاهش وزن هیچ مزیت دیگری ندارد و حتی مانند سایر رژیم‌های کم‌کالری، ممکن است باعث از دست دادن عضله و کاهش توانایی سوزاندن کالری شود.

لازم است به این نکته توجه کنید که FDA، این رژیم را تایید نمی‌کند و آن را خطرناک و غیرقانونی می‌داند.

8. رژیم لاغری زون (Zone diet)

رژیم لاغری Zone از دیگر انواع لاغری است که در جهان نیز شناخته شده است. این رژیم گلیسمی پایینی دارد و توصیه می‌کند کربوهیدرات‌هایی با شاخص گلیسمی پایین مصرف کنید.

شاخص گلیسمی (GI) یک شاخص عددی بین 0 تا 100 است و مقدار قندی را نشان می‌دهد که پس از مصرف کربوهیدرات‌ها در واحد زمان در بدن آزاد می‌شود.

غذاهای مجاز و غیرمجاز رژیم زون:

رژیم زون، کربوهیدرات‌ها را به 35 تا 45 درصد کالری روزانه و پروتئین و چربی را به 30 درصد، محدود می‌کند. این رژیم توصیه می‌کند 3/1 هر وعده را به پروتئین و 3/2 آن را به میوه و سبزیجات و مقداری چربی (مانند روغن زیتون، آووکادو یا بادام) اختصاص دهید. همچنین رژیم زون، در مصرف کربوهیدرات‌هایی با GI بالا، مانند موز، برنج و سیب‌زمینی، محدودیت دارد.

مطالعات مختلفی روی این رژیم لاغری انجام شده که نتایج آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. برخی تحقیقات می‌گویند رژیم زون باعث لاغری و کاهش اشتها می‌شود در حالی که برخی دیگر معتقدند این رژیم، کاهش وزن بسیار کمی در مقایسه با سایر رژیم‌ها دارد.

رژیم لاغری

9. رژیم لاغری فستینگ (Fasting Diet)

رژیم فستینگ یک رژیم متفاوت برای لاغری است. در این رژیم باید به جای محدود کردن غذاهایی که می‌خورید، زمان غذا خوردن را کنترل کنید.

رژیم فستینگ انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

رژیم فستینگ 16/8: در این روش، فقط 8 ساعت از روز مجاز به غذا خوردن هستید و در 16 ساعت باقی‌مانده نباید هیچ غذایی بخورید. در ضمن در این نوع رژیم فستینگ، صبحانه را نیز باید حذف کنید.

رژیم فستینگ Eat-Stop-Eat: این رژیم می‌گوید دو روز در هفته به مدت 24 ساعت نباید هیچ غذایی بخورید. البته حواستان باشد که این دو روز، نباید پشت سر هم باشند.

رژیم فستینگ 5:2 : در دو روز غیرمتوالی در هفته، مصرف کالری روزانه خود را به 500 الی 600 کالری، محدود کنید. در پنج روز باقی‌مانده هفته، هیچ محدودیتی برای غذاخوردن ندارید.

رژیم فستینگ جنگجو: در طول روز باید مقدار کمی میوه و سبزیجات خام بخورید و از بین سه وعده اصلی، فقط می‌توانید شام را بخورید. البته برای شام می‌توانید از یک غذای مفصل استفاده کنید.

10. رژیم لاغری مدیترانه‌ای

رژیم مدیترانه‌ای یک رژیم لاغری سالم و متوازن است که بر اساس الگوی تغذیه‌ای مردم منطقه مدیترانه ایتالیا، یونان و اسپانیا تنظیم شده است. این رژیم لاغری بر افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، زیتون، ماهی و محصولات غذایی سالم تاکید دارد. همچنین، مصرف محدود گوشت قرمز پرچرب و قندهای صنعتی را توصیه می‌کند.

رژیم مدیترانه‌ای حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب امگا-3 است که به حفظ سلامت قلب و عروق کمک می‌کند. خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی و دیابت و فشار خون را کاهش می‌دهد.

رژیم لاغری سالم

غذاهای مجاز و غیرمجاز رژیم مدیترانه‌ای:

در انواع رژیم لاغری، رژیم مدیترانه‌ای بر افزایش مصرف میوه‌ها، سبزیجات، زیتون، ماهی و محصولات غذایی سالم تاکید دارد و مصرف گوشت قرمز پرچرب و قندهای صنعتی و فست‌فودها را توصیه نمی‌کند.

سخن پایانی

هیچ کدام از انواع رژیم‌ لاغری را نمی‌توان یک رژیم کامل به حساب آورد. هر کدام از آن‌ها ممکن است برای برخی از افراد جواب دهد و برای عده‌ دیگری مفید نباشد. بنابراین باید رژیمی را که متناسب با سبک زندگی و سلیقه‌تان است، انتخاب کنید. بهترین رژیم لاغری، رژیمی است که بتوانید در درازمدت به آن پایبند باشید.

 

نکته 1: این مقاله برای آگاهی شما عزیزان تهیه شده است و لیمومی در قبال آن هیچ مسئولیتی ندارد.

نکته 2: اگر در حال اجرای رژیم لیمومی هستید، باید طبق برنامه‌تان عمل کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. متخصصان لیمومی تمام موادغذایی لازم را در برنامه‌ غذایی‌تان لحاظ کرده‌اند.

منابع:

BarBend

Healthline

این مقاله را برای دوستان خود ارسال کنید

بدون نظر! اولین نفر باشید

دیدگاه خود را بنویسید

دیدگاه شما پس از تایید سردبیر منتشر می‌شود.

مطالب مرتبط

پربازدیدترین مطالب

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید

درباره ما

برند لیمومی از سال 1395 شروع به فعالیت کرده و با همکاری متخصص و مشاور تغذیه، آقای حمیدرضا روشندل، انواع رژیم‌های تناسب‌اندام را ارائه می‌دهد. لیمومی با بهره‌گیری از علم مزاج‌‌شناسی و رژیم درمانی نوین، رژیم‌های منحصربه‌فردی را برای گروه‌های سنی مختلف صادر می‌کند.

ما را دنبال کنید